Monday, January 1, 2018

MENUJU PENJAJAHAN LEPAS 60 TAHUN MERDEKA?

MASUKAN BLOG PADA KALI INI
SEMPENA PERHIMPUNAN AGONG PERTAMA
PARTI PERIBUMI BERSATU MALAYSIA
YANG PERTAMA
PADA
30HB DISEMBER, 2017

Pada 31 Ogos, 2017 genaplah 60 tahun
Malaya MERDEKA.

Saya menunggu selama hampir 4 bulan untuk redanya keghairahan kerajaan menganjurkan pesta Merdeka sebelum mengajak para pembaca yang budiman untuk sama-sama merenung erti kemerdekaan yang sangat bermakna bagi kita.

EUPHORIA PESTA PERHIMPUNAN AGONG UMNO

Saya juga tidak sanggup menunggu begitu lama untuk memberi komen mengenai pandangan saya terhadap euphoria Perhimpunan Agong UMNO yang baru berlalu.

Oleh kerana sudah banyak komen mengenai bajet yang telah dibentang di dalam Parlimen, biarlah penulis lain yang membuat komentar mengenainya.

MATLAMAT DIADAKAN SAMBUTAN HARI MERDEKA

Saya pernah menjadi Menteri yang mempengerusikan Jawatankuasa Sambutan Hari Kebangsaan dari tahun 1983 sampai tahun 1994 dan memimpin 12 kali perayaan Hari Kebangsaan.

Pada setiap tahun tumpuan diberi kepada 'Tema Sambutan Hari Kebangsaan' dengan harapan supaya rakyat Malaysia ditanam dengan nilai-nilai yang diketengahkan oleh tema Hari Ulangtahun Kemerdekaan.

Tema sambutan hari kebangsaan, dan sejarah kemerdekaan, adalah 2 aspek terpenting yang perlu diketengahkan melalui acara-acara sambutan.  


BAJET PERAYAAN YANG TERBATAS

Besar atau kecilnya acara sambutan tergantung kepada berapa banyak peruntukan wang yang diberi oleh kabinet untuk acara itu. Oleh kerana faktor tema, yang dipakai sepanjang tahun, lebih penting dari kemeriahan sambutan, untuk satu hari, maka bajet untuk sambutan perayaan hari kebangsaan biasanya tidak melebihi RM4 juta.

12 TEMA HARI KEBANGSAAN

Antara tema yang telah diketengahkan pada Hari Kebangsaan sepanjang saya menjadi pengerusi ialah:

1. 1983   - Bersama Ke Arah Kemajuan
2. 1984   - Amanah Asas Kejayaan
3. 1985   - Nasionalisme Teras Perpaduan
4. 1986   - Bangsa Tegas Negara Teguh
5. 1987   - Setia Bersatu Berusaha Maju
6. 1988   - Bersatu
7. 1989   - Bersatu
8. 1990   - Berjaya
9. 1991   - Wawasan 20 20
10. 1992 - Wawasan Asas Kemajuan
11. 1993 - Bersatu Menuju Wawasan
12. 1994 - Nilai Murni Jayakan Wawasan

Walau apa jua program yang diketengahkan perkara penting yang menjadi perhatian pokok ialah sejarah kemerdekaan.

DUA KEJADIAN KECIL YANG BESAR ERTINYA

Dua kejadian kecil akhir-akhir ini yang membimbangkan saya ialah (1) pembuangan dalam buku sejarah untuk sekolah-sekolah mengenai kisah Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 4 dan (2) penghapusan gambar Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri ke 4 dalam papan iklan di Galeri PETRONAS.

Sudah tentu, kejadian yang tidak pernah terfikir ini berlaku samaada atas arahan pihak atasan atau ada pihak yang hendak menawan hati tokoh yang berkuasa yang memusuhi Tun Dr. Mahathir kerana menegur kecurangan, kecuaian dan rasuah yang ingin disembunyikan dari rakyat Malaysia sehingga rakyat di luar negara sudah lebih mengetahui mengenai keaiban di negara kita dari yang kita sendiri ingin mengakui atau hendak menyembunyikannya.

TIGA KENYATAAN YANG MENGEJUTKAN

Dalam perhimpunan agong UMNO pula saya terdengar seorang bekas Menteri dan Ketua Wanita UMNO, seorang Menteri, seorang lagi Menteri yang juga menjadi Naib Presiden UMNO dan Perdana Menteri menyatakan:

1. Ketua Wanita UMNO berkata Dato' Seri Najib sebanding dengan Sallehuddin Al Ayubi. Jelas sekali Tan Sri Shahrizat, walaupun seorang peguam tetapi jahil dalam bidang sejarah Islam.

2. Menteri Pengguna mengatakan bahawa 'Kenaikan harga    barang itu ialah kehendak Allah swt. Jelas nampak bahawa Dato' Hamzah Zainuddin tidak teringat bahawa dalam setiap do'a ummat Islam kita katakan 'Yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari kita sendiri.' Bererti, keburukan nasib rakyat dengan beban GST, penghapusan toll dan subsidi, kenaikkan harga barang ialah tanggungjawab manusia dan bukan keputusan Tuhan. Manusia di sini bermaksud Barisan Nasinal di bawah pimpinan UMNO.

3. Menteri Pertahanan telah menyatakan bahawa Malaysia sanggup menghantar tenteranya ke Palestin. Ucapan ini dilaporkan oleh Malay Mail dan dipetik oleh media sing di Singapura dan terhebah ke seluruh dunia. Ini bererti Malaysia mengisytihar perang ke atas Israel, tanpa keputusan kabinet. Perdana Menteri Israel Benjamin Natanyahu menyindir bahawa beliau mampu mengalahkan Malaysia dalam masa satu minit. Walau pun kita boleh  nafikan kenyataan ini dalam media rasmi tempatan, tetapi dunia tanpa sempadan tidak dapat kita putar-belitkan.

4. Perdana Menteri yang dulunya berikrar kepada Presiden Amerika Syarikat Donald Trump bahawa beliau. walaupun dari negara yang lebih kecil ekonominya, yang dilanda pula dengan masalah penyelewengan kewangan yang teruk, dan sedang didakwa dalam mahkamah di Amerika Syarikat,  yang sukar dikendali, sehingga terpaksa bergantung kepada negara China yang berfahaman komunis, akan bantu pemulihan semula ekonomi Amerika Syarikat yang lebih kuat, kukuh dan mampu dari ekonomi Malaysia;

Perdana Menteri juga, dalam pertemuan yang sama menegaskan 'musuh US adalah musuh beliau'. Tiba- tiba dalam Perhimpunan Agong UMNO Dato' Seri Najib telah kedengaran menjerit melolong, dengan nada yang lantang, dan menakutkan orang yang tidak kenal beliau, bahawa beliau tidak rela tempat ibadat yang ketiga suci  dalam Islam, Baitulmuqaddis, dikuasai oleh Yahudi. Sedangkan yang menyebabkan Baitulmuqaddis dijadikan ibu kota Israel ialah Donald Trump yang Perdana Menteri dikatakan membelanjakan banyak wang untuk dapat bertemu beliau. 

Kemudiannya, setelah tenang berfikir Perdana Menteri menyatakan beliau boleh bekerjasama dengan Amerika Syarikat dalam bidang lain, walaupun kita tidak setuju dasarnya mengenai Baitulmqaddis. 

Beberapa kenyataan yang dibuat oleh 4 tokoh UMNO ini mengesahkan punca kekeliruan yang sebesar di atas berpunca dari mengalirnya darah 'Cash is King' dalam saluran darah pemimpin di sana sini kerana saya masih ingat satu kenyataan awal yang masih kekal dalam ingatan saya di mana seorang pemimpin UMNO menyatakan bahawa 'Rezekinya di tangan Najib'.

KEJAHILAN UGAMA

Jelas sekali Ketua Wanita UMNO tidak mempelajari sejarah Islam dan tidak mengenali panglima dan pemimpin Islam dalam perang salib yang bernama Sallehuddin Al Ayub, seorang tokoh Islam dari kaum Kurdish.

Menteri yang menyalahkan Allah swt kerana kenaikan harga barang juga lupa kepada do'a yang selalu dibaca di dalam majlis-majlis apabila imam menyebut 'Yang baik itu dari Allah dan yang tidak baik itu dari kita sendiri.' Kita juga mendo'akan semoga umat Islam di negara ini tidak lupa bahawa 'rezeki itu dari Allah swt.'

Pemimpin dan ahli UMNO hendaklah mengetahui batasan mengampu yang patut dijadikan pedoman supaya tidak tergelincir iman dan akidah walau bagaimana jua banyak upahnya.

LUPA PADA UGAMA

Sudah tentu semua ahli dan pemimpin UMNO juga tidak boleh lagi menerima panduan dari beberapa orang pihak atasan PAS yang tidak lagi dapat mengenal buruknya perangai YAHUDI yang meminjamkan wang kepada 1MDB dengan komisyen 10% yang menekankan, dan mengenakan bayaran lebih 6% RIBA setiap tahun sehingga 1MDB tidak mampu membayar hutangnya kecuali dari pinjaman baru, walau dari pihak KOMUNIS sekalipun.

Dengan satu saja sesi penerangan oleh seorang mu'allaf, yang bergaji lebih dari patut dan lumayan, pemimpin-pemimpin parti ugama, yang dikatakan mendapat ganjaran yang agak lumayan, kelihatan telah hilang perhitungan. Apatahlagi dengan pemimpin dan ahli parti yang tidak mengguna ugama sebagai namanya.

KEMBALI KEPADA SEJARAH 

Pada kesempatan ini saya berhasrat menulis secebis kisah mengenai sejarah kemerdekaan kita dan DI MANA KITA SEKARANG INI SETELAH KITA MERDEKA SELAMA LEBIH 60 TAHUN.   

BRITISH BERCITA-CITA UNTUK MENJAJAH

Setelah menang dalam Perang Dunia ke II British mula berselera untuk menjajah Malaya secara kekal, seperti mereka menjajah Canada, Australia dan New Zealand, dengan rancangan penubuhan Malayan Union. Mereka tidak lagi puas sekadar menjadi penasihat kepada raja-raja Melayu yang mengundang mereka untuk menjadi penasihat sehingga berlakunya Perang Dunia ke II.

PERTUBUHAN MELAYU MENENTANG PENJAJAHAN

Sebelum rancangan mewujudkan Malayan Union pun sudah ada tindakan bersendirian dan berkumpulan oleh patriot Melayu di Semenanjung Malaya, di Sabah dan Sarawak, yang menentang penjajahan British. Mereka, seperti Awang Ramli di Sarawak dan Rosli Dobi di Sabah telah dihukum gantung oleh pihak British.
Tidak ada di kalangan RAKYAT dari bangsa Melayu yang menyokong rancangan British untuk menubuh Malayan Union. 
Bangsa Melayu pada waktu itu disemarakkan dengan semangat memusuhi penjajah di bawah pimpinan (1) tokoh-tokoh berjiwa Islam yang mendapat pendidikan di Timur Tengah, di Indonesia dan sekolah ugama/pondok dalam negeri, (2) tokoh-tokoh berjiwa nasionalis yang mendapat pendidikan dari Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim, (3) tokoh-tokoh dari kalangan bertalian ke istana yang pernah belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar yang didirikan oleh raja-raja Melayu dari 'federated Malay states' iaitu Pahang, Perak, Selangor dan Negeri Sembilan, dan (4) cerdik pandai dari sekolah-sekolah prima di negeri-negeri 'non-federated Malay States' seperti Kedah (Kolej Sultan Abdul Hamid), Kelantan (Kolej Sultan Ismail), Trengganu dan Johor (English Kolej Johore).
 
PARTI PERIKATAN MENUBUHKAN KERAJAAN
 
Sebanyak 41 buah pertubuhan Melayu telah menghantar 107 orang wakil dan 56 orang pemerhati ke Kongres Melayu Pertama yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur dari 1 hingga 4 Mac, 1946 yang telah memutuskan untuk menghalang pihak British dari menubuhkan Malayan Union. Walaupun hebat tentangan ke atas rancangan pihak British ini mereka tetap mengisytiharkan tarikh pelaksanaan Malayan Union pada 1 April, 1946 apabila Gabenor Malayan Union mengangkat sumpah.

Dato' Onn telah memanggil Kongres Melayu tergempar pada 29 dan 30 Mac, 1946, bertempat, pada hari pertama, di Pejabat Akhbar Majlis dan, pada hari kedua, di Kelab Peranakan Penang. Antara keputusan yang dicapai ialah:

1. Orang-orang Melayu hendaklah memulau istiadat melantik Gabenor;

2. Raja-raja Melayu jangan hadiri istiadat itu;

3. Meminta wakil-wakil Melayu yang duduk dalam Majlis Mesyuarat Negeri/ Settlement atau Persekutuan memulaukan majlis itu;

4. Orang Melayu menunjukkan tanda berkabung dengan melilitkan kain putih di songkok selama satu hari pada 1 April, 1946.

Dari 11 hingga 12 Mei, 1946, di Istana Balai Besar, Johor Kongres Melayu Kedua telah diadakan yang diakhiri dengan penubuhan UMNO yang memutuskan untuk berjuang sehingga tercapai kemerdekaan.
 
MALAYA MERDEKA

Pada 31 Ogos, 1957 UMNO dengan kerjasama parti MCA, yang ditubuhkan oleh kaum China dan MIC, yang ditubuhkan oleh kaum India, dalam gabungan parti PERIKATAN, telah berjaya memerdekakan negara Malaya melalui perundingan. 
Hasil perundingan ini ialah wujudnya satu perlembagaan yang meletakkan (1) Islam sebagai Ugama Persekutuan, (2) Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, (3) Hak Istimewa Orang-Orang Melayu dimaktubkan dalam Perlembagaan, (4) Demokrasi Berparlimen menjadi sistem pemerintahan dan (5) Raja Berperlembagaan untuk mempertahankan ugama Islam, adat istiadat Melayu dan perpaduan negara.

MENJAMIN PERPADUAN RAKYAT
Walau pun bahasa Melayu menjadi Bahasa Kebangsaan tetapi Perlembagaan Malaysia juga memberi kebebasan untuk bahasa ibunda bukan Melayu terus dipelajari dan, walaupun Islam menjadi Ugama Persekutuan Perlembagaan Malaysia memberi kebebasan untuk rakyat berbilang ugama mengamalkan ugama masing-masing.
 

Ugama Islam sebagai ugama persekutuan, boleh menyatupadukan semua Umat Islam di bawah naungannya asalkan ugama tidak dijadikan alat politik untuk memecahbelahkan sesama Umat Islam.

Dengan menjadikan Islam sebagai Ugama Persekutuan maka pembiayaan untuk pembangunan masjid, surau, sekolah ugama rendah dan menengah, seterusnya universiti seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) boleh mendapat peruntukan daripada kerajaan.

Lembaga Urusan dan Tabung Haji (LUTH) juga telah wujud sebagai lanjutan kepada kesedaran ugama hasil daripada perhatian yang diberi kepada Ugama Islam dalam Perlembagaan.
Bahasa Melayu telah tidak dimajukan dengan penambahan ilmu di dalamnya sementara penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan komunikasi telah terabai sehingga merugikan.
Hak Istimewa Orang-Orang Melayu, antara lain, telah memberi tumpuan kepada:
1. Pemberian tanah kepada orang Melayu yang tidak bertanah. Aspek ini membolehkan kita menjayakan program FELDA dan FELCRA
2. Pemberian biasiswa kepada pelajar-pelajar Melayu yang berkelayakan untuk ke universiti dan institusi-institusi pengajian tinggi di dalam dan di luar negara. Oleh kerana pihak bukan Bumiputera, khusus dari kaum China, juga dibiayai oleh swasta dari kalangan kaum mereka, pemberian majoriti biasiswa kepada Bumiputera tidak menempangkan dan mengurangkan pencapaian kaum lain dalam bidang pendidikan.
 
3. Pemberian keutamaan kepada pemohon lessen dan izin yang dikeluarkan untuk berbagai jenis kegiatan.
Sistem demokrasi berparlimen telah memberi kuasa kepada rakyat untuk memilih kerajaan.
Sistem Raja Berperlembagaan yang memberi kuasa kepada Raja-Raja Melayu ke atas pengurusan dan pentadbiran ugama dan adat istiadat Melayu telah menjadi simbol perpaduan bangsa dan negara dan pelindung kepada adat istiadat Melayu dan Ugama Islam.

PKMM MENOLAK KEMERDEKAAN
DI LUAR INDONESIA RAYA
 
Apabila rancangan penubuhan UMNO pada tahun 1946, dari kalangan yang menentang Malayan Union, digabungkan dengan cita-cita berjuang untuk kemerdekaan, maka Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh mereka yang berketurunan Indonesia, telah membatalkan hasrat mereka untuk menganggotai UMNO kerana mereka berhasrat menunggu untuk Malaya bergabung dengan Indonesia, apabila Indonesia sudah berjaya merdeka, dalam satu republik MELAYU RAYA/INDONESIA RAYA.

Soekarno dan Muhammad Hatta, dalam penerbangan mereka menuju ke Aceh untuk meminta Aceh supaya menolak tawaran Belanda untuk Aceh merdeka, dan tidak bergabung dengan Indonesia. telah bertemu, di Taiping, Perak, dengan pemimpin PKMM yang terdiri dari Ahmad Bustamam, Burhanuddin Al Helmi dan Ishak Hj. Muhammad (Pak Sato). Hasil pertemuan inilah menyebabkan PKMM menarik diri dari bergabung di dalam UMNO apabila UMNO menjadikan tuntutan kemerdekaan sebagai matlamat perjuangannya. 

PENGHARAMAN PKMM OLEH PENJAJAH

Apabila pihak British menyedari rancangan PKMM untuk menggabungkan Malaya dengan Indonesia PKMM telah diharamkan.

Pengharaman parti PKMM telah melahirkan 3 buah parti baru dalam kerangka NASAKOM (NASionalis, Agama dan Sosialis - Komunis)).

Ahmad Bustamam telah menubuhkan Parti Buruh yang berideologi sosialis, Dr. Burhanuddin Al Helmi menubuhkan Parti Islam SeMalaysia (PAS), dan Bung Kahar telah menubuhkan Parti Melayu Semenanjung (PMS).
 
ENAM PERDANA MENTERI DARI UMNO
SEJAK MERDEKA
 
Dalam perjalanan menuju 60 tahun Merdeka, Malaysia telah mempunyai 6 Perdana Menteri dari UMNO.
 
Tunku Abdul Rahman, sebagai seorang berkelulusan peguam dan putera di raja, telah memimpin Malaya sehingga MERDEKA dan berjaya menubuhkan MALAYSIA dengan tergabungnya Sabah, Sarawak di dalamnya setelah dimasukkan Singapura dan lepas itu dikeluarkannya. Tunku berjaya dalam mendaulatkan Negara.
Tun Abdul Razak, sebagai seorang berkelulusan peguam dari kerabat bangsawan Pahang, telah berjaya membesarkan parti PERIKATAN menjadi parti BARISAN NASIONAL dengan gabungan lebih banyak parti di dalamnya. Tun Abdul Razak terkenal dengan kejayaannya dalam urusan pembangunan luar Bandar dan ciptaan DASAR EKONOMI BARU.
Tun Hussein Onn, sebagai seorang berkelulusan peguam dari keluarga bangsawan, telah menumpukan perhatian untuk menentang gejala rasuah dan mengamankan mereka yang disyaki mempunyai aliran pemikiran ala sosialis menuju komunis.
Tun Dr. Mahathir Mohamad, sebagai seorang berkelulusan doktor, adalah bapa pemodenan Malaysia dengan DASAR PEMBANGUNAN NEGARA sebagai lanjutan, dengan pendekatan baru, kepada DASAR EKONOMI BARU. Sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun beliau berjaya meletakkan Malaysia di tahap yang dihormati dunia. Beliau dihormati oleh dunia Islam dan dunia ketiga, sementara dicemburui oleh dunia Barat kerana Malaysia menjadi negara contoh sebagai negara berbilang kaum yang aman dan menjadi negara contoh bagi negara-negara islam. Tun Dr. Mahathir menganggap dirinya sebagai seorang fundamentalis Islam kerana fundamental Islam itu adalah baik kesemuanya.

Tun Abdullah Ahmad Badawi, sebagai seorang yang berkelulusan di bidang ugama Islam, telah memperkenalkan ISLAM HADHARI atau 'civilized Islam' sebagai alternatif kepada FUNDAMENTALIST ISLAM. Tujuannya ialah untuk memperkenal 'brand Islam' yang boleh diterima oleh bukan Islam di dunia. Dengan memperkenalkan Islam yang hadhari atau 'bertamadun' berertilah wujud Islam yang tidak bertamaddun atau yang tidak civilized. Di bawah pemetintahan Tun Abdulah Ahamd Badawi negeri asalnya Pulau Pinang telah jatuh ke pemerintahan DAP sementara negeri Kelantan kekal di bawah pimpinan PAS.

Dalam PRU ke 11, setelah Tun Abdullah mengambil alih kepimpinan negara dari Tun Dr. Mahathir, Barisan Nasional telah mendapat kemenangan majoriti yang amat cemerlang. Kerana kelalaian, penyelewengan, rasuah dan keangkohan maka dalam PRU 12 Barisan Nasional menghadapi nasib yang parah dengan hilangnya Pulau Pinang kepada DAP buat kali pertama dalam sejarah. PAS kekal memerintah Kelantan, Selangor diperintah oleh PKR dan dalam Wilayah Persekutuan majoriti kerusi Parlimen dikuasai oleh pembangkang. 

Tun Abdullah Ahmad Badawi terpaksa meletak jawatan.

Dato' Seri Najib Tun Razak, seorang pelajar dalam bidang ekonomi, telah mengugurkan langsung DASAR EKONOMI BARU, ciptaan di bawah pemerintahan ayahnya, dengan memperkenalkan MODEL EKONOMI BARU sekaligus dengan pengenalan konsep 1Malaysia. 

TERKECAINYA SEBUAH HARAPAN
- SEKSYEN 117 1MDB -

Harapan rakyat ke atas janji-janji murni telah berkecai apabila Model Ekonomi Baru dilatarbelakangkan dengan penubuhan 1MDB yang ditubuhkan oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan tanpa pertimbangan oleh Kabinet dan/atau Majlis Tertinggi UMNO atau Barisan Nasional. Oleh kerana Perdana Menteri berhak melantik siapa saja antara ahli parlimen untuk menjadi Menteri Kewangan maka beliau berhak melantik dirinya jua.

Seksyen 117 Memorandum & Article of Association 1MDB memerlukan semua keputusan dan tindakan membelanjakan wang oleh 1MDB dengan arahan, persetujuan dan kelulusan Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri.

Dengan seksyen 117 ini berertilah Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan bertanggungjawab sepenuhnya atas segala perbelanjaan dan pelaburan yang dilakukan. 

Dengan sendirinya 1MDB menjadi alat penyalahgunaan kuasa yang dihalalkan oleh M&A 1MDB itu sendiri.

ASAS KEBERANIAN PEGAWAI BERTINDAK

Bersebabkan Seksyen 117 segala tindakan yang salah dan tidak munasabah oleh 1MDB, yang dibuat oleh pagawai dan kakitangan 1MDB dilindungi, oleh Perdana Menteri sebagai satu-satunya tokoh yang berkuasa atas keluar masuknya wang 1MDB. 

TINDAKAN YANG TIDAK MUNASABAH
DAN TIDAK BERMORAL

Dengan hutang yang terlalu banyak, yang dijamin oleh Kerajaan Malaysia, dan dengan pelaburan yang rakus dan tidak menentu didampingi dengan pembaziran perbelanjaan untuk projek, kegiatan dan pelaburan yang tidak munasabah dan bermoral Malaysia kini terkenal dengan amalan rasuahnya di antara yang paling teruk di dunia. 

Akibat kerugian dan pelaburan yang tidak menguntungkan maka kerajaan terpaksa menanggung beban faedah atau bunga atas pinjaman yang membebankan negara dan seterusnya rakyat jelata.

BEBAN TANGGUNGAN RAKYAT

Untuk membayar faedah atas hutang yang bertimbun kerajaan terpaksa berhutang lagi. Selain dari bank tempatan, badan-badan amanah kerajaan seperti KWAP, KWSP, LUTH badan-badan tabungan seperti LTAT dan juga institusi pembangunan seperti FELDA terpaksa mengorbankan dirinya untuk mempertahan kesinambungan dan kewujudan 1MDB.  Rakyat jelata juga dibebankan dengan GST dan kenaikan harga barang akibat dari terhapusnya subsidi dan kejatuhan nilai ringgit dibanding dengan mata wang asing.

WARISAN HUTANG DAN RIBA

Untuk masakini, selain dari tidak ada pekerjaan untuk anak, termasuk yang berkelulusan, yang bekerja juga tidak mencukupi pendapatannya apatahlagi lagi dengan kenaikan harga barang, untuk anak cucu pula kita wariskan hutang dan faedah yang bertimbun akan menjadi pusaka bagi anak cucu bangsa kita di masa akan datang. Jika sekarang pun kita terpaksa menekan rakan untuk bayar faedah hutang dan melutut kepada Yahudi dan Komunis untuk mendapat pertolongan.

KITA BERGANTUNG KEPADA YANG TIDAK BERTUHAN

Pihak komunis yang membantu kita pula meletakkan berbagai syarat yang tidak menguntungkan kita dan akibatnya akan mengancam kedudukan politik bangsa kita.

PERPISAHAN GEREJA KATHOLIK DENGAN ANGLICAN
 
Gereja Roman Katholik, dalam usahanya untuk membaiki mutu hidup penganutnya telah memberi perhatian kepada tiga bidang iaitu (1) Pendidikan, (2) Kesihatan dan (3) Ekonomi.

Dalam bidang pendidikan pihak gereja telah banyak mendirikan sekolah di mana sahaja mereka berada dan sekolah-sekolahnya digelar 'missionary schools seperti Sekolah St. Michael, di Taiping'. Untuk kesihatan mereka mewujudkan hospital atau rumah sakit saperti Hospital Asunta di Petaling Jaya. Untuk bidang ekonomi pula mereka mendirikan koperasi dan majukan kebolehan mengeluarkan berbagai kraftangan yang bermutu.

Apabila raja Inggeris Henry ke IIX menaiki takhta dan selera seksualnya menembusi batasan yang ditentukan oleh Gereja Katholik maka beliau telah mengeluarkan United Kingdom dari kalangan yang Negara yang menjadikan agama negaranya sebagai  agama Kristian Katholik kepada mazhab baru bernama Gereja Anglican.

Dengan sendirinya raja Henry ke IIX tidak perlu patuh lagi kepada peraturan Gereja Katholik yang membataskan jumlah dan jenis isteri yang boleh dinikahi, sebaliknya, sebagai kepala Gereja Anglican menghalalkan poligami yang membolehkan lebih ramai isteri jika disbanding dengan agama Islam sekalipun.

  MULANYA KEMISKINAN MENJADI MODAL POLITIK

Dengan berlakunya perubahan kerana terpisahnya Gereja Inggeris dari menganut  Gereja Katholik sekaligus kerajaan British telah menggugurkan peranan gereja dalam bidang ekonomi kemiskinan dengan program seperti kraftangan dan hanya terlibat dalam membangun sekolah dan hospital sahaja sebagaimana yang didapati di negara-negara yang di bawah jajahan British, termasuklah Malaysia. Francis Bacon dengan jelas menegaskan bahawa masalah ekonomi, yang merangkumi kemiskinan, bukan lagi tanggungjawab gereja tetapi diletak sebagai tanggungjawab kerajaan atau di bawah kuasa politik.

Sejak itulah nasib orang miskin di negara-negara yang pernah dijajah oleh British menjadi tanggung-jawab dan permainan orang-orang politik.

'SAYA BUKAN PENCURI'

Apabila Presiden Turki Erdogan ditanya bagaimana negaranya boleh dengan cepat menjadi negara maju walaupun sebelumnya sangat ketinggalan dibanding dengan negara-negara lain di Barat, dan kini menjadi antara satu-satunya negara di dunia yang telah selesai membayar semua hutang dari Bank Dunia, beliau dengan cepat menjawab, 'SAYA BUKAN PENCURI'.

Berertilah, Erdogan berpendapat, negara yang kaya dengan hasil bumi, atau pun sudah menjadi kaya dengan pembangunan industri yang banyak, boleh menjadi miskin jika pemimpinnya seorang pencuri.

Walaupun kenyataan Erdogan ini kedengaran kasar dan sombong ianya tidak boleh diketepikan tanpa dianalisa dan diselidiki melihat kepada kejayaan Turki di bawah pimpinannya.

KEJAYAAN MASA LALU

Malaysia juga pernah dianggap berjaya di satu masa dulu sehingga ditabal sebagai (1) salah satu dari Harimau Asia, (2) sebuah negara contoh di kalangan negara-negara Islam, (3) sebuah negara contoh di antara negara-negara yang sedang membangun, (4) sebuah negara contoh di antara negara-negara di selatan khatulistiwa, (5) sebuah negara yang berani dan berjaya mengelak dari meminjam dari IMF dalam menghadapi krisis kewangan Asia, (6) sebuah negara yang bebas dari belanggu hutang, (7) sebuah negara yang suka didatangi oleh pelajar-pelajar asing untuk menuntut ilmu kerana melihat kepada kamajuan Malaysia di waktu itu.

BELAJAR DARI SEJARAH


Sebelum kita dapat memahami di mana kita berada sekarang dan ke manakah arah yang akan kita tuju elok juga kita pelajari apa yang dirumuskan oleh sejarawan Alexander Fraser Tytler, seorang peminat Ibn Khaldun, pada tahun 1776 mengenai perangai manusia dalam meniti tamaddun sejarahnya.

Alexander berkata:

Man moves

1. From bondage (and poverty) to spiritual faith - Dari perhambaan (dan kemiskinan) timbul semangat keagamaan;

2. From spiritual faith to great courage - Kerana semangat agama timbul keberanian;

3. From great courage to liberty - Dari keberanian datanglah perjuangan menuju kebebasan dan kemerdekaan;

4. From liberty to prosperity (abundance) - Dari kemerdekaan datang kemewahan;

5. From prosperity (abundance) to greed - Dari kemewahan datang sifat tamak;

6. From greed (selfishness) to frustration - Dari tamak datang kekecewaan;

7. From frustration to complacency - Dari kekecewaan datang kepuasan;

8. From complacency to apathy - Dari kepuasan datanglah sifat tidak peduli;

9. From apathy to dependency - Dari sifat tidak peduli datanglah sikap bergantung kepada pihak lain;

10. From dependency back to bondage again - Dari bergantung kepada orang lain kembalilah kita untuk dijajah semula.

Di peringkat manakah kita sekarang ini?

Kita berkecamuk di berbagai peringkat.

Dalam masa 60 tahun kita merdeka jurang perbezaan antara kita, dan bukan antara kita dan bukan kita, dapat kita fahami dengan meneliti di mana kita berada dalam strata perkembangan sejarah negara seperti aliran perkembangan sebagaimana huraian Alexander Fraser Tytler seperti yang tertera di atas.

SEMANGAT KEAGAMAAN

1) Bagi golongan yang masih miskin dan menerima kemiskinan sebagai cara hidup yang tidak dapat dielakkan atau dibaiki, mereka mencari kedamaian dengan harapan di akhirat nanti mereka akan menjadi penghuni syurga jika mereka bersikap pasrah dengan apa saja wadah, termasuk politik, sepanjang mereka menderitai hidup ini. Apatah lagi jika mereka terhibur dengan kata-kata bahawa dunia ini adalah syurga bagi golongan kuffar.

KEBERANIAN

2) Bagi golongan miskin yang mewarisi keyakinan bahawa Allah tidak akan merobah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu merobah dirinya sendiri, akan wujud satu keberanian dalam diri mereka untuk mengumpul tenaga dan bergerak menyusun persatuan, organisasi atau pasukan yang akan membebaskan diri mereka dari sebarang belenggu atau bentuk penjajahan.

KEMERDEKAAN

3) Dengan keberanian yang tumbuh subur dari kesedaran berugama, generasi terlibat akan berjaya membebaskan negara dari penjajahan sehingga tercapai kemerdekaan. Mereka akan terus menanam kesedaran kedalam jiwa keluarga dan keturunannya tentang perlunya kemerdekaan dikekalkan.

KEMEWAHAN

4) Dengan tercapainya kemerdekaan maka usaha membangunkan negara turut memberi kesan dan keuntungan kepada rakyat dengan potensi untuk hidup aman, mewah dan sejahtera. Bagi yang memiliki jiwa berniaga atau semangat keusahawanan mereka boleh menjadi senang dan kaya raya. Bagi yang tidak begitu kaya, khususnya yang mempunyai keahlian vokesyenal dan profesyenal, mereka akan menjadi golongan menengah yang menstabilkan masyarakat dan negara.

TAMAK

5) Bagi ramai antara mereka yang baru merasa nikmat kekayaan, melalui perniagaan atau kerana penyelewengan dalam urusan pentabdirannya, sikap mereka akan berubah menjadi tamak, diikuti dengan kemerosotan iman demi kekayaan. Mereka akan merebut kuasa dengan kekayaan yang ada, untuk menambah lagi kekayaan sehingga mampu memuaskan kemegahan, ketakburan dan nafsu kejantanannya. Mereka yang tamak ini akan mengancam budaya bangsa. Apabila golongan ini bertemu dengan metodologi RASUAH, cara kaya dengan mudah, penyakitnya menular laksana barah.


KEKECEWAAN

6) Sebahagian dari yang tamak ini akan menemui kegagalan dalam perlumbaan untuk menghambat kekayaan seterusnya dan mereka menjadi manusia yang kecewa.
 
KEPUASAN

7) Sebahagian yang lain akan puas hati dengan apa yang sudah diperolehi dan berhasrat menghabiskan sisa hidupnya dalam aman di mana jua. Mereka terdiri dari kalangan ahli dalam bidang vokesyenal dan profesyenal dalam berbagai bidang. Ramai yang akan berpindah ke Australia, United Kingdom, Amerika Syarikat dan segelintir ke tempat-tempat lain seperti Kazakhstan.

TIDAK PEDULI

8) Sebahagian dari mereka yang tamak dan tidak puas hati dengan apa yang ada, tetapi tidak nampak cara untuk meneruskan usaha menambah kekayaan, mereka akan jadi apathetik dan tidak peduli lagi kepada keadaan agama, bangsa dan negara.

BERGANTUNG KEPADA PIHAK LAIN

9) Bagi yang berhasrat mengekalkan usaha untuk terus mencari kekayaan, dengan cara apa sekalipun, mereka akan mendekati watak seperti Jho Low, Riza Aziz, dan lain-lain lagi, yang boleh menghubungkan mereka dengan watak seperjuangan yang lain. Di peringkat inilah institusi seperti 1MDB tercipta. Kerana tokoh yang bernafsu, yang mengendali 1MDB, tidak mempunyai keahlian dalam bidang perniagaan dan juga bukan dari kalangan usahawan, maka institusi seperti 1MDB boleh menjadi perintis kepada satu skandal yang cukup besar.

DIJAJAH SEMULA

10) Apabila RIBA atas pinjaman oleh 1MDB dari Bank Goldman Sachs yang dimiliki oleh Yahudi, terlalu tinggi jika dibandingkan dengan faedah atas pinjaman sedemikian dengan jaminan kerajaan; apabila komisyen atas pinjaman begitu tinggi, jika dibandingkan dengan tiada perlunya membayar komisyen jika urusan pinjaman dibuat oleh kerajaan melalu Bank Negara Malaysia, maka kerana salah strategi pelaburan RIBA atas pinjaman tidak dapat dibayar kecuali dengan hutang tambahan. Apabila institusi bank, dan badan-badan amanah kerajaan tidak berkesanggupan lagi untuk mendukung 1MDB dengan bebanan hutangnya maka hartanah negara terpaksa dijual, dan projek yang tidak perlu terpaksa diberi kepada syarikat kaya, dari negara asing, untuk mendapat komisyen yang lumayan banyaknya, sebagai tambahan kepada beban cukai, seperti GST, yang dikenakan ke atas rakyat jelata.

DI PERINGKAT INI NEGARA YANG MERDEKA DENGAN SENANG BOLEH DIJAJAH SEMULA. NAU'ZUBILLAH.
 

119 comments:

kusufian write said...

Syabas TSS. Great writing.

Unknown said...

Kita sekarang berada di 'man move' nombor 3 TS.

From great courage to liberty - Dari keberanian datanglah perjuangan menuju kebebasan dan kemerdekaan;

Unknown said...

Semoga tahun baru Ni tahun terakhir najib jd pm..Kami x Mau di jajah

Kaw kaw said...

Penjajahan Dari bangsa sendiri lebih teruk dirasakan

Anonymous said...

AAR Khan,

Dear TSSJ,

Salam

u are a good leader, with vision and strong determination. yr conscience is crystal clear

but i dont think you have done much to help us beside all these writings.

i pray for your good health so that you can go down to our people in Kedah particularly and remind them, wake them up. our next generations' future is at stake. We need a big name like you on the ground. A lot of people still listen to you. just tell them why our forefathers fought those British, Japs and how we Kedahans with our leader Tunku Abdul Rahman managed to collect donations for Tunku's journey to London for the independent of this country. Why our forefather willing to sacrifice a lot for their own next generation?

And now we are at the risk of being colonised again?

Your effort can make a lot of differences in at least few parlimentary seats in Kedah alone.

Syed Alwi Aljufri said...

Extremely well written articles,salute to you Tan Sri Sanusi Junid

Anonymous said...

Assalamualikum. Tulisan yg membakar geram terhadap Pengkhianat Negara.

AMISHA said...

Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4,000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

Unknown said...

Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

 Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan 250,000,000 Rupiah tanpa tekanan dan tunda, jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150,000,000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

Nabilah Ashraff (TERIMA KASIH) RIKA ANDERSON FINANCE Konsolidasi hutang dan pinjaman Bisnis said...

Keamanan sentiasa bersama anda! Nama saya Ny. Nabilah Ashraff dari kuala Lumpur di Malaysia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati untuk mendapatkan pinjaman di sini, jadi ramai peminjam di sini adalah artis dan mereka berada di sini untuk menipu anda dengan wang anda. Saya meminjam kira-kira RM100,000,000 dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa pinjaman, mereka berulang kali meminta bayaran, saya membayar hampir 6 juta dolar jadi saya tidak mendapat pinjaman, Tuhan adalah mulia, saya berjumpa dengan talian kawan yang memberi kesaksian tentang bagaimana dia memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada PUSAT RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, dan saya memohon RM500,000,000, saya fikir ini adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tidak bercagar. Saya sangat gembira kerana saya hidup dalam kemiskinan. Jadi saya cadangkan semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu. Rika Anderson, melalui e-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com facebook itu: (rika.anderson.5648), Nombor Whatsapp: +14075125166
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: nabilahashraff@gmail.com Sekali lagi terima kasih kerana membaca kesaksian saya, semoga Tuhan memberkati kita semua dan memberikan kita panjang umur dan kemakmuran

Nabilah Ashraff (TERIMA KASIH) RIKA ANDERSON FINANCE Konsolidasi hutang dan pinjaman Bisnis said...

Keamanan sentiasa bersama anda! Nama saya Ny. Nabilah Ashraff dari kuala Lumpur di Malaysia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati untuk mendapatkan pinjaman di sini, jadi ramai peminjam di sini adalah artis dan mereka berada di sini untuk menipu anda dengan wang anda. Saya meminjam kira-kira RM100,000,000 dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa pinjaman, mereka berulang kali meminta bayaran, saya membayar hampir 6 juta dolar jadi saya tidak mendapat pinjaman, Tuhan adalah mulia, saya berjumpa dengan talian kawan yang memberi kesaksian tentang bagaimana dia memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada PUSAT RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, dan saya memohon RM500,000,000, saya fikir ini adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tidak bercagar. Saya sangat gembira kerana saya hidup dalam kemiskinan. Jadi saya cadangkan semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu. Rika Anderson, melalui e-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com facebook itu: (rika.anderson.5648), Nombor Whatsapp: +14075125166
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: nabilahashraff@gmail.com Sekali lagi terima kasih kerana membaca kesaksian saya, semoga Tuhan memberkati kita semua dan memberikan kita panjang umur dan kemakmuran

Nabilah Ashraff (TERIMA KASIH) RIKA ANDERSON FINANCE Konsolidasi hutang dan pinjaman Bisnis said...

Keamanan sentiasa bersama anda! Nama saya Ny. Nabilah Ashraff dari kuala Lumpur di Malaysia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati untuk mendapatkan pinjaman di sini, jadi ramai peminjam di sini adalah artis dan mereka berada di sini untuk menipu anda dengan wang anda. Saya meminjam kira-kira RM100,000,000 dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa pinjaman, mereka berulang kali meminta bayaran, saya membayar hampir 6 juta dolar jadi saya tidak mendapat pinjaman, Tuhan adalah mulia, saya berjumpa dengan talian kawan yang memberi kesaksian tentang bagaimana dia memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada PUSAT RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, dan saya memohon RM500,000,000, saya fikir ini adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tidak bercagar. Saya sangat gembira kerana saya hidup dalam kemiskinan. Jadi saya cadangkan semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu. Rika Anderson, melalui e-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com facebook itu: (rika.anderson.5648), Nombor Whatsapp: +14075125166
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: nabilahashraff@gmail.com Sekali lagi terima kasih kerana membaca kesaksian saya, semoga Tuhan memberkati kita semua dan memberikan kita panjang umur dan kemakmuran

Anonymous said...

Halo,
Nama saya Puan Olivia Pedro, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan bantuan kewangan masa hidup
Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda dalam sebarang krisis kewangan atau adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda ?, Adakah anda mempunyai projek yang belum selesai di hujung jari anda disebabkan oleh pembiayaan yang tidak mencukupi? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar untuk mendapatkan perkhidmatan modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan wang untuk melabur dalam bidang pengkhususan tertentu. Berikut adalah peluang untuk mendapatkan pinjaman anda hari ini untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda
Hubungi kami sekarang melalui e-mel di (oliviapedro85@gmail.com)

Kami menawarkan semua jenis pinjaman dari jumlah yang anda perlukan mulai dari $2,000- $10,000,000.00. Proses modal dan pinjaman kami 100% dijamin dan dijamin, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kami, kami adalah syarikat pinjaman yang bereputasi, sah dan terakreditasi. Kami memberi pinjaman kepada individu dan syarikat yang memerlukan bantuan wang tunai.
Jadi sila hubungi kami hari ini melalui e-mel di (oliviapedro85@gmail.com)
Terima kasih.

Unknown said...

Halo,

Adakah anda mencari pembiayaan perniagaan yang boleh dipercayai? Kami sedang menyampaikan pembiayaan yang selamat kepada individu yang memerlukan pinjaman segera untuk Mula-mula, membayar hutang, Perniagaan tahap pertumbuhan pada kadar 2% di semua negara di dunia.

Tulis kepada kami dengan segera untuk mendapatkan pembiayaan / pinjaman.

E-mel: Limesassetmanagers@gmail.com
Laman web korporat: www.limeassetltd.co.uk

John Pratt
Pengarah
Pengurus Aset Limes.

Unknown said...

Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

 Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan Rp250.000.000 tanpa stres dan penundaan, tolong jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150000000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

AMISHA said...


KABAR BAIK!!!

Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Tanpa biaya transfer,
Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Tanpa biaya pendaftaran,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

YODIKARONI said...

Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman.
Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .

Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

 jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

YODIKARONI said...

Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman.
Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .

Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi
24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com

 jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

Mrs Martini said...

Halo, semua orang, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada peminjam kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta, saya menjadi begitu terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami membincangkannya dan kesimpulan yang kami berikan kepadanya tentang seorang wanita bernama Puan Theresa yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

Saya memohon jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persediaan dibuat atas pemindahan kredit, kerana hakikatnya ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan peminjam saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi keinginan hati saya.

Ramai terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat kehidupan yang adil untuk saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ms. Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda,

Jadi terima kasih banyak kerana anda mengambil masa anda untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Saya bernama martini, anda boleh menghubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

Sharifah Isfahann / How I Got My Business Loan From Honest Mother RIKA ANDERSON Lender said...

Suami saya dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi kesaksian tentang perbuatan baik "rica anderson loan company", pemberi pinjaman yang tergabung dalam "AS" yang menawarkan pinjaman internasional dalam hitungan menit ke semua negara Eropa, Afrika dan Asia, langka. nama saya Sharifah Isfahann dan saya mengambil waktu untuk bersaksi tentang Andika's Anderson's Loan Company yang pada akhirnya menawarkan apa yang bukan milik orang lain. Mereka menawari kami pinjaman $ 45.000 pada 2% dan dalam 24 jam. Saya melihat testimonial online tentang perusahaan pinjaman. Saya menghubungi dan memproses pinjaman dan pinjaman yang ditransfer ke rekening Ambank saya di sini di Malaysia. Suami saya dan saya memiliki hutang besar dengan debitur dan bank dan kami mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke penipuan, sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak utang dan akhirnya meninggalkan kami untuk istirahat sampai saya bertemu dengan perusahaan Ibu Rika dan mereka menawarkan pinjaman meskipun pada awalnya saya takut itu akan berakhir seperti perusahaan lain tetapi saya salah. Sekarang kami akhirnya melunasi utang kami dan memulai bisnis baru dengan sisa uang dari pinjaman. Saya sangat menyarankan semua orang di sini di internet yang mencari pinjaman luar negeri untuk menghubungi perusahaan pinjaman Rika anderson di email rikaandersonloancompany@gmail.com atau W / A +19147057484. Harap ingat untuk membagikan kesaksian Anda. Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang sharifahisfahann54@gmail.com

Nurliana Novi said...

Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Nyonya Nurliana Novi, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar mendukung saya melalui ibu yang baik Nyonya Elina

 Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian intorduce saya kepada Nyonya Elina, yang adalah pemilik dari sebuah perusahaan pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk mengajukan permohonan dari Nyonya Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


Mereka juga memiliki tim ahli yang akan menyarankan Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.


Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk dapat menghubungi Ibu Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

Ada perusahaan palsu lain online menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya adalah satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati dari orang-orang ini baik-baik saja

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

Nurliana Novi said...

Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Nyonya Nurliana Novi, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar mendukung saya melalui ibu yang baik Nyonya Elina

 Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan $ 13.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian intorduce saya kepada Nyonya Elina, yang adalah pemilik dari sebuah perusahaan pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk mengajukan permohonan dari Nyonya Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

Saya mengajukan pinjaman sebesar $ 100.000 dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman I hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


Mereka juga memiliki tim ahli yang akan menyarankan Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.


Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk dapat menghubungi Ibu Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

Ada perusahaan palsu lain online menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya adalah satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati dari orang-orang ini baik-baik saja

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

AMISHA said...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp15 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Unknown said...

Adakah anda memerlukan Pinjaman? Adakah anda menghadapi masalah kewangan? Kami disahkan Peminjam Pinjaman swasta yang berpangkalan di negeri bersatu. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar bil anda? Kami boleh memenuhi keperluan kewangan anda. kami menyediakan Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Perniagaan e.t.c. apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang lemah, kami boleh membantu. Pembayaran fleksibel lebih dari 1 hingga 20 tahun. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman.

Sapukan Sekarang Melalui E-mel: capitalsourcefinancellny@gmail.com

Theresa loan said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!


Perkhidmatan pinjaman Hello Theresa menawarkan Pinjaman Peribadi, Pinjaman Penyatuan Hutang, Modal Teroka, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan dll. Adakah anda telah ditolak oleh bank anda? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk?
Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mahu memulakan perniagaan? tiada lagi kebimbangan kerana kami berada di sini untuk menawarkan minat yang rendah iaitu 2% setiap bulan. Pinjaman kami adalah dari $ 20,000,00 USD hingga $ 1,000,000,000 USD, dengan tempoh pembayaran minimum 3 bulan hingga 30 tahun maksimum untuk pelanggan pertama kali
hubungi pejabat kami hari ini di theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut '. nombor WhatsApp +17372103595 laman web www.theresaloancompany.com
Terima kasih

Theresa loan said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!


Perkhidmatan pinjaman Hello Theresa menawarkan Pinjaman Peribadi, Pinjaman Penyatuan Hutang, Modal Teroka, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan dll. Adakah anda telah ditolak oleh bank anda? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk?
Adakah anda mempunyai bil yang tidak dibayar? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mahu memulakan perniagaan? tiada lagi kebimbangan kerana kami berada di sini untuk menawarkan minat yang rendah iaitu 2% setiap bulan. Pinjaman kami adalah dari $ 20,000,00 USD hingga $ 1,000,000,000 USD, dengan tempoh pembayaran minimum 3 bulan hingga 30 tahun maksimum untuk pelanggan pertama kali
hubungi pejabat kami hari ini di theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut '. nombor WhatsApp +17372103595 laman web www.theresaloancompany.com
Terima kasih

mira binti muhammed said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan untuk dilakukan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki agunan dan tidak dapat memperoleh pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang penuh pengabdian ini saat saya menjelajahi internet, saya melihat kesaksian Nyonya Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang perusahaan pinjaman ibu Rossa dan bagaimana benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberi tahu saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk memberi kesaksian kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi dan juga teman-teman saya Annisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

mira binti muhammed said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan untuk dilakukan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki agunan dan tidak dapat memperoleh pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang penuh pengabdian ini saat saya menjelajahi internet, saya melihat kesaksian Nyonya Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang perusahaan pinjaman ibu Rossa dan bagaimana benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberi tahu saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk memberi kesaksian kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi dan juga teman-teman saya Annisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Sulis Susanti said...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

mira binti muhammed said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan untuk dilakukan Ibu Rossa dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki agunan dan tidak dapat memperoleh pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang penuh pengabdian ini saat saya menjelajahi internet, saya melihat kesaksian Nyonya Annisa tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang perusahaan pinjaman ibu Rossa dan bagaimana benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberi tahu saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk memberi kesaksian kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi dan juga teman-teman saya Annisa Barkarya melalui email: annisaberkarya@gmail.com

Meryl said...

adakah anda sedang mencari tawaran pinjaman tertentu? Mungkin pemberi pinjaman yang sah untuk pinjaman besar, atau pinjaman murah dan cepat pada 2% setahun untuk membayar bil dan hutang kecemasan? hubungi kami sekarang, greatfuturefinancialservices@gmail.com

Anonymous said...

BUKAN MENDAPATKAN PINJAMAN, MENDAPATKAN KARTU ATM KARTU DAN KAYA DI KURANG DARI 7 HARI!

Lihat cara kerjanya!
Tahukah Anda bahwa Anda dapat meretas ke dalam mesin kartu kredit dengan kartu kredit yang diretas?
Tentukan pilihan Anda sebelum mendaftar, langsung saja ...

Kami telah memprogram Kartu Atm khusus yang dapat digunakan untuk meretas kartu Kredit Machines Nation Wide,
Kartu Kredit dapat digunakan untuk menarik Kartu Kredit atau Mesin gesek apa pun, di Toko dan Mesin POS.
 
Kami menjual kartu ini ke semua pelanggan kami dan pembeli yang tertarik di seluruh dunia, Kartu Kredit memiliki penarikan harian
batas $ 5.500 di Mesin kartu kredit apa pun dan batas pengeluaran hingga $ 50.000 di online dan toko tergantung pada
Kartu Kredit pilihan Anda yang Anda pesan, kartu juga dapat digunakan dalam peretasan cyber lainnya {Layanan}

Berikut adalah nama-nama bank dan Kartu Kredit yang kami Tawarkan:

1 [KARTU SKYMILES]
2 [BANK KARTU AMERIKA]
3 [KARTU STANDAR]
4 [KARTU EKSPRES AMERIKA]
5 [KARTU AS]
6 [CHASE SAPPHIRE CARDS]
7 [KARTU PLATINUM]
8 [KARTU METRO]
9 [KARTU ICICI]
10 [KARTU UANG VIRGIN]
11 [KARTU MAESTRO]
12 [KARTU PASPOR KARTU TRAVELEKS]
13 [KARTU BITWALA]
14 [KARTU IBERIA PLUS]
15 [KARTU BANK EURO]
16 [KARTU BARCLAY]
17 [KARTU HALIFAX]
18 [KARTU UANG BITCOIN]
19 [TD KARTU KOMERSIAL]
20 [KARTU HADIAH VISA]
21 [KARTU KREDIT TANDA TANGAN VISA AER LINGUS]
22 [N26 MASTERCARD]
23 [KARTU KREDIT PAX]
24 [KARTU KESEHATAN]
25 [CAPITAL-ONE-CARDS]
26 [KARTU SCHWAB CHARLES]
27 [KARTU PEMBAYARAN]
28 [KARTU OYSTER]

Kartu yang menarik $ 5.500 per hari harganya $ 200 USD
Kartu yang menarik $ 10.000 per hari harganya $ 850 USD
Kartu yang menarik $ 35.000 per hari harganya $ 2.200 USD
Kartu yang menarik $ 50.000 per hari harganya $ 5.500 USD
Kartu yang menarik $ 100.000 per hari harganya $ 8.500 USD

Harga termasuk biaya dan ongkos kirim, pesan sekarang:

Hubungi: Oscar Berg via-email: {Automatictellers@gmail.com}

Whatsapp via (+1 {816} 929-1366)

Kunjungi Situs Web kami untuk Info lebih lanjut: automatictellers.wordpress.com
®

Agen Bola Terpercaya said...

BONUS 10% EVERY DAY

Cabang Bandar Taruhan Judi Bola Sbobet Online Terpercaya dan paling baik yg sediakan jasa pelayanan bagi permulaan akun permainan judi atau taruhan online terhadap kamu di cabang judi online yg bertaraf International, legal dan terpercaya hanya di ZeusBola.

Yang Merupakan Agen Bola Sbobet Indonesia Terpercaya, ZeusBola sudah berkerja sama dgn industri Sbobet beroperasi di Asia yg dilisensikan oleh First Cagayan Leisure & Resort Corporation, Manila-Filipina dan di Eropa dilisensikan oleh pemimpin Isle of Man bagi beroperasi sbg juru taruhan sport sedunia.

https://agenzeus.com/main-judi-online-deposit-pulsa/

Daftar sekarang di Zeusbola.biz

Unknown said...

Hello Everyone, Saya Berharga dengan nama dan saya tinggal di Texas Amerika Syarikat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan Tuhan dalam hidup saya selepas berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu sehingga saya menjadi terdesak mendapat pinjaman daripada peminjam sah dalam talian. Tetapi seperti yang Allah akan memilikinya, saya melihat komen daripada rakan bernama Henry dan dia bercakap mengenai syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa apa-apa tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang wanita bernama Puan Olivia Scarlett yang mengawal firma yang dipanggil syarikat pinjaman Olivia Scarlett, Jadi saya memohon sejumlah pinjaman ($ 170,000.00USD) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya kurang dari 24jam, itulah bagaimana saya dapat dapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan yang patah saya berjalan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi beliau sekarang di e-mel: oliviascarlettloanfirm@gmail.com Atau WhatsApp: + 19292227999 untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana anda membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. Merry Christmas dan Tahun Baru yang makmur.

Susan bowman said...

BERITA BAIK SETIAP ORANG
Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, apakah Anda benar-benar membutuhkan pinjaman mendesak, Anda dalam utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan pinjaman perusahaan, Dan semua jenis pinjaman dengan tingkat bunga 2%. kami adalah perusahaan pinjaman 100% yang sah, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyum di wajah mereka.
Untuk informasi lebih lanjut silakan hubungi kami sekarang melalui email:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

dan Anda juga dapat menghubungi kami di Whatsapp dengan Nomor ini
+12027538718

Sulis Susanti said...

Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

Mussen said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membiayai perniagaan, syarikat, membayar bil dan pinjaman cepat untuk mengubah hidup anda dengan lebih baik Saya akan nasihat anda untuk menghubungi (carlosellisonfinance@gmail.com) kerana saya fikir mereka adalah pemberi pinjaman pinjaman terbaik boleh mendapatkan dalam talian

julia simon said...

Halo,
nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI A LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI

Halo,
nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Magret Spencer said...

KAMI MEMBERIKAN PINJAMAN UNTUK PAKET AKHIR TAHUN DENGAN TINGKAT SANGAT RENDAH.
Halo, saya Magret Spencer, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda berhutang? Anda membutuhkan dorongan finansial? Saya sudah terdaftar dan disetujui. Saya meminjamkan ke reputasi dan tingkat individu Tersedia dalam 2%. Saya pinjamkan secara lokal dan internasional untuk semua yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Saya memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak membutuhkan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami.
Anda dapat menghubungi kami melalui Email: magretspencerloancompany@gmail.com

Fatma Wati said...

Nama saya Fatma Wati, saya ingin menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang supaya berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet kerana begitu banyak peminjam internet di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp45,000,000,00 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlah sebesar Rp8.000.000,00 tanpa mendapat pinjaman,

Pada tarikh 27 September, 2018, kawan saya DIANA JAMES di tempat kerja saya memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman daripada GLOBAL FINANCE LIMITED dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga Tuhan memberkati Puan Augusta Ibramim yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Augusta Ibramhim, GLOBAL FINANCE LIMITED, dia dan saya memohon pinjaman sebanyak Rp180,000,000,00.
Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil rakan saya DIANA JAMES bahawa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik Puan Augusta Ibramhim.
Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Augusta Ibramhim melalui EMAIL: (augustaibramhim11@gmail.com)
Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: fatmawati111m@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi rakan saya DIANA JAMES melalui EMAILnya: dianajames111m@gmail.com

sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran.

SIDIK ARROZI said...

Halo orang baik saya di Eropah dan Asia, semoga ALLAH dipuji, nama saya SIDIK ARROZI saya dari Indonesia; Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan ALLAH yang akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman yang baik ini melalui Puan Rebecca Walker yang merupakan pemberi pinjaman pinjaman yang benar-benar asli bernama Rebecca Walker, pengarah selepas saya ditipu oleh peminjam palsu, saya telah patah , putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan meletakkan senyuman besar di wajah saya dalam kejutan terbesar saya. Saya tahu sebahagian besar daripada anda juga telah menjadi mangsa penipuan, anda tidak perlu repot lagi kerana saya perlu menyampaikan berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang boleh anda percayai,

Sekali lagi selepas saya mendapat pinjaman dari dia saya melabur dalam perniagaan dan saya melihat bahawa saya memerlukan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya saya lihat dan saya sebahagian daripada pengalaman, hari ini hidup saya mempunyai ucapan terima kasih yang baru kepada ibu Rebecca Walker, ya, anda mungkin takut kerana kesaksian palsu yang telah anda dengar tetapi saya saksi dan jika saya berbohong maka ALLAH mengambil hidup saya dan anak-anak saya, saya rakyat negara yang dikasihi jika anda ingin pinjaman tulen dia adalah satu-satunya yang anda boleh percayai.

Puan Rebecca Walker hanya menghubungi dia hari ini melalui e-mel (rebeccawalker700@gmail.com) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya (sidikarrozl850@gmail.com), saya ingin mendengar berita baik anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH dipuji.

OKTA MIRA said...

Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya merasa bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu membeli tiga kali sehari, dan saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari mereka yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020,00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp300.500,00 kepada pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga seorang teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa pun berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar pada umumnya untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Anonymous said...

Saya mendapat kad ATM yang sudah diprogramkan dan dikosongkan untuk mengeluarkan maksimum $ 1,000 setiap hari selama maksimum 20 hari. Saya sangat gembira dengan perkara ini kerana saya mendapat saya minggu lepas dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 20,000. Mike Fisher Hackers memberikan kad hanya untuk membantu orang miskin dan memerlukan walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti penipuan lain berpura-pura mempunyai kad ATM kosong. Dan tiada siapa yang ditangkap ketika menggunakan kad. dapatkan milik anda dari Mike Fisher Hackers hari ini! Hanya hantar e-mel ke blankatm002@gmail.com

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

annisa berkarya said...

Salam kepada semua orang, Tuhan pasti akan menjawab semua pemberi pinjaman palsu yang mencuri uang kita dengan menyamarkan pemberi pinjaman kepada kita, mereka datang dengan segala macam pembicaraan manis seperti memberikan pinjaman dengan tingkat bunga rendah, mereka semua scam kecuali Ibu yang baik. Perusahaan Rossa Stanley, yang merupakan satu-satunya pemberi pinjaman yang benar dan asli yang meminjamkan bunga 2%, inilah kisah saya, nama saya adalah annisa dari bali, indonesia, seorang pemilik restoran, jangan tertipu atau takut pinjaman tidak dapat diperoleh dari internet, itu mungkin dan saya penerima pinjaman Internet. Saya membaca beberapa komentar Anda tentang bagaimana Anda scammed, Ya mereka scammers, dan mereka juga pemberi pinjaman nyata. Dan ibu rossa adalah salah satunya. Karena banyak pemberi pinjaman scam, saya awalnya skeptis, saya memutuskan untuk meminta pinjaman kepada ibu rossa, jadi saya menghubungi ibu rossa untuk permintaan pinjaman saya sebesar Rp100.000.000,00 dan dalam waktu 24 jam pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank BCA saya, dan pinjaman ini datang dengan tingkat bunga sangat rendah 2% tidak seperti bank-bank di sini di Indonesia yang memberikan pinjaman sebesar 7% atau lebih, saya harus mengakui ketika saya mendapatkan uang, saya terkejut dan masih terkejut sampai saat ini, walaupun ada beberapa yang ditolak karena tidak memenuhi syarat untuk pinjaman. Tetapi saya diberikan karena keseriusan dan pendekatan saya yang tulus, saya mendapatkan pinjaman, dan ketika saya bertanya kepada ibu rossa bagaimana dia mendapatkan uang yang dia pinjamkan kepada banyak orang, dia mengatakan itu didukung oleh negara-negara bersatu dan bank dunia untuk membantu orang miskin sekitar ASIA dan AFRIKA untuk mengurangi kemiskinan saya tidak bisa berhenti berterima kasih kepada ibu rossa karena telah menyingkirkan saya dan keluarga saya dari kemiskinan, jadi saya merasa karena dia baik dan baik kepada saya, saya perlu berbagi berita tentang perusahaannya sehingga orang-orang akan tahu tentang dia pinjaman perusahaan dan juga menghindari jatuh cinta kepada pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita palsu., Anda dapat berbicara dengan ibu rossa melalui email, whats-app dan teks, saya merasa dibandingkan dengan berbagi rincian ini tetapi banyak yang tidak serius dan akan memanggil ibu tidak perlu jadi saya hanya bisa memberikan alamat emailnya untuk menghubungi ibu rossa yang rossastanleyloancompany@gmail.com, jika Anda menghubungi mereka, mereka akan menjawab Anda dengan cepat dan jika Anda ragu akan sesuatu, Anda dapat menghubungi saya di Facebook @ annisa buat atau emai Aku di annisaberkarya@gmail.com. semoga ALLAH yang Mahakuasa terus memberkati dan melindungi wanita rossa stanley yang baik dan pengertian ini.

Yetty Sunarsih said...

Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga kawan saya ROBBI melalui e-mel nya :( robbi5868@gmail.com)

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman yang berbeda, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang karena hutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat dapat diandalkan yaitu Bunda Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya dari 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan tekanan suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan sehingga saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Bunda Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Bunda Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

DUŠKA ALŽBĚTA said...

Biarkan saya memperkenalkan Anda dengan layanan LE-MERIDIAN FUNDING. Kami secara langsung dalam pinjaman bersih dan pembiayaan proyek dalam hal investasi. Kami memberikan solusi keuangan kepada individu / perusahaan yang ingin mengakses dana di pasar modal, yaitu, minyak dan gas, real estat, energi terbarukan, farmasi, perawatan kesehatan, transportasi, konstruksi, hotel, dll. (Sembilan ratus juta dolar) di wilayah mana pun di dunia, asalkan laba atas investasi kami dalam proyek adalah 1,9%.
Pembiayaan Le-Meridian.
(60 Piccadilly, Mayfair, London W1J 0BH, UK) E-mail E-mail Kontak .... lfdsloans@lemeridianfds.com

Olivia Daniel said...

Halo,
Saya Ny. Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan pinjaman kesempatan seumur hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau Anda perlu pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda menjadi masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat diandalkan dan penerima dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di:
(oliviadaniel93@gmail.com)

INFORMASI PEMENANG BORROWER:

1) Nama Lengkap:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Jenis Kelamin:
5) Status Perkawinan:
6) Pekerjaan:
7) nomor WhatsApp:
8) Nomor Telepon:
9) Penghasilan Bulanan:
10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
11) Jangka Waktu Pinjaman:
12) Tujuan Pinjaman:
13) Tanggal lahir:

Terima kasih.

Parwati Dudi said...

Nama saya Ny. Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia. Saya kehilangan uang, tetapi Indonesia 20 juta rupiah karena pemberi pinjaman palsu, toko saya sudah tutup dan saya kehilangan harapan dalam hidup pada hari ini yang setia ketika saya pergi melalui internet. melihat kesaksian online tentang seorang teman yang mendapat pinjaman `dari Ny. Rebecca Walker. Saya diberitahu bahwa dia adalah ibu yang jujur, jadi saya mengajukan pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu jadi setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya punya toko saya menjalankan bisnis saya dan hari ini saya telah melunasi hutang saya, semua berkat Ibu Rebecca Walker dia adalah ibu yang baik Jadi saya berjanji untuk bersaksi dan membagikan kabar baik saya setiap hari dan Anda juga dapat menghubungi email ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
 jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Mother Rebecca Walker, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (parwatidudi350@gmail.com)
 semoga Tuhan terus memberkatinya dan melindunginya karena dia adalah orang yang baik.
 email mothe: (rebeccawalker700@gmail.com)
 nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
 email saya: (parwatidudi350@gmail.com)

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman yang berbeda, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang karena hutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat dapat diandalkan yaitu Bunda Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya dari 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan tekanan suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan sehingga saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Bunda Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Bunda Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

Mrs.Charlotte said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui email {} charlottemasonloanfirm@gmail.com

Maklumat Peminjam:

Nama penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Amaun Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor telefon bimbit: ________

Puan Charlotte

rossa stanley loan said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di Indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah berusaha beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang penuh pengabdian ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian ibu Annisa bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pinjaman Rossa dan seberapa benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk bersaksi kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda Dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Annisa Barkarya via email: annisaberkarya@gmail.com

rossa stanley loan said...

Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya Mira Binti Muhammad dari kota bandung di Indonesia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak saat itu hidup menjadi sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah berusaha beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
Pada hari yang penuh pengabdian ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian ibu Annisa bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pinjaman Rossa dan seberapa benar pinjaman dari ibu Rossa dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan setelah mengajukan permohonan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan membantu untuk bersaksi kepada orang lain tentang perusahaan pinjaman ibu rossa, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Rossa melalui email: rossastanleyloancompany@gmail.com dan Anda Dapat juga hubungi saya melalui email saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Annisa Barkarya via email: annisaberkarya@gmail.com

charity white said...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

fatma said...

BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!! BERITA BAIK!!!

Nama saya fatma Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi tahu semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu untuk anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah orang yang suka bermain, kerana mereka kemudian akan meminta bayaran yuran lesen atau yuran jaminan yuran dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan syarikat pinjaman mereka yang curang.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan dan terdesak, saya telah tertipu oleh beberapa peminjam dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang dipanggil ibu Theresa, yang memberi pinjaman tanpa jaminan dari USD100,000 dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya memohon, dihantar terus ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa, sila hubungi beliau melalui e-mel sebenar: theresaloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda taat.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: feyzilfatma@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbincang mengenai Puan theresa, dia juga mendapat pinjaman baru dari Puan theresa, anda juga boleh menghubunginya melalui e-melnya: martinimarais1986@gmail.com Sekarang, semua yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak

Nurliana Novi said...

Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

 Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.


Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

WAHYUNI ELVIN said...

Halo
 semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak scammer di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. tolong bergabung dengan saya untuk bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman. Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON GLANAL LOAN FIRM.
 Beginilah cara saya mendapatkan kontak mereka. Saya melihat kesaksian Ny. Nuliana Novi dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka email kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera mengirim email kepada mereka dan mereka menjawab email saya, Jujur, pada awalnya saya sangat takut karena saya telah kehilangan uang saya begitu bodoh sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahwa kurang dari 3 jam setelah itu, pinjaman sebesar RP 700.000.000, saya mengajukan permohonan untuk benar-benar ditransfer ke akun saya.

Seluruh proses itu sederhana. dan pinjaman mendesak dengan tingkat 2% saya dapatkan dengan cepat. Tidak ada biaya dari perusahaan, yang saya lakukan hanyalah membayar pin pinjaman kepada Kementerian. Saya tidak perlu penjamin. sampai sekarang, saya masih merasa sulit untuk percaya bahwa itu benar.

 Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hatiku dipenuhi dengan sukacita. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari keinginan tulus untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah dengan mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya sangat terkejut. Saya terutama ingin berterima kasih kepada Nuliana novi untuk memberikan kontak mereka di forum ini.

 Dan jika Anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu tidak semua, mereka memiliki jangka waktu ekspektasi yang juga memberikan nasihat keuangan tentang bagaimana Anda melakukan investasi pinjaman Anda untuk memastikan Anda tidak pernah menjadi miskin lagi dalam hidup Anda dan layanan ini gratis, tolong sebarkan kabar baiknya sehingga orang lain juga bisa mendapat manfaat. terima kasih, kirim email lagi kepada mereka ^elinajohnson22@gmail.com

^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, ini email saya wahyunielvin@gmail.com
 Catatan: semua scammer meminta biaya pendaftaran, hati-hati, semuanya scam. semoga ALLAH memberkati kalian semua.
Satu hal terakhir yang perlu diperhatikan, tolong ada beberapa orang yang menggunakan kesaksian ini untuk alasan egois mereka, saya orang dengan kesaksian yang benar, yang lain adalah palsu dan mereka scammers, harap berhati-hati.
Terima kasih

Victoria Alberto said...

Halo, nama saya Victoria Alberto, korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya kehilangan sekitar Rp6.000.000 juta rupiah karena saya butuh modal besar Rp300.000.000. Rupiah hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam prosesnya saya kehilangan anak saya. Aku tidak tahan lagi dengan kejadian ini. suatu hari saya bertemu dengan teman lama saya yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Olivia Daniel, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati Anda. Saya juga suka menggunakan kesempatan ini untuk memberi saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.
Terima kasih.

ELINA JOHNSON said...

Halo,
 Saya Puan Elina Johnson, dari ELINA JOHNSON GLOBAL LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan Kewangan bantuan dalam tahap faedah yang rendah sebanyak 2%.

Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

* Pinjaman peribadi
* Pinjaman Bercagar
* Pinjaman tidak berpagar
* Hasil pinjaman
* Latihan Pinjaman
* Pinjaman ikrar pinjaman
* Bayaran pinjaman
* Pinjaman pelajar
* Pinjaman Komersial
* Pinjaman Auto
* Resolusi Pinjaman
* Pinjaman Pembangunan
* Pinjaman pinjaman Jabatan
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman pendidikan
* Pelantikan patah

Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
elinajohnson22@gmail.com


DATA PEMOHON

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Nyatakan:
5) Jantina:
6) Status Perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor Telefon:
9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan Pinjaman:
14) Agama:
15) Pernahkah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
terima kasih,
Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

NURUL YUDIANTO said...

Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pinjaman peminjam di internet dari NIGERIA dan lainnya bagian dari AFRIKA,

Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan Rp18,7 juta, untuk seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang Access Loan Firm, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari LADY ESTHER, jadi I Screams menuangkan dan menghubungi LADY ESTHER. via email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya diperintahkan untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit I dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp200 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER dengan baik melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

MRS KABU LAYU said...

Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan kredit palsu di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6 kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM pada tingkat rendah 2% dalam 24 jam yang saya terapkan tanpa tekanan atau stres. Jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

Jika Anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, Anda dapat menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka, Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah membayar pembayaran cicilan bulanan seperti yang disepakati dengan perusahaan pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Lady Lianmey said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, jadi banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya Tentang menabrak karena hutang.

Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman itu, memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan yang dapat dipercaya di mana Mrs. Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, Dan setelah itu mereka selesai memverifikasi perincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 1% tanpa jaminan.

Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat dari membuat bisnis saya melonjak di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi
ibu christabel melalui email: (christabelloancompany@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke akun mereka setiap bulan.

Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup


Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

DewaZeus said...

BISA DEPOSIT PAKE PULSA

DewaZeus adalah bagian dari situs ZeusBola, yg merupakan agen bandar taruhan judi bola, Casino, Poker, taruhan sabung ayam online S128, CF88 DewaPoker, Live Casino Agen Resmi Lisensi Filipina Paling Terpercaya di Indonesia, hanya di Zeusbola.

Sebagai Perutusan Bola Sbobet Indonesia Terpercaya, ZeusBola telah berkerja sama dengan industri Sbobet beroperasi di Asia yg dilisensikan oleh First Cagayan Leisure & Resort Corporation, Manila-Filipina dan di Eropa dilisensikan oleh sang penguasa Isle of Man kepada beroperasi sbg juru taruhan sport sedunia.

https://dewazeus.site/deposit-via-pulsa/
https://dewazeus.site/situs-agen-taruhan-poker-deposit-via-pulsa-2019/
https://zeus77.net

Ayo join sekarang di dewazeus.site

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.com
dan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

Masitah Binti said...

Nama saya adalah Masitah Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh Sebenarnya sehingga saya mendapat pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ini seperti mimpi ketika dia menyambung saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. jadi saya memutuskan untuk mencuba dengan menghubungi mereka di hegoolpline pelanggan +12133153118 atau e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat diluluskan dan dipindahkan kepada akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji Puan Rossa Stanley memberi nasihat pinjaman kepada semua orang di sini tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang terbaik di mana saja di 2% pada tempoh maksimum 10 tahun supaya panggilan atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu-ragu untuk menghubungi atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

Mohit said...

Great article. Couldn’t be written much better! Keep it up!
Sportsmatik

HAFIZUL BIN HAZIQ said...


Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Doyan Main said...

Dapatkan keseruan dengan deposit minimal 10ribu di Donaco Poker...Menangkan bonus jackpot hingga puluhan juta rupiah tanpa ribet...

Ikuti Promo Menarik Setiap Bulannya dari Donaco Poker...Dapatkan Bonus Chip Setiap Hari....

Gunakan OVO pay untuk memudahkan dan mempercepat proses deposit anda!!

Dapatkan Juga Bonus Dari Donaco Poker...
- Bonus Deposit 15% New Member Weekend.
- Bonus Deposit 10% Next Deposit Weekend.
- BONUS DEPOSIT HARIAN 5%
- BONUS ROLLINGAN MINGGUAN 0.5%
- BONUS KEJUTAN LAINNYA

Hubungi Kami Secepatnya Di :
WHATSAPP : +6281333555662

Manis Ibu said...

BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

 Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
 Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                          HUBUNGI SAYA

Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
Instagram::::::::Abdullah_Nofia
Facebook:::::::::Abdullah Nofia

Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

semoga harimu menyenangkan

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu.

Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM.

Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM.

Email: sandraovialoanfirm@gmail.com
Nomor kontak dewan direksi: +12512278012
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...


Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu kerana membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibobo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

CemePoker said...

BISA DEPOSIT via GoPay

CemePoker ialah delegasi Poker Online, Domino, Ceme, dan Capsa yg menyediakan beraneka tidak sedikit game dengan 1 user ID saja dan cemepoker di anugerahkan sebagai peserta judi poker dengan rating win tertinggi.
Cemepoker menjamin 100% keamanan seputar membernya lagi pemain Poker hamba dijamin 100% Player VS Player.
janganlah abai nantikan imbalan menyentak setiap bulannya dan bonus referal segolongan pandangan hidup

https://www.pokerceme.info/daftar-poker-online-deposit-via-ovo/

Ayo sekarang hanya di cemepoker ---> http://104.248.153.37/

BolaZeus said...

DEPOSIT BISA VIA OVO!

Perizinan Bandar Taruhan Judi Bola Sbobet Online Terpercaya dan paling baik yang menyediakan jasa pelayanan bagi awal akun permainan judi atau taruhan online kepada kamu di peserta judi online yg berkelas International, jadi dan terpercaya hanya di judi via pulsa.

Juga Sebagai Peserta Bola Sbobet Indonesia Terpercaya, ZeusBola sudah berkerja sama bersama maskapai Sbobet beroperasi di Asia yg dilisensikan oleh First Cagayan Leisure & Resort Corporation, Manila-Filipina dan di Eropa dilisensikan oleh sang presiden Isle of Man bagi beroperasi juga sebagai juru taruhan latihan jasmani sedunia.


https://bolazeus.site/2018/12/31/situs-agen-taruhan-online-deposit-via-pulsa-25rb/
https://bolazeus.site/2018/12/30/agen-betting-online-deposit-via-pulsa-telkomsel/
https://bolazeus.site/2018/12/29/situs-agen-betting-online-deposit-pulsa-terpercaya/
https://bolazeus.site/2018/12/28/agen-betting-online-deposit-pulsa-terpercaya-di-asia/

promo s128

Daftar di Link Alternatif anti Internet Positif disini :
alternatif zeusbola
whatsapp zeusbola

Ayo daftar sekarang di Zeusbola

teddy lisa said...

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Zulaikha Yugesh ---- Quick Rumah dan Pribadi Pinjaman from Honest Lender Mother RIKA ANDERSON COMPANY said...

TESTIFIER: Zulaikha Yugesh
zulaikhayugesh@gmail.com
Pinjaman Hibah: Rp600.000.000
Warga negara Malaysia dan tinggal di Indonesia

PERUSAHAAN PINJAMAN: RIKA ANDERSON LOAN COMPANY
Website: rikaandersonloancompany.webs.com
Email perusahaan: rikaandersonloancompany@gmail.com
CEO Tel.: +1(914)705-7484
Whatsapp: +19147057484

Damai selalu bersamamu! Nama saya Bu Zulaikha Yugesh, warga negara Malaysia dan tinggal di Indonesia. Saya ingin bersaksi tentang pemberi pinjaman yang baik yang menunjukkan kepada saya bahwa setelah ditipu oleh 4 kreditor internet yang berbeda, mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar begitu banyak sehingga saya tidak mendapatkan apa-apa dan jumlahnya tidak positif.

Saya kehilangan uang yang saya peroleh dengan susah payah dan mendapat Rp18.000.000 Suatu hari ketika saya menjelajah internet secara misterius, saya menemukan seorang lelaki kesaksian yang juga tertipu dan akhirnya terhubung dengan perusahaan pinjaman yang sah bernama Mother RIKA ANDERSON LOAN COMPANY (rikaandersonloancompany@gmail.com ) di mana dia akhirnya mendapatkan pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang sama dan kemudian menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 4 peminjam berbeda yang tidak melakukan apa pun selain membuat saya sakit.

Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui pos dan semua yang mereka katakan kepada saya tidak perlu menangis karena saya akan mendapatkan pinjaman di perusahaan mereka dan juga saya membuat pilihan yang tepat untuk menghubungi mereka.
Saya mengisi formulir aplikasi pinjaman dan meneruskan semua permintaan saya dan meminjamkan Rp600.000.000 oleh Perusahaan Hebat ini (RIKA ANDERSON LOAN COMPANY) yang dioperasikan oleh Ms. RIKA ANDERSON dan di sini saya senang hari ini dengan keluarga saya karena Ibu Rika memiliki pinjaman dengan saya .

Saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi di internet tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Anda dapat menghubungi dia sekarang untuk mendapatkan pinjaman Anda melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com Saya percaya orang lain juga memberikan kesaksian tentang pemberi pinjaman yang sama. Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: zulaikhayugesh@gmail.com

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Pokervita said...

Judi online adalah salah satu permainan yang sangat mengundang perhatian semua kalangan yang ada di Indonesia. Sebab bermain judi online anda dapat untuk merasakan suatu kemenangan yang banyak dalam nilai yang fantastis, dan dapat untuk membuang waktu luang kita.

http://167.71.214.170/
Texas Poker
Judi Poker
Sakong Online

Freebet Situs PKV Games
Bonus Referral Di Situs PKV Games

Kontak Pokervita
Livechat Pokervita
WA: 08122222996
Wechat: pokervitaofficial
Line: vitapoker

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Miss Evelyn said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Fraanca Smith karena telah memberi saya
pinjaman sebesar Rp900.000.000,00 saya telah berhutang selama
bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan
saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua
menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah
yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan
belajar tentang Franca Smith di salah satu blog saya menghubungi franca
smith konsultan kredit via email:(francasmithloancompany@gmail.com) dengan
keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan
harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan
pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya
telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan
usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk
diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan
hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu franca Smith via email:(
francasmithloancompany@gmail.com)  

Doyan Main said...

==Winnig303== Permainan Betting Game Online Yang Sedang Populer Saat ini...

Dengan 1 User ID, Sudah Dapat Bermain 6 Jenis Games Sekaligus :
1. Sportbooks
2. Live Casino
3. Slot Online
4. Lottery
5. Poker Online
6. Sabung Ayam

Situs Resmi www(titik)winning303(titik)online
Customer Service 24 Jam
Hubungi Kami di :
WA: +6287785425244

Rina Mariana said...

Halo semuanya
Saya ingin menggunakan media ini untuk membuat Anda semua tahu bahwa mendapatkan pinjaman tidak sesulit dan sesulit yang Anda kira

Saya Rina Mariana penduduk asli bandung. Indonesia
Saya mendapat pinjaman dari  ONE BILLION RISING FUND dan proses aplikasi saya mudah, lancar dan mudah dimengerti dan saya telah diberkati sejak saya baru menjadi firma pinjaman dan hidup saya tidak lagi menjadi bahan tertawaan bagi orang-orang, tetapi mereka datang kepada saya sekarang untuk meminta nasihat dan bagaimana membantu mereka secara finansial dan sejauh ini saya telah memperkenalkan cukup banyak orang kepada perusahaan pinjaman dan mereka juga mendapatkan pinjaman dari   ONE BILLION RISING FUND

Saya akan menyarankan bahwa jika Anda membutuhkan pinjaman dan Anda ingin mendapatkan bantuan karena kami telah mendapatkan bantuan dari  ONE BILLION RISING FUND   kemudian hubungi perusahaan pinjaman melalui gmail di bawah ini dan dapatkan transformasi dalam hidup Anda secara finansial seperti yang kami lakukan
Mereka yakin, aman, andal, dan terbuka untuk pelanggan
Mengapa saya menyukai mereka adalah Anda sangat bebas untuk bertanya tentang pinjaman Anda dan layanan mereka 24/7

Gmail: ONE BILLION RISING FUND
onebillionrisingfund@gmail.com

Hubungi saya
Rina Marian
rinamariana874@gmail.com

khairulnissa said...

BONUS SETIAP HARI DARI DONACO POKER 2020

+FREECHIP EDISI BULAN PUASA SAHUR BERSAMA DONACO POKER
FREE CHIP TANPA DEPOSIT
Senilai 10.000
untuk 200 user ID. Ayoo buruan. Ayo daftar sekarang juga

+BONUS WEEKEND 15% (BERLAKU SETIAP SABTU & MINGGU)

+BONUS NEW MEMBER 10%

+BONUS DEPOSIT HARIAN 5%

Permainan poker terpecaya dan nikmati...
POKER ONLINE 7 PERMAINAN (1 USER ID)
1. POKER ONLINE

2. BANDAR CEME

3. CEME KELILING

4. DOMINO QIU-KICK

5. SUPER TEN

6. CAPSA SUSUN

7. OMAHA

SEGERA WA : 081333555662

sifabella said...

Winning303
Memberikan Permainan Paling Seru dengan Tingkat Kemenangan yang tinggi... Yakin anda susah menang??? coba saja di winning303.. Kemenangan tidak akan jauh dari semangat anda!!

Raih Jackpot Spesial yang bisa anda dapatkan...dengan modal kecil dapatkan bonus BESAR...
Hanya di Winning303...

Winning303 juga menyediakan permainan lain dengan 1 ID...
1. Sportsbook
2. Live Casino
3. Slot Online
4. Lottery/Togel
5. Sabung Ayam

Ayo Langsung bergabung dengan kami...
Customer Service 24 Jam
Hubungi Kami di :
WA:+6287785425244

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Sharifah Isfahann / How I Got My Business Loan From Honest Mother RIKA ANDERSON Lender said...

SYARIKAT PINJAMAN RIKA ANDERSON
Laman web: rikaandersonloancompany.webs.com
E-mel Syarikat ::::::: rikaandersonloancompany@gmail.com
Panggilan: +1(323)689-3663
Whatsapp Khidmat Pelanggan: +1 (323) 689-3663

Penguji ::::::: Sharifah Isfahann
Negara ::::::: Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Akaun Ambank ::::::: 09-12012-006-337
Penguji :::::: +60133301368
E-mel ::::::: sharifahisfahann54@gmail.com

Saya dan suami ingin menggunakan media ini untuk memberi kesaksian mengenai perbuatan baik "RIKA ANDERSON LOAN COMPANY", pemberi pinjaman yang diperbadankan di "USA" yang menawarkan pinjaman antarabangsa dalam beberapa minit ke semua negara Eropah, Afrika dan Asia.

Nama saya Sharifah Isfahann dan saya meluangkan masa untuk memberi keterangan. Mereka menawarkan pinjaman $ 45,000 kepada kami pada kadar 2% dan dalam masa 24 jam. Saya melihat testimoni dalam talian mengenai RIKA ANDERSON LOAN COMPANY. Saya menghubungi dan memproses pinjaman dan pinjaman saya dipindahkan ke akaun Ambank saya di sini di Malaysia.

Saya dan suami mempunyai hutang yang besar dengan penghutang dan bank dan kami mencari pinjaman dari pemberi pinjaman yang berbeza tetapi semuanya datang ke penipuan, sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak hutang dan akhirnya membiarkan kami putus sehingga saya bertemu dengan Syarikat RIKA ANDERSON LOAN Ibu dan mereka menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat lain tetapi saya salah.

Sekarang kami akhirnya menyelesaikan hutang dan memulakan perniagaan baru dengan baki wang pinjaman. Saya sangat menasihati semua orang di sini di internet yang mencari pinjaman asing untuk menghubungi SYARIKAT PINJAMAN RIKA ANDERSON.

Adam n Eve said...

I am Been Reading your blog for a lot time i must say its a amazing blog and i found blog to be very informative and helpfull will come back to read more and thankyou For Sharing The Exprience!

www.norton.com/setup
norton.com/setup
office.com/setup
www.office.com/setup
officecomsetup
officesetup
my.norton.com
us.norton.com/setup
login.norton.com

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY said...

Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda menghadapi krisis kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang atau membayar bil atau memulakan perniagaan yang baik? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar mendapatkan perkhidmatan modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan dari syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut kepada individu- * Kewangan komersial * Kewangan peribadi * Kewangan perniagaan * Kewangan pembinaan * Kewangan perniagaan dan banyak lagi: dan banyak lagi dengan kadar faedah 1%; Hubungi Kami Melalui e_mail: (financialserviceauthority400@gmail.com)



WhatsApp: +60 112 569 3785

Anonymous said...

Selamat Hari Tuan / Puan

Kami Menawarkan Pinjaman kepada badan Swasta dan Komersial dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah iaitu 3%, pembayaran 1 tahun hingga 25 tahun. Kami memberikan pinjaman dalam lingkungan 5,000 hingga 500,000,000. Ini bertujuan untuk membasmi sejarah Bad Credit yang semakin meningkat, dan juga membawa keuntungan yang stabil kepada syarikat dan pelanggan kami.

Adakah anda kehilangan tidur pada waktu malam bimbang bagaimana mendapatkan Pinjaman? Hubungi: Paul Loan Agency sekarang melalui E-mel: paulhelpfund@yahoo.com atau WhatsApp: +91 963 289 2493

Kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah rendah 3% dan, kami menawarkan.

* Pinjaman peribadi
* Pinjaman penyatuan hutang
*Modal teroka
* Pinjaman perniagaan
* Pinjaman pendidikan
* Pinjaman rumah
* Pinjaman dengan alasan apa pun

Untuk Maklumat Lebih Mendesak Hubungi Kami Segera. paulhelpfund@yahoo.com atau WhatsApp: +91 963 289 2493
Salam
Encik Paul Moritz

Amisha Dewi said...

KABAR BAIK!!! KABAR BAIK!!! KABAR BAIK!!!

Nama saya Amisha Dewi, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati, karena ada penipuan dimana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka iseng , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi atau biaya pendaftaran dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah dengan perusahaan peminjaman yang curang.

Beberapa minggu yang lalu saya mengalami kesulitan finansial dan putus asa, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan memakai teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. Christabel Missan, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar USD7.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%,

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya kirimkan telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik agar masyarakat bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stress. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silakan hubungi dia melalui email asli: christabelloancompany@gmail.com dan dengan rahmat Tuhan dia tidak akan mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda taat.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: amishadewi2@gmail.com dan Sety diperkenalkan dan berbicara tentang Bu Christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari Bu Christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: permatabudiwati@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi Dian Pelangi yang memperkenalkan kami lianmeylad@gmail.com, yang akan saya lakukan adalah mencoba memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan

Sepatah kata sudah cukup bijak dari masyarakat Indonesia dan Malaysia

Lady Marymomah said...

Nama saya Marymomah dari Malaysia, saya mahu menggunakan media ini untuk menasihati semua orang, saya menjadi mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu RM90.000 kerana saya memerlukan pinjaman RM250.000 untuk membayar perbelanjaan perubatan & hutang pembayaran Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi dan anak-anak saya berada di hospital untuk operasi.

Semua ini berlaku pada bulan Julai 2020, sehingga saya bertemu dengan seseorang Sarnia Devina dalam talian melalui e-mel: reddevina@gmail.com yang memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN MRS PROMISE SOLEDAD jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik JANJI SOLEDAD yang akhirnya menolong saya mendapatkan faedah rendah RM250.000.00 pinjaman tanpa jaminan 2% di SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Puan PROMISE SOLEDAD, semoga Allha terus memberkati anda, Puan PROMISE SOLEDAD atas kejujuran dan perbuatan baik anda.

Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman segera harus segera menghubungi SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

e-mel syarikat: promisesoledadloancompany@gmail.com
Anda boleh menghubungi saya juga ladymarymomah@gmail.com

Lady Marymomah said...

Nama saya Marymomah dari Malaysia, saya mahu menggunakan media ini untuk menasihati semua orang, saya menjadi mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu RM90.000 kerana saya memerlukan pinjaman RM250.000 untuk membayar perbelanjaan perubatan & hutang pembayaran Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi dan anak-anak saya berada di hospital untuk operasi.

Semua ini berlaku pada bulan Julai 2020, sehingga saya bertemu dengan seseorang Sarnia Devina dalam talian melalui e-mel: reddevina@gmail.com yang memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN MRS PROMISE SOLEDAD jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik JANJI SOLEDAD yang akhirnya menolong saya mendapatkan faedah rendah RM250.000.00 pinjaman tanpa jaminan 2% di SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Puan PROMISE SOLEDAD, semoga Allha terus memberkati anda, Puan PROMISE SOLEDAD atas kejujuran dan perbuatan baik anda.

Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman segera harus segera menghubungi SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

e-mel syarikat: promisesoledadloancompany@gmail.com
Anda boleh menghubungi saya juga ladymarymomah@gmail.com

Unknown said...

BANDAR SLOT ONLINE TERPERCAYA 2021 PROMO TERBARU DEPOSIT PULSA TANPA POTONGAN !

Bandar Togel Terpercaya
SITUS TOGEL TERBAIK
AGEN TOGEL TERBAIK 2021
Bandar Togel Indonesia
Situs Agen Togel Terbaik
SITUS TOGEL DEPOSIT PULSA

DEPOSIT PULSA TANPA POTONGAN !!
TIDAK PERLU BINGUNG LAGI DENGAN POTONGAN PULSA!!
Mari Buruan Gabung Sekarang Di MBO128 Situs Slot Online Terpercaya 2021
Banyak Permainan yang Mudah Menang loh...

Untuk pendaftaran bisa langsung Klik link berikut :
DAFTAR TOGEL ONLINE

Minimal DEPOSIT Rp.2a5.000
Minimal TARIK DANA Rp.50.000

KONTAK :
WhastApp: 0852-2255-5128

Randika Robby Farel said...

HALO

Mendapatkan pinjaman menjadi lebih mudah hanya jika Anda mengajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND

 Mereka 100% dapat diandalkan dan dapat dipercaya dan saya adalah saksi hidup dari kemurahan hati organisasi keuangan yang hebat ini.
Anda yang sedang mencari bantuan keuangan dan Anda merasa kesulitan untuk mendapatkan pinjaman karena terlalu banyak pemberi pinjaman palsu online menunggu siapa yang akan menjadi korban niat jahat mereka, tetapi saya memberi tahu Anda hari ini untuk tidak khawatir lagi

Jadilah cerdas dan ajukan pinjaman dengan ONE BILLION RISING FUND karena mereka dapat membantu Anda mencapai potensi dalam hidup Anda setelah Anda memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman mereka.

CATATAN
ONE BILLION RISING FUND hanya akan memberi Anda pinjaman jika tujuan peminjaman adalah sebagai berikut

1) TINGKATKAN ARUS KAS BISNIS ANDA
2) PERALATAN PEMBELIAN
3) MEMBAYAR UNTUK PERLUASAN PROYEK
4) INVENTARISASI PEMBELIAN
5) GUNAKAN PEMBAYARAN

Jika niat Anda untuk meminjam uang bukan dari alasan yang tercantum di atas, maka ONE BILLION RISING FUND dapat menolak permintaan pengajuan pinjaman Anda.

ONE BILLION RISING FUND mungkin tidak memberi Anda pinjaman untuk hal-hal berikut ini

1) Pinjaman Mobil
2) Pinjaman Rumah
3) Biaya Pernikahan
4) Pinjaman Pemodelan Rumah
5) Pinjaman Uang Sekolah
6) Pinjaman Darurat
7) Pinjaman Pembelian Alat
8) Biaya Makan
9) Beban Tunas Kendaraan
10) Konsolidasi Hutang


Hubungi ONE BILLION RISING FUND dan dapatkan pinjaman untuk meningkatkan pendapatan tunangan Anda dan jadilah saksi seperti saya.

Hal termanis dalam arsip adalah ketika Anda memiliki bantuan tunangan yang dapat diandalkan untuk membantu Anda meningkatkan standar hidup dan bisnis Anda.

Hubungi organisasi keuangan besar ini dan jadikan hidup Anda diatur oleh syarat dan ketentuan pinjaman mereka


NAMA PERUSAHAAN: ONE BILLION RISING FUND
GMAIL PERUSAHAAN: onebillionrisingfund@gmail.com
lokasi: San Francisco. California. BARAT AMERIKA SERIKAT
NOMOR TEL: +1 267 526 5352
NOMOR WHATSAPP: +1 267 526 5352

WILLIAMS said...

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan untuk memenuhi keperluan kewangan anda? Kami menawarkan pinjaman antara 2,000.00 hingga 100,000,000.00, kami boleh dipercayai, kuat, cepat dan dinamik, tanpa pemeriksaan kredit dan kami menawarkan jaminan 100% untuk pinjaman asing selama tempoh pemindahan ini. Kami juga mengeluarkan pinjaman dalam mata wang keseluruhan dengan faedah 2% untuk semua pinjaman dan tanpa bayaran pendahuluan .... Sekiranya anda berminat, hubungi kami melalui e-mel ini. Sila hubungi kami jika anda berminat melalui: {mohammedsalmanloanfirm999@gmail.com}

mr LUCIANO F said...

Halo, saya FIGUEIREDO DE OLIVEIRA LUCIANO, saat ini tinggal di kota Bristol, di sini di Inggris. Saya seorang duda saat ini dengan Empat anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada Mei 2019 dan saya perlu membiayai kembali dan membayar tagihan saya. Saya mencoba mencari pinjaman dari bank dan berbagai perusahaan pinjaman baik swasta maupun perusahaan tetapi tidak pernah berhasil, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya diperkenalkan kepada seorang wanita Tuhan pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberi saya pinjaman sebesar $ 150,000.00 USD dan hari ini saya adalah pemilik bisnis dan anak-anak saya baik-baik saja saat ini, jika Anda harus menghubungi perusahaan mana pun dengan mengacu pada mengamankan pinjaman tanpa agunan , tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada penandatangan bersama dengan tingkat bunga hanya 3% dan rencana dan jadwal pembayaran yang lebih baik, silakan hubungi Mrs Rossa Stanley (rossastanleyloancompany@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat bahagia sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan saya juga ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak. Anda dapat menghubunginya melalui ini
email- rossastanleyloancompany@gmail.com
untuk pertanyaan kontak saya adalah Whatsapp +(44)-7537-1690-15
email pribadi saya- figueiredoluciano2020@gmail.com
figueiredoluciano10@yahoo.com

Merissa Dari Malaysia said...

Negara::::::[Malaysia]
Nama:::::[Merissa Ahmed]
Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]


Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak [RM 450K] dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah::
[financialserviceauthority400@gmail.com]
Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: [merissaahmed11@gmail.com]

Negara::::::[Malaysia]
Nama:::::[Merissa Ahmed]
Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]

MRS KABU LAYU said...

Halo, semua, tolong, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk menyampaikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya menjalani kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesukaran membiayai,


Setelah berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan saya ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah secara kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta nasihat daripada rakan saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami membincangkannya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat


Saya memohon jumlah pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah rendah 2%, sehingga pinjaman yang diluluskan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.


Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira kerana akhirnya Tuhan memakbulkan doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan penghargaan sebenar, yang dapat memberikan harapan kepada hati saya.


Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana menjadikan hidup adil bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara mendapatkan pinjaman anda,

E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


Jadi, terima kasih banyak kerana meluangkan masa anda untuk membaca mengenai kejayaan saya dan saya berdoa semoga Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Saya bernama kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Suyono Ratha said...

Nama saya Suyono Ratha, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman Internet kerana banyak peminjam internet di sini semua penipu dan mereka hanya cerita untuk menipu wang anda, saya meminta pinjaman Rp750, 000,000, 00 dari seorang wanita di Turki dan saya memperoleh Rp25.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

Pada 12 Januari 2020, rakan saya KABU-LAYU di tempat kerja saya memerlukan saya pinjaman dari ACCESS LOAN FIRM dan dia akhirnya Menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya sangat banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga Tuhan memberkati Puan MARIA ALEXANDER atas apa yang telah dilakukannya kepada saya dan keluarga, saya memerlukan rakan-rakan saya untuk memaklumkan saya kepada seorang ibu yang baik.MARIA ALEXANDER, ACCESS LOAN FIRM, semoga dia memerlukan dan saya meminta pinjaman sebanyak Rp750,000,000, 00
Saya memerlukan terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.


Akhirnya, saya mendapat pinjaman di akaun bank saya dan saya meminta rakan saya KABU-LAYU untuk menerima pinjaman dan saya juga menyediakan banyak orang kepada Puan MARIA ALEXANDER ibu yang baik berharap mereka juga mendapat pinjaman mereka tanpa berlengah ..
Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya menghubungi ibu yang baik, anda memerlukan pinjaman dan anda juga akan memberikan bukti ibu yang baik.

jadi saya menggunakan cara ini untuk setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai yang membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA ALEXANDER melalui EMAIL: (mariaalexander818@gmail.com) (Whatsapp: +1 (254) 276-8402

Anda masih boleh menghubungi saya memerlukan lebih banyak maklumat melalui EMAIL: suyonoratha@gmail.com

Anda juga boleh menghubungi rakan saya KABU-LAYU melalui EMAILnya: kabulayu18@gmail.com
terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan dan kesejahteraan.

HUMMELS said...

Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan untuk memenuhi keperluan kewangan anda? Kami menawarkan pinjaman antara 2,000.00 hingga 100,000,000.00, kami boleh dipercayai, kuat, pantas dan dinamik, tanpa cek kredit dan kami menawarkan jaminan 100% untuk pinjaman asing selama tempoh pemindahan ini. Kami juga mengeluarkan pinjaman dalam mata wang penuh dengan faedah 2% untuk semua pinjaman dan tanpa wang pendahuluan .... Sekiranya anda berminat, hubungi kami melalui e-mel ini. Sila hubungi kami jika anda berminat melalui: {jameskelvine28@gmail.com} dan anda akan berpuas hati sepenuhnya.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman Rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

MRS KABU LAYU said...

Halo semuanya, tolong, saya ingin segera menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya memiliki hidup yang sehat tanpa stres dan kesulitan keuangan,


Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah secara kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk beralih ke teman saya untuk meminta saran tentang cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Ibu Maria yang merupakan CEO Maria Loan. Perusahaan


Saya mengajukan pinjaman dengan jumlah (900 juta) dengan tingkat bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan untuk transfer pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.


Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan keinginan hati saya.


Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria baik melalui E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,

E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276-8402.


Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya kabu lay, anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: ( kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Roni Dilla said...

Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena begitu banyak pemberi pinjaman Internet di sini adalah scammers dan mereka hanya berbagi cerita untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan Rp 15.000.000 tanpa mendapatkan pinjaman,

Pada 27 September 2017, teman saya Suri Yono di tempat saya memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari PUSAT PINJAMAN MODAL dan dia akhirnya menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sampai saya pergi bersamanya ke bank untuk mengkonfirmasi dan saya kagum bahwa saya telah kehilangan banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya. teman saya untuk memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL CENTER, dia membuat dan mengajukan pinjaman sebesar Rp500.000.000.

Saya memenuhi syarat dan ketentuan pinjaman perusahaan dan aplikasi pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan. Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya menghubungi teman saya Suri Yono bahwa saya telah menerima pinjaman dan saya juga telah memperkenalkan begitu banyak orang kepada ibu yang baik, Bu MARIA PEDRO.
Saya ingin Anda membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik. jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda juga akan bersaksi tentang niat baik ibu yang baik, jadi saya menggunakan jalan ini untuk memberi tahu setiap orang Indonesia dan orang lain yang layak untuk membaca kesaksian saya dan dia membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya MARIAPEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail .com]

Yono viadia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM

Anda masih dapat menghubungi saya jika membutuhkan informasi lebih lanjut melalui EMAIL: ronidilla76@gmail.com

Anda juga dapat menghubungi teman saya Suri

Terima kasih sekali lagi telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran