1. Orang Melayu marah bila ada pihak yang mempersoalkan ketuanannya.
2. Dia akan sebut Tenggara Asia atau Nusantara adalah alam Melayu. Selain dari Melayu bangsa lain adalah pendatang belaka. Dia akan katakan Perlembagaan Malaysia dan Dasar Ekonomi Baru, yang merupakan tunjangan dari inti-pati Perlembagaan Malaysia, tidak boleh diusik kerana ianya adalah bukti 'Ketuanan Melayu'. Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu dan Hak Istimewa Orang-Orang Melayu juga adalah bukti 'Ketuanan Melayu'. Tidak ada Raja yang berbangsa lain di bumi Melayu.
RAJA-RAJA MELAYU
3. Apakah cukup dengan adanya Raja-Raja Melayu maka 'Ketuanan Melayu' sudah ditegakkan dan terjamin kekal. Tidakkah kita sedar bahawa di Nusantara ini, selain di Malaysia yang masih ada Raja, hanyalah di Jogjakarta. Sultan dan Raja di wilayah lain semuanya sudah tiada. Di Deli, Sumatera ada Raja Deli yang tinggal di Medan, tetapi tidak berperanan dan lebih rendah tarafnya dari Sultan Hamengkubuwono di Jogjakarta.
BAHASA MELAYU
4. Apakah Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan akan menjamin 'Ketuanan Melayu' akan kekal. Apakah kita tidak bimbang jika 'ilmu tidak bertambah dalam Bahasa Melayu maka ada bahasa di dunia, seperti Greek dan Latin yang dulu menjadi bahasa 'ilmu yang utama di Eropah kini hampir dilupakan.
HAK ISTIMEWA ORANG-ORANG MELAYU
5. Bagaimana pula dengan kedudukan 'Hak Istimewa Orang-Orang Melayu'? Biasiswa untuk Melayu, tanah untuk Melayu, lesen dan kontrak untuk Melayu, saham untuk Melayu, jawatan dalam kerajaan untuk Melayu.
MELAYU LUPA ASAL USUL BANGSANYA
6. Ternyata, banyak yang lulus universiti, kerana dapat biasiswa, yang marah kepada kerajaan kerana pemberian biasiswa tidak adil kepada bukan Melayu. Banyak Melayu yang jadi kaya yang lupa kepada asal usul bangsanya. Saham untuk Melayu menguasi bidang korporat dijual kepada bukan Melayu. Tokoh-tokoh Melayu, dari kalangan kerajaan, swasta dan politik pun ramai yang dalam poket orang bukan Melayu.
MELAYU LUPA ASAL USUL BANGSANYA
6. Ternyata, banyak yang lulus universiti, kerana dapat biasiswa, yang marah kepada kerajaan kerana pemberian biasiswa tidak adil kepada bukan Melayu. Banyak Melayu yang jadi kaya yang lupa kepada asal usul bangsanya. Saham untuk Melayu menguasi bidang korporat dijual kepada bukan Melayu. Tokoh-tokoh Melayu, dari kalangan kerajaan, swasta dan politik pun ramai yang dalam poket orang bukan Melayu.
7. Sebagai Ahli Parlimen sepanjang masa Dasar Ekonomi Melayu dilaksanakan saya begitu kesal melihat perangai bangsa sendiri. Ada yang dapat biasiswa untuk belajar di universiti, atau pergi keuniversiti dengan biaya ibu-bapanya, yang berpangkat dan berharta, yang lupa bahawa kerana DEB lah ibu atau bapa mereka berpangkat, atau menjadi kaya. Ada yang bapa atau ibunya mendapat jawatan kerana adanya Hak Istimewa Orang2 Melayu dalam Perlembagaan Malaysia, sebelum adanya DEB. Mereka lupa bahawa 'keistimewaan yang diberi kepada Melayu', sebagai satu hak telah memberi peluang kepada pelajar Melayu kerana lebih banyak pelajar bukan Melayu yang lebih layak dari segi akademik dari pelajar Melayu yang boleh menggantikan tempat.
8. Mereka ini telah lupa bahawa 'keistimewaan bagi orang-orang Melayu' adalah satu 'hak' seperti pada namanya 'Hak Istimewa Orang-Orang Melayu'. Hak yang ada kerana persetujuan antara kaum sebelum Merdeka di bawah apa yang dinamakan 'kontrak sosial'.
TANPA BIASISWA PUN BUKAN MELAYU SAMA KALAU TAK LEBIH DARI MELAYU
9. Mereka juga lupa bahawa jumlah bukan Melayu yang lulus univerisiti bukan saja dalam Komanwel, tetapi juga di Singapura, Taiwan, China dan India lebih ramai dari jumlah Melayu. Malah mereka terbukti tidak memerlukan biasiswa untuk melebihi kita.
JANGAN SALAHKAN ANAK KAHWIN CAMPURAN
10. Kita tidak perlu hairan jika seorang pemuda atau dewasa Melayu, hasil dari perkahwinan campuran antara orang Melayu dengan orang Eropah, Timur Tengah atau Asia Selatan dan Timur, yang tidak mendapat atau tidak memerlukan biasaswa, bersikap dingin atau anti DEB atau 'Ketuanan Melayu'; lebih-lebih lagi jika emak atau bapanya, yang Melayu, sudah meninggal lebih awal dan dia dipelihara oleh emak atau bapa yang bukan Melayu. Tetapi
MELAYU YANG HIPOKRIT
11. Tetapi apa halnya dengan yang hipokrit yang bapa dan emaknya Melayu, kadangkala bapa dan / atau emaknya juga dapat biasiswa kerana 'Keistimewaan Orang-orang Melayu', sebelum DEB, dan anaknya dapat biasiswa kerana DEB? Inilah yang disindirkan sebagai hairan bin ajaib.
8. Mereka ini telah lupa bahawa 'keistimewaan bagi orang-orang Melayu' adalah satu 'hak' seperti pada namanya 'Hak Istimewa Orang-Orang Melayu'. Hak yang ada kerana persetujuan antara kaum sebelum Merdeka di bawah apa yang dinamakan 'kontrak sosial'.
TANPA BIASISWA PUN BUKAN MELAYU SAMA KALAU TAK LEBIH DARI MELAYU
9. Mereka juga lupa bahawa jumlah bukan Melayu yang lulus univerisiti bukan saja dalam Komanwel, tetapi juga di Singapura, Taiwan, China dan India lebih ramai dari jumlah Melayu. Malah mereka terbukti tidak memerlukan biasiswa untuk melebihi kita.
JANGAN SALAHKAN ANAK KAHWIN CAMPURAN
10. Kita tidak perlu hairan jika seorang pemuda atau dewasa Melayu, hasil dari perkahwinan campuran antara orang Melayu dengan orang Eropah, Timur Tengah atau Asia Selatan dan Timur, yang tidak mendapat atau tidak memerlukan biasaswa, bersikap dingin atau anti DEB atau 'Ketuanan Melayu'; lebih-lebih lagi jika emak atau bapanya, yang Melayu, sudah meninggal lebih awal dan dia dipelihara oleh emak atau bapa yang bukan Melayu. Tetapi
MELAYU YANG HIPOKRIT
11. Tetapi apa halnya dengan yang hipokrit yang bapa dan emaknya Melayu, kadangkala bapa dan / atau emaknya juga dapat biasiswa kerana 'Keistimewaan Orang-orang Melayu', sebelum DEB, dan anaknya dapat biasiswa kerana DEB? Inilah yang disindirkan sebagai hairan bin ajaib.
RASUAH MEMBATALKAN MATLAMAT DASAR
12. Seorang billionaire bukan Melayu, yang saya kenal baik sebagai RK, yang tinggal di luar negeri berkata kepada saya 'I am not worried about any government policy favouring the Malays so long as there is corrupt practises in Malaysia.' Ertinya: 'Saya tidak bimbang dengan dasar-dasar kerajaan yang menguntungkan Melayu selaagi amalan rasuah ada di Malaysia.'
13. Katakanlah semua orang Melayu sokong dasar 'Keistimewaan Orang-Orang Melayu' dan tunjangan darinya DEB; katakanlah juga semua orang Melayu, termasuk hasil dari perkahwinan campuran yang malu dipanggil Melayu dan lebih seronok dipanggil Malaysian, walau pun mustahil, juga menyokong sepenuhnya idea 'Ketuanan Melayu' apakah Melayu mampu menjadi tuan?
MASIH SALAHKAH PEMBERIAN KERAKYATAN
14. Ada yang menyalahkan kerajaan Perikatan kerana memberi terlalu ramai taraf kerakyatan kepada mereka dari keturunan China dan India. Dakwaan ini ditaja oleh PAS dulu, jauh sebelum mereka menjadi liberal dalam Pakatan Rakyat. Kini, bukan setakat jadi rakyat, malahan PAS setuju China jadi Menteri Besar di Kelantan, walau pun di peringkat sekarang masih mewajibkan beragama Islam.
MATLAMAT MENGHALALKAN CARA
15. Sikap Parti Pakatan Rakyat tidaklah menghairankan kerana matalamat mereka menghalalkan cara. Untuk tokoh mereka jadi Perdana Menteri mereka sokong apa saja. To'kong Hindu dan Gereja Kristian sudah pasti menjadi tempat mereka mengail.
BANDINGAN DENGAN THAILAND, FILIPINA DAN INDONESIA
16. Ada pula di kalangan orang-orang Melayu yang menyalahkan Perikatan dan Barisan Nasional kerana tidak menghapuskan kewujudan Sekolah China dan India setelah merdeka, supaya Malaysia jadi seperti di Indonesia, Thailand dan Filipina di mana China dan lain-lain keturunan tidak dibenarkan membuka sekolah bahasa ibundanya supaya mereka tidak dikenali melalui bahasa dan nama yang berlainan.
17. Tolak Thailand dan Filipina kerana samada mereka China Confucious, Buddha atau Christian makanan mereka dengan makanan orang Filipina Kristian tiada beza dari segi halal atau haram.
18. Apakah Melayu di Malaysia akan puas hati dan tidak perlu lagi kepada 'Ketuanan Melayu' jika tokoh seperti Lim Goh Tong bertukar nama menjadi Salim Goto atau Lee Yan Lian jadi Roslee Yang? Sedangkan kawan-kawan saya di Indonesia tetap dengan kegelisahan mereka kerana penguasaan China keatas ekonomi Indonesia. Itu dalam keadaan China hanya .............. % dari seluruh penduduk Indonesia. Malaysia ialah negera yang rakyatnya sekitar .................. % yang menjadikan Malaysia sebagai negara yang peratus kaum Chinanya adalah yang tertinggi di dunia di luar negara-negara seperti China, Taiwan dan Singapura yang sememangnya negara China belaka.
'KETUANAN MELAYU' TIMBUL SEMULA LEMAH PRESTASI PRU 12
19. Selepas mendapat kekalahan dalam kemenangan bagi Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke 12 pada tahun 2008 soal 'Ketuanan Melayu' ditimbulkan semula kerana banyak orang-orang Melayu yang terasa kuasa politik orang-orang Melayu sudah terhakis.
20. Apakah orang-orang Melayu di Malaysia hanya memikirkan penguasaan di bidang politik sahaja yang boleh dikatakan 'Ketuanan Melayu' walau pun bidang ekonomi, seperti di Indonesia, dikuasai oleh rakyat Indonesia yang bukan dari Rumpun Melayu. Sempurnakah 'Ketuanan Melayu' di Indonesia?
21. Pemimpin negara kita sedang mengenengahkan 1Malaysia. Dalam Perhimpunan Agung UMNO yang lalu ahli-ahli UMNO gembira kerana ada jaminan Presiden UMNO bahawa beliau tidak akan mengurbankan hak-hak Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Ini bererti 'Ketuanan Melayu ada dalam 1Malaysia'. Bukan semua bukan Melayu memahami demikian.
22. Dengan jaminan begini pun soalnya tetap atas kemampuan Melayu untuk menjadi tuan.
ROBOT PERAMAL MASA DEPAN UMAT ISLAM
23. Raja Sharjah di UAE, waktu dia mendapat Ijazah Doktor Kehormat dalam bidang pendidikan dari UIA telah sempat saya tanya mengenai nasib Umat Islam di Palestin. Beliau telah menjawab dengan membuat satu cadangan kepada saya supaya pelajar-pelajar UIA mementaskan satu drama satira mengenai sebuah robot yang boleh meramalkan masa depan Umat Islam.
24. Para hadirin dalam persembahan itu telah diminta untuk memasuki kedalam mulut robot mengenai amalan Umat Islam masakini. Satu demi satu kad telah dimasukkan kedalam mulut robot yang berisi kerja Umat Islam masa kini seperti berbohong, menipu, berjudi, mencuri, merompak, minum arak, berzina dan membunuh.
25. Setiap kali mulut robot dimasukkan dengan kad amalan kerja maka robot pun bergetar dan menjerit-jerit. Jeritan bertambah kuat apabila dosanya lebih bagi sesuatu maksiat. Akhirnya robot memberi keputusan berasaskan jumlah dosa Umat Islam yang terkumpul. Keputusan robot yang terpancar di cermin depan ialah 'Mekkah akan diambil oleh puak Yahudi Zionis'. Marahlah semua penonton kepada robot sehingga pemilik robot telah meminta kad itu ditulis dengan ibadat yang dikerjakan oleh Umat Islam.
26. Apabila kad-kad yang mengandungi amalan seperti sedekah, sembahyang, puasa, zakat, umrah dan haji, mengajar murid dengan ilmu pengetahuan, membantu orang miskin dan anak yatim, menghormati orang-orang tua dan ibu bapa. Robot ketawa berdekah-dekah. Bertambah kuat ketawanya apabila bertambah besar dan banyak pahala bagi sesuatu ibadat. Robot malah bergegar dengan ketawanya akhirnya robot memberi keputusan, iaitu 'Yahudi akan meninggalkan Baitul Muqaddis'.
27. Bagi robot yang menentukan nasib sesuatu kaum itu ialah kaum itu sendiri. Begitu jugalah maksud firman Allah s.w.t.. Amalan kita, peribadi kita malah akhlak kitalah yang akan menjamin samada kita dihormati orang atau tidak. Soalannya tetap apakah Melayu mampu menjadi tuan?
TAHAP AKHLAK BANGSA MELAYU MASA KINI
28. Tidak ada jawapan pada saya. Tetapi, jika kita ikutI dalam media ternyata bangsa Melayu bermasalah:
28. Sahabat saya, Yang Berhormat Sheikh Habash, Ahli Parlimen Damascus, Syria, yang menang dalam pilihanraya dengan lebih 80% dari hampir 1 juta pengundi, sedangkan beliau tidak menganggotai mana-mana parti politik, telah terdengar membaca khutbah, merata-rata, yang menggambarkan keadaan Umat Islam di dunia kini.
29. Dalam khutbahnya Sheikh Habash menyatakan seandainya Al Quran mempunyai lebih dari 30 Juzu' beliau menyatakan juz yang 31 mungkin berna Al Yappan ( Jepun ). Beliau telah menggambarkan seandainya Nabi Muhammad s.a.w. hendak kembali sekejap kedunia ini untuk melihat kemajuan manusia dalam beberapa aspek keagamaan seperti rajin bekerja, menjaga kebersihan, dan suka membaca ( beriqra' ) dan sebelum berangkat Beliau meminta para Malaikat meninjau keseluruh dunia untuk memilih tempatnya.
30. Maka sudah tentu negeri yang terbersih itu ialah Jepun, rakyat yang paling rajin juga ialah rakyat Jepun dan orang yang paling suka membaca juga ialah orang Jepun. Ke Jepunlah Rasulallah akan diterbangkan untuk membuat lawatan.
31. Hanya apabila Rasulallah bertanya di manakah negara atau kota yang rakyatnya memakai serban dan jubah maka para Malaikat mencadangkan Nabi melawat Kandahar, di Afghanistan. Rasulallah pasti terkejut melihat perbezaan antara Jepun dengan Afghanistan sedangkan bangsa Jepun tidak berugama Islam tetapi menyempurnakan tuntutan Islam dari segi kerajinan, kebersihan dan meningkatkan budaya iqra' atau budaya membaca. Afghanistan sebagai sebuah negara Islam berada dalam keadaan dharurat yang menyedih dan mendukacitakan.
32. Itulah maksud Yang Berhormat Sheikh Habasy apabila beliau meramalkan isi Juz 31 yang tidak ada itu.
MELAYU MAMPU MENJADI TUAN JIKA AKHLAK KITA BAIK
33. Kalau begitu, apakah bangsa Melayu kita mampu untuk menjadi tuan?
34. Kita sebenarnya akan menjadi tuan, sebagaimana yang telah ternyata dari bukti-bukti sejarah, jika kita menyedari maksud dari pementasan satira berbentuk robot peramal yang dicadangkan oleh Raja Sharjah, UAE dan menginsafi sindiran Yang Berhormat Sheikh Habasy di Damascus mengenai Juz 31 yang tidak ada itu.
35. Bangsa Melayu hanya akan mampu menjadi tuan, tanpa menghebuhkan 'Ketuanan Melayu', jika bangsa kita mempunyai perasaan malu dan mempunyai AKHLAK yang baik. Insya Allah.
MASIH SALAHKAH PEMBERIAN KERAKYATAN
14. Ada yang menyalahkan kerajaan Perikatan kerana memberi terlalu ramai taraf kerakyatan kepada mereka dari keturunan China dan India. Dakwaan ini ditaja oleh PAS dulu, jauh sebelum mereka menjadi liberal dalam Pakatan Rakyat. Kini, bukan setakat jadi rakyat, malahan PAS setuju China jadi Menteri Besar di Kelantan, walau pun di peringkat sekarang masih mewajibkan beragama Islam.
MATLAMAT MENGHALALKAN CARA
15. Sikap Parti Pakatan Rakyat tidaklah menghairankan kerana matalamat mereka menghalalkan cara. Untuk tokoh mereka jadi Perdana Menteri mereka sokong apa saja. To'kong Hindu dan Gereja Kristian sudah pasti menjadi tempat mereka mengail.
BANDINGAN DENGAN THAILAND, FILIPINA DAN INDONESIA
16. Ada pula di kalangan orang-orang Melayu yang menyalahkan Perikatan dan Barisan Nasional kerana tidak menghapuskan kewujudan Sekolah China dan India setelah merdeka, supaya Malaysia jadi seperti di Indonesia, Thailand dan Filipina di mana China dan lain-lain keturunan tidak dibenarkan membuka sekolah bahasa ibundanya supaya mereka tidak dikenali melalui bahasa dan nama yang berlainan.
17. Tolak Thailand dan Filipina kerana samada mereka China Confucious, Buddha atau Christian makanan mereka dengan makanan orang Filipina Kristian tiada beza dari segi halal atau haram.
18. Apakah Melayu di Malaysia akan puas hati dan tidak perlu lagi kepada 'Ketuanan Melayu' jika tokoh seperti Lim Goh Tong bertukar nama menjadi Salim Goto atau Lee Yan Lian jadi Roslee Yang? Sedangkan kawan-kawan saya di Indonesia tetap dengan kegelisahan mereka kerana penguasaan China keatas ekonomi Indonesia. Itu dalam keadaan China hanya .............. % dari seluruh penduduk Indonesia. Malaysia ialah negera yang rakyatnya sekitar .................. % yang menjadikan Malaysia sebagai negara yang peratus kaum Chinanya adalah yang tertinggi di dunia di luar negara-negara seperti China, Taiwan dan Singapura yang sememangnya negara China belaka.
'KETUANAN MELAYU' TIMBUL SEMULA LEMAH PRESTASI PRU 12
19. Selepas mendapat kekalahan dalam kemenangan bagi Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum ke 12 pada tahun 2008 soal 'Ketuanan Melayu' ditimbulkan semula kerana banyak orang-orang Melayu yang terasa kuasa politik orang-orang Melayu sudah terhakis.
20. Apakah orang-orang Melayu di Malaysia hanya memikirkan penguasaan di bidang politik sahaja yang boleh dikatakan 'Ketuanan Melayu' walau pun bidang ekonomi, seperti di Indonesia, dikuasai oleh rakyat Indonesia yang bukan dari Rumpun Melayu. Sempurnakah 'Ketuanan Melayu' di Indonesia?
21. Pemimpin negara kita sedang mengenengahkan 1Malaysia. Dalam Perhimpunan Agung UMNO yang lalu ahli-ahli UMNO gembira kerana ada jaminan Presiden UMNO bahawa beliau tidak akan mengurbankan hak-hak Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Ini bererti 'Ketuanan Melayu ada dalam 1Malaysia'. Bukan semua bukan Melayu memahami demikian.
22. Dengan jaminan begini pun soalnya tetap atas kemampuan Melayu untuk menjadi tuan.
ROBOT PERAMAL MASA DEPAN UMAT ISLAM
23. Raja Sharjah di UAE, waktu dia mendapat Ijazah Doktor Kehormat dalam bidang pendidikan dari UIA telah sempat saya tanya mengenai nasib Umat Islam di Palestin. Beliau telah menjawab dengan membuat satu cadangan kepada saya supaya pelajar-pelajar UIA mementaskan satu drama satira mengenai sebuah robot yang boleh meramalkan masa depan Umat Islam.
24. Para hadirin dalam persembahan itu telah diminta untuk memasuki kedalam mulut robot mengenai amalan Umat Islam masakini. Satu demi satu kad telah dimasukkan kedalam mulut robot yang berisi kerja Umat Islam masa kini seperti berbohong, menipu, berjudi, mencuri, merompak, minum arak, berzina dan membunuh.
25. Setiap kali mulut robot dimasukkan dengan kad amalan kerja maka robot pun bergetar dan menjerit-jerit. Jeritan bertambah kuat apabila dosanya lebih bagi sesuatu maksiat. Akhirnya robot memberi keputusan berasaskan jumlah dosa Umat Islam yang terkumpul. Keputusan robot yang terpancar di cermin depan ialah 'Mekkah akan diambil oleh puak Yahudi Zionis'. Marahlah semua penonton kepada robot sehingga pemilik robot telah meminta kad itu ditulis dengan ibadat yang dikerjakan oleh Umat Islam.
26. Apabila kad-kad yang mengandungi amalan seperti sedekah, sembahyang, puasa, zakat, umrah dan haji, mengajar murid dengan ilmu pengetahuan, membantu orang miskin dan anak yatim, menghormati orang-orang tua dan ibu bapa. Robot ketawa berdekah-dekah. Bertambah kuat ketawanya apabila bertambah besar dan banyak pahala bagi sesuatu ibadat. Robot malah bergegar dengan ketawanya akhirnya robot memberi keputusan, iaitu 'Yahudi akan meninggalkan Baitul Muqaddis'.
27. Bagi robot yang menentukan nasib sesuatu kaum itu ialah kaum itu sendiri. Begitu jugalah maksud firman Allah s.w.t.. Amalan kita, peribadi kita malah akhlak kitalah yang akan menjamin samada kita dihormati orang atau tidak. Soalannya tetap apakah Melayu mampu menjadi tuan?
TAHAP AKHLAK BANGSA MELAYU MASA KINI
28. Tidak ada jawapan pada saya. Tetapi, jika kita ikutI dalam media ternyata bangsa Melayu bermasalah:
a) Bila bapa sakit di hospital, dua beradik berkelahi di Istana;
b) Bila jadi Anggota Parlimen, tidak hadir dalam mesyuarat;
c) Bila jadi pegawai yang menjaga amanah, terus ambil kesempatan berasuah dan pecah amanah;
d) Bila jadi pegawai untuk tangkap orang salah, dia jugalah yang buah salah jenayah;
e) Bila dihebahkan akan jadi isteri kedua atau ketiga, terus buat pengumum dalam media menafikan sudah buat keputusan kerana tidak berhasrat menyakitkan hati isteri tua; lepas itu kahwin dan buat pengumuman pula isteri tua baik dan mengiklankan suami barunya kelakar, mudah-mudahan tak sakitlah hati isteri tua;
f) Tidak mahu kalah dengan Tiger Woods, jaguh golf sedunia, yang menggoda dan berskandal dengan 20 wanita selain isterinya; orang kita pun ikut juga dengan 10 perempuan walau pun baru setakat ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian;
g) Bila orang Melayu membunuh, mangsa yang dipilih ialah kanak-kanak, wanita dan orang tua berumur lebih 80 tahun yang, jika dibiar pun tidak lama lagi akan berada didunia ini. Tidak cukup dengan membunuh tetapi perlu dikerat kepala dan ditanam di tempat berasingan;
SHEIKH HABASY DAMASCUS - JUZ KE 31 - AL YAPPANh) Dan banyak lagilah kerja-kerja yang memalukan bangsa kita walhal kita masih berhasrat menjadi tuan.
28. Sahabat saya, Yang Berhormat Sheikh Habash, Ahli Parlimen Damascus, Syria, yang menang dalam pilihanraya dengan lebih 80% dari hampir 1 juta pengundi, sedangkan beliau tidak menganggotai mana-mana parti politik, telah terdengar membaca khutbah, merata-rata, yang menggambarkan keadaan Umat Islam di dunia kini.
29. Dalam khutbahnya Sheikh Habash menyatakan seandainya Al Quran mempunyai lebih dari 30 Juzu' beliau menyatakan juz yang 31 mungkin berna Al Yappan ( Jepun ). Beliau telah menggambarkan seandainya Nabi Muhammad s.a.w. hendak kembali sekejap kedunia ini untuk melihat kemajuan manusia dalam beberapa aspek keagamaan seperti rajin bekerja, menjaga kebersihan, dan suka membaca ( beriqra' ) dan sebelum berangkat Beliau meminta para Malaikat meninjau keseluruh dunia untuk memilih tempatnya.
30. Maka sudah tentu negeri yang terbersih itu ialah Jepun, rakyat yang paling rajin juga ialah rakyat Jepun dan orang yang paling suka membaca juga ialah orang Jepun. Ke Jepunlah Rasulallah akan diterbangkan untuk membuat lawatan.
31. Hanya apabila Rasulallah bertanya di manakah negara atau kota yang rakyatnya memakai serban dan jubah maka para Malaikat mencadangkan Nabi melawat Kandahar, di Afghanistan. Rasulallah pasti terkejut melihat perbezaan antara Jepun dengan Afghanistan sedangkan bangsa Jepun tidak berugama Islam tetapi menyempurnakan tuntutan Islam dari segi kerajinan, kebersihan dan meningkatkan budaya iqra' atau budaya membaca. Afghanistan sebagai sebuah negara Islam berada dalam keadaan dharurat yang menyedih dan mendukacitakan.
32. Itulah maksud Yang Berhormat Sheikh Habasy apabila beliau meramalkan isi Juz 31 yang tidak ada itu.
MELAYU MAMPU MENJADI TUAN JIKA AKHLAK KITA BAIK
33. Kalau begitu, apakah bangsa Melayu kita mampu untuk menjadi tuan?
34. Kita sebenarnya akan menjadi tuan, sebagaimana yang telah ternyata dari bukti-bukti sejarah, jika kita menyedari maksud dari pementasan satira berbentuk robot peramal yang dicadangkan oleh Raja Sharjah, UAE dan menginsafi sindiran Yang Berhormat Sheikh Habasy di Damascus mengenai Juz 31 yang tidak ada itu.
35. Bangsa Melayu hanya akan mampu menjadi tuan, tanpa menghebuhkan 'Ketuanan Melayu', jika bangsa kita mempunyai perasaan malu dan mempunyai AKHLAK yang baik. Insya Allah.
23 comments:
Orang Melayu tak boleh bersaing di dalam negara hatta di peringkat antarabangsa sekalipun kerana mereka beranggapan tongkat yang diberi sentiasa milik mereka.
Saya kesal dengan keadaan keperibadian Bangsa Melayu dan diri saya sendiri.
Saya kesal dengan keadaan segelintir Bangsa Melayu yang masih tidak sedar.
Saya juga kesal dengan keadaan Bangsa Melayu yang tidak mahu membantu Bangsanya sendiri, sedangkan individu itu adalah Bangsanya sendiri, sangat layak, berpotensi dan mampu memimpin. Malah mereka "membenam rapat" individu-individu tersebut supaya mereka terus "berkuasa" dan "berjawatan".
Namun, saya LEBIH kesal dengan wujudnya SI KITUL alaf baru & sokongan yang diberikan kepadanya oleh Bangsa Melayu yang sanggup menggadai Islam, Bangsa & Tanah Melayu ini, sedangkan penyokong-penyokong ini tahu akan hakikat "Si Kitul", dewa pujaan mereka itu. Itu belum lagi dikira dengan penyokong "tuli" yang ditipu hidup-hidup!
Assalamualaikum wbt Tan Sri,
Tahniah kerana berani mengupas isu penting yang melibatkan orang melayu iaitu ketuanan melayu.
Yg Bhg Tun Dr Mahathir telah dipecat dari Umno disebabkan menulis surat kepada Perdana Menteri Pertama, Tunku Abdul Rahman yang juga menyentuh isu
isu kepentingan orang melayu malah Tun Dr M telah hampir ditahan oleh pihak polis yang menunggu ketibaannya di sebuah stesen keretapi tetapi telah diselamatkan oleh seorang kerabat diraja Negeri Sembilan dipertengahan perjalanan keretapi dan disembunyikan di dalam istana di Negeri Sembilan.
Ini ialah kerana Tun Dr M mengkritik Tunku Abdul Rahman atas pelbagai isu termasuklah isu yang menyentuh kepentingan melayu. Tiada apa yang berlaku pada Tun kerana polis dan PM ketika itu tidak ingin mencetuskan sebarang masalah dengan raja raja melayu pulak.
Kemudian buku tulisan Tun pada tahun 1970, 'Dilema Melayu' (The Malay Dilemma)diharamkan sehinggalah hampir pada zaman Tun menjadi Perdana Menteri.
Saya berpeluang mendengar ucapan Tan Sri banyak kali termasuk lah sempena OIC tahun 2003 di Sheraton Imperial Hotel KL, sempena lawatan Tun Dr M ke UIA beberapa tahun yang lepas, sempena persidangan criminalize war di pwtc akhir oktober 2009--kesimpulannya Tan Sri tetap berani bercakap macam biasa lebih lebih lagi ketika menjawap soalan peserta isu dinar mas di persidangan yang sama yang Tan Sri sebut Tan Sri mewakili Menteri Dalam Negeri berpeluang bertemu CIA di satu mesyuarat di Singapura........... Malah Tun Dr M pun kelihatan agak 'suprise' dengan apa yang Tan Sri sebut ketika itu. Jelas keberanian Tan Sri menyebut contoh contoh benar dalam tulisan Tan Sri amat dihormati ramai pihak. Sebab itulah sekiranya Tan Sri kembali ke UIA banyak yang Tan Sri boleh bertindak untuk memperbetulkan apa yang patut. Berbalik kepada melayu yang dari segi perlembagaan persekutuan didefinasikan antara lainnya ,sebagai orang yang beragama Islam. Jadi bila terjadi perebutan antara Mat Salleh yang bernikah dengan wanita melayu Islam lewat tahun 60an dulu, mahkamah memutuskan yang mat salleh yang bernama Robert tu adalah seorang melayu bagi melayakannya berkongsi harta sepencharian. Kes ini di lapurkan di malayan law journal pada tahun 1966..
Baiklah kita fokuskan kepada bekas Presiden Umno Yg Bhg Tun Dr Mahathir yang telah beberapa kali menyentuh tentang isu orang melayu samada di dalam ucapan perasmian ataupun penutup perhimpunan agung umno di dewan merdeka pwtc yang biasanya memakan masa hampir 3 jam . Jika semua masih ingat, Tun pernah menyingkap kembali sejarah orang melayu yang berasal dari agama hindu di kesultanan melayu melaka. Parameswara beragama Hindu tetapi sebab pemimpin pemimpin melaka ketika itu nak berbaik baik dengan pedagan arab yang kaya raya (bahasa pasarnya--mengampu) maka mereka beramai ramai memeluk agama Islam dan Parameswara pun menukar nama menjadi Iskandar Shah.
Sifat mengampu wujud sampai ke saat ini. Begitu juga adat melayu lama bersanding yang berasal dari ajaran agama Hindu dimana ketika persandingan dewa dewa akan turun dari kayangan merestui sesuatu perkahwinan itu. Malah perkataan 'mapelai' masih diguna pakai hingga hari ini sebagai 'mempelai' tetapi ramai yang akan cepat cepat mepertahankan persandingan sebagai adat melayu . Jadi samada dalam hal ehwal politik,perniagaan, pekerjaan sifat mengampu kekal universal di kalangan orang melayu yang dibawah perlembagaan persekutuan rata ratanya adalah orang Islam.Renung-renungkan,selamat beramal sekali lagi meminjam kata kata Prof Izi Hot FM
drsyediskandarislamicbankingfinance.blogspot.com atau
isikcorpadv@gmail.com
i can only ask God to open up your ignorant mind, it's DEP that is making Malay so dependent on the government, DEP has ruined a great race for it has only make it impotent.
As a Chinese Malaysian who worked 120 hours a week to earn my comfort living, i only get dishearten to see the Malays are taught to complain when they have all the help. Ask them to work 120 hours weekly, then they will achieve what chinese achieve. Don't complain 120 hours a week and work only 48 hours a week, then Malay will achieve greatness. This equation is no rocket science!!!
(mind you, in ONE week there is only 168 hours!, means i have only 48 hours of sleep and eat and leisure in a week)
Hello Bro Mcfan,
I am writing to u Bro Mcfan.
First and foremost I would like to congratulate u for writing frankly and bluntly. However, it is better to specific on whom u refer to as 'ignorant mind' in order to avoid possible misunderstanding amongst those that choose to read and join the discussion later.
Yes, it is good that u stress on the virtue of working hard that is the secret of chinese. I notice most of chinese shopkeeper in penang open their shops 7 days a week from 10 am onwards till at least 7pm if not till 10 or 11 pm depending on the location of their shops. Most of the Hokkien speaking chinese in penang are a good example of hardworking people in Malaysia. We cant deny that, it is the fact.
What u mentioned bro Mcfan has been said repeatedly and bravely by our 4th Prime Minister Yg Bhg Tun Dr Mahathir Mohamad and as a result some hardcore supporters of umno initially were celebrating when Tun left the prime ministership in 2003 simply because according to these malays that Tun Dr M like to bring down malays and embarassed the malays openly. Later we discovered that these malays who said this just as a cover up to the new leader then in order to achieve their selfish personal interest be it power in party/government or business opportunities.
Yes, most malays like to rest more than working but it cannot be generalize. In fact Sir Frank Swetenhamm openly wrote in his book that Malays are bunch of lazy people and he continued to say especially the malay man in some parts of the malay states who expect their wife to work and they will spend time more chatting at coffee shops or even gambling.(Read more about malays by Sir Frank Swetenhamm).
But Bro Mcfan what you wrote may anger more simply coz u are blunt and direct.
Let us hope that malays now are more open to self assessment and not quick to response to such a blunt comments from u aggresively.
Last but not least, i like your calculation of your working hours, it just serves as an example that anyone can achieve a comfortable life by merely working hard.
Relaxing and spending their parents fortune should no longer be the way of the modern elite malay families. Perhaps their parents should force their children to learn everything the hard way--so that in that manner only every material assets would be appreciated by these modern days children. Allah swt knows better.
drsyediskandarislamicbankingfinance.blogspot.com or
isikcorpadv@gmail.com
Assalamualaikum wbt Tan Sri,
Saya ingin menambah sikit lagi apa yang tak sempat saya sebutkan tadi.
Sekadar buat renungan kita bersama, elok rasanya kita rujuk kepada Khutbah terakhir Nabi Muhammad s.a.w. sebelum baginda wafat.
Nabi berkhutbah,antara lain menyebut,
"wahai manusia ingatlah Tuhan iaitu Allah swt hanya satu,
Tiada kelebihan (superiority) bangsa arab kepada bangsa bukan Arab demikian juga tiada kelebihan(superiority) bangsa bukan Arab kepada Arab , juga kulit hitam tiada kelebihan (superiority)kepada kulit putih demikian juga kulit putih tiada kelebihan (superiority) kepada kulit hitam kecuali Taqwa.
Sesunnguhnya yang terbaik antara kamu ialah yang BerTaqwa. Dengar kata kata ku ini, adakah aku menyatakan pesananku ini dengan jelas kepada kamu semua? Maka mereka menjawap, Ya wahai Rasullullah. Maka dengan ini juga semua yang hadir pada hari ini mesti menyampaikan pesanan ini kepada semua yang tidak hadir pada hari ini." (Khutbah Terakhir Rasullullah sebelum baginda wafat)
Jadi, bila kita membincangkan isu ketuanan melayu kita harus sentiasa mengambil perhatian pesanan jelas Rasulullah ini agar dalam proses kita beria ia membela umat melayu pada masa yang sama kita tidak tersasar daripada pegangan agama kita yang menjadi asas hidup kita sebagai orang Islam serta juga selaras dengan status agama Islam sebagai agama rasmi sepertimana yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan.
Wallahualam.
Renung-renungkan, selamat beramal memetik lagi kata kata Prof Izi Hot FM.
drsyediskandarislamicbankingfinance.blogspot.com atau
isikcorpadv@gmail.com
25 Muharram 1431 Hijrah
11/10/2010 jam 255 pagi
Sanusi when you were in govt. you were known as not the sharpest tool in the shed, now since you have been retired, I do suggest you take the time off to enjoy life, as long as it last, cos, baby both your and your retarded son's musing are starting to irritate, don't let it come back and give you a kick in the arse.
Tan Sri , tulisan ini memang menimbulkan ragam kesangsian, tentang perilaku Melayu. Analisis kejiwaan masih belum dapat menjelaskan sifat dan keakuan bangsa kita.
Izinkan saya mengutip point 35, untuk tambahan dalam garapan novel sekarang : PANGGIL AKU PATIMADORA ..agak tersentak, juga watak novel ini sedang bekerja (NGO) di Kandahar...dia anak kacukan Melayu, Arab-Parsi- Patani....merenung memikir apakah dia Melayu. Kalau Melayu, mana raja dan sultan yang harus memimpin rakyat? Sebaliknya memimpin ilah orang Politik saling bercakaran. Dalam tulisan ini Tan Sri telah memberi jawaban. Terimkasih untuk kami berkongsi.
Hello Mr Anonymous,
Your comment is listed on no 7.
First and foremost please be honest with yourself--write your full name and details--its only fair since your comment is in a harsh tone.
You wrote that it irritate you, why? Only mad people will write in a such a manner to a former cabinet minister, former MB and former IIUM President.
Why it irritate u, which of Tan Sri writing that makes u angry la my dear bro?
Dont u learn to state the reasons or are u just simply interested to pass whatever comments just like others elsewhere but hiding your identity since u know u urself are not sure why u wrote it or u know it is ethically wrong.
Yes u may write bluntly but who are u? Are u a ghost within umno yourself but belonging to the camp that support or who are u really la? Or I suppose because of the few factual examples that Tan Sri quoted in his latest posting?
Well, do you 'terasa pedas coz u termakan cili padinya?'
Well my dear bro, if u have been following Malaysian politics closely--Tan Sri remains the same person as before either when he was the Kedah MB or as the Cabinet Minister under Dr M or as IIUM President. I suppose u have not been listening to his speeches then, only now with with the avaibality of blog u are tasting it for the first time in your whole life.
Was u aware or not that at one point in time Tan Sri just left Dewan Merdeka pwtc after giving a speech in front of Tun Dr M as Umno President for the official reason that he has to pack to leave to oversea for official visit as Minister though the real reason was a sign of protest to Tun Dr M? Tan Sri just walked down the stage and left the venue after delivering his speech. Well of course now Tan Sri and Tun are already back as the best of friends but my point is my dear bro, Tan Sri always speak his mind and I see no other reason except that this is the first time u are tasting the chili directly not with your tongue but on your whole face covered with chili.
Well, dont blame Tan Sri for that, blame yourself.
many dont like Tun Dr M before and today but it didnt stop Tun Dr M to speak his mind so also with Tan Sri.
The different between u and both of them is that both Tun and Tan Sri when they said something we know who said it but not with you.
one can always reply to both of them in order to get their feedback confidently but who are u really...a ghost that have been covered chilies in your face, I suppose.
Allah swt knows better.
drsyediskandarislamicbankingfinance.blogspot.com or
isikcorpadv@gmail.com
Salaam Tan Sri SJ,
Saya amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri di atas. Pandangan yang bersifat melihat dari luar lingkungan ini, saya fikir tidak menggambarkan terhakisnya perasaan cinta Tan Sri kepada bangsa Melayu, tetapi ia menggambarkan kekecewaan dan harapan Tan Sri terhadap bangsanya. Menyatakan yang pahit bukan mudah, menyatakan yang manis2 pasti mudah, tapi apa faedahnya? Sebagai pemimpin pemikir Melayu yang sudah lama bergelumang dengan isu bangsa, saya berpendapat pandangan Tan Sri ini perlu diberi perhatian. Sama2lah kita fikirkan, kerana itulah tujuan blog ini diwujudkan. Ia tidak sepatutnya menjadi medan untuk melancarkan serangan peribadi. Bangsa lain pula tidak seharusnya menjadikan pandangan Tan Sri kali ini sebagai asbab untuk 'naik tocang' kerana itu kelakuan yang amat tidak diingini dan hanya akan mengguris perasaan mereka (Melayu) yang cuba memahami anda. Pandangan yang terhidang di atas amat penting bagi kami umat Melayu yang sering disuap dengan slogan 'kosong' ketuanan Melayu. Pandangan retrospektif Tan Sri di atas mengisi kekosongan slogan itu. Saya berasa lebih berkobar membaca posting blog ini, berbanding semasa melihat keris Melayu dijulang/dihunus ke langit di atas pentas.
Sekadar pandangan seorang penuntut, jika saya tersilap, harap betulkan saya. Wallahua'lam.
Melayu mudah lupa.Melayu mau cepat kaya.Melayu tak fikir panjang. Melayu mudah dibeli.Melayu tak pandai berniaga.Macam-macam sifat buruk melayu yang diperkatakan oleh orang melayu sendiri.Kita terima teguraan tersebut dengan positif.Persoalan sekarang ialah bagaimana kita nak ubah sikap buruk melayu .Walau baik macam manapun dasar yang dibuat kerajaan atau hebat macam manapun pemimpin negara tetapi jika kita sendiri tidak berubah ,melayu tetap akan parah dan tersungkur dinegara sendiri.Sampai bila kita boleh bertahan dengan dasar-dasar yang sedia ada tanpa sedikitpun perasaan mau berubah.Jika kita mau dihormati sebagai tuan kita kena burubah 360 darjah.
Saya yakin tulisan Tan Sri adalah pandanganya yang sangat ikhlas, saya hairan kenapa ada orang yang sakit atau terasa hati, saya ulang baca beberapakali tak ada satu pun yang salah dalam tulisan ini malah pandangan ini memberi peluang dan ruang untuk kita muhasabah diri secara jujur, berhemah dan bertunjangkan matafikir ilmu bukan emosi.
Tujuan Tan Sri tulis adalah untuk kita berfikir dan berusaha untuk berubah. Secara jujurnya apa yang Tan Sri tulis tu memang berlaku dalam masyarakat kita, semua orang sedarinya tapi takut untuk mengakuinya. atau ada yang sedar tapi kerana kelompok mereka yang melakukannya mereka berusaha untuk menolak kebenaran ini semata-mata mau memuaskan ego sendiri dan yang paling dahsyat sanggup menyerang peribadi dan mengaitkan anak Tan sri yang tak berdosa tu kenapa?.Kalau kita mau hidup kita tenang cubalah sedaya upaya kita jangan berperasangka buruk pada orang. kata orang tua-tua orang yang berperangai buruk saja yang sentiasa berperasangka buruk pada orang lain.
Dan yang paling penting bangsa kita terkenal dengan budi bahasa dan kesantunan yang di warisi turun-temurun, memanggil orang yang lebih berusia dengan nama "SANUSI" adalah sikap yang kurang sopan.Kerana gelaran Tan Sri bukan diambil di tepi jalan, tapi satu anugerah atas jasa dan pengorbanan kepada negara. Walaupun penerima gelaran tak pernah meminta kita mengagongkan mereka tapi peraturan hidup bermasyarakat dan beragama menuntut kita menghormati orang seperti mana kata Prof. Dr. HAMKA. Orang berbuat baik kita membalas baik adalah Biasa, Orang berbuat jahat kita membalas jahat juga biasa tapi kalau oarang berbuat jahat kita membalas baik, itu namanya LUARBIASA..jadi belajarlah menjadi orang luarbiasa macam Tan Sri ya...sekian maaf kalau ada yang terkasar bahasa. Berkata benarlah walau menyakitkan. Harun>Kbg.Pasu
assalamualaikum....
seandainya kita coba utk mengajukan sebuah pertanyaan kepada orang diluar melayu (malaysia). silahkan anda sebutkan nama salah satu perdana menteri malaysia yg anda kagumi... maka saya selaku warga negara diluar malaysia berkeyakinan, tun mahathir adalah nama yg terucap dari mulut mereka sebagai jawabannya. dengan catatan, nama perdana menteri yg sedang berkuasa saat ini tdk tercantum ke dalam daftar pertanyaan diatas, karena kita anggap umur kepemimpinan beliau masih dalam perjalanan..
kenapa orang diluar malaysia lebih kagum kepada tun mahathir?
boleh-boleh saja apabila sebahagian rakyat malaysia sendiri barangkali kurang berkenan dengan terka pilihan jawaban diatas. akan tetapi harus pula diketahui bahwa bola mata dunia luar menaruh kekaguman kepada malaysia tidak lain adalah sehubungan dengan masa gerakan pembangunan menyeluruh yg telah dicanangkan serta dilakukan oleh mahathir beserta jajaran kepercayaannya, hingga menjadikan malaysia sebuah negera yang memiliki marwah dimata internasional.
artinya... bukankah tun mahathir beserta jajaran kepercayaannya yg telah memberikan catatan kegemilangan kepada bangsa melayu supaya dapat dijadikan sebagai kitab rujukan dalam rangka malaysia menuju kearah yg lebih jauh lagi...?
smoga semua lapisan bangsa melayu juga para penguasa sekarang ini sadar, utk tiada melupakan kepada catatan kitab yang telah memberikan kemakmuran kapada rakyatnya serta negeri yg anda cintai....
dan...saya yakin, barangkali tan sri juga setuju. dari pada membaca banyak kitab yang menyesatkan, lebih baik membaca satu kitab, tapi pilihannya yang tepat....
wassalam...
said akram - banda aceh
Assalamualaikum wbt Tan Sri,
The issues raised by you, Tan Sri are not new issues. They have been highlighted since the independence of this country. In fact, they have been recorded in the history book which some of us have the opportunities to learn during our schooling days in primary and secondary levels.
The really issue is not about "KETUANAN MELAYU" but "WHY A RACE THAT CALLED THEMSELVES A MALAY IN MALAYSIA COULD NOT LEARN FROM HISTORY WHILE THEY STILL HAVE TIME TO IMPROVE THEIR LIVING CONDITION/STATUS?" If any other race in this country wants to highlight their disagreement in the New Economic Policy then I think it is time now that for this current Government to really focus on the really issue that has been swept under the carpet since the event of 13th May 1969. I think with the knowledge and experience that you have since the independence of Malaya, to the agreement to form Malaysia and decision to allow Singapore to depart from Malaysia, it will be better if this is highlighted in a manner to let the new generation like us "1 Malaysia" to understand that this country gained their independence through negotiation with the colonial and compromise among the different races in this country rather than blaming and irritating others on the issues that have been agreed by our previous leaders who have great visions for the development of this country. Maybe the word "KETUANAN MELAYU" makes some quarters unhappy with the actual meaning since it does not reflects the actual status in this country where the Malays do not control this country the way it was controlled by the Colonial whom their representatives made our older generation called them "SIR or TUAN" eventhough the level of their education or knowledge is much lower than our people.
As you rightly put in, Tan Sri, this article is for the Malays to reflect on themselves since nothing will change for the Malays unless the Malays are willing to wake up and make the changes themselves. I will not go further in which areas since all of them have been covered by you in the article so the Malays who read this article must start to think how the implement this changes in their daily life first before nodding or agreeing with every statements made by our STATESMEN since this reminder will not always been available to us. So better READ, UNDERSTAND and IMPLEMENT IT BEFORE TRY TO INFLUENCE OTHERS.
Finally, Tan Sri, please keep reminding all of us, the Malays for our shortcomings so that hopefully, INSYA'ALLH, we will wake up and start to change our attitudes towards the meaning of "KETUANAN" and really work hard to make it a reality.
MAY ALLAH KEEP YOU IN GOOD HELAT ALAWAYS. WASSALAM
Tan Sri,
Saya setuju dengan pandangan TS, dan sudah lama sebenarnya kita dilindungkan dari bercakap benar mengenai isu isu yang TS nyatakan.
Saya amat kecewa dengan pemimpin Melayu yang berdegar degar bercakap pasal hak dan ketuanan Melayu tetapi mereka jugalah yang berperanan menukar syarat tanah hak Melayu, menjadi pengarah `komisyen' syarikat bukan Melayu, bersekongkol dengan bukan Melayu menipu dan merampas harta orang Melayu, berseronok dengan wang hasil sumbangan perasuah bukan Melayu dan hidup mewah dan berkedudukan dengan kesengsaraan dan keperitan orang Melayu.
Sebahagian besar pemimpin Melayu yang bercakap berdegar degar pasal hak dan ketuanan Melayu hidup dan metaliti mereka sebenarnya `british'...
Hak dan ketuanan Melayu bagi golongan ini hanya berbaju Melayu bersampingkan songket harga beribu..dan bercakap pasal orang Melayu dihadapan orang Melayu, 3 hari setahun..selainnya `mencari peluang` melonggok kekayaan tanpa batasan.
Saya baru kembali dari Mekah, kelemahan dan sikap sambil lewa syarikat pengelola haji didalilkan sebagai ujian haji dan perlu bersabar seperti juga artis yang mendakwa sudah jodoh dan suratan berkahwin dengan tan sri, dato dan orang bergelar. Tidak pula dinyatakan bahawa amanah, tanggung jawab dan penambahbaikan itu juga tuntutan agama Islam dan tidak juga dikatakan sudah jodoh dan suratan berkahwin dengan kerani pejabat!!!
Masalah Melayu sebenarnya tidak kenal diri, baju pakai saiz orang, hidup dalam kepura puraan dan masih hidup dalam kepompong yang tegar!!!
Pemimpin Melayu jadi jaguh kampong disetiap sektor, takut bersaing dan tidak berani bercakap BENAR!!!
Bercakap mengikut suasana dan siapa jadi pendengar!!!
Assalamualaikum Tan sri serta mereka yang seagama dengan dan salam sejahtera...
Hayatilah dan fahamilah secara mendalam luahan rasa hati dan pemikiran orang tua seperti Tan Sri Sanusi ini dan kenalilah beliau sebagai seorang tokoh politik Melayu yang masih bernafas ini. Marilah kita hormati beliau diruang ini dengan fikiran positif dan berusaha memberi pandangan konkrit tentang bagaimana kita hendak bersatu dan membuktikan bahawa kita bangsa Melayu sesungguhnya boleh terus menjadi tuan di bumi Malaysia ini.
Alhamdulillah kerana kita masih ada orang seperti Tan Sri yang mahu meluahkan sesuatu pandangan untuk ditatapi oleh anak bangsanya yang sudah tentu beliau mengharapkan suatu perasaan SEDAR DIRI akan timbul dalam sanubari sekaligus menyampaikan kepada ahli keluarga, sanak saudara, sahabat handai, jiran tetangga dan rakyat keseluruhannya.
Kemunduran dan keruntuhan bangsa Melayu ini adalah kerana memandang rendah antara satu sama lain dan senantiasa menganggap dirinya terlalu sempurna berbanding orang lain. Dirinya lebih penting dari orang lain...makanya, SEDAR DIRILAH..
Saya memahami apa yang digarapkan oleh Tan Sri dan terasa pilu mengenangkan nasib bangsa sendiri lebih-lebih lagi bila saya melihat di belakang saya ada anak-anak yang makin membesar. apa akan jadi pada nasib anak-anak saya, cucu-cucu saya dan seterusnya.
Apakah pemimpin berjiwa besar seperti Tan Sri tidak mampu untuk berbuat sesuatu demi masa depan bangsa Melayu ini.
Apakah Tan Sri masih ada kepentingan diri, saya minta maaf...sudah tentunya tidak.
Namun, setahu saya Tan Sri masih mampu untuk merapatkan golongan yang seangkatan untuk duduk bersama tanpa ada rasa curiga berbincang serta melahirkan satu usaha terbaik untuk dilaksanakan oleh Perdana Menteri sekarang ini.
Apakah Tan Sri rasa segan silu untuk berjumpa dengan Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah, Tun Dr Mahathir (tiada masalah), Tun Musa Hitam dan tokoh-tokoh lain yang sebulu atau tidak sebulu dulunya, tokoh-tokoh akademik, bekas-bekas KSN, KSU, Jeneral-jeneral, KPN dan lain-lain dari kalangan Melayu yang mendapat 'kesejahteraan' dari DEB untuk menzahirkan sesuatu yang bermakna untuk bangsa Melayu di bumi Malaysia ini.
Terima Kasih Tan Sri kerana cetusan rasa ini. Wassalam.
Tahniah kepada Tan Sri dan Tahniah juga atas semua komen Dr Syed..
1-MALAYSIA & MIM NUSANTARA
----------------------------------
ISU KETUANAN MELAYU
------------------------------
Asalamualaikum,TS..Ya,memang betul kita Penduduk Asal;itu datuk nenek keturunan kita...lebih 700 tahun dahulu.Tetapi hakikatnya skrg
bagaimana..?? Istilah KETUANAN Melayu sepatutnya adalah
"KEISTIMEWAAN MELAYU",dimana ugama,
kedudukan Raja2,Bahasa,Tanah Rezab,
jawatan2 dlm Kerajaan,pelajaran,
dsb diberikn laluan & dimengertikn,
diFAHAMI dan DIPERSETUJUI oleh kaum Cina dan India serta lain2 yang datang ke Malaysia....
Minggu lepas,saya telah keMelaka, kota bersejarah,yg masih ada KESAN2SEJARAH nya,disekitar kota lama, Bkt St.Paul,dimana trdapatnya
kesan pentadbiran Portugis,Belanda(Dutch),Inggeris dan terdahulunya
pentadbiran kerajaan orang MELAYU,
sejak tahun 1400,selama 111 tahun!!
sehingga 1511,kemudian Portugis
(130thn),Belanda(150thn),British (270thn)dan kembali kpd Orang MELAYU(from 1957-skrg)
Kita bolih juga lihat kesan2 SEJARAH,selepas Inggeris(British),
iaitu selepas 1957,dimana kaum CINA
yg datang ke MALAYA pada tahun 1890an,tlh cuba mendapatkan
KUASA PEMERINTAHAN,selepas tamat pernaklukan JEPUN(1942-1945).Ini adalah kerana keghairahan mereka pada masa itu dengan keMUNCULan kuasa KOMINIS diChina dan Russia..!
(Usaha puak2 Kominis ni berterusan
dari 1941-1989)..INGAT tu,usaha Kominis ni baru berhenti pd 1989, tapi adakah ia betul2 BERKUBUR???
selepas 20 tahun dari 1989(2010)???
USAHA MIM untuk terus memegang tampok pemerintahan,bersambung kembali selepas 1957(MERDEKA)tetapi
banyak peristiwa dan TOLAK ANSUR (atau TOLAK BERANSUR)telah terpaksa
dibuat,antara nya:
1)Pemberian keRAKYATAN atas dasar
"JUS SOLI" pada tahun 1955.Ini bermakna memberikan kerakyatan kpd
SESIAPA pendatang yang ada diMALAYA
ketika itu.Mereka boleh beranak pinak selepas itu.Jumlah kerakyatan
ini,900000-1000000 orang.Ini skrg
telah bertambah kepada 11JUTA orang
2)Dengan kerakyatan,dapat peluang
PEMILIKAN HARTA yang tak terhingga,
asalkan bukan dengan cara HARAM.Ini
telah meningkatkan pemegangan harta
dan KEKAYAAN kepada lebih 70% pada keseluhannya...
3)HAK hak orang MELAYU saperti yang
termaktub dalam perlembagaan REID pd tahun 1955 tidak di endahkan,
sebaliknya tlh mula dipertikaikan.!
Ini yg jadi isu DEB tak disuka dan
dipersetujui,kalau terpaksa setuju,
cuma dibibir saja.Hak2 ugama sekarang telah banyak dibangkitkan.
Begitu juga dengan KETUANAN RAJA2 dan kuasa mereka.Soal pelajaran
dipertahankan mengikut perlembagaan
tak mau dijadikan sistem nasional,
sebaliknya mengikut bahasa ibuanda.
MACAM MANA nak dapat PERPADUAN dlm
ertiKATA SEBENARnya kalau bahasa MALAYSIA tidak dihormati sepenuhnya
cuma dibibir saja????
RENUNG2 LAH SEKETIKA.........
Sekiranya kita berjalan disekitar
JONKERS WALK berdekatan kawasan
BRSEJARAH Melaka,seberang Sg Melaka
kita akan mendapati kawasan kubur2 para sahabat seprjuangan Hang Tuah,
Hang Jebat,Hang Kasturi,Hang Lekir & Hang Lekiu(tahun 1414-1450an).
Mesti pada tahun2,1450an-1900an selama tempoh 400 atau 500 tahun yang lalu,kawasan sekeliling adalah
kawasan perkampungan Melayu disitu.
Tapi SKRG..??,kita boleh saksikan
makam2 pendekar2 zaman KEGEMILANGAN
Melaka,tersepit diantara rumah2, tanah2 dan harta2 orang bkn Melayu.
CUBA kita bayangkan 500tahun dari
skrg,apa keadaan orang2 Melayu pada
waktu tu?mungkin tak perlu bimbang
kerana dunia mungkin sudah KIAMAT!!Tapi saperti kata Hang Tuah;"Tiada hilang Melayu didunia",kita tanya:
cuma significant nya bagaimana..???
Sekarang saja kita tengok dibandar2
utama,besar dan kecil,seluroh Msia,
kemana significantnya KEHADIRAN MELAYU..??Jadi kalau kita mau TETAP
HADIR sebagai penduduk ASAL MELAYU
NUSANTARA,keHADIRan kita dalam BANDAR2,dalam aliran EKONOMI adalah
Penting & MUSTAHAK dipertingkatkan!
Mulai 2010 sehingga Wawasan 2020, kita kena peka kearah strategi2 memperkuatkan KUASA EKONOMI orang2 Melayu.Belajarlah dari SEJARAH,agar
orang Melayu tak jadi macam orang2 ABO di-Australia atau Red Indian diUSA atau org Inuit diScandinavia!
RESPONS DANGKAL YANG MAMPU AKU, ORANG KAMPUNG BIASA, CORETKAN BAGI MENYENTUHI LAKARAN TAN SRI SANUSI JUNID
BERHUBUNG DENGAN KETUANAN MELAYU:
Saya hanya mampu mengukirkan pandangan saya, yang serba kekurangan ini seperti berikut: (Kiranya tersasar jauh dari yang Tan Sri maksudkan saya memohon berbanyak maaf – kepada Tan Sri dan teman-teman)
1. Memang, pada pandangan saya, orang Melayu amat sensitif, pada kebiasannya; mudah tersentuh dan jadi berang bila hak peribadi, kelompok, suku sakat atau bangsa dan agamanya disentuh atau dipertikaikan, lebih-lebih lagi oleh “orang luar”.
Keadaan ini disedari oleh Inggeris sendiri yang pernah menjajah Semenanjung Tanah Melayu, dan dicatatkan di dalam kamus bahasa Inggeris, satu perkataan amok dengan maksud “behave uncontrollably and disruptively”. Pada bangsa Inggeris dan Barat tentunya, itulah sikap atau perangai orang Melayu.
Tetapi malang dan sayangnya majority Melayu bukan lagi boleh ditakrif sebagai manusia jenis yang disedari dan difahami penjajah. Melayu sudah banyak berubah, mungkin oleh sebab “perkahwinan campur” dengan bangsa mendatang atau lain-lain sebab yang mampu menghilangkan “jati diri” Melayu – termasuk keghairahan berpolitik yang malampau. Saya secara ikhlas berharap bangsaku Melayu mampu kembali ke pangkal jalan – suburkan kembali jati diri sebenar bangsa yang berkulit sawamatang ini. Sejarah kegemilangan bangsa Melayu cukup hebat – Cuma kita dikecewakan dan terpengaruh dengan penyelewengan fakta sejarah oleh bangsa yang menjajah bangsa kita.
2. Sejarah ketaatan dan kesetiaan rakyat Melayu terhadap Sultan, Yang Dipertuan serta Raja-Raja di bumi bertuah ini, bagi kebanyakan orang Melayu masih segar, walaupun sudah ada suara-suara yang mau menjadikan Negara ini sebuah republik, sekaligus menamatkan Institusi Kesultanan yang ada; orang Melayu umumnya tidak akan berganjak dari terus “menjunjung kasih dan titah Paduka Tuanku Sultan dan Raja-Raja Melayu”
Tapi memadaikah dengan meluahkan kata-kata sahaja ? Kita seharusnya mengembalikan ikatan “mesra,taat dan setia” Paduka Sultan serta keluarga dan rakyat, seperti tercatat dalam sejarah – di mana “ rakyat dan Raja berpisah tiada”
Orang-orang Melayu di kampung-kampung contohnya “memahat” sejarah bersama Sultan di dalam hati sanubari dengan
menamakan kampung atau tempat pertemuan Sultan-Rakyat,
dengan nama-nama seperti Kampung Lindungan Raja dan sebagainya. Nama-nama seumpama itu akan kekal selama-lamanya, sekaligus dapat menggambarkan betapa hebat taat setia orang Melayu kepada Raja mereka. Dan betapa pula sayangnya Sultan atau Raja kepada rakyat baginda.
3. Kalau hubungan baik di antara Sultan-Sultan yang menjadi tunggak di negeri-negeri dan rakyat Melayu sudah menjadi realiti
tiada halangan yang boleh mengganggugugat kebangkitan Melayu – menjangkau kesemua aspek penghidupan bangsa kita.
Apakah mustahil untuk kita kembalikan Institusi Raja satu institusi yang mutlak?
Atau ini ide selepas terbangun di tengah malam, selepas mimpi
sedih !
Secara jujurnya, saya antara org melayu yang menyalahkan Tunku A Rahman kerana tindakan tergesa2 melakukan 2 kesilapan terbesar dalam sejarah melayu di malaya.
Pertama, memberi kewarganegaraan kepada org bukan melayu/pribumi pada 1948 atas desakan Brigg's yg mahu menamatkan ancaman komunis...
Kedua, melepaskan Singapura kepada LKW.
Akibatnya.. semakin hari org melayu semakin terhakis dan boleh di anggap kini terhapus di singapura. Barangkali ramalan saya 100 tahun lagi melayu akan terhakis di tanah melayu (??)
Yang menyedihkan, kebanyakan pemimpin melayu dan cerdik pandai melayu hanya mementingkan kantong sendiri dr memikirkan nasib anak bangsa.. apatah lagi ugama islam.
Belum ada lagi yang saya jumpa pemimpin melayu hari ini yang hanya mempunyai kereta proton di rumahnya.. melainkan selepas pencen mempunyai harta haram ber-ekar2 dan duit haram ber-kodi2.
Berpunca drp itulah..
Tapi apakan daya, waimma menangis airmata darah pun kita tak mungkin memutar sejarah.
Mungkin dengan perpaduan sahaja kita boleh melakar sejarah kembali w/pun peluangnya amat tipis..
Mns2121 tak payahla nak salahkan sesiapa.Masalah di depan sekarang ialah kita. KALAU SDR DUDUK DITEMPAT TUNKU MUNGKIN BANYAK LAGI BENDA SALAH YANG SDR BUAT.WALLAHUALAM......
Permasalahan sekarang kenapa perangai org melayu macam tu.Apa yang diperkatakan Tan sri bukan sahaja mencakup perangai melayu di M'sia tetapi juga di Indonesia, Thailand dan nagara-negara nusantara lain.Jangan terpengaruh dengan kumpulan yang tak tau bersyukur!!!!!!
Salam,
Ketuanan Melayu adalah diperjuangkan oleh kerajaan Malaysia dengan gigihnya hanyalah pada zaman Tun Razak sahaja. Zaman Madey, Dollah, Najib adalah zaman merosak dan menghapuskan ketuanan Melayu dan kembali kepada ketuanan Cina seperti mana yang pernah berlaku pada zaman Tunku Rahman dahalu. Sedarilah wahai bangsaku, bahawa kesemua mereka ini adalah agen-agen Yahudi yang jahat!
Satu Malaysia dan Program Transformasi dalam MEB Najib adalah jelas kini untuk Cina sahaja, tak ada program untuk Melayu. Melayu kita kini masih bingung dan tak faham apa-apapun, masih sama bodoh seperti mana kebodohan kita pada mula-mula kemasukan British dahulu!
Wahai bangsaku yang aku kasihi! Aku menyeru engkau, buangkanlah UMNO dan PAS. Buangkanlah Raja-Raja Melayu kita. Kembalilah kepada Islam melalui Jihad, Perang dan Revolusi. Hapuskanlah demokrasi dan wujudkanlah Negara Tauhid sebagai mentaati perintah Allah ke atas engkau.
Wahai bangsaku yang aku kasihi! Ketahuilah bahawa kita kini sedang menghadapi tiga masalah yang utama :
1. Kita tidak memahami mengenai pengertian Laailaahaillallah, khususnya kita tidak memahami mengenai Uluhiyah dan Rububiyah Allah, mengenai Uluhiyah dan Rububiyah Manusia, dan mengenai Nafi dan Isbat;
2. Kita tidak memahami mengenai Metod Islam untuk memperjuangkan Islam;
3. Kita tidak menyedari bahawa sejak kedatangan British sehinggalah ke hari ini, kita telah dan sedang berada di bawah penjajahan Yahudi yang total;
Kita sedang berada dalam kesesatan dan justeru kita ditindas dan dizalimi oleh Yahudi melalui para pemimpin kita sendiri berkurun-kurun lamanya. Carilah hidayat, bacalah al-Quran dan Hadis, setidak-tidaknya bacalah Maalim Filtoriq dan Fizilalil Quran tafsir Saiyyid Qutb.
Sekian, Terima Kasih.
Wan Solehah al-Halbani
SALAM ,
UMNO DAN PAS ADALAH SYIRIK DAN KUFUR KERANA MEREKA MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI
A. Allah adalah Tuhan bagi manusia :
1. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia;
2. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk membuat peratruran dan undang-undang untuk manusia;
3. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti Allah adalah Tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang-Nya ke atas manusia yang mewujudkan system pengabdian manusia kepada Allah;
4. Kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ bererti Allah adalah Tuhan yang disembah oleh manusia kerana manusia mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang Allah.
B. Kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah KERAJAAN yang syirik dan kufur kerana :
1. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia;
2. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk membuat peraturan dan undang manusia;
3. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia, iaitu system pengabdian manusia kepada manusia kerana menusia berada di bawah kuat kuasaan segala peraturan dan undang-undang manusia;
4. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang disembah oleh manusia apabila segala peraturan dan undang-undang demokrasi ditaati dan dipatuhi oleh manusia;
5. Demokrasi menjadikan manusia sebagai para hamba yang menghamba abdikan diri mereka kepada Tuhan-tuhan Manusia kerana manusia berada di bawah kuat kuasaan peraturan dan undang-undang manusia;
6. Demokrasi menjadikan manusia sebagai para penyembah yang menyembah Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia.
C. UMNO dan PAS yang mengamalkan agama demokrasi adalah kafir, zalim dan fasik kerana :
1. Para pemimpin UMNO dan PAS yang terdiri daripada ahli-ahli PARLIMEN dan DUN adalah TUHAN-TUHAN MANUSIA atau TAGHUT yang kafir, zalim dan fasik kerana :
a) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk memerintah ke atas manusia;
b) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk membuat peraturan dan undang-undang;
c) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk menguat kuasakan segala peraturan dan undang demokrasi ciptaan manusia ke atas manusia, yang bererti mereka telah menghamba abdikan manusia kepada kekuasaan mereka;
d) Mereka adalah orang-orang yang disembah sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah oleh manusia kerana segala peraturan dan undang-undang yang dibuat oleh mereka itu adalah ditaati dan dipatuhi oleh manusia.
2. Para pengikut UMNO dan PAS yang MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI, yang mentaati segala peraturan dan undang-undang demokrasi dan yang menyetujui dan meredhainya, adalah orang-orang kafir, zalim dan fasik kerana :
a) Mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyerahkan kuasa dan hak kepada ahli-ahli Parlimen dan Dun ini untuk berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia;
b) Mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyerahkan kuasa dan hak kepada ahli-ahli Parlimen dan Dun ini untuk membuat segala peraturan dan undang-undang untuk manusia;
c) Mereka menjadi para hamba kepada Tuhan-tuhan Manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia kerana mereka berada di bawah kuat kuasaan peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;
d) Mereka menyembah manusia sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah kerana mereka mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang demokrasi yang dibuat oleh Tuhan-tuhan Manusia;
e) Mereka beriman dengan agama demokrasi dan Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyetujui dan meredhai sistem politik demokrasi.
Sekian, Terima Kasih.
Wan Solehah al-Halbani
Post a Comment