Wednesday, November 8, 2017

TIDAK TAKUT DAN MALU TAPI LUPA

BANGSA YANG TIDAK TAKUT TIDAK AKAN MAJU

Pagi tanggal 1 Hijrah, 1439 saya terdengar dalam satu dialog dalam TVONE di Jakarta Professor Salim Said dari Universiti Indonesia menjawab pertanyaan 'Kenapa Indonesia tidak menjadi sebuah negara yang maju?'
Jawapan kepada pertanyaan ini juga relevan bagi Malaysia.

Professor Salim dengan fasih, bersemangat dan meyakinkan mengajak para pendengar untuk melihat negara-negara yang maju di dunia ini seperti Korea Selatan, Taiwan, Singapura dan Israel.

Katanya, Korea Selatan maju kerana mereka TAKUT kepada Korea Utara;  

Taiwan maju kerana TAKUT kepada China; 

Singapura maju kerana TAKUT berada di tengah lautan bangsa Melayu di nusantara; dan 

Israel maju kerana TAKUT kepada umat Islam Arab yang berada di sekeliling mereka.  

Indonesia, kata Professsor berkenaan TIDAK TAKUT WALAU KEPADA TUHAN sekalipun, makanya ianya tidak maju.
  
Pemimpin Melayu di Malaysia juga nampaknya tidak takut pada siapapun dalam mengerjakan kemungkaran.



Professor Salim mengajak para penonton TVONE Jakarta supaya lihat saja kepada mereka yang dihadapkan ke KPK (sama dengan MACC, atau dulunya bernama BPR, di Malaysia) yang beragama Islam dan Kristian tetapi jelas sekali mereka RASUAH kerana TIDAK TAKUT KEPADA TUHAN.

Kesimpulan yang dibuat oleh Professor ini juga RELEVAN untuk Malaysia.

China di Malaysia maju kerana TAKUT kepada orang Melayu yang menguasai politik dan boleh menggunakan kuasa politik untuk mengancam kuasa ekonomi mereka.

Tetapi pemimpin Melayu TIDAK TAKUT KEPADA TUHAN, TIDAK TAKUT KEPADA RAJA, TIDAK TAKUT KEPADA PENGUASA UNDANG-UNDANG, TIDAK TAKUT KEPADA TINDAKAN POLIS DAN TIDAK TAKUT KEPADA BADAN PENCEGAH RASUAH.

Melayu adalah satu BANGSA YANG BERANI kerana:

1. 9 orang raja melindungi ugama dan adat istiadat Melayu oleh itu Melayu TIDAK TAKUT jika tidak beradat, tidak beradab dan tidak beramal nilai-nilai Islam kerana sudah ada raja yang melindungi ugama Islam dan adat istiadat Melayu.

2. Kakitangan Perkhidmatan Awam, Tentera dan Polis dikuasai oleh Melayu oleh itu Melayu TIDAK TAKUT terancam keselamatan diri dan boleh bermaharajalela kerana merupakan tuan di dalam negara ini. 

3. Perlembagaan Malaysia menjadikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, oleh itu Melayu TIDAK TAKUT jika mereka tidak menguasai bahasa Melayu yang baik, dan TIDAK TAKUT tidak memahami bahasa lain kerana sudah ada bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan.

4. Perlembagaan Malaysia memberi hak istimewa kepada orang-orang Melayu dan Bumiputera dengan (a) pemberian tanah, (b) pemberian biasiswa dan (c) pemberian lessen-lessen perniagaan. Oleh itu bangsa Melayu TIDAK TAKUT jika tanah tidak diusahakan, TIDAK TAKUT tidak lulus peperiksaan dengan cemerlang kerana biasiswa dari kerajaan, dan TIDAK TAKUT lessen dialibabakan kerana tanah, biasiswa dan lesen mudah diperolehi kerana adanya peruntukan dalam perlembagaan.

5. Pemimpin Melayu TIDAK TAKUT pada Allah sehingga mereka sanggup -

(a) pinjam wang dari bank YAHUDI dengan bayaran RIBA yang tinggi, untuk dilaburkan dalam projek yang tidak menguntungkan hanya kerana boleh hantar orang-orang pilihan mengerjakan HAJI dengan wang yang dikenakan RIBA dan memberi BRIM untuk mengabui mata rakyat.

(b) menjadikan rasuah sebagai satu budaya dan amalan harian sambil mencuri dan menyalahgunakan wang negara melalui 1MDB dan syarikat-syarikat sekutunya. Tidak takut, malahan bangga, dengan gelaran sebuah negara yang amalan rasuahnya antara yang tertinggi di dunia.

(c) menjual tanah milik negara, termasuk tanah milik angkatan udara yang pernah dijadikan pusat kapalterbang berangkat untuk menyerang pengganas komunis, kepada pihak China komunis yang fahaman komunismenya bertentangan dengan Islam.

(d) memberi hak bermustautin kepada ratusan ribu orang asing, termasuk ramai dari China komunis, sehingga nanti mereka berhak menjadi rakyat yang akan mengundi dan mengancam kedudukan bangsa, ugama, bahasa, hak dan politik Melayu dan negara.

(e) menyiksa rakyat dengan GST, menghapus subsidi, menyebabkan kenaikan harga barang dan meningkatkan kos sara hidup yang menekankan penghidupan rakyat.

(f) mentadbir ekonomi negera dengan begitu buruk sehingga turun merudum nilai ringgit yang menyebabkan semua barang-barang impot menjadi terlalu mahal untuk pengguna.

PEMIMPIN MELAYU JUGA DI DAPATI TIDAK MALU

Kita berasa malu apabila pemimpin kita -

1. TIDAK MALU pinjam wang dari bank Yahudi yang dilaknat oleh Allah.

2. TIDAK MALU membayar riba yang begitu tinggi sedangkan jika pinjaman itu diurus oleh Bank Negara Malaysia atau sindiket bank-bank tempatan faerah yang dikenakan sangat rendah dan tidak ke tahap riba yang menekankan.

3. TIDAK MALU membayar komisyen kepada bank Yahudi sedangkan jika pinjaman diurus oleh Bank Negara Malaysia tidak ada komisyen yang perlu dibayar.

4. TIDAK MALU mendapat gelaran 'antara negara yang paling rasuah di dunia.' 

 5. TIDAK MALU di gelar pemimpin KLEPTOKRAT atau pemimpin yang menyalahgunakan kuasa dan rasuah, yang terkenal di seluruh dunia.

6. TIDAK MALU cuba memberi BRIA (Batuan Rakyat 1 Amerika) kepada Donald Trump, setelah membayar wang yang banyak kepada pelobi untuk mendapat 30 minit waktu mengadap Presiden Trump.

7. TIDAK MALU, dalam keadaan negara tidak berwang dan dibeban dengan hutang yang banyak, untuk mengambil hati Donald Trump berjanji untuk beli 25 buah kapalterbang Boeing 737 jet, 8 buah 787 Dreamliners dan 25 buah 737s untuk dibeli dalam masa yang singkat. Jumlah harganya ialah US$10 billion.

8. TIDAK MALU menjanjikan untuk melabur US$3 billion - US4 bilion wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk membantu ekonomi Amerika Syarikat dengan membiayai pembinaan prasaranya.

9. TIDAK MALU sebuah negara yang kecil ekonominya berlagak sombong untuk membantu negara yang lebih kaya darinya. Wang yang dijanjikan untuk Amerika Syarikat sebenarnya diperlukan untuk projek perumahan orang-orang miskin di Malaysia.

10. TIDAK MALU juga apabila pihak MAS menafikan akan beli kapalterbang Boeing tetapi sekadar menyewa daripada sebuah syarikat lain yang membeli kapalterbang itu. Akhirnya CEO MAS yang menjelaskan keadaan sebenar terpaksa diberhentikan.

11. TIDAK MALU juga apabila ternyata pihak KWSP tidak memutuskan untuk melabur di Amerika Syarikat tetapi sekadar meminta supaya KWSP diiktiraf sebagai syarikat yang diberi keistimewaan cukai sebagaimana yang diberi kepada tabung-tabung awam di negara-negara lain. Kata Rafizi, lain yang di suruh oleh KWSP lain yang dibuat oleh yang mengadap Trump.

12. TIDAK MALU menambah hutang lagi apabila tidak mampu membayar bunga atau pinjaman yang dijanjikan.

13. TIDAK MALU memberi wang kepada anak tiri untuk buat filem lucah di Amerika Syarikat.

14. TIDAK MALU malu ditipu oleh anak muda JhoTeik Low

15. TIDAK MALU berbohong anak raja Arab memberi hadiah sedangkan duit yang diperolehi ialah dari 1MDB melalui syarikat-syarikat anak di seluruh dunia.

MELAYU JUGA ADALAH SATU BANGSA YANG MUDAH LUPA.

Ternyata kita -

1. LUPA kepada sejarah perjuangan yang murni dengan berbagai liku yang telah kita lalui.

2. LUPA kepada betapa perlunya nilai-nilai murni untuk menjamin masa depan bangsa kita terselamat dari berbagai angkara.

3. LUPA kepada pesanan orang tua dan guru ugama kita di waktu kita di bangku sekolah.

4. LUPA bahawa kita akan disoal setelah kita meninggalkan dunia yang fana ini buat selama-lamanya.

KESIMPULANNYA, APABILA PEMIMPIN MELAYU TIDAK TAKUT PADA TUHAN, TIDAK MALU PADA PERADABAN, LUPA PADA SEJARAH, MAKA AKAN PUPUSLAH BUDI DAN BAHASA YANG AKHIRNYA MENYUSAHKAN RAKYAT DAN MEMBANGSATKAN NEGARA. INILAH SEBABNYA KITA PERLUKAN PERUBAHAN.

1 comment:

dt rahman pekan said...

pemimpin2 Malaysia sekarang (melayu) sudah putus urat malu.

'fish starts 2 rot from head'.

selepas tun m ,PH wajib mempunyai pemimpin yg berani (saperti pres joko widodo) utk mengarah SPRM (KPK Indonesia) "memiskin n mempermalukan semua koruptor".

itu lah sebabnya saya menyaran agar PH memulakan misi dgn memilih calun2 yg 'bersih, pintar n cekap'.

jika tidak rakyat akan d saji dgn keadaan 'more of d same' n 'business as usual'.

program n manifesto tidak berguna jika ia nya gagal utk d 'follow up n follow thru' olih kadre' yg 'ikhlas'.