Sunday, May 23, 2010

PRU 13 - MASUKAN 23 MEI, 2010

SISTEM 'REWARD AND PUNISHMENT' SEBAGAI FAKTOR DALAM KEPIMPINAN RUMAH-TANGGA DAN NEGARA

TAHUN 2013

1. Pada tahun 2013 Pilihanraya Umum ke 13 akan diadakan. Perdana Menteri boleh menasihatkan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen pada bila-bila masa sebelum tarikh terakhir Pilihanraya Umum wajib diadakan. Dari sekarang hingga ke tarikh Pilihanraya Umum diadakan maka semua parti akan mempersiapkan diri masing-masing untuk mencapai kemenangan kerusi bagi kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri sebanyak mungkin untuk membolehkan penubuhan kerajaan. Oleh itu semua pilihanraya kecil bagi kawasan Dewan Undangan Negeri atau kawasan Parlimen yang diadakan menjelang Pilihanraya Umum ke 13 menjadi ukuran dan bahan kajian untuk semua parti membuat perhitungan atas strategi dan taktik yang perlu diikuti untuk mencapai kemenangan.dalam Pilihanraya Umum ke 13.

SIKAP YANG MENANG DAN KALAH DALAM SATU-SATU PEMILIHAN

2. Apabila keputusan satu-satu pilihanraya umum atau kecil diumumkan maka berbagai-bagai alasan diberi oleh pihak yang menang apatahlagi yang kalah mengenai prestasi masing-masing. Yang menang sudah pasti memuji-muji diri, samaada parti, dasar, kepimpinan dan peribadi calon yang bertanding mengikut siapa yang membuat ulasan dan kenapa ulasan itu dibuat. Yang kalah, jika ianya dari kalangan pembangkang kepada Barisan Nasional, sudah tentu menyalahkan daftar pengundi, sistem pengundian dan, jika ada pergaduhan, sudah tentu pihak polis disalahkan. Tidak nampak langsung penerimaan keputusan dalam satu-satu pertandingan dalam sistem demokrasi sebagaimana yang dinyatakan oleh pengasas syarikat National Encik Matsushita supaya yang mengamalkan demokrasi hendaklah mempunyai dua sikap iaitu - susyi dan sunao.

3. Susyi bererti menerima keputusan kalah atau menang walau dengan satu undi sekali pun dan yang menang hendaklah dianggap sebagai mewakili semua yang mengundi sehinggalah pemilihan yang akan datang. Sunao pula bererti seseorang yang menang atau kalah hendaklah mampu melihat kebaikan yang ada pada lawannya supaya dapat bekerjasama membangun organisasi, negeri atau negara.

BUDI, JANJI, INGATAN DAN KEYAKINAN

4. Perkara pokok di dalam membuat keputusan untuk mengundi tersangat bergantung kepada budi, janji, ingatan dan keyakinan.

BUDI

5. Bagi kerajaan yang memerintah mahunya ialah supaya rakyat senantiasa mengenang budi yang telah ditabur sepanjang pemerintahannya. Yang menentang kerajaan pula akan berusaha supaya rakyat melupakan budi yang telah ditabur dan, jika mampu, mencemarkan atau menidakkan budi itu. Atau pun sekurang-kurangnya memperkecil-kecilkan sesuatu budi itu dengan mengatakan bahawa ianya ialah satu tanggungjawab yang akan dilaksanakan oleh sesiapa sahaja yang memerintah. Pihak pemerintah pula akan mengingatkan bahawa bukan semua pihak yang memerintah mampu melaksana apa yang telah dilaksanakan oleh mereka.

6. Calon yang bertanding pula mempunyai peluang untuk mengingatkan pengundi kepada khidmatnya selama menjadi wakil, apatahlagi jika calon itu pernah memegang jawatan dalam kerajaan. Apakah ada budi atau jasa calon kepada pengundi setempat, kepada kawasan, negeri atau negara?

7. Begitu juga di dalam keluarga. Masyarakat yang ingin bersatu itu hendaklah dianggotai oleh banyak keluarga dari kalangan masyarakat itu yang bersatu-padu dan tidak purak-puranda. Untuk bersatu syarat utama yang wajib wujud di antara anggota keluarga ialah sikap mengenang budi. Hubungan ibu dan bapa dalam keluarga akan aman damai jika dari sejak mereka muda remaja mereka berbudi antara satu sama lain dan budi itu kekal dalam ingatan sehingga jika ada sengketa antara mereka berdua ikatan budi itu cukup kuat sebagai benteng yang kukuh yang dapat mengembalikan mereka menjadi harmonis.

8. Anak-anak pula hendaklah mengingati dan sentiasa mengenang budi ibu dan bapa kepada mereka. Dengan adanya ingatan inilah maka ibu bapa akan berbangga dengan adanya anak sedemikian. Sementara itu pula antara adik beradik akan terjalin ikan yang bertambah harmonis dengan adanya  ingatan ke atas budi antara sesama mereka.

9. Di hari tua, apabila wajah ibu sudah kerdut dan bapa tidak bermaya lagi ingatan kepada budilah yang akan mengekalkan hubungan yang mesra antara mereka. Ibu bapa akan merasa bahagia apabila menerima kiriman dari anak yang jauh dan akan terus terhibur apabila anak-anak balik untuk berhari raya.

10. Tanpa budi tidak ada kebahagiaan dalam keluarga.

11. Tanpa mengenang budi calon oleh pengundi tidak adalah undi baginya.
JANJI

12. Bagi parti yang belum memerintah atau calon yang belum pernah berkhidmat maka usaha gigih ialah dalam mengetengahkan janji-janji murni dan suci. Kerja ini agak mudah jika calon itu berlatarbelakang agama.
13. Jika tidak, adalah penting bagi calon itu mempunyai kelulusan dan watak yang lebih memberi harapan kepada pengundi. Agak mudah bagi calon yang belum pernah menang untuk mengetengahkan dan membesarkan rekod buruk samaada benar atau rekaan mengenai lawannya.

14. Janji parti juga penting. Parti yang cuba mengalahkan parti yang memerintah mempunyai kelebihan dari segi membuat janji kerana belum diuji dan janji itu pun belum pasti atau perlu dilaksanakan. Memang janji dalam pilihanraya, mengikut bekas Perdana Menteri Britain, Mr. Harold Wilson,  'janji dalam pilihanraya itu hanyalah janji sahaja'.

15. Seorang bekas Timbalan Perdana Menteri telah menjanjikan Islam sebagai wadah perjuangan sebelum beliau menjadi Menteri sehingga beliau begitu popular dan dipilih menjadi pemimpin di peringkat atasan. Apabila beliau memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan beliau menjanjikan pula kekayaan dan kemewahan kepada penyokong-penyokongnya. Ternyata wang lebih popular dari agama sebagai hadiah untuk mendapat sokongan. Apabila ditakdirkan hilang kuasanya sebagai Timbalan Perdana Menteri beliau terpaksa merobah janjinya untuk memperjuangkan keadilan untuk rakyat jelata. Keadilan yang mempunyai berbagai wajah ini pula ditafsirkan oleh yang bukan Melayu dan Bumiputra sebagai usaha menghapuskan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu dan Islam.

16. Sebagai sahutan kepada janji pihak pembangkang untuk memperjuangkan keadilan dalam erti tersebut maka kelihatan pihak kerajaan di zaman Perdana Menteri sebelum ini juga membuktikan kesanggupan untuk menidakkan hak dan keistimewaan Melayu sehingga baru-baru ini pun beliau mengulangi di luar jawatan, bahawa 'tongkat' Melayu itu hendaklah dibuang.

INGATAN

17. Manusia, sebagai insan, adalah pelupa. Apatahlagi bangsa Melayu kita. Betullah yang Tun Dr. Mahathir katakan bahawa bangsa Melayu cepat lupa. Oleh kerana sifat pelupa ini sudah lumrah maka budi, yang biasanya menjadi modal besar, sebagaimana semestinya, sebagai simen, yang mengikat batu bata hubungan antara manusia, malahan juga sebahagian besar haiwan, tanpa haiwan menyedari erti budi, sudah hilang kekuatan atau kuasanya sebagai modal untuk mendapat sokongan dalam satu-satu pilihanraya kecil atau umum.

18. Jelas sekali ramai dari antara generasi muda sudah lupa kepada budi yang mereka nikmati dari Hak Istimewa Orang-Orang Melayu yang terukir dalam Perlembagaan dan tunjangan pelaksanaannya dalam Dasar Ekonomi Baru. Sementara generasi muda tidak menganggap biasiswa itu satu hak bagi mereka, sebaliknya sebagai satu 'tongkat' yang melambangkan penghinaan, dari antara yang angkuh, demikian pula kita dapati ada mereka yang mengamalkan rasuah politik secara tidak malu sedangkan 'rasuah' itu sendiri adalah 'tongkat' yang bukan hak tetapi haram dan memalukan bangsa. 

19. Sudah terlalu ramai pula dari kaum China yang bangga dengan ke Chinaannya, tetapi anti sikap 'racist' yang ada pada Melayu, turut marah jika diingatkan sifat imigran yang ada padanya, tetapi lupa untuk berterima kasih kepada pemimpin mereka yang terdahulu seperti Tun Tan Siew Sin dan Tun Sambanthan yang tidak lupa berterima kasih kepada pemimpin Melayu yang dengan rela dan senang hati menerima nenek moyang imigran mereka untuk menjadi rakan senegera dengan pemberian kerakyatan.

20. Dalam konteks sikap ingat dan lupa inilah politik dalam negara bergolak.

KEYAKINAN

21. Pemilih dalam pilihanraya tersangat susah memilih antara calon yang dicurigakan kemampuannya. Dia calon dicurigakan bagaimana dengan pemimpin atas parti masing-masing. Melayu sudah tentu tidak yakin kepada pemimpin yang menghantar menterinya untuk minta maaf kepada negara China apabila seorang wanita yang berwajah China disuruh ketok ketampi dalam tahanan penjara didedahkan di dalam media. Apabila ternyata yang ketok ketampi itu ialah wanita Melayu tersipu-sipulah pemimpin Melayu yang meminta maaf kerana tak tahulah kepada siapa pula nak minta maaf.

22. Orang Melayu 'embarrassed' apabila pemimpin muda Melayu terpaksa minta maaf kerana menghunus keris tanda bersemangat Melayu semata-mata kerana hendak menawan entah hati siapa. Kaum China pula kecewa kerana Presiden Perkasa telah mengulangi menghunus keris tetapi Tok Him Perkasa pula tidak mahu minta maaf. 

23. Apabila di dalam sesuatu pilihanraya itu ternampak turut berkempen tokoh-tokoh yang berpalit dengan imej rasuah politik maka walau segak rupa atau pakaian, selangit kelulusan dan hebat hubungan keluarga, selain pandai mengeksploitasi isu yang boleh mengharumkan nama atau terlibat dalam kegiatan sukan dan olahraga yang popular, tetapi selama imej rasuah itu belum dilupakan selama itulah pemimpin sedemikian merugikan partinya. Lebih-lebih lagi jika kemenangan itu kemenangan minoriti kerana jumlah undi kedua saingannya lebih dari undi yang diperolehinya.

24. Begitu juga keadaannya dengan pemimpin parti China yang mempunyai rekod moral yang rendah selain menang secara minoriti dengan hanya satu pertiga jumlah undi yang diperolehi. Walau pun usaha untuk mencari populariti begitu hebat dengan menimbulkan isu-isu perkauman yang sensitif tetapi masyarakatnya tidak dapat melupakan seorang pemimpin wanita dari partinya sanggup meletakkan jawatannya sebagai Menteri kerana malu mendapat pemimpin yang tidak bermoral.

25. Bagi parti India dalam kerajaan pula ahli-ahli atau kaumnya sudah keletihan mendengar janjinya untuk meletakkan jawatan untuk beberapa kali tetapi tidak pernah termakbul. Sudahlah tidak ada kawasan yang majoriti pengundi terdiri dari kaum India tetapi fakta ini tidak memberi kesedaran malah menjadi sebab untuk bersikap angkuh seolah-olah pengundi Melayu dan China akan mengundi jika pengundi India tidak menyokong sekali pun.

ANTARA KAWAN DAN PRINSIP
26. Apakah yang sebenarnya perlu ditawarkan oleh seorang calon, pemimpin atau parti di dalam sesebuah pertandingan. Berbagai. Yang perlu diingat ialah, apabila seseorang itu perlu memilih antara prinsip dan kawan rata-rata kita dapati orang Melayu malahan orang-orang Islam jua mendahului kawan dari prinsip.
Marilah bersama-sama kita mempelajari di alam haiwan dan ikan semoga kita dapat melihat kebodohan dan kebijakan kita dalam mengendali masalah dan penghidupan yang bersifat sementara ini.

IKAN DALAM KOLAM HO CHI MINH

27. Di waktu saya menjadi Menteri Pertanian dahulu saya telah menghadiri satu mesyuarat CIRDAP (Center for Integrated Rural Development Programme) di Hanoi, Vietnam dari 7 hingga 9hb Disember, 1989. Di waktu lapang, di sebelah petang, saya telah meminta pengiring yang membawa saya dan beberapa orang para perwakilan untuk melawat rumah Ho Chi Minh sebagai bapa kemerdekaan dan perpaduan Vietnam. Di sana saya dapati ada sebuah kolam yang agak besar yang ada ikan di dalamnya.

28. Si pengiring telah meminta para pelawat supaya berdiri di pinggir kolam dan beliau telah menepuk tangannya dengan kuat dan secara tiba-tiba kami yang berada di pinggir kolam melihat ikan-ikan yang ada di dalam kolam itu melompat keluar dari dalam air sebagai ombak yang bermula dari dalam kolam tepi kaki tempat kami berdiri sehingga ke hujung kolam.

29. Kami diberitahu bahawa bertepuk di tepi kolam itu telah dimulakan oleh Ho Chi Minh dari mula dia memasukkan ikan ke dalam kolam. Setiap kali dia hendak mencampak makanan kepada ikan di dalam kolam itu dia tepuk dulu tangannya dan selepas itu barulah dia membuang makanan untuk dimakan oleh ikan di dalam air itu. Setelah Ho Chi Minh beramal demikian untuk beberapa lama dia melihat bagaimana ikan mula timbul ke atas air setiap kali dia menepuk tangan sehingga akhirnya ikan itu melompat keluar dari air. Semakin lama semakin hebat kelihatan respon ikan yang melompat setiap kali tangan ditepuk. Lama kelamaan Ho Chi Minh tidak perlu mencampak makanan lagi kepada ikan itu; dengan hanya menepuk tangan ikan sudah melompat dan terus melompat beberapa kali walaupun makanan sudah tidak diberikan lagi berikutan dengan tepukan itu.

30. Keadaan ini berterusan untuk beberapa tahun dan seterusnya walau pun ikan di dalam kolam itu telah silih berganti kerana yang lebih tua sudah ditangkap, dibawa keluar, samaada untuk dimakan atau sudah mati. Kini Ho Chi Minh sudah puluhan tahun meninggal dunia tetapi anak cucu, cicit, piut ikan seterusnya kekal dengan perangai melompat apabila mendengar tepukan dari pendatang di tepi kolam walaupun ikan-ikan yang ada sekarang tidak pun tahu sebab nenek moyang mereka melompat apabila mendengar tepukan. Melompat apabila mendengar tepukan sudah menjadi satu tabiat dan budaya kepada ikan di dalam kolam Ho Chi Minh.

31. Begitu sifat ikan begitu jugalah perangai manusia. Jika wang terus dicampak ke dalam kawasan mengundi dalam satu-satu pilihanraya dan sipengundi sudah biasa, maka yang tidak memberi wang juga akan diundi. Tetapi, lama kelamaan pengundi akan sedar, tabiat pengundi akan berubah dan tidak akan mengundi yang memberi wang kepada mereka kerana itu politik wang namanya.

TUKUN TIRUAN DARI TAYAR TERPAKAI

32. Berkaitan dengan ikan juga, tetapi di lautan Malaysia, saya telah difahamkan oleh Ketua Pengarah Perikanan di waktu itu, Dato' Shaharom Majid bahawa, pihak penyelidikan ikan telah mendapati bahawa ada beberapa jenis ikan di laut yang memberi reaksi apabila mendengar lagu dari debaran ombak apabila air mencerobohi tukun di bumi laut. Sebagai percubaan pihak jabatan perikanan dengan membuat tukun dari 50,000 tayar yang sudah terpakai yang apabila diikat mengikut teknik tertentu dan dicampak ke dalam laut ianya dapat menarik sotong dan ikan kerapu yang suka mendengar dengungan dan merasai debaran ombak apabila air mengalir menerusi tayar-tayar yang terikat rapat di dasar lautan.

33. Lantaran penemuan teknologi baru ini pihak Kementerian Pertanian telah membuat gerakan mengumpul tayar-tayar yang sudah terpakai di seluruh Malaysia dan beberapa puluh buah tukun telah ditenggelamkan ke dasar laut sehingga berjuta ringgit nilai ikan  telah dapat ditangkap dan meningkatkan hasil tangkapan ikan di dalam negara.

34. Dalam kes ikan dan tukun ini kita dapati ikan terperangkap dengan dengung, getaran, debaran dan lagu kerana air laut melintasi kumpulan tayar-tayar buruk atau terpakai yang terikat rapi secara berseni sebanyak 50,000 tayar setiap satu tukun di dasar laut.

35. Di dalam pilihanraya kita dapati banyak undi yang akan lari kepada satu-satu pihak hanya dengan janji-janji kosong parti pembangkang, yang sedap didengar, walau pun tidak menguntungkan pengundi yang akhirnya pengundi, laksana ikan yang terpesona dengan alunan bunyian sekitar tukun telah terperangkap dengan membuat pengundian yang salah.

MONYET THAILAND DIKALAHKAN OLEH PEMANJAT SRI LANKA

36. Lebih awal dalam blog ini dalam usaha menambahkan pemanjat pokok kelapa kerana harga kelapa sudah mula meningkat saya telah mengisahkan perangai monyet yang merupakan juara memanjat pokok kelapa dari Thailand yang telah dikalahkan oleh juara pemanjat pokok kelapa, dari Sri Lanka, dalam pertandingan memanjat pokok kelapa peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh Kementerian Pertanian di Pulau Langkawi di satu masa dulu.

37. Setelah wisel dibunyikan oleh pengadil, dan di peringkat permulaan acara terakhir pertandingan memanjat pokok kelapa penonton melihat betapa pantasnya monyet mendahului juara dari Sri Lanka. Tiba-tiba apabila penonton memberi tepukan yang gemuruh kepada monyet maka monyet pun berhenti untuk melambai tangan kepada para penonton yang meminatinya. Akhirnya, tanpa disedari oleh monyet tepukan lebih gemuruh yang diberikan oleh penonton ialah kerana pemanjat dari Sri Langka itu telah memotong sang monyet, yang lalai gembira, dan memenangi pertandingan. Dengan sendirinya terhapuslah mitos yang menganggap monyet lebih handal dari manusia dalam kegiatan memanjat pokok kelapa.

38. Begitu juga di dalam pilihanraya. Kadangkala kekalahan itu menyinggah, seperti di Sibu, kerana kawasan itu dianggap kawasan Barisan Nasional, sehingga pihak yang bertanding bagi pihak Barisan Nasional telah dikalahkan dengan majoriti yang hanya sedikit semata-mata kerana lalai seperti monyet yang sudah biasa dengan kemenangan. 

BURUNG MENYANYI WAKTU CUACA DINGIN

39. Dalam satu peristiwa lain di waktu saya menjadi Menteri Pertanian berlaku di Taman Pertanian di Bukit Cahaya Seri Alam di Shah Alam, Selangor. Dalam satu lawatan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor telah dibawa ke kawasan di mana terdapat banyak burung di dalam sangkar yang terikat di sebelah atas pohon kayu di sana. Tuanku Sultan Sallehuddin begitu gembira mendengar burung menyanyi dan apabila burung-burung itu berhenti menyanyi Tuanku Sultan telah bertitah menanyakan sebab secara tiba-tiba burung itu berhenti menyanyi. Ketua Pengarah Haiwan Tan Sri Ahmad Mustapha Babjee menjelaskan bahawa burung dengan sendirinya akan berhenti menyanyi apabila cuaca sudah panas, kerana burung menyanyi hanya di waktu pagi atau petang apabila cuaca sudah dingin, kadangkala selepas hujan turun dengan lebat sehingga cuaca menjadi sejuk.

40. Pada lawatan yang kedua ke Taman Pertanian untuk melihat apa-apa yang ada yang Ke Bawah Duli Tuanku  belum melihat pada lawatan pertama Ke Bawah Duli telah datang agak lewat dan terus masuk ke pedalaman. Apabila sampai ke kawasan tanaman pertanian tiba-tiba Ke Bawah Duli Tuanku terdengar bunyi burung menyanyi. Ke Bawah Duli telah membuat keputusan untuk beristirahat di situ untuk beberapa lama. Tiba-tiba burung yang sudah berhenti menyanyi tadi telah mula menyanyi lagu yang sama. Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku terus tersenyum dan menyatakan terima kasih kepada Ketua Pengarah Pertanian Dato' Bakar Mahmud.

41. Waktu akhir lawatan Ke Bawah Duli Tuanku telah mengucap terima kasih kepada Dato' Bakar ' for your initiative'. Saya agak terpegun dengan kata-kata 'for your initiative' itu. Di waktu saya melawat Istana Selangor beberapa hari selepas lawatan itu Ke Bawah Duli Tuanku telah mengucapkan ribuan terima kasih kerana Kementerian Pertanian telah memberi satu projek yang begitu bermakna bagi negeri Selangor, kerana Taman Pertanian itu ialah yang pertama seperti itu di dunia.

42. Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku telah bertanya dua soalan lain kepada saya. Pertama apa sebabnya saya namakan taman di Bukit Cahaya Seri Alam itu Taman Pertanian dan bukan Taman Botani. Saya menjelaskan bahawa di taman itu ada lebih dari projek tanaman dan kerana itu tidak boleh disebut botanical. Jika taman itu taman botani maka ia bukan yang pertama di dunia kerana beribu taman botani sudah ada di dunia. Taman Pertanian pula sebagaimana Kementerian Pertanian ada aspek perikanan dan haiwan selain kegiatan pertanian. Itulah sebabnya dipanggil Taman Pertanian dan bukan Taman Botani. Soalan kedua lebih merupakan kenyataan iaitu 'Dato' Bakar tu budak kolej ya? ... Saya kenal dia'. Lantas saya bertanya kepada Ke Bawah Duli Tuanku apa maksud titah Tuanku ' thank you for your initiative'. Jawab Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku ' saya tahu bunyi burung itu ialah daripada tape-recorder dan bukan nyanyian asli. Mana boleh burung menyanyi bila suhu sudah panas. Tan Sri Babjee beritahu macam tu. Lagi pun macam mana burung boleh menyanyi lagu yang betul-betul sama dua kali.' Titah Tuanku ' Budak MCKK memang nakal .. tapi tak apa ... it was very nice of him .... he tried to please me.' Taman Pertanian adalah kebanggaan Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Selangor.

43. Kita perlu berhati-hati apabila kita memberitahu sesuatu kepada pengundi sebelum dan sesudah pilihanraya kerana rakyat adalah seperti raja di dalam pilihanraya. 

PENUTUP

44. Barisan Nasional, yang dahulunya Perikatan, mempunyai rekod yang cemerlang membangun negara dalam aman selama lebih 50 tahun. Malangnya sejarah tidak dijadikan mata pelajaran wajib dalam negara kita. Kalau diwajibkan sekali pun terlalu ramai pelajar yang memulakan dan menamatkan pelajaran mereka di luar negara. Rakyat juga mempunyai sekolah dalam bahasa ibunda masing-masing dan kebanyakan rakyat tidak mempunyai kawan dari kalangan kaum yang selain dari kaumnya sendiri. Kesempatan untuk mengenali satu sama lain kurang sekali. Pergaulan di peringkat atasan dalam kegiatan politik dan ekonomi tidak mempunyai asas budi yang murni dan sekadar untuk kepentingan semasa sahaja.

45. Jika rakyat tidak mengetahui sejarah maka pemimpinlah yang perlu membawa dan memimpin mereka. Tetapi, bagaimana pula jika terlalu banyak yang berada di depan, sebagai pemimpin, yang jahil dari segi sejarah dan rakyat yang mengetahui sejarah, yang merasakan sejarah tidak menguntungkan mereka? Dalam keadaan demikianlah kita perlu belajar dari yang selain manusia.

46. Seterusnya, jika kita rujuk kepada keadaan keluarga sebagai asas kepada keharmonian dalam masyarakat dan negara tidakkah kita merasa bimbang, gundah dan gelisah, apabila mendengar begitu ramai yang membuang atau membunuh anak, kisah cerai berai menjadi-jadi, anggota Parlimen, sebagai penggubal undang-undang, yang sepatutnya menjadi contoh dan teladan, tersenyum lebar menerima hukuman penjara, kerana berpoligami, tanpa mengikut undang-undang; pemimpin terus merebut jawatan tertinggi dalam parti walau pun terdedah dengan skandal seksnya, pemimpin parti dari satu agama yang mempunyai dua orang isteri dari dua agama yang berbeza, pemimpin yang mengharapkan kesalahannya, jika terbukti nanti, terampun dengan popularitinya, pemimpin yang terus mempertahankan kedudukannya sebagai pemimpin walaupun disahkan mengamalkan rasuah politik, dan akhir-akhir ini kita terbaca dalam Mingguan Warta Perdana seorang isteri Menteri menyerang seorang pelakon yang jelita. Sudah tentu keluarga yang terlibat berada dalam sengsara. Mampukah mereka yang keluarganya dalam sengsara mengamankan negara, dan membahagiakan rakyat jelata? Kita juga letih mendengar nasihat dari mereka yang pernah menjadi pemimpin, yang mengecewakan, tidak berhenti-henti turut memberi nasihat dalam berbagai perkara pula. Bolehkah, sebagai rakyat, kita katakan kepada mereka, dalam bahasa yang mereka mudah faham - 'please leave us alone.'

52 comments:

serling said...

Para satu ke para akhir baca
Ulas dan sentuh halus makna
Cerita dalam dan luar negara
Bersahaja ramai orang kena

Pucuk UMNO harus terbuka
Ahli MT dan di negeri serupa
Haluan UMNO samalah jaga
Individu dedalu nyah segera

Khairul Nizar said...

Mungkin kita kena kata ramai-ramai kepada pemimpin yang tak sedar diri ini, "We are going to leave YOU alone"

reek said...

This not surprising. Selective amnesia is a trademark of the BN politicians.
Who was first to breed cronism? Umno.
Who was first to kurang ajar with the sultans? Umno.
Who was first to promote gambling and liquor in an Islamic country? Umno.

coolooc said...

You stinking malay pig, please get the f*** back to your own land in Aceh or Jawa, whatever. Because this is Tanah Orang Asli and malay pig like you are pendatang!

To non-malays……….time and time again we have said that the malays are from Jawa. I always say that they are from Aceh, Sumatra, etc - do you see anyone of these racists (obviously malays) objecting to that fact?

This is the truth and they cannot handle this. They don't dare say that because it is so true! Even Mahathir admitted recently - the origins of the malays are not Malaysia but Indonesia - Sumatra and island etc.

The real bumis are the natives of Borneo and the Orang Asli. Not these malay free loaders and wasted sperms.

"Son of the soil" incorrect! More appropriate term would be "Rapist of the soil"! Malays are pendatang, they called Chinese and Indians pendatang! Tak malu!

To malays pendatang from Indonesia, you are also enemy to Indonesia, stupid! Apa? Tak faham English? Makan tahi dan berambus balik ke Jawa! Setia kepada negara Indonesia! So are you, malay pig!

Aren't you a bloody hypocrite? You are not the Orang Asli of this country - you are an immigrant from Jawa, Sulawesi, all elsewhere - why did you come here to this country then?

Why not help your own country (or should I say your dilapidated kampung in Jawa) and improve the situation then? What……….what did you say? Oh you want a better life is it? I see - so what does that make you? A patriotic fake? Or a hypocrite with no substance?

Compare China and Indonesia - then tell me who is faring better in the international stage! You useless malay pig. At the end of the day - you work for me.

Obviously, you are worse than shit. Not pigs, for pigs are really smart animals. Tanah Melayu my ass! Orang Asli were here before your ancestors crept onto this land. Learn some history, ok? Of course, you can always change history! Tak malu kah!

You are sick in the brain, thanks to Mahathir!

Chinese got pissed off as not all Chinese are rich, but all work their asses off to make an honest living, while idiots like you think that you are entitled to riches without sweating. What discontent? After all the handouts all these years, you still couldn't get your acts together, and you want to blame others, the Chinese, the Indians? Where is your dignity?

What anger? You get angry at the Olympics because malays can't run faster than the Americans? The Aussies? The Chinese? (Just imagine some of you jokers made it to the Olympics, although none did!)

If you want to run amok, go ahead, join the apes and chimpanzees, your kind have been doing that at Perak, brainless monkeys they are, and so are you, go flock together.

The reason why malays tend to run "amok" is because of close relative breeding. Just like non-high breed dogs - brother have sex with the mother, and father marry their own sister, and the confusion goes on.

The end result is non-high breed dogs - that are difficult to train and tend to even bite their own master. Unlike the Chinese, they are very careful not to have too close relative marrying one another.

That is why you can see how Chinese excel in different part of the world. The Chinese are indeed a world race now, as China progress with such speed which is unknown off in any other race in the world!

Singapore is a fine example of Chinese superiority! Sad news for the malay race but then again it is the truth!

yuking said...

I have the same thoughts. The Islamic peoples, especially the malays, think they are somehow superior because they don't eat pork.

Or reverse, they think the Chinese and other pork eating peoples such as the Americans, Europeans, Japanese etc, are filthy because they eat pork. But the truth is the pork eating peoples are much healthier, wealthier, and overall superior.

The life expectancy of the Japanese is the highest in the world and the Japanese peoples eat a lot of pork. In fact, judging by the life expectancy, the Islamic peoples have the shortest expectancy or the most inferior level of living standard. If this means that they are inferior, then they certainly are.

Maybe as suggested, the malays should copy the Chinese and start eating pork to improve themselves overall. Obviously, not eating pork hasn't helped them to advance.

Anonymous said...

Coolooc,

Would you really want Malaysia to turn into China where it is now? Yes, China may be one of the fastest developing country in the world. It is undeniable that the Chinese are hardworking and clever.

But, have you followed the China press? have you ever spoken to the mainland Chinese recently? You'll be surprise and dumbfounded to know what is actually happening in China.

China, being a communist country doesn't mind putting their people on the streets in order to develop their country. It is heartbreaking to see the poor unfortunate Chinese surviving in the cold winter under zinc roof just because their government has taken their home and land to build world standard buildings with ZERO COMPENSATION. Would you like this in Malaysia?

Though I have to say that I'm not surprised for you to answer YES, as one of the Chinese target in life is to die rich, correct? So you would do anything including crushing others who are in the way not fogetting 'rasuah' (which unfortunately have been adopted by the weaks and desperate in Malaysia) You call this a Chinese honest living? Hmmmm.....

I have the privilege of having many Chinese friends from China. You'll be surprise to know how hard they have to work to get by under as you may call the 'Chinese culture government'. Nevertheless, the government are clever enough to make 'Chinese History' lesson as the most important lesson in their education system. So, they are forever grateful. Unlike people like YOURSELF who would dump history instead of learning.

You'll also be surprised to know that the Muslim Chinese in China are most respected in handling business for their smartness and honesty.

The next time you want to comment, open your mind, read, and widen your horizon.

-Grateful Malaysian-

Anonymous said...

Kay Own,

I doubt you're going to leave. You're just reading for the sake of leaving a bad comment without any valid argument.

I suggest, the next time you read, have an open mind and have a bit of integrity to voice out your honest thoughts.

-Grateful Malaysian-

Anonymous said...

Tan Sri Sanusi, I salute you for this posting.

To cooloc and yuking,
These two species are very ungrateful and must be stripped-off the citizenship.

These two uncivillized chaps usually practice the same way, get a so-called cheap and not very good-quality education in this country, get some experience with corrupted companies and then looking for Aussie or US citizenship which they are treated with 3rd or 4th class treatment and they're so proud of that.

These two idiots are the culprit for this beloved country.These so-called china-bukit.

GEMPITA said...

salam,

saya hairan dengan sikap orang cina hari ini yang makin meninggi diri, bongkak dan lupakan jasa pemimpin mereka yang turut sama2 berjuang ke arah kemerdekaan suatu ketika dahulu. orang cina hari ini tidak lagi memiliki semangat setiakawan seperti dahulu malah memandang serong terhadap bangsa melayu yang selama ini menaungi kehidupan dan kejayaan mereka. mereka melihat melayu sebagai bangsa yang perlu dipinggirkan di negara sendiri walhal melayulah yang selama ini amat bertolak ansur demi menjaga keharmonian masyarakat. melayu memang terkenal dengan sifat ini serta sifat terpuji lain seperti mengalah untuk menjernihkaan keadaan. bagaimanapun, jika orang cina dan india masih menyimpan perasaan buruk seperti ini, nescaya melayu akan hilang sabar tidak lama lagi. saya ada ramai kenalan cina dan india yang langsung tidak memiliki syak wasangka dan rasa prejudis terhadap orang melayu. malah, mereka inilah yang saya anggap sebagai kumpulan terkecil dalam puak minoriti yang harus dipuji kerana kesediaan mereka berkongsi apa saja dengan orang lain, tidak sepertu sebahagian besar keturunan cina yang nampaknya ingin menyahkan melayu di bumi sendiri. di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. melayu mundur bukan kerana tidak makan babi tetapi sikap tolak ansur yang kuat bagi membolehkan orang cina dan bangsa lain bebas menjalani hidup mereka. bagaimanapun, seperti mana israel di bumi palestin, mereka seboleh-bolehnya ingin menguasai malaysia dan menjahanamkan masa depan bangsa melayu. bagai bidalan, ibarat belanda mendapat tanah - begitulah sebahagian besar sikap orang cina malaysia hari ini. diberikan betis, hendak paha. pemimpin kita pula, dalam memperkenalkan dasar untuk merapatkan jurang perkauman, sebenarnya sudah jauh tersasar kerana yang mendapat manfaatnya ialah orang cina dan india, bukannya melayu. orang melayu sebenarnya tidak terpelihara dengan baik. umno makin tidak kukuh, mereka yang dipertanggungjawabkan memelihara kemurnian umno hanya memelihara konco2 mereka saja. masalah grassroot tidak diendahkan. penasihat yang dilantik untuk mengumpul dan menyampaikan keluhan serta permasalahan melayu sebenarnya hanya memasang kaki yang memeras mereka dengan upah yang mahal. pemimpin umno tidak lagi melihat isu melayu sebagai isu utama negara tetapi lebih memartabatkan perjuangan nasional, iaitu menyatupadukan rakyat. bagaimanakah rakyat hendak disatukan jika melayu tetap terpinggir manakala bangsa lain makin dibiarkan merebut hak melayu dengan rakus? saya tidak menyalahkan orang cina yang makin kaya dan makin bersikap prejudis terhadap kita. puncanya ialah pemimpin umno sendiri yang terlalu banyak memberi muka kepada mereka. melayu hari ini menjadi 2nd class citizen selepas era pemerintahan dr mahathir. kita asyik ingin menjaga dan mengambil hati bangsa bukan melayu demi membuktikan kitalah pemimpin untuk semua.

Anonymous said...

To cooloc,
Don,t play the Singapore tune, Chinese from China,Indians from India and Malays from Java.
If the British who colonise this country can acknowledge the rights of the Malays, who are you to deny our rights? After all it was the British who brought you migrants to this country.
Get your historical facts about the Malays, do not try to relate DAP and PAP version of our history.
Provoke as much as you like,coz we have a lot of patience and kindness as we have demonstrated to your forefathers.
Yes, we are stupid, we have been stupid BUT tis country will never be part of Greater Singapore.
Your mentors LKY,LKS will bring along their dream into their graves.
We have made a solemn promise not to question your given rights unless you question ours.
This country has given you migrants all that you have today.
Be grateful and learn to respect others.I know this is too much to ask coz your race is too well known to be ungrateful, not only in this country but other parts of the world as well.
May God protect the peace loving people of this country from an anti Melayu mata sepet like you.

Anonymous said...

Malay Peninsula
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Malay Peninsula or Thai-Malay Peninsula (Malay: Semenanjung Tanah Melayu, Thai: คาบสมุทรมลายู) is in Southeast Asia. The land mass runs approximately north-south and, at its teminus, is the southern-most point of the Asian mainland. The area contains territories of Burma, Malaysia, Singapore, and Thailand.

The Titiwangsa Mountains is part of the Tenasserim Hills system, and forms the backbone of the Peninsula. They form the southernmost section of the central cordillera which runs from Tibet through the Kra Isthmus (the Peninsula's narrowest point) into the Malay peninsula.[1] The Straits of Malacca separates the Malay Peninsula from the Indonesian island of Sumatra while the south coast is separated from the island of Singapore by the Straits of Johor.

The Malay term Tanah Melayu (literally: 'Malay Soil') is generally used by the Malays and occasionally used in political discourse to describe uniting all ethnic Malay people on the peninsula under one Malay nation, although this ambition was largely realised with the creation of Malaysia.

Dari Mata Ku said...

mungkin sudah tiba masa BN dan UMNO secara aktif merekrut pemimpin yang mengutamakan alif,ba,ta(agama,bangsa dan tanahair) dan bukan gila pada 3 ta (takhta,harta dan wanita).keikhlasan pemimpin terpancar dari dirinya sendiri.tidak boleh dinafikan sejarah penubuhan Malaysia menunjukkan semenanjung adalah tempat orang melayu tetapi manusia suka melupakan sejarah. Oleh itu pada saya pendidikan perlu diperkasakan.satukan semua sekolah di bawah satu aliran dan tekankan pendidikan sejarah kepada semua.masukkan pendidikan bahasa Mandarin,tamil dan lain2 bahasa untuk dipelajari oleh semua.Ini selaras dengan aspirasi 1 Malaysia yang dilaung-laungkan.kajian setiap dasar kerajaan perlu menyeluruh dan mewujudkan suasana menang-menang untuk semua.pada saya jika kita sayang pada negara kita tidak akan ingat pada bangsa kita.apakah yang dilaung-laungkan apabila pasukan negara kita bertanding pada masa sukan?adakah melayu,india atau cina.Saya lihat yang dilaung-laungkan ialah Malaysia.hentikanlah sifat kebencian kerana tiada manfaat yg diperolehi darinya.Lihat sahaja apa yang terjadi pada jiran-jiran kita.inginkah kita juga begitu?-Tarmizi Bin Abdullah Maamuom

Anonymous said...

coolooc tu bodoh mungkin baapak atau atok dia komunist. ini bukan semua cina . dia satu orang saja. yang lain tk sama dan tahu undang serta sejarah negara ini.
lu tatat sekolah ke? apa cerita babi anjing. lu mahu bikin orang melayu marah fasal apa. ? lu tatak dapat cebai bini itulu punya hal la . kalau tatak suka duduk sini lu pegi pulau cakap sorang2.
gila punya cina. tatak otak2

joes said...

Democracy is the most difficult of all forms of government, since it requires widespread intelligence, and we forgot to make ourselves intelligent when we made ourselves sovereign. Education has spread, but intelligence is perpetually retarded by the fertility of the simple. A cynic remarked that, "you mustn't enthrone ignorance just because there is so much of it." However, ignorance is not long enthroned, for it lends itself to manipulation by forces that mold public opinion. It may be true, as Lincoln supposed, that "you can't fool all the people all the time," but you can fool enough of them to rule a country.

- Will and Ariel Durant-
Lessons of History (1968)

Anonymous said...

Cooloc's Kolot and retarded mentality need to be rehabilitated..I (BTW, I am a Chinese) have many Malay friends who are extremely hardworking, intelligent and successful.Those Malay friends of mine are not only friendly but very considerate people .. and at times too accommodating, I would say.

Why must you curse our fellow countrymen. We are living in such a blessed country, enough room for all to live harmoniously. Bring back the spirit of Muhibbah and leave such a rude and uncultured person like Cooloc alone. He will die one day and Malaysia will be peaceful again!

Mohd said...

Wahai Melayu yg tak sedar diri,
1. Sedarkah anda bahawa kaum Cina di Malaysia sudah bersatu utk merampas Puterajaya di PRU13 nanti?
2. MCA dgn pemimpin pelakun lucahnya serta Gerakan hanya akan menjadi musuh dlm selimut BN. Mereka akan hanya berkempen spt melepaskan batuk di tangga. MCA dan Gerakan hanya akan menekan UMNO utk memberi berbagai2 macam tuntutan utk kaum Cina bila masa pilihanraya.
3. Di kawasan2 Parliamen bandar di mana kaum Cina adalah majoriti, DAP akan menang. PKR dan PAS akan digunakan di kawasan majoriti Melayu utk meraih undi kaum Melayu. Dgn itu, Pakatan Rakyat akan menang cemerlang di PRU13 nanti.
4. Sudah tentulah Anwar Ibrahim (kes liwat di mahkamah akan ditunda sehingga PRU13) akan menjadi PM.
5. Lepas itu DAP akan meminda perlembagaan Malaysia dgn kelebihan kerusi PR 2/3 di Parliamen. Yang pertama Institusi Raja-Raja Melayu akan dihapuskan supaya mengujudkan Republik of Malaysia. Lim Kit Siang akan jadi PM. Anwar akan jadi Presiden Melayu yg pertama dan terakhir.
6. Maka bermulalah mimpi ngeri utuk orang2 Melayu di Republik of Malaysia ......

Ramli Mohd Yunus said...

Dear friends,

I have my fullest sympathy with people like cooloc..I wonder which school did he graduated from. Or did he really go to school?

cooloc admires Singapore and China but to people like him, my opinion is you are definately not fit to be even a third class citizen of the two countries. At the most you will only be considered for the job of a skilled draftman or a legal clerk. If at all they need Chinese, they will take better chinese compared to you.

Read and accept history my friend cooloc..or you will treated as a jinjang china men!

Look around you and read more. Or at least be a man..print your name and address like me!! a real man.

I say my piece without fear or favour. I am Malay originated from Persekutuan Tanah Melayu and now called Malaysia and you are originated from the mainland China and accepted in Malaysia by virtue of a social contract or whatever decided by our forefathers. Full stop!

Ramli Mohd Yunus said...

I do not have the heart to call any race by caling them animals though some fits to be called one. I am a very educated and civilised man.

cooloc, please stop your nonsense, if your are man enough, lets meet and get a hall to debate on this issue. I wil pay for the costs.

You have problems with your upbringing but do not show it..for the sake of your father and mother!..

Anonymous said...

Leave the sick bastard alone online folks...

cooloc aka goodman aka aston and the various permutations is one sick feichai ahbeng who writes from this IP address 115.132.5.54

Let me know if anyone wants the physical address as well.


Regards
AhbengKurangAjarIPMonitoringService

Ramli Mohd Yunus said...

Tan Sri,

Watak watak 23, 24 dan 25 eloklah disingkirkan sebagai pemimpin apatah lagi sebagai calun PRU 2013.

Masalah UMNO/BN adalah untuk menyakinkan pengundi yang semakin selektif agar menerima pemimpin/calun yang hanya dipilih oleh ahli perwakilan tetapi bukan pilihan rakyat/pengundi.

Anonymous said...

saya bersetuju 1000% pendapat coooloc.. sememangnya benar sekali kaum cina babi berak tak basuh adalah pendatang asing di semenanjung tanah melayu ini.. cina babi coooloc berdarah H1N1 ini sememangnya tertekan hidup merempat ditanah malayu ini kerana kaum cina babi sehingga kini tidak berupaya memegang jawatan perdana menteri.. saya yakin coooloc baru keluar dari hospital sakit jiwa dan masih menerima rawatan susulan dengan memakan lancau babi mentah 8 kali sehari sehinggalah dia sembuh dan terus masuk jirat cina babi.mr cooloc.. ingat baik baik.. orang melayu tatak helan sama lu orang. kalau mau mati.. mari kita mulakan balik 13 may..bila lu mau esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan.. lu cakap saja bila.. celaka punya tongsan..

Anonymous said...

Cooloc,

Your mentality just show how stupid your race is.

Not to mention how hateful you are.

Since you represent the chinese, I'm sure the chinese must be 'proud' of you.

No wonder you remain a pitiful human being. No wonder Umno have to give you money because pitiful person like you will always cry foul if everyone else gets attention and some help.

Notwithstanding you already have fat bank accounts and booming businesses.

Greed? Ungrateful? Evil?

Those three characteristics fit you well. Yet, the Malays here tolerate you.

Hahaha the chinese has cooloc to defend them? Shameful!

Hahahahaha

Kembara Politik said...

Salam Tan Sri Sanusi,

Dalam senario sekarang, saya lihat Dato' Sri Najib amalkan sistem 'reward & punishment' songsang.

Pengundi Melayu yang dianalisa menyokong setiap calon BN di setiap PRK pasca PRU12 tidak diberikan 'reward' yang setimpal. Malahan kaum Melayu yang menyokong BN ini pula dikenakan 'punishment' dengan segala bentuk 'liberalisasi'. Apa 'reward' yang diumum Najib kepada kaum Melayu sebagai tanda ingatan terhadap sokongan yang diberi? Pembukaan tanah rancangan semacam ayahandanya kah? Dahulu Allahyarham Tun Razak cukup mendapat sokongan yang padu dari kaum Melayu berdasarkan 'reward' pembukaan FELDA dan DEB yang menaikkan taraf sosio ekonomi kaum Melayu (dan kaum-kaum lain juga). Apakah pula 'reward' Najib kepada Melayu? Setakat ini secara jujurnya, saya sebagai rakyat yang duduk di bawah rasa TIADA 'reward' yang signifikan yang ditabur Najib kepada kaum Melayu yang banyak berjasa memberi sokongan kepada BN.

Apa pula terjadi pada kaum Cina yang sudah jelas TIDAK menyokong BN? Apa bentuk 'punishment' yang sepatutnya diberikan? RM18 juta kepada Sekolah Jenis Cina? Ini bukan 'punishment'! Ini 'reward'.

Najib nampak gayanya perlu diberikan 'punishment' agar kembali sedar akan fokus yang sepatutnya diberi keutamaan.

Najib sepatutnya memberikan 'reward' yang setimpal kepada kaum Melayu & India yang secara sahih menyokong BN dalam setiap PRK.

Jujurnya, ramai yang jelak dengan cara Najib melaksanakan sistem 'reward & punishment' versi songsang. Bukan setakat rakyat biasa. Yang dalam jentera pun dah meluat. Bukan nak buat cerita, tapi kenyataan. Banyak sms yang saya terima dari rakan2 yang mengutuk cara Najib.

Graf sokongan Melayu pasti menjunam untuk PRK akan datang JIKA Najib tidak kembali sedar.

(Minta maaf Tan Sri. Menulis dalam blog Tan Sri untuk luah apa yang terbuku dalam hati. Semoga terbuka hati DS Najib untuk ubah kepada cara yang sepatutnya).

Artikel Darah Tuah di bawah ini membuatkan kita semakin dalam dilemma.

http://darahtuah.wordpress.com/2010/05/25/pru-ke-13-apa-pilihan-orang-melayu/

Apakah orang Melayu akan mengundi UMNO pada PRU13 akan datang jika Najib terus-terusan memberi 'reward' pada kaum Cina sedangkan sepatutnya 'punishment' yang diberikan?

Dan dalam masa yang sama Najib gagal memberi 'reward' YANG SETIMPAL kepada Melayu & India yang memberi sokongan padu yang diterjemah melalui angka-angka di peti undi.

Anonymous said...

immigrant will always be an immigrant, you chinese are grateful enough having given the 'accidentally' citizenship by the goddamn british colonist. Wonder how if you are in thailand or indonesia. In this malayland, you are free to practice your own kind of living, you can manipulate/capitalize our wealthy/resources then what else do you want? We, malay, infact doesnt really care as long as our sole right and sovereignty is untouched but now you act beyond the limit and buying our leniency. You, chinese, wherever you are, around the globe, is always be the pain in the ass, perangai lintah darat lu orang tidak dapat dinafikan. Dont you ever talk about cronisme, racisme and treason because you are 1000x greater. Who is behind the corrupt malay leaders?? You chinese, the bangsa who dont even care whether to support/oppose any government because yg penting lu boleh bolot semua kekayaan di malaysia untuk puak2 lu. Syaitan pun boleh hairan sebab lu punya orang boleh support PAS di kelantan 100%. Sebab apa? Balak untuk disapu. Truly I am the one of PAS supporter but not the PR because I dont trust lu punya kaum, but I am not opposing whole UMNO only certain rubbish. PAS is getting rot because of you. Anwar is a devil in disguise, not because of the moral factor but ruthless, power hungry and vengeance. Very sad, my beloved tg nik aziz have turned 360deg. To all the chinese, always remember the sacred word 'AMUK'. It is waiting behind your door.

Anonymous said...

coolooc,

You are a very sad specimen of a Malaysian, if you are one. You don't have a clue about the history of this country or of the Malays and the Rumpun Melayu that has a 6,000 year old civilisation
in the Malay Archipelago and the region called Southeast Asia.

Read the Early History volume of the Encyclopedia of Malaysia where there are articles written by Professors and PhD degree holders at Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, National University of Singapore and the National University of Australia. This encyclopedia tells you the origins of this country.

Read also the book, "The Malay Civilisation", written by Mohd. Arof Ishak, published by The Historical Society of Malaysia, 2007. That Historical Society has been in existence since British colonial times, their members include eminent historians like Professor Tan Sri Khoo Kay Kim, Professor Dato Zainal Abidin Wahid and well-known personalities in Malay culture like Professor Dato Mohd. Taib Osman.

In that book you'll find that experts in the fields of linguistics, anthropology, archeology, etc, have carried out researches since the 19th Century, and more have done so in the 2nd half of the last century. Those researches show that the Malays are a large group of people who have lived in this region since about 6,000 years ago, comprising those who have settled as far as Madagascar, South Africa, Australia, New Zealand, Polynesia, Hawaii, Taiwan, Vietnam, Cambodia and the islands in south Burma. And of course Indonesia, Philippines and all the islands of the Malay Arhipelago.

They have pointed out that the Rumpun Melayu includes the Orang Asli and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak and the following terminologies refer to one and the same group of people:

Proto Malays (e.g Orang Aslis)
Deutero Malays (those known as Malays Malaysia and Indonesia)
Malayo Polynesians (Polynesian group)
Austronesians (Christmas Island, Maoris etc)

For short write-ups on what are written in that book, go to the Kempen SSS blog at

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/2010/04/14/sss-nem-and-national-unity/#comments

I've seen your type before - the hit-and-run kind. But I'm writing this also for the benefit of others like you who have no respect for the Malay race, who still think like the Chinese in mainland China did until the 17th Century, that only the Chinese in the "Middle Kingdom" were civilised, that others outside it were barbarians, including the Mongols who conquered and ruled them for 80 years and the Manchus (Manchuria was a separate country until after World War II) who also conquered and ruled China for hundreds of years until the 20th Century.

It took an eminent historian like Professor Wang Gung-wu to debunk the "myth" the Chinese have been having of themselves. China was also bullied by the Japanese and by the British since the 19th Century. Hong Kong was returned to China only in 1999. China was treated by the international community like a pariah until only in the last decade or so.

China has a history of turmoil, rebellion, revolution and anarchy with untold human misery and suffering. The last was the so-called "Cultural Revolution" designed to perpetuate Mao Tze Dong's power in the 1960s causing the death of some 30 million Chinese starting from the economic suffering that preceded it. Those participating and got killed were people having a mentality like yours - no respect for others, a complete disregard for history, rude, instigating and provocative, like those involved in the procession that led to the 1969 race riots.

There's no such thing as racial superiority, man. The last time Adolf Hitler and the Nazis tried to propagate it they got walloped left, right and centre, until he not only took a cyanide pill but also shot himself in the head, to make sure the Russian Army advancing to his bunker did not take him alive and bring him back to Stalin to be handcuffed and paraded on the streets of Moscow.

putera gunung jerai said...

orang cina dimalaysia sedang bermain wayang tongkoi dan tanglong.mereka ada cita besar nak khabat putrajaya.mereka akan buat apa sahaja.pertama bagi melayu bergaduh.cucok sana cucuk sini bagi panas.itulah wayang tongkoi mereka yang sedang berlakon diatas pentas hari ini.drama penoh sindiran dan haloba serta perjudian politik mereka.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tan Sri dan para pembaca,

Saya percaya ramai (terutama yang rajin melayari blog-blog yang mengandungi artikel politik dan sejarah Malaysia) akan menyedari kehadiran vinnan, cooloc, yuking atau watak-watak yang seumpanya yang isi ceritanya dalam keadaan yang sama, hujahnya cetek tanpa benar-benar memahami apa yang cuba dikritik, dan bahasanya "indah" dengan caci maki.

Yang menarik, ada pembaca yang turut tertarik membalasnya dalam keadaan marah, tidak terurus, seperti tidak berfikir panjang dan membuatkan hujah yang diberikan memberi gambaran yang salah mengenai Islam dan Melayu secara amnya.

Saya harapkan kita cuba merasionalkan hujah dengan baik. Jika buruk budi bahasa mereka, tidak semesti kita harus membalas dengan cara yang sama.

Berkenaan dengan artikel ini, ternyata DS Najib perlu mengambil satu langkah yang lebih baik.

Ternyata terdapat golongan yang mengambil kesempatan dan DS Najib perlu sedar yang beliau dan kerajaan pimpinan beliau ketika ini seolah bersikap "dengar guruh di langit, air ditempayan dicurahkan". Jangan sampai "yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran".

~ OnDaStreet
http://ondastreet.wordpress.com

Anonymous said...

Icooloc and yuking are just 2 people suffering attention-deficiency syndrome. It would be pathetic to think that their views resemble or shared with other non-malay Malaysians. Extremists are the last thing needed by Malaysia to move forward.

Ir Badrul Hisham said...

Tan Sri,
'Cina-Cina Bangsat' tu jangan dilayan, manusia bangang dan bacul tu bukan berani nak tonjolkan diri. Kami hargai pendapat dan buah fikiran Tan Sri. Teruskan perjuangan!!!

Anonymous said...

coolooc dan yuking - Hahahahaha.... contoh mamat tengah pening lepas overdose bahkuteh !

Menyondol je kerja dia ....hahahaha...

Kembara Politik said...

Hoi cooloc. Pergi main jauh-jauh sebelum kena sumbat dalam penjara. Jap lagi ada la yang buat report. IP dah ada. Nak juga tengok muka 'comel' cooloc keluar dalam newspaper.

Anonymous said...

Yuking,

Some points on why we (Muslims and Jews) are not eating pork..

1 Virologists have long been aware that the pig is an ideal breeding ground for influenza, so it is no surprise that the latest threat, swine flu, originated in pigs. Microbiologist and immunology expert, Dr Graham Burgess says, “Viruses that would normally grow in the chicken can potentially grow in the pig and ones that grow in humans will potentially grow in pigs. So we consider the pig a great mixing pot for viruses and this is where it can play a real role in generating new viruses".
2. The pig is known to harbour parasites as well as bacteria and viruses. Cysticercosis is an infection caused by the pork tapeworm, Taenia solium. Infection occurs when the tapeworm larvae enter the body and form cysticerci (cysts). When cysticerci are found in the brain, the condition is called neurocysticercosis. This tapeworm in pigs is found worldwide but is most problematic in poor and developing countries were pigs are allowed to roam freely and often eat human faeces....
3. Trichinellosis, also called trichinosis, is caused by eating raw or undercooked meat of animals infected with the larvae of a species of worm called Trichinella. Infection occurs most commonly in certain wild carnivorous (meat-eating) animals but it may also occur in domestic pigs. The CDC warns that if a human eats meat containing infective Trichinella cysts, the acid in the stomach dissolves the hard covering of the cyst and releases the worms.
4. The worms pass into the small intestine and, in 1-2 days, become mature. After mating, adult females lay eggs. These eggs develop into immature worms, travel through the arteries, and are transported to muscles. Within the muscles, the worms curl into a ball and encyst (become enclosed in a capsule). This infection occurs when these encysted worms are consumed in meat.
5. Pigs are omnivores, which means they consume both plants and animals. Pigs will scavenge and eat any type of food, including dead insects, worms, tree bark, rotting carcasses, garbage, and even other pigs. Pigs have very few sweat glands so therefore they are unable to completely rid their bodies of toxins. New evidence indicates that farming practices are leading directly to the spread of human bacterial infections.
6. Pigs often live in the small spaces and fetid conditions that exist in many modern factory farms and studies are revealing that pigs frequently harbour antibiotic resistant staph bacteria. This drug resistant bacterium is now entering our food supply and recent investigations in the United States of America indicate that 49% of pigs and 45% of pig workers now harbour these bacteria responsible for killing more then 18,000 people in the US every year

“He has forbidden you only dead animals, and blood, and the flesh of swine...” (Quran 2:173)

“For that surely is impure” (Quran 6:145)

In conclusion, Muslims (and Jews!) refrain from eating pork and pork products because God has forbidden it. However a little investigation into the anatomy and lifestyle of the pig reveals that it is certainly an unclean animal. Those interested in consuming healthy, natural, and pure foods would do well to abstain from pork and pork products.

See, there are scientific reasons for that!...

Be brainy a bit and argue intelligently, not just based on stupid arguments with low class mentality....like u did! Shame on you...

lebai pondok said...

sudah ramai yang lupa sejarah.untuk masyarakat cina bahawa semasa darurat dulu orang melayulah yang berada dibarisan hadapan mempertahan bumi tanah melayu waktu itu.berapa ramai perwira melayu gugor kerana mempertahan bumi bertuah ini.orang melayu tidak minta diungkit kerana ini adalah tanggung jawab sebagai anak watan.ini bukan hujah politik.tetapi inilah realiti kita dimalaysia.hendaknya janganlah masyarakat cina seperti kacang lupakan kulit dan tanah tempat bertunjang selama ini.salahkah perkongsian kuasa yang ada hari ini diteruskan dan dibaiki mana yang perlu.jangan harapkan buah yang sedap lalu pangkal pokoknya ditendang sewenangnya.akibatnya akan dirasai oleh semua orang.mungkin mereka merasakan sudah tiba masa dan kesempatan yang ada boleh diuji tahap kekuatan kuasa orang melayu.ingatlah sengketa kita jika akan tidak akan menguntungkan sesiapa jua.jangan saudara mempercayai janji petualang melayu dari kalangan orang melayu yang kecewa kerana perbuatan sendiri.

ruyom said...

Malay history start from Parameswara who escape from Indonesia and settle in Melaka. During his time, Laksamana Cheng Ho visit Melaka seven times.

Melaka need the protection of the China from the invasion of the Siamese. Without Cheng Ho, there won't be malay history, instead you have Siam history.

I pity Malaysian Muslims, you probably are the least free people in this world! Even Indonesian Muslims are allowed to practice apostasy when they become adults!

San said...

The founders of kingdoms and sultanates were nothing but a bunch of pirates, robbers and thieves, so what is so "great" about being of royal blood?

oversee said...

The malay pig have drawn up a plan to displace all non-malays. They are discriminating against all non-malays. More and more non-malays are leaving.

You know why he/she need to leave……….? It is all because of those idiots who voted for the pig government to chase those talents out of this country.

This scenario would stay.

They would prefer to remain backward, so long as they are in control over you and me. I think they enjoy seeing non-malays begging all the time.

Even though they are left far behind Korea, Taiwan and now Thailand is coming up strong. To them these are not competitors. In their narrow mind, the 'enemies' are local non-malays. Must suppress, by all means.

All malay pig are programmed to be promoted much faster ahead of non-malays the moment they join University Malaya. Soon University Malaya will be dominated by malay pig and the ranking will slip further.

Most of the malay pig in Malaysia cannot think clearly, their mind and thinking are clouded by such things as comfort zone, frog-in-a-well syndrome, ignorance, racial pride, stubbornness, etc.

fargoman said...

This race stereotyping is actually the work of the present day government, headed by the Umno racist using race and religion as a tool to stay in power.

The native of this land a.k.a. son of the soil are the native (Dusun, Iban, Kadazan, etc) of Borneo and the Orang Asli (Dayak, Jakun, Sakai, etc) in Peninsula. Not you malay arrogant pieces of shit!

Before the arrival of Islam into Malaysia, the different races live in harmony without questioning race or religion. They may be cultural different but they accepted each other.

After independence, race was used by the Umno racist, and then formulated the NEP, which divided everyone. The Umno fascist use Islam in schools, universities and workplaces to segregate, and in the name of fighting PAS.

The modus operandi of Umno has always be, divide and rule, and the devil is in the detail and implementation of the religious department.

Umno is king in creating diversion, when they are cornered, use race and religion. Race and religion is the most explosive issue and they have used it successfully since independence.

All this is done to perpetuate their hold on political power. It is for Umno benefits to play the race card, because this is the only way to ensure their hold on to political power. And 50 long years have proven them right. The race card works well and works every time!

They have succeeded in keeping the races apart socially, and fanned animosity amongst the races with their discriminatory and racist politics.

All give politically reasoning – well here goes a correct one – malay is lazy because of Islam.

How can one pray 5 times and yet be expected to be productive? Wait for the foreigners to come and set up their factory and having to cater for Islam needs!

If malays embrace other religion then there is hope for Malaysia otherwise your hope is in the existence of Umno terrorist liars – don’t count on them being there forever – we are factoring in Umno racist absence in our business plan!

The problem with malays is that they forget too easily. It was the Chinese, Indians and Malays who fought for the independence.

The NEP was design to help the malays catch up with the Chinese and the Indians. Now looks like after 40 years, malays are still behind and very proud of it.

Still want to receive handouts from the government! Still afraid to fight it out on fair ground with the Chinese, Indians and other races! Fearful is the malay race!

Without the government subsidies and supports – I don’t know how many malay businesses will still stand? So when can we see some towering malays and who dare to refuse government help and still succeed?

Grabbing other people success and call it your own success is not success but a disgrace!

Their laziness caused the nation’s economy to slump and resources are wasted. They take 5 days to complete a day work. Malays always think that they are helping the other races when they are lazy. For God sake, please wake up! You are doing it for your own, not for anybody!

Majority of the nation need to be educated again. On the meaning of Malaysia.

romsam said...

The malays do not exist as a unique tribe but are the result of centuries of mix amongst various ethnic groups - migrants from Yunnan, Polynesia, Java, Sumatra, Turkey, Arabia, India, Siam, Cambodia, Laos.

Once they began to populate the Malayan Peninsula - (which wasn't named for the malay race but derives from the Tamil word for "mountain" - malai) they figured it would be advantageous to claim ownership of the land by dubbing it Tanah Melayu.

It was mostly a political part of various pirate bloodlines to create their own Promised Land.

winner said...

Know what malay pig? A suck babi hutan pendatang from Indonesia, pencuri of Tanah Orang Asli, should be caught by all the Chinese whom you have insulted.

They will then pack you in a pig basket, parade you round Chinatown in KL, to let the Chinese pelt rotten eggs, throw shit and pour all the pig shit from the nearby pig farms on your head.

Then let them take you out of your pig basket and roast you over an extremely hot fire until you become barbecued pork. After that chop your stinking carcass and leave it in the streets of rural for all those vultures and crows to feed on. Good riddance to bad rubbish.

Why only malays? You think this country is yours alone? What has the government really done for the pribumis and the Orang Asli? Look at how Umno has screwed up Sabah Indonesians and Filipinos getting citizenship and enjoying the same benefits as you the moment they hop off the boat!

You go ask the government to stop all that then I will stop thinking you are speaking through your asshole.

Podah! You are nothing but a chauvinist malay pig like the rest.

It seems like Malaysia is still not ready for globalisation because of a bunch of anti-social racist morons like you. Our country already independent for so many donkey years but sorry to see still got such shortsighted moron like you.

Bangsa melayu failed in the past 30 years with lots of help from Umno but still failed! Then they blame the Chinese cheat la, marginalise them la, this la that la……….so much excuses! If you are pariah, forever you are pariah!

If you malay pig race lazy, no matter how much with the government help, it will back to square.

For me, I just speak up what I had observed and not like the malay race who is always jealous about other race success. Bad hearted.

What the hell you ask all the Chinese to get out from Malaysia in your comment post? It is proven you are another racist moron bastard!

Malay failure is the fact! It has been happened since 30 years ago and not just now. If you keep on denying it proven again you are just another loser or hypocrite!

Truth - what is so proud of asking Chinese to be like your kind of robbers, liars, cheaters in Malaysia? Kaum tongkat yang langsung tak tahu malu! Yes, you motherf***ker are stupid, lazy, fanatic, thus you need tongkat forever! Dick head!

Kaum tongkat still can survive in most of the zoos overseas. See the UPM red shirt "Orang Utan". At least they could be the laughing stock to this world.

If malays with 50% population in Malaysia none of them success, then I reckon you jump to the sea. That so!

Once again, with you racist pig moron, Malaysia wouldn't go far as far as globalisation is all about!

You are truly one of those Umno babi hutan with shit plastered all over your brain and fulfilling Hang Tuah policy in reverse! With babi hutan like you whose brains are filled with tahi babi - it would be melayu akan hilang di dunia!

Average Joe said...

to all of you, CHINESE PELACUR BABI KURAP above... coolooc, ruyom, yuking, winner (but with a sore loser's attitude), romsam, fargoman, oversee, san, ruyom, and other chinese pelacur babi kurap if any...

obviously you Chinese Babi Kuraps are already so desperate seeing all your conspiracies and hypocracy being uncovered here that you have no other choice than copying-and-pasting the same chinese chauvinist RUBBISH all over again! this clearly shows how stupid, coward, and desperate you chinese racist babi kuraps really are!

i believe the admin of the blog has already prepared the data of your IP addresses to be included in a police report for your SEDITIOUS RACIST remarks here!

Unknown said...

Hoi Coolooc and Yuking other like-minded Chinese. You are a disgrace to your race. Your little brain and heart make you so hateful and spiteful little souls. You see life as nothing but to fulfill your seamless desire fore things and food, including of course pork. I have no issue with pork-eating, go ahead consuming it if you love it so much but don't claim it as the food for the brain. Obviously is has no effect at all on your little brain. The only apparent result is that it has made you become a greedy pig yourselves. Have you ever set aside some of your time eating and making money to read history books. Go and read up how miserable was life in China that forced you forefathers to seek fortune in this land. After making it good probably through hardwork, and saving up, their siblings have forgotten that it was in this land of plenty and tolerance that contributed to their success. Had they remained in Tiongkok, could they be as affluent they are today. They would probably would be working in the coal mines or mending shoes by the roadside if there were lucky enough. Otherwise they would have died of starvation or civil war. Come and live on in this land. There is enough for everyone if we stop from being greedy and hateful to others of different culture and skin. Let others live the way they choose. no one is superior by their race and culture. Only those who posess human values are, remember not pig values.

Average Joe said...

hoi... mana pergi lu 8 ekor chinese babi kurap?

lu orang tidak berani jawab sama kami lagi kah?

can't answer us anymore? can't stand having your chauvinist conspiracies uncovered before your very eyes anymore, huh?

Average Joe said...

hoi... mana pergi lu 8 ekor chinese babi kurap?

lu orang tidak berani jawab sama kami lagi kah?

can't answer us anymore? can't stand having your DAP+COMMUNIST chauvinist conspiracies uncovered before your very eyes anymore, huh?

mamat janggut said...

nasihat dari jabatan bomba dan penyelamat...sekarang musim kemarau.janganlah ada mana-mana pihak main dengan api.nanti kalau terbakar susah nak padam.air tak cukop.

Average Joe said...

siapa yang mula, dialah yang rasa bahangnya... mereka tak puas hati bila dengar akan diadakan program Melayu Bangkit pada hal merekalah yg menjolok sarang tebuan!

"SEBAT" said...

kita hari-hari bercakap demi bangsa melayu dan negara serta ekomoni rakyat.....tetapi Kerajaan buat tak tahu aje.....sampai malas kita dibuatnya......

Saya cadangkan 120 orang seperti Tan Sri Sanusi Junid dan Tun Dr Mahathir sebagai penasihat Negeri dan Kerajaan...baru lah UMNO dan BN maju selamat......

kami Bekas Tentera Melayu Malaysia setia kpd Kerajaan(UMNO)dan menyokong.

putera gunung jerai said...

Tan sri.saya rasa sudah tiba masanya mana-mana pemain utama dalam kerajaan dan umno yang tidak mampu lagi jadi striker yang baik dan berbisa eloklah mereka berundur.kita memerlukan striker yang mantap dan berkesan.asyik-asyik gol kita sahaja yang terjerumus.diserang bertubi-tubi dengan tidak berhenti-henti.gol keeper kita pun sudah letih menjaga gol sendiri.jangan sampai rakyat turun padang angkat dan ubah tiang gol ketempat lain.masa permainan sudah tinggal tidak lama lagi dan sudah masuk 2nd half.Tan sri inilah yang merisaukan.

Anonymous said...

coolooc, yuking, ruyom, san, oversee, frogman, romsam, winner, are one and the same fellow. As has already been pointed out above.

He is one sick bloke, mentally deranged, full of hate, anger and resentment. He may be schizophrenic and wakes up early mornings driven by his uncontrollable impulses and knows no boundaries in his utterances. As psychologically-disturbed people always are.

He would comment often around 5 am in the morning and 8 pm at night. He won't respond to replies made because he has no arguments of substance and not much further points after he has released them in one go under the various names. He uses the same rude, seditious and subversive statements every time he comes out. But he does read the replies to his comments.

The casual readers and the uninitiated may not be aware of it, hence it may be useful to counter his statements. Otherwise he may be left to his own devices, barking like a mad dog.

Knowing that the above names - and many others he uses - are one and the same bloke would help readers know the kind of rantings he makes and that they are wild accusations and are baseless.

malubesar said...

isu 40% di kg baru kuala lumpur.bubar sajalah umno ni.

Anonymous said...

LEBIH BAIK MEMPERBAIKI & MEMELIHARA YANG SUDAH NYATA DARI PADA MENGHARAPKAN YANG BARU TAPI BELUM TERUJI

Tanggapan Atas Tulisan “Pilihan Raya Umum Ke 13 Sistem Reward & Punishment Sebagai Faktor Dalam Kepemimpinan Rumah Tangga dan Negara”

Sungguh menarik artikel tentang Pilihan Raya Umum ke 13 yang ditulis oleh Tansri Sanusi Junid pada tanggal 23 Mei 2010. Tulisan tersebut bagi saya sebagai putra Indonesia sangat dapat memahami tentang satu pancaroba perpolitikan di Malaysia yang saat ini fenomena yang ada menunjukkan menurunnya pengaruh citra Partai Barisan Nasional.
Menurunnya citra Partai Barisan Nasional dapat dipahami karena menguatnya persatuan yang terjadi antara partai oposisi yang mengusung suatu tema perubahan terhadap keadaan yang telah ada selama ini (Status Quo) disamping juga diakibatkan karena terlalu terlenanya para politisi Partai Barisan Nasional yang dalam tulisan ini tansri analogkan sebagai monyet yang terpana dengan tepukan tangan para penonton sehingga kalah lomba dengan pemanjat pokol kelapa dari Bangladesh.
Keadaan ini mengakibatkan harapan para pemilih untuk memilih kembali Barnas memudar sedangkan partai-partai pembangkang/oposisi mulai menawarkan janji-janji dan harapan-harapan kepada para pemilih. Padahal seperti yang Tansri tulis bahwa semua itu hanya sekedar janji dan belum pernah membuktikan seperti Partai Barisan Nasional pernah buktikan.
Dengan keadaan seperti ini diharapkan kepada masyarakat dan juga para pemuda tidak mudah terpancing pada janji-janji dan mencari model dan bentuk baru yang track record-nya belum ada. Selayaknya masyarakat Malaysia dapat belajar dari perjalanan perpolitikan di Indonesia dimana partai Golkar ditinggalkan pemiliknya yang telah lama dan berpengalaman membangun bangsa Indonesia, yang karena ada lupa dirinya beberapa petinggi Golkar.
Namun perbedaan antara Indonesia Malaysia adalah di Malaysia Barisan Nasional merupakan lambang persatuan masyarakat Melayu dan Bumi Putera yang merupakan sebuah penghargaan atau hak khusus yang pernah dianugerahkan kepada mereka. Karena mempertahankan dan memperbaiki yang sudah ada jauh lebih baik dari pada mencoba yang baru yang belum memiliki pengalaman dan bukti nyata, maka lebih bijaksana memperbaiki yang kurang dari barnas bukan memulai lagi yang baru hanya karena suatu harapan yang tidak dapat dipastikan kenyataannya.
Semoga kiranya masyarakat Malaysia terlebih kaum Bumi Putera tetap terkumpul dalam Barisan Nasional menyikapi secara bijak pada PRU kali ini.

Wassalam
TS. Reza,SE, MM
Lecture,
Pendiri Komunitas Mahasiswa & Pemuda Indonesia
Kampus STIAMI
Jl. Pangkalan Asem Raya No. 55 Cempaka Putih
Jakarta 10530. Phone +62 21 4213380

SHAMSURI said...

TAN SRI.TOLONG BISIK SEKEJAP PADA RAJA NONG CHIK RAJA ZAINOL ABIDIN TUAN EMPUNYA MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN.KATAKAN PADANYA JIKA BELUM BUAT KEPUTUSAN MUKTAMAD PASAL KG BARU JANGAN LAH GELOJOH BUAT STATEMENT.RUGI MELAYU NANTI.ADUH LETIHNYA....

Unknown said...

Tan Sri,

Secara jujurnya, saya amat terpegun dan terpengaruh dengan tulisan Tan Sri. Pada saya, tan Sri adalah seorang bekas Menteri yang paling bijak pernah dilahirkan oleh Malaysia.

Pemikiran Tan Sri amatlah baik dan saya bangga menjadi keturunan Acheh dan budak koleq seperti Tan Sri. Terima kasih