Friday, March 2, 2018

WARISAN KALAHKAN UMNO DI SABAH

KENAPAKAH UMNO PERLU DIKALAHKAN DI SABAH

Tajuk ini saya pilih berlandaskan faktor sejarah yang akan saya huraikan.

Tujuan Sabah dan Sarawak menyetujui untuk bersama dengan Semenanjung Tanah Melayu dalam sebuah negara Malaysia ialah untuk mencapai kemerdekaan. Ternyata pemimpin-pemimpin Sarawak sekarang ini, sekurang-kurangnya dalam kenyataan-kenyataan akhbar, lebih merdeka dari pemimpin-pemimpin di Sabah. Kemerdekaan ini wujud kerana UMNO tidak ada di Sarawak dan pemimpin UMNO tidak memimpin Sarawak.

Pemimpin-pemimpin Sarawak juga, walaupun berada dalam cabinet, tidak nampak mengabdikan diri kepada pemimpin kerajaan pusat sebagaimana yang dilakukan oleh pemimpin Sabah, dari UMNO, yang ditugaskan untuk berbuat demikian.

Parti Bumiputra Bersatu di Sarawak ialah sebuah parti tempatan dan pemimpinnya, yang juga pemimpin kerajaan di Sarawak mewakili kepentingan dan memberi keutamaan kepada Sarawak kerana ianya bukan cawangan dari sebuah parti bersifat nasional seperti UMNO. Ketua Perhubungan UMNO Negeri Sabah, hanyalah seorang sahaja dari antara 12 orang pemimpin UMNO negeri, 11 darinya dari negeri dan wilayah di Semenanjung dan Labuan.


Begitu juga kedudukan dalam kabinet persekutuan. Menteri dari Sabah, yang lemah wataknya, lebih mewakili kerajaan pusat untuk mengikat Sabah dan bukan Menteri yang berani mewakili Sabah dalam kabinet persekutuan. Keadaan ini berbeza dari keadaan di zaman Tun Dato' Mustapha menjadi menteri pusat atau di waktu Dato' Seri Shafie Apdal menjadi ahli kabinet. Malahan kita tahu bahawa Dato' Seri Shafie Apdal telah dipecat dalam usahanya menyelamatkan Malaysia dari belenggu hutang 1MDB dan bukan khusus kerana menimbulkan masalah di Sabah. Lain kedudukannya dengan Menteri dari parti-parti di Sarawak yang tidak merupakan cabang dari UMNO.

PAHLAWAN SILAM DI SABAH DAN SARAWAK

Walau pun di Sabah dan Sarawak sudah lama ada pahlawan, pejuang dan berbagai pergerakan yang menentang penjajahan sehingga ramai yang terkorban seperti Rosli Dhobi dan Awang Rambli, tetapi kebijakan pemimpin dan tokoh di ketiga wilayah ini untuk mencapai persetujuan bagi Sabah, Sarawak dan Semenantjung Tanah Melayu dengan cara bergabung dalam sebuah negara Malaysia bermula kerana keadaan politik di Indonesia dan Singapura di waktu itu.

BRITISH TAKUT PADA INDONESIA DAN SINGAPURA

Pihak British di zaman Indonesia dipimpin oleh Soekarno telah merasa bimbang dengan pengaruh komunis di Indonesia di bawah pimpinan D. N. Aidit yang begitu rapat mendampingi Soekarno.

Di Singapura pula, pemimpin parti PAP Lee Kuan Yew, yang di kala itu mirip kepada fahaman sosialis, juga bimbang jika perjuangan parti PAP yang semakin berpengaruh akan memaksa pihak British untuk memerdekakan Singapura dari penjajahannya.

Faktor sebenarnya yang membimbangkan pihak British adalah berkaitan adanya Selat Melaka sebagai saluran lautan bebas yang menghubungi lantan India dengan lautan China. 

Antara Singapura dan Indonesia, kerana jauhnya antara dua daratan dari dua negara ini tidak luas maka tidak ada laluan bebas antarabangsa yang boleh dilalui oleh kapal-kapal dari Lautan India ke Lautan China tanpa izin melalui lautan salah satu dari dua negara ini.

Oleh itu pihak British perlu menghalang kemungkinan dua buah negara ini, jika merdeka, bekerjasama atas dasar fahaman komunis/sosialis sehingga mereka boleh menutup laluan Selat Melaka dari dilalui oleh kapal dari negara yang dianggap anti komunis/sosialis.

Pada mulanya pihak British telah menawarkan kepada Malaya untuk menerima Singapura sebagai sebahagian dari negara Malaysia yang baru. Dengan kemasukan Singapura ke dalam Malaysia pihak British mengharapkan pemimpin-pemimpin di Malaya dapat menjamin tidak merebaknya fahaman sosialis di Singapura kerana Malaysia boleh mengguna ISA sebagai akta yang boleh menghalang kemaraan fahaman komunis/sosialis itu.

GABUNGAN MALAYA DAN SINGAPURA SAJA
AKAN MELEBIHKAN UNDI CHINA 

Walau bagaimana pun pemimpin-pemimpin Melayu di Malaya tidak bersetuju untuk bergabung dengan Singapura kerana takut jumlah pengundi etnik China akan melebihi Melayu dalam negara baru Malaysia.

Oleh kerana pada waktu yang sama perjuangan untuk kemerdekaan Sabah dan Sarawak juga semakin membara, walaupun tidak sekencang perjuangan untuk kemerdekaan Singapura, maka hasil perundingan dengan pemimpin-pemimpin di Sabah dan Sarawak maka satu persetujuan telah tercapai  untuk bergabung sama dengan Singapura dalam Malaysia.

KONSEP BUMIPUTERA DIKETENGAHKAN

Walaupun sebahagian besar dari penduduk Sabah dan Sarawak terdiri dari bukan Melayu dan bukan Islam, untuk menjadikan penubuhan Malaysia sebagai satu wadah yang tidak membimbangkan maka kalimat BUMIPUTERA telah dikeramatkan. Dalam kalimat BUMIPUTERA terangkum suku Kaum Asli di Sabah dan Sarawak yang bukan Melayu dan bukan Islam atau beragama Kristian. Dalam kalimat BUMIPUTERA ini termasuk penduduk Sabah dan Sarawak yang berugama Islam tetapi terdiri dari kaum yang bukan Melayu.

Walaupun dalam negara Malaysia jumlah Melayu tidak lagi menjadi majoriti tetapi melalui kalimat BUMIPUTERA, besama dengan penduduk asli di Sabah dan Sarawak kita menjadi majoriti, atau sekurang-kurangnya BUMIPUTERA melebihi kaum China apabila Singapura digabungkan dalam Malaysia. 

BRUNEI TERSELAMAT DARI BELENGGU KLEPTOKRASI

Di peringkat awal Brunei juga telah dirancangkan untuk turut sama bergabung dalam Malaysia. Tetapi, oleh kerana kebijaksanaan pemimpin Brunei, khususnya Raja yang memerintah, Brunei telah tidak turut serta. Kebijaksanaan ini terserlah kini memandang Brunei terselamat dari kongkongan pemimpin kleptokratik di Malaysia masakini. Jika Brunei turut serta dalam Malaysia sudah tentu nama Brunei tidak akan seharum namanya sekarang ini sebagai sebuah negara Melayu, Islam dan Beraja.

TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA
MENGELUARKAN SINGAPURA DARI MALAYSIA

Apabila Singapura berada dalam Malaysia, fahaman sosialisma parti PAP telah menular sehingga menjadi ancaman kepada politik UMNO di Malaysia.

Lantaran itu Tunku Abdul Rahman Putera telah mengeluarkan Singapura dari Malaysia.

'SOCIALISM THAT WORKS'

Bila sudah Merdeka Singapura tidak lagi menganut fahaman sosialis dalam pemerintahannya. Sosialisma Singapura sebenarnya merupakan satu jembatan untuk menghakiskan feudalisma dan kronisma Melayu.

Oleh kerana Lee Kuan Yew terkenal sebagai seorang sosialis di kalangan pelajar-pelajar di Britain sebelum Singapura merdeka, maka dalam satu pertemuan dengan pelajar-pelajar Malaysia dan Singapura di London ada pelajar yang bertanya Lee Kuan Yew atas sebabnya beliau tidak mengamalkan sosialisma dalam negara Singapura yang merdeka di bawah pimpinannya; sedangkan beliau sibuk dengan sosialismanya waktu di bawah British dan di waktu berada dalam Malaysia.

Saya terdengar jawapan Lee Kuan Yew: 'Di akhir hayatnya Lenin sendiri tidak yakin dengan sistem ekonomi komunis yang diperkenalkannya di Russia sehingga Lenin menjadi revisionis dan menggubal dasar baru yang dinamakan DASAR EKONOMI BARU dan memperkenalkan STATE CAPITALISM.'

Harry Lee (nama timangan Lee Kuan Yew) menyambung, 'Di Singapura kita tidak membina kapitalis dari kalangan rakyat Singapura, walaupun ramai kapitalis dari kalarangan rakyat Malaysia dan Indonesia di Singapura, tetapi kami mendirikan TEMASIK sebagai sebuah syarikat milik negara yang juga bererti milik rakyat Singapura.

TEMASIK, yang mewakili Singapura dalam dunia kapitalisma, menjadi menjadi kaya, tetapi rakyat Singapura mendapat gaji dan kemudahan hidup yang lumayan dengan mutu hidup yang tinggi dan membanggakan. Itulah 'SOSIALISMA YANG BOLEH BERJAYA' (Socialism that works). Saya telah hadir dalam perjumpaan di mana Lee Kuan Yew berkata demikian walaupun terjemahan saya kurang lengkap sebagaimana yang diketengahkannya.

NEGERI YANG BERNASIB BAIK
DI SEMENANJUNG MALAYSIA

Jelas kelihatan sekarang ini dua buah negeri di Semenanjung yang sangat bernasib baik kerana diperintah oleh bukan UMNO/BN, iaitu negeri Selangor dan Pulau Pinang. Dua buah negeri ini, selain Sarawak di timur, mempunyai tabungan 'reserve' wang yang begitu banyak. Seandainya UMNO/BN yang memerintah ketiga buah negeri ini sudah tentu nasib tabungan mereka akan terancam seperti terancamnya FELDA, LUTH, FELCRA, KWSP, KWAP, LTAT, MARA, PROTON, BNM, TANAH-TANAH BERHARGA DI KUALA LUMPUR dan LANGKAWI, GLCs dan lain-lain lagi.

TRENGGANU BERNASIB BAIK
DAPAT SELAMATKAN
TELAGA MINYAK MEREKA DARI GADAIAN

Trengganu bernasib baik kerana KDYMM Tuanku Sultan sempat menghalang konsesi minyak dilaut tidak dijadikan harta cagaran untuk pinjaman TIA (Trengganu Investment Authority) sehingga akhirnya nama TIA ditukar menjadi 1MDB dan hutangnya dijamin oleh Kerajaan Malaysia, yang akhirnya ditanggung oleh rakyat jelata.

NEGERI YANG PERNAH DIPERINTAH OLEH PAS

Walaupun Trengganu pernah sekejap diperintah oleh PAS tetapi dua buah negeri lain yang pernah diperintah oleh PAS ialah Kedah dan Kelantan, yang sehingga sekarang masih di bawah pemerintahan PAS.

PAS di Trengganu tidak begitu kuat, kerana tiada zakat padi, dan besar bergantung kepada karisma Dato' Haji Hadi Awang.
 
TEORI 3 P

PAS di Kedah dan Kelantan, subur kerana banyaknya pondok yang biaya untuknya datang dari zakat yang dibayar kepada guru pondok oleh penanam padi. Padilah, yang pada mulanya menjadi sumber kewangan yang menyuburkan pertumbuhan sekolah ugama rakyat atau pun pondok (Teori 3 P = Padi, Pondok dan Pas). Itulah sebabnya di kawasan yang ada padi saja wujudnya pondok di seluruh Semenanjung. Di kawasan-kawasan FELDA terdapat PAS yang benihnya telah menetas di sana di waktu Presiden PAS Dato' Asri bin Haji Muda menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar di waktu PAS berada dalam Barisan Nasional.

UMNO tidak untung dengan menguasai negeri yang miskin seperti Kelantan dan Kedah.

LANGKAWI BAKAL MENJADI MANGSA
JIKA BN MENANG
(NA'UZUBILLAH)

Walau bagaimana pun, dengan jasa Tun Dr. Mahathir, Langkawi sudah menjadi kumpulan pulau yang sangat berharga. Maka ianya menjadi sasaran kleptokrat yang berhasrat menjadikannya pusat pelancongan berlandaskan maksiat seperti di Monaco. Di Monaco di dapati banyak pusat judi kasino, pelacuran. LGBT dan merupakan pusat pelancongan untuk selebriti dunia.

Langkawi juga boleh menjadi 'second home' bagi rakyat asing yang mampu membeli condominium yang mahal yang di luar kemampuan penduduk Langkawi dan Kedah untuk membelinya. Penghalang besar kepada tercapainya hasrat ini ialah Dato' Seri Mukhriz Mahathir.

Walaubagaimana pun apabila Dato' Seri Mukhriz dapat disingkir tokoh kleptokrat terhalang dari melaksanakan programnya kerana kuasa Istana yang anti judi. Tunku Abdul Rahman pernah meluluskan lesen kasino untuk diadakan di Langkawi Island Resort milik Low Yatt, pemilik Federal Hotel di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Siap hotel dibina lesen kasino dipindahkan ke Genting Highland kerana bantahan KDYMM Tuanku Sultan, iaitu kekanda kepada Tunku Abdul Rahman sendiri.

ANCAMAN TERHADAP PULAU-PULAU
SEPANJANG PANTAI DI KEDAI

Rancangan kasino ini mungkin boleh dilaksanakan jika Langkawi dikeluarkan dari Kedah sebagaimana Labuan dikeluarkan dari Sabah. Rakyat Kedah perlu sedar atas kemungkinan ini kerana 5 buah pulau sepanjang pantai Kedah, iaitu Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Bunting, Pulau Songsong dan Pulau Payar adalah sasaran bagi pelabur bukan kita dari luar negara.

KETUA UMNO BAHAGIAN DI KELANTAN
BERUNTUNG JIKA BN KALAH
SEANDAINYA MEREKA TIDAK MENJADI CALON

Ketua-ketua UMNO Bahagian di Kelantan, jika tidak dibenarkan bertanding, atau tidak menang jika menjadi calon, lebih suka negerinya diperintah oleh PAS. Dengan demikian, perbelanjaan untuk kawasan-kawasan Parlimen akan disalurkan oleh Menteri Kerajaan Pusat, khususnya dengan pengaruh Menteri yang ramai berasal dari Kelantan, kepada Ketua-Ketua UMNO Bahagian.

Ketua UMNO Bahagian akan beruntung jika PAS memerintah Kelantan. Tetapi, dalam keadaan UMNO/BN besar kemungkinan akan kalah dalam PRU ke 14, maka satu sistem silap mata sedang diatur sesama UMNO/PAS kerana UMNO tidak mahu kalah lagi di Kelantan dan PAS juga ingin mengekalkan penguasaannya ke atas Kelantan.

Oleh kerana dana yang banyak diperlukan oleh PAS untuk bertanding dalam pilihanraya maka Presiden PAS Dato' Haji Hadi Awang, yang tidak menguasai mana-mana negeri untuk dijadikan sumber dana, terpaksa mencari dana dari sumber yang banyak wang, walaupun wang itu dari sumber hutang yang  bertimbun yang kononnya derma halal dari sumber negara di mana terletaknya Kaabah.

Jika PAS di satu masa dulu sanggup menggadai tanah di Selatan Kelantan kepada Taukeh di Singapura untuk mendapat biaya pilihanraya, apatahlagi jika ada pihak yang sanggup bermain silap mata dengan PAS asalkan ada biaya untuk PRU ke 14. Sekurang-kurangnya PAS boleh meletak calon untuk dikekahkan atau kalah ditempat yang PAKATAN HARAPAN bertanding supaya ada tempat untuk melarikan undi jika pengundi sudah muak untuk memangkah BN/UMNO. 

PILIHLAH DENGAN BIJAK - ASAL BUKAN BN ATAU PAS

Kesimpulannya, penulis menyeru supaya rakyat Sabah akan memilih parti tempatan, WARISAN, dalam PRU ke 14, Pulau Pinang dan Selangor akan kekal di bawah PAKATAN HARAPAN. Langkawi akan diselamatkan dengan mengalahkan UMN/BN di Kedah. Kelantan akan menolak UMNO dan PAS untuk memilih PAKATAN HARAPAN di Kelantan. Johor akan menunjuk taringnya dan tidak merestui Tan Sri Muhyiddin Yasin, mantan Menteri Besar Johor dan mantan Timbalan Perdana Menteri dihina dengan pemecatan semata-mata kerana bertanya fasal 1MDB untuk mencari jalan supaya Malaysia dapat diselamatkan. Tambahlah majoriti kemenangan BN di Negeri Sembilan di mana BN tersangat lemah kerana adanya Rosmah, Khairy Jamaluddin, Azalina dan projek 'pemeliharaan lembu dalam kondo' yang gagal di Gemas. Rakyat hendaklah tidak mengundi BN untuk selamatkan kekayaan di negeri PERAK.

Peneroka FELDA dan anak cucu peneroka hendaklah menolak BN yang telah mencabul warisan Tun Abdul Razak. Veteran tentera dan polis jangan lupa kepada pengalaman mereka mempertahankan negara dari ancaman komunis yang tidak bertuhan. Sebagai umat Islam kita perlu protes menentang sikap baru kerajaan terhadap Zions Yahudi Israel yang dibenarkan masuk secara rasmi ke Malaysia sedangkan mereka sedang menyembelih rakyat Palestin.

Kita perlu buang sifat TAKUT kepada China yang bukan komunis, dan kita perlu BERANI berkawan dengan China yang menjadi rakyat Malaysia dan sesiapa saja yang kuat MENENTANG RASUAH, apatahlagi jika yang rasuah itu ialah dari kalangan bangsa kita sendiri yang telah menipu kita selama ini.

Apabila Warisan menang di Sabah, Pakatan Harapan menang di Semenanjung dan mereka yang menang di Sarawak boleh menyertakan Warisan dan Pakatan Harapan untuk menubuhkan kerajaan pusat maka dapatlah kita hapuskan segala gejala yang menyusahkan rakyat seperti GST, dapatlah kita membaiki institusi amanah yang kini sudah ternoda, dan dapatlah kita menuntut balik harta kita yang disita atau dirampas di Amerika Syarikat, di Singapura, di Switzerland, di mana saja, termasuk di Bali, di mana sebuah kapal termahal milik Jho Teik Low bersembunyi.
 KITA PERLU MENJADI BANGSA YANG BERANI BERUBAH KERANA SUDAH TERLALU LAMA PERASAAN TAKUT KITA DISALAHGUNAKAN OLEH MEREKA YANG KITA PERCAYAI UNTUK MEMBANGSATKAN AGAMA, BANGSA DAN NEGARA KITA SENDIRI.
 

11 comments:

Anonymous said...

Tan Sri. U gonna be missed. Semuga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Tan Sri dan ditempat bersama golongan yg beriman. Alfatihah

Faizi Mansor

Anonymous said...

Semoga Allah mencucuri rahmat kepada roh TSJ..Al-Fatehah

Anonymous said...

Di mana kan ku cari ganti?

Awal tahun ini 2018 aku kehilangan seorang yang aku panggil Abah..

Hari ini aku kehilangan seorang yang aku panggil pewaris pemikiran agung ayahanda Tun..

Hasratku berguru minda agung dengan Almarhum TSJ tidak tercapai sudah..

Semoga Allah swt menempatkan roh TSJ bersama-sama orang-orang beriman dan para solihin serta dicucuri rahmat ke atas roh Almarhum..Amin Ya Rabb

Al-Fatehah..

Farid

Jasni Tajudin said...

Innalillahiwainnailaihirojiun.....kami akan merindui tuan. Bersemadilah dengan aman....amin

me ordinary said...

Innalillahiwainnailairojion. .. Dalam hujung hidupnya pun masih boleh menulis sesuatu untuk memberi manfaat pd rakyat malaysia terutamanya masyarakat Melayu berfikir tentang sejarah di wkatu dahulu dan kesan di ms akan datang ..
Al-fatihah

Cheset said...

Innalillahiwainnailahirojiun.Aku kehilangan seorang lagi tokoh pemikir Melayu.Banyak yang dapat dipelajari daripada pemikiran beliau.Pengetahuannya sangat luas berkenaan perjuangan,bangsa Melayu,alam Melayu,dan sejarahnya.Semua yang ditulis oleh Allahyarham mampu membina pemikiran,dan membentuk diri untuk mengenali siapa kita,asal usul kita,serta ke mana kah harus kita tuju.Perginya seorang ilmuan.Semoga rohnya dicucuri rahmat.

شركة المثالية said...


شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر

الصفوة جروب said...

شركة المثالية للتنظيف افضل شركة تنظيف بالمنطقة الشرقية تخصصت في تقديم كافة الاعمال المنزية من نظافة ومكافحة حشرات بالمنطقة فلديها افضل الخدماتبافضل جودة واوبارخص الاسعار التي لا تتوفر الا معها كافضل وارخص شركة تنظيف بالاضافة الي خدمتا مكافحة الحشرات ورش المبيدات الامنة والفعالة علي الحشرات بجميع انواعها .. تقدم لكم اليوم افضل العروض والخدمات بخصومات هائلة يمكنكم الحصول عليها من خلال الروابط التالية

شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للنظافة
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف

الصفوة جروب said...

شركة امست للتنظيف افضل شركة لتنظيف المنازل والشقق والفللوالبيوت والمجالس والكنب والمفروشات والخزانات بالقطيف والمنطقة الشرقية لديها عمالة مدربة وخصومات هائلة طما توفر خدمات مكافحة الحشرات ورش المبيدات بالقطيف باسعار رخيصة ومناسبة وخصومات هائلة

شركة امست للتنظيف
امست للنظافة القطيف
شركة امست لمكافحة الحشرات
شركة امست لرش المبيدات

faizi mansor said...

Allahyarham Tan Sri Sanusi,

Walau arwah Tan Sri sudah tiada lagi, tapi saya ingin menyatakan bahawa perjuangan Tan Sri untuk menakluk Malaysia bersama Tun M telah berjaya. Jasa Tan Sri akan di kenang selama lamanya. Terjma kasih Tan Sri Sanusi Junid atas jasa Tan Sri. Tan Sri akan kami sangat2 rindui. Jika arwah Tan Sri masih ada, inilah hadiah berharga bagi Tan Sri.

Tenanglah Tan Sri Sanusi Junid di sana... Al Fatihah.

Faizi Mansor

shahrazad said...

Innalillahiwainnailahirojiun.
Aku kehilangan seorang lagi tokoh pemikir Melayu.
Banyak yang dapat dipelajari daripada pemikiran beliau.
Sentiasa mengikuti penulisan beliau.