Friday, March 2, 2018

WARISAN KALAHKAN UMNO DI SABAH

KENAPAKAH UMNO PERLU DIKALAHKAN DI SABAH

Tajuk ini saya pilih berlandaskan faktor sejarah yang akan saya huraikan.

Tujuan Sabah dan Sarawak menyetujui untuk bersama dengan Semenanjung Tanah Melayu dalam sebuah negara Malaysia ialah untuk mencapai kemerdekaan. Ternyata pemimpin-pemimpin Sarawak sekarang ini, sekurang-kurangnya dalam kenyataan-kenyataan akhbar, lebih merdeka dari pemimpin-pemimpin di Sabah. Kemerdekaan ini wujud kerana UMNO tidak ada di Sarawak dan pemimpin UMNO tidak memimpin Sarawak.

Pemimpin-pemimpin Sarawak juga, walaupun berada dalam cabinet, tidak nampak mengabdikan diri kepada pemimpin kerajaan pusat sebagaimana yang dilakukan oleh pemimpin Sabah, dari UMNO, yang ditugaskan untuk berbuat demikian.

Parti Bumiputra Bersatu di Sarawak ialah sebuah parti tempatan dan pemimpinnya, yang juga pemimpin kerajaan di Sarawak mewakili kepentingan dan memberi keutamaan kepada Sarawak kerana ianya bukan cawangan dari sebuah parti bersifat nasional seperti UMNO. Ketua Perhubungan UMNO Negeri Sabah, hanyalah seorang sahaja dari antara 12 orang pemimpin UMNO negeri, 11 darinya dari negeri dan wilayah di Semenanjung dan Labuan.


Begitu juga kedudukan dalam kabinet persekutuan. Menteri dari Sabah, yang lemah wataknya, lebih mewakili kerajaan pusat untuk mengikat Sabah dan bukan Menteri yang berani mewakili Sabah dalam kabinet persekutuan. Keadaan ini berbeza dari keadaan di zaman Tun Dato' Mustapha menjadi menteri pusat atau di waktu Dato' Seri Shafie Apdal menjadi ahli kabinet. Malahan kita tahu bahawa Dato' Seri Shafie Apdal telah dipecat dalam usahanya menyelamatkan Malaysia dari belenggu hutang 1MDB dan bukan khusus kerana menimbulkan masalah di Sabah. Lain kedudukannya dengan Menteri dari parti-parti di Sarawak yang tidak merupakan cabang dari UMNO.

PAHLAWAN SILAM DI SABAH DAN SARAWAK

Walau pun di Sabah dan Sarawak sudah lama ada pahlawan, pejuang dan berbagai pergerakan yang menentang penjajahan sehingga ramai yang terkorban seperti Rosli Dhobi dan Awang Rambli, tetapi kebijakan pemimpin dan tokoh di ketiga wilayah ini untuk mencapai persetujuan bagi Sabah, Sarawak dan Semenantjung Tanah Melayu dengan cara bergabung dalam sebuah negara Malaysia bermula kerana keadaan politik di Indonesia dan Singapura di waktu itu.

BRITISH TAKUT PADA INDONESIA DAN SINGAPURA

Pihak British di zaman Indonesia dipimpin oleh Soekarno telah merasa bimbang dengan pengaruh komunis di Indonesia di bawah pimpinan D. N. Aidit yang begitu rapat mendampingi Soekarno.

Di Singapura pula, pemimpin parti PAP Lee Kuan Yew, yang di kala itu mirip kepada fahaman sosialis, juga bimbang jika perjuangan parti PAP yang semakin berpengaruh akan memaksa pihak British untuk memerdekakan Singapura dari penjajahannya.

Faktor sebenarnya yang membimbangkan pihak British adalah berkaitan adanya Selat Melaka sebagai saluran lautan bebas yang menghubungi lantan India dengan lautan China. 

Antara Singapura dan Indonesia, kerana jauhnya antara dua daratan dari dua negara ini tidak luas maka tidak ada laluan bebas antarabangsa yang boleh dilalui oleh kapal-kapal dari Lautan India ke Lautan China tanpa izin melalui lautan salah satu dari dua negara ini.

Oleh itu pihak British perlu menghalang kemungkinan dua buah negara ini, jika merdeka, bekerjasama atas dasar fahaman komunis/sosialis sehingga mereka boleh menutup laluan Selat Melaka dari dilalui oleh kapal dari negara yang dianggap anti komunis/sosialis.

Pada mulanya pihak British telah menawarkan kepada Malaya untuk menerima Singapura sebagai sebahagian dari negara Malaysia yang baru. Dengan kemasukan Singapura ke dalam Malaysia pihak British mengharapkan pemimpin-pemimpin di Malaya dapat menjamin tidak merebaknya fahaman sosialis di Singapura kerana Malaysia boleh mengguna ISA sebagai akta yang boleh menghalang kemaraan fahaman komunis/sosialis itu.

GABUNGAN MALAYA DAN SINGAPURA SAJA
AKAN MELEBIHKAN UNDI CHINA 

Walau bagaimana pun pemimpin-pemimpin Melayu di Malaya tidak bersetuju untuk bergabung dengan Singapura kerana takut jumlah pengundi etnik China akan melebihi Melayu dalam negara baru Malaysia.

Oleh kerana pada waktu yang sama perjuangan untuk kemerdekaan Sabah dan Sarawak juga semakin membara, walaupun tidak sekencang perjuangan untuk kemerdekaan Singapura, maka hasil perundingan dengan pemimpin-pemimpin di Sabah dan Sarawak maka satu persetujuan telah tercapai  untuk bergabung sama dengan Singapura dalam Malaysia.

KONSEP BUMIPUTERA DIKETENGAHKAN

Walaupun sebahagian besar dari penduduk Sabah dan Sarawak terdiri dari bukan Melayu dan bukan Islam, untuk menjadikan penubuhan Malaysia sebagai satu wadah yang tidak membimbangkan maka kalimat BUMIPUTERA telah dikeramatkan. Dalam kalimat BUMIPUTERA terangkum suku Kaum Asli di Sabah dan Sarawak yang bukan Melayu dan bukan Islam atau beragama Kristian. Dalam kalimat BUMIPUTERA ini termasuk penduduk Sabah dan Sarawak yang berugama Islam tetapi terdiri dari kaum yang bukan Melayu.

Walaupun dalam negara Malaysia jumlah Melayu tidak lagi menjadi majoriti tetapi melalui kalimat BUMIPUTERA, besama dengan penduduk asli di Sabah dan Sarawak kita menjadi majoriti, atau sekurang-kurangnya BUMIPUTERA melebihi kaum China apabila Singapura digabungkan dalam Malaysia. 

BRUNEI TERSELAMAT DARI BELENGGU KLEPTOKRASI

Di peringkat awal Brunei juga telah dirancangkan untuk turut sama bergabung dalam Malaysia. Tetapi, oleh kerana kebijaksanaan pemimpin Brunei, khususnya Raja yang memerintah, Brunei telah tidak turut serta. Kebijaksanaan ini terserlah kini memandang Brunei terselamat dari kongkongan pemimpin kleptokratik di Malaysia masakini. Jika Brunei turut serta dalam Malaysia sudah tentu nama Brunei tidak akan seharum namanya sekarang ini sebagai sebuah negara Melayu, Islam dan Beraja.

TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA
MENGELUARKAN SINGAPURA DARI MALAYSIA

Apabila Singapura berada dalam Malaysia, fahaman sosialisma parti PAP telah menular sehingga menjadi ancaman kepada politik UMNO di Malaysia.

Lantaran itu Tunku Abdul Rahman Putera telah mengeluarkan Singapura dari Malaysia.

'SOCIALISM THAT WORKS'

Bila sudah Merdeka Singapura tidak lagi menganut fahaman sosialis dalam pemerintahannya. Sosialisma Singapura sebenarnya merupakan satu jembatan untuk menghakiskan feudalisma dan kronisma Melayu.

Oleh kerana Lee Kuan Yew terkenal sebagai seorang sosialis di kalangan pelajar-pelajar di Britain sebelum Singapura merdeka, maka dalam satu pertemuan dengan pelajar-pelajar Malaysia dan Singapura di London ada pelajar yang bertanya Lee Kuan Yew atas sebabnya beliau tidak mengamalkan sosialisma dalam negara Singapura yang merdeka di bawah pimpinannya; sedangkan beliau sibuk dengan sosialismanya waktu di bawah British dan di waktu berada dalam Malaysia.

Saya terdengar jawapan Lee Kuan Yew: 'Di akhir hayatnya Lenin sendiri tidak yakin dengan sistem ekonomi komunis yang diperkenalkannya di Russia sehingga Lenin menjadi revisionis dan menggubal dasar baru yang dinamakan DASAR EKONOMI BARU dan memperkenalkan STATE CAPITALISM.'

Harry Lee (nama timangan Lee Kuan Yew) menyambung, 'Di Singapura kita tidak membina kapitalis dari kalangan rakyat Singapura, walaupun ramai kapitalis dari kalarangan rakyat Malaysia dan Indonesia di Singapura, tetapi kami mendirikan TEMASIK sebagai sebuah syarikat milik negara yang juga bererti milik rakyat Singapura.

TEMASIK, yang mewakili Singapura dalam dunia kapitalisma, menjadi menjadi kaya, tetapi rakyat Singapura mendapat gaji dan kemudahan hidup yang lumayan dengan mutu hidup yang tinggi dan membanggakan. Itulah 'SOSIALISMA YANG BOLEH BERJAYA' (Socialism that works). Saya telah hadir dalam perjumpaan di mana Lee Kuan Yew berkata demikian walaupun terjemahan saya kurang lengkap sebagaimana yang diketengahkannya.

NEGERI YANG BERNASIB BAIK
DI SEMENANJUNG MALAYSIA

Jelas kelihatan sekarang ini dua buah negeri di Semenanjung yang sangat bernasib baik kerana diperintah oleh bukan UMNO/BN, iaitu negeri Selangor dan Pulau Pinang. Dua buah negeri ini, selain Sarawak di timur, mempunyai tabungan 'reserve' wang yang begitu banyak. Seandainya UMNO/BN yang memerintah ketiga buah negeri ini sudah tentu nasib tabungan mereka akan terancam seperti terancamnya FELDA, LUTH, FELCRA, KWSP, KWAP, LTAT, MARA, PROTON, BNM, TANAH-TANAH BERHARGA DI KUALA LUMPUR dan LANGKAWI, GLCs dan lain-lain lagi.

TRENGGANU BERNASIB BAIK
DAPAT SELAMATKAN
TELAGA MINYAK MEREKA DARI GADAIAN

Trengganu bernasib baik kerana KDYMM Tuanku Sultan sempat menghalang konsesi minyak dilaut tidak dijadikan harta cagaran untuk pinjaman TIA (Trengganu Investment Authority) sehingga akhirnya nama TIA ditukar menjadi 1MDB dan hutangnya dijamin oleh Kerajaan Malaysia, yang akhirnya ditanggung oleh rakyat jelata.

NEGERI YANG PERNAH DIPERINTAH OLEH PAS

Walaupun Trengganu pernah sekejap diperintah oleh PAS tetapi dua buah negeri lain yang pernah diperintah oleh PAS ialah Kedah dan Kelantan, yang sehingga sekarang masih di bawah pemerintahan PAS.

PAS di Trengganu tidak begitu kuat, kerana tiada zakat padi, dan besar bergantung kepada karisma Dato' Haji Hadi Awang.
 
TEORI 3 P

PAS di Kedah dan Kelantan, subur kerana banyaknya pondok yang biaya untuknya datang dari zakat yang dibayar kepada guru pondok oleh penanam padi. Padilah, yang pada mulanya menjadi sumber kewangan yang menyuburkan pertumbuhan sekolah ugama rakyat atau pun pondok (Teori 3 P = Padi, Pondok dan Pas). Itulah sebabnya di kawasan yang ada padi saja wujudnya pondok di seluruh Semenanjung. Di kawasan-kawasan FELDA terdapat PAS yang benihnya telah menetas di sana di waktu Presiden PAS Dato' Asri bin Haji Muda menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar di waktu PAS berada dalam Barisan Nasional.

UMNO tidak untung dengan menguasai negeri yang miskin seperti Kelantan dan Kedah.

LANGKAWI BAKAL MENJADI MANGSA
JIKA BN MENANG
(NA'UZUBILLAH)

Walau bagaimana pun, dengan jasa Tun Dr. Mahathir, Langkawi sudah menjadi kumpulan pulau yang sangat berharga. Maka ianya menjadi sasaran kleptokrat yang berhasrat menjadikannya pusat pelancongan berlandaskan maksiat seperti di Monaco. Di Monaco di dapati banyak pusat judi kasino, pelacuran. LGBT dan merupakan pusat pelancongan untuk selebriti dunia.

Langkawi juga boleh menjadi 'second home' bagi rakyat asing yang mampu membeli condominium yang mahal yang di luar kemampuan penduduk Langkawi dan Kedah untuk membelinya. Penghalang besar kepada tercapainya hasrat ini ialah Dato' Seri Mukhriz Mahathir.

Walaubagaimana pun apabila Dato' Seri Mukhriz dapat disingkir tokoh kleptokrat terhalang dari melaksanakan programnya kerana kuasa Istana yang anti judi. Tunku Abdul Rahman pernah meluluskan lesen kasino untuk diadakan di Langkawi Island Resort milik Low Yatt, pemilik Federal Hotel di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Siap hotel dibina lesen kasino dipindahkan ke Genting Highland kerana bantahan KDYMM Tuanku Sultan, iaitu kekanda kepada Tunku Abdul Rahman sendiri.

ANCAMAN TERHADAP PULAU-PULAU
SEPANJANG PANTAI DI KEDAI

Rancangan kasino ini mungkin boleh dilaksanakan jika Langkawi dikeluarkan dari Kedah sebagaimana Labuan dikeluarkan dari Sabah. Rakyat Kedah perlu sedar atas kemungkinan ini kerana 5 buah pulau sepanjang pantai Kedah, iaitu Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Bunting, Pulau Songsong dan Pulau Payar adalah sasaran bagi pelabur bukan kita dari luar negara.

KETUA UMNO BAHAGIAN DI KELANTAN
BERUNTUNG JIKA BN KALAH
SEANDAINYA MEREKA TIDAK MENJADI CALON

Ketua-ketua UMNO Bahagian di Kelantan, jika tidak dibenarkan bertanding, atau tidak menang jika menjadi calon, lebih suka negerinya diperintah oleh PAS. Dengan demikian, perbelanjaan untuk kawasan-kawasan Parlimen akan disalurkan oleh Menteri Kerajaan Pusat, khususnya dengan pengaruh Menteri yang ramai berasal dari Kelantan, kepada Ketua-Ketua UMNO Bahagian.

Ketua UMNO Bahagian akan beruntung jika PAS memerintah Kelantan. Tetapi, dalam keadaan UMNO/BN besar kemungkinan akan kalah dalam PRU ke 14, maka satu sistem silap mata sedang diatur sesama UMNO/PAS kerana UMNO tidak mahu kalah lagi di Kelantan dan PAS juga ingin mengekalkan penguasaannya ke atas Kelantan.

Oleh kerana dana yang banyak diperlukan oleh PAS untuk bertanding dalam pilihanraya maka Presiden PAS Dato' Haji Hadi Awang, yang tidak menguasai mana-mana negeri untuk dijadikan sumber dana, terpaksa mencari dana dari sumber yang banyak wang, walaupun wang itu dari sumber hutang yang  bertimbun yang kononnya derma halal dari sumber negara di mana terletaknya Kaabah.

Jika PAS di satu masa dulu sanggup menggadai tanah di Selatan Kelantan kepada Taukeh di Singapura untuk mendapat biaya pilihanraya, apatahlagi jika ada pihak yang sanggup bermain silap mata dengan PAS asalkan ada biaya untuk PRU ke 14. Sekurang-kurangnya PAS boleh meletak calon untuk dikekahkan atau kalah ditempat yang PAKATAN HARAPAN bertanding supaya ada tempat untuk melarikan undi jika pengundi sudah muak untuk memangkah BN/UMNO. 

PILIHLAH DENGAN BIJAK - ASAL BUKAN BN ATAU PAS

Kesimpulannya, penulis menyeru supaya rakyat Sabah akan memilih parti tempatan, WARISAN, dalam PRU ke 14, Pulau Pinang dan Selangor akan kekal di bawah PAKATAN HARAPAN. Langkawi akan diselamatkan dengan mengalahkan UMN/BN di Kedah. Kelantan akan menolak UMNO dan PAS untuk memilih PAKATAN HARAPAN di Kelantan. Johor akan menunjuk taringnya dan tidak merestui Tan Sri Muhyiddin Yasin, mantan Menteri Besar Johor dan mantan Timbalan Perdana Menteri dihina dengan pemecatan semata-mata kerana bertanya fasal 1MDB untuk mencari jalan supaya Malaysia dapat diselamatkan. Tambahlah majoriti kemenangan BN di Negeri Sembilan di mana BN tersangat lemah kerana adanya Rosmah, Khairy Jamaluddin, Azalina dan projek 'pemeliharaan lembu dalam kondo' yang gagal di Gemas. Rakyat hendaklah tidak mengundi BN untuk selamatkan kekayaan di negeri PERAK.

Peneroka FELDA dan anak cucu peneroka hendaklah menolak BN yang telah mencabul warisan Tun Abdul Razak. Veteran tentera dan polis jangan lupa kepada pengalaman mereka mempertahankan negara dari ancaman komunis yang tidak bertuhan. Sebagai umat Islam kita perlu protes menentang sikap baru kerajaan terhadap Zions Yahudi Israel yang dibenarkan masuk secara rasmi ke Malaysia sedangkan mereka sedang menyembelih rakyat Palestin.

Kita perlu buang sifat TAKUT kepada China yang bukan komunis, dan kita perlu BERANI berkawan dengan China yang menjadi rakyat Malaysia dan sesiapa saja yang kuat MENENTANG RASUAH, apatahlagi jika yang rasuah itu ialah dari kalangan bangsa kita sendiri yang telah menipu kita selama ini.

Apabila Warisan menang di Sabah, Pakatan Harapan menang di Semenanjung dan mereka yang menang di Sarawak boleh menyertakan Warisan dan Pakatan Harapan untuk menubuhkan kerajaan pusat maka dapatlah kita hapuskan segala gejala yang menyusahkan rakyat seperti GST, dapatlah kita membaiki institusi amanah yang kini sudah ternoda, dan dapatlah kita menuntut balik harta kita yang disita atau dirampas di Amerika Syarikat, di Singapura, di Switzerland, di mana saja, termasuk di Bali, di mana sebuah kapal termahal milik Jho Teik Low bersembunyi.
 KITA PERLU MENJADI BANGSA YANG BERANI BERUBAH KERANA SUDAH TERLALU LAMA PERASAAN TAKUT KITA DISALAHGUNAKAN OLEH MEREKA YANG KITA PERCAYAI UNTUK MEMBANGSATKAN AGAMA, BANGSA DAN NEGARA KITA SENDIRI.
 

51 comments:

Anonymous said...

Tan Sri. U gonna be missed. Semuga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Tan Sri dan ditempat bersama golongan yg beriman. Alfatihah

Faizi Mansor

Anonymous said...

Semoga Allah mencucuri rahmat kepada roh TSJ..Al-Fatehah

Anonymous said...

Di mana kan ku cari ganti?

Awal tahun ini 2018 aku kehilangan seorang yang aku panggil Abah..

Hari ini aku kehilangan seorang yang aku panggil pewaris pemikiran agung ayahanda Tun..

Hasratku berguru minda agung dengan Almarhum TSJ tidak tercapai sudah..

Semoga Allah swt menempatkan roh TSJ bersama-sama orang-orang beriman dan para solihin serta dicucuri rahmat ke atas roh Almarhum..Amin Ya Rabb

Al-Fatehah..

Farid

Unknown said...

Innalillahiwainnailaihirojiun.....kami akan merindui tuan. Bersemadilah dengan aman....amin

me ordinary said...

Innalillahiwainnailairojion. .. Dalam hujung hidupnya pun masih boleh menulis sesuatu untuk memberi manfaat pd rakyat malaysia terutamanya masyarakat Melayu berfikir tentang sejarah di wkatu dahulu dan kesan di ms akan datang ..
Al-fatihah

Cheset said...

Innalillahiwainnailahirojiun.Aku kehilangan seorang lagi tokoh pemikir Melayu.Banyak yang dapat dipelajari daripada pemikiran beliau.Pengetahuannya sangat luas berkenaan perjuangan,bangsa Melayu,alam Melayu,dan sejarahnya.Semua yang ditulis oleh Allahyarham mampu membina pemikiran,dan membentuk diri untuk mengenali siapa kita,asal usul kita,serta ke mana kah harus kita tuju.Perginya seorang ilmuan.Semoga rohnya dicucuri rahmat.

faizi mansor said...

Allahyarham Tan Sri Sanusi,

Walau arwah Tan Sri sudah tiada lagi, tapi saya ingin menyatakan bahawa perjuangan Tan Sri untuk menakluk Malaysia bersama Tun M telah berjaya. Jasa Tan Sri akan di kenang selama lamanya. Terjma kasih Tan Sri Sanusi Junid atas jasa Tan Sri. Tan Sri akan kami sangat2 rindui. Jika arwah Tan Sri masih ada, inilah hadiah berharga bagi Tan Sri.

Tenanglah Tan Sri Sanusi Junid di sana... Al Fatihah.

Faizi Mansor

shahrazad said...

Innalillahiwainnailahirojiun.
Aku kehilangan seorang lagi tokoh pemikir Melayu.
Banyak yang dapat dipelajari daripada pemikiran beliau.
Sentiasa mengikuti penulisan beliau.

Anonymous said...

Moga roh tuan dirahmati ALLAH... AMIN...

Oscar Fernandez said...

Really nice and informative blog, keep it up buddy…Thanks for sharing

Anonymous said...

last2 pru 14 ..rakyat malaysia kena kencing dengan mahadir,

Clipping Path said...

I really enjoyed your blog Thanks for sharing such an informative post.

Dale Morris said...

Norton toll free number
McAfee customer service phone number
Malwarebytes support telephone number
Hp printer support contact number
Canon printer technical support phone number

Clipping said...

I'm appreciate your writing skill. Please keep on working hard. Thanks for sharing.

shalley30 said...

We are backed up with the team of highly skilled and well-trained technicians, who are always ready to resolve any type of HP Printer issues such as Install HP Printer Drivers, Paper Jam Issue, Cartage Issue or any other Issue. We know the value of your task & time thus we try to resolve every single issue as soon as possible with our hp printer Customer Service number. Just dial our Toll-Free Number .
Gmail Customer Service Number
Gmail support number
Gmail Account Login Problems
Gmail support number
Yahoo support number
Macbook support number
Gmail support number
Yahoo support number
Macbook support number

DewaZeus said...

BISA DEPOSIT VIA PULSA XL

DewaZeus adalah partner dari situs ZeusBola, yang merupakan bandar master agen taruhan judi bola, Casino, Poker, taruhan sabung ayam online S128, CF88 DewaPoker, Live Casino Agen Resmi Lisensi Filipina Paling Terpercaya di Indonesia, hanya di bolazeus.

Sbg Perwakilan Bola Sbobet Indonesia Terpercaya, ZeusBola telah berkerja sama bersama industri Sbobet beroperasi di Asia yg dilisensikan oleh First Cagayan Leisure & Resort Corporation, Manila-Filipina dan di Eropa dilisensikan oleh sang penguasa Isle of Man untuk beroperasi sebagai juru taruhan latihan jasmani sedunia.

main judi pakai pulsa
https://dewazeus.site/situs-agen-taruhan-poker-deposit-via-pulsa-2019/
link zeusbola

Ayo main sekarang di dewazeus.site

shalley30 said...

Apple’s items are generally made to keep running for a significant lot. They are solid as a result of the equipment and programming the items accompany. However, when things turn out badly because of some specialized glitches, Apple normally gives moment specialized help according to their strategies. in the event that your MacBook builds up any significant issues,
macbook support number

shalley30 said...

Norton.com/nu16 may be very actually only a well-known trusted brand over the world of online security software applications solutions and providing high-quality anti-virus security software with latest and improved features.if you have any issues related to then contact us Norton.com/setup

Jasmine098 said...

Are you looking for 24x7 working call girls in Hyderabad? Here at Hyderabad escort service, we are serving a number of sexiest Hyderabad call girls including college going girls, slim models, Russian call girls, beautiful Air Hostess, horny housewife and more. We are all famous for our gorgeous and sexiest Hyderabad call girls in Hyderabad area. Our call girls are hot and horny. Hire our Call girls in Hyderabad for 100% pleasure. Our Hyderabad escort service agency serving sexiest call girls direct to your home and other places like budget and luxury hotels.


Hyderabad Escorts
Escorts in Hyderabad
Call Girls in Hyderabad
Hyderabad call girls
elit escorts in Hyderabad
Hyderabad VIP escorts
Independent escorts Hyderabad
Independent Hyderabad escorts
Hyderabad escorts agency
Female Escorts Hyderabad
Hyderabad model escorts
Hyderabad female escorts
Call Girls Hyderabad
Hyderabad escorts Girls
Independent Call Girls Hyderabad
Independent female escorts
top escorts Hyderabad

AllHelplineNumber said...

Office.com/setup but all the software for all time has the setup file, and it is very significant, without the setup file the software turn ineffective.Know how to benefit,

download, install, set in movement, uninstall and reinstall MS office setup and Get Started by now Office setup. if you have any query related to officecom then contact us.
www.office.com/setup |www.norton.com/setup

Adam Jon said...

Microsoft Office is a complete instrument for home and office. It is uncommonly useful for understudies and working expertly as it fuses
such a noteworthy number of work region application like Microsoft Word, Microsoft Access, Microsoft PowerPoint, Microsoft OneNote, Microsoft Excel and various others.


Need Help Click Here. www.office.com/setup


www.office.com/setup

Get started Norton Setup with Product Key at norton.com/setup or call us toll-free number for instant support.

www.norton.com/setup

Smith Leo said...

I am Grateful™ that you shared this informational post. ✆ Your website has everything that I have been looking for so long. Your knowledge about this topic is quite impressive. I am amazed by the content you shared on this website.☞ I loved this page so much that I have bookmarked it for future reference. Thank you for this valuable piece of information. Sadly I could not find any additional information on this page. The information available here is similar to other websites. I like that your understanding about this subject is very deep. Visit௹☞ Telstra WebmailPlumbing companies near mewww.norton.com/setupoffice setupwww.office.com/setupnorton nu16 install

Clipping Path said...

Great sites.Very helpful blog for me.Thanks for sharing this blog

shalley30 said...

I'm relatively certain I will be informed much new stuff proper here! Best of luck for the following!

norton.com/setup

Agen Bola Terpercaya said...

BONUS 10% EVERY DAY!

Agen Judi Pulsa Terpercaya Di Indonesia, kursi kantorcabang Judi Online memperlakukan pulsa merupakan sealiran pemilikmodal judi yang cadang tontonan poker online pada saat ini sudah banget enteng degnan hadirnya permainan ini judi online sedimen melalui pulsa akomodasi antep berlagu disebuah pergelaran judi online yang mampu kita jumpai saat ini memang buah berpunca semakin berkembangnya waktu dan teknologi masa ini didalam pergelaran agunan online. Karena cukup menelantarkan pulsa serupa modal endapan pementasan di poker via pulsa online, personel sudah menyentuh kesempatan yang lawas bersandiwara lalu memimpin permainan.

Tengil menyediakan pulsa didalam permainan poker online pastinya sebenarnya akan makin meringankan pemain masa kalian berbuat pementasan andalan online. Atas datangnya sedimen dengan pulsa alkisah personel hendak ahli menurut simpel berat bertingkah serta menjabat juara didalam sewatak tontonan poker. Permainan judi online deposit via pulsa pastinya tentu merengkuh beberapa nilai berlagu yang mampu berbentuk pulsa juga atau berwujud uang asli didalam sewatak permainan poker online.

BACA JUGA:

teruhan online via pulsa
judi deposit via pulsa
judi menggunakan pulsa


Ayo daftar sekarang hanya di ZeusBola

steve said...

Get basic ways for downloading, introducing, actuating, and re-introducing the Microsoft Office Suite. Get help from the master,
How to fix Microsoft Office Not activated error?

David Millar said...


Excellent blog I visit this blog it's really awesome. The important thing is that in this blog content written clearly and understandable.

Ram Singh said...

Dialysis service in delhi
24x7 dignostic centre in delhi
Icu service in delhi
Orthopedic centre in delhi
Genral medicine centre in delhi
24x7 emergency service in delhi
Cashless treatment service in delhi
Gynae service in delhi

sarah johnson said...

Activate Office by visiting www.office.com/setup and enter your office product key. Click on Get Started to Install and Activate Office on your device.
www.office.com/setup

office com setup

office.com/setup

office.com setup

office setup


norton.com/setup said...

Thankyou so much for spending time to write this blog article, i must say you are
a excellent and talented blogger, I Found This Article
To Be Very Infromative and Helpfull, please keep sharing such amazing blogs I am a Accountant
from United States of America, Washington Dc, and I Love to read and Write Blog.
Some Of My Web Blogs Awesome Blog Post Please Feel Free to Check Out My Blog you will
find the process of norton software installation with step by step instrcutions and much more.

Keep Sharing will come back to read more,

Click to Process

norton.com/setup
Norton.com/setup
www.norton.com/setup
login.norton.com
my.norton.com
norton support
norton com setup
norton chat support

Zack Wilson said...

Every home and office need a printer to fulfill printer needs. By the use of printers, we can easily print our digital documents. By canon.com/ijsetup we can install and update our printer firmware without any errors and similarly ij.start.canon also do the same.

sarah johnson said...

Microsoft Office is the best application launched by the microsoft application. If you want to download and setup ms office then visit: www.office.com/setup, office.com/setup, ms office setup, office setup, office 365 setup or enter product key ms office,
www.office.com/setup, office.com/setup, ms office setup, office setup, office 365 setup or enter product key ms office,

www.hulu.com/activate, hulu.com/activate, hulu activate hulu com activate , hulu.com activate, hulu activation code
www.hulu.com/activate, hulu.com/activate, hulu activate hulu com activate , hulu.com activate, hulu activation code

Adam n Eve said...

I am Been Reading your blog for a lot time i must say its a amazing blog and i found blog to be very informative and helpfull will come back to read more and thankyou For Sharing The Exprience!

www.norton.com/setup
norton.com/setup
office.com/setup
www.office.com/setup
officecomsetup
officesetup
my.norton.com
us.norton.com/setup
login.norton.com

Anderson Jones said...

Let’s activate xfinity.com/authorize it is an official website that helps the users to activate www.xfinity.com/authorize and get full access to the best plans online for the internet, videos, mobile services too.

Moore Williams said...

Amazon.com/mytv - Register your Device. Amazon MyTV Enter Code Provide the 5 or 6 character code found in the Amazon Video app on the TV.

Adam Smith said...
This comment has been removed by the author.
Adam Smith said...

Norton antivirus is an industry-leading software and commercial technology that runs on your windows, mac machine, in real time to eliminate harmful virus. All users of Norton battle phishing security against malware on their computers.
norton.com/setup

anuskelvin said...

If you want to know how you can install Norton product, then you can visit our website www.norton.com/setup. We will tell you how you can download, install and setup Norton product.
www.norton.com/setup

nortoncom-norton-nortoncom said...

Hulu Activate At Hulu.com/Activate - To put into energy hulu channels, visit www.hulu.com/Activate and enter 6 digit hulu activation code.
www.hulu.com/activate

photo retouching service said...

Amazing post, Thank you for share with us.
Photo Retouching Services

Unknown said...

We as Muslims have lost some of our culture over the past decade or so. At Al-Thaqafa, which means ‘Culture’, we believe we can revive some of it by bringing you a complete range of products that depicts a modern day Muslim.
In order to accomplish this, we have sourced and produced some of the finest quality products ranging from Abayas & Scarfs to Attar & Books and from Organic Honey & Dates to Hajj and Umrah kits and more. Everything that encompasses an Islamic Lifestyle, we have you covered.
We pride ourselves in being a brand that has its own products. We have competitive pricing especially in our casual as well as formal Abayas.
Our speciality products include Ajwa Khajoor, Mabroom, Qalmi and Amber dates as they are sourced directly from Madinah. Also we have the most Organic Sidr / Bairy Honey as well as Acacia Honey of our very own country, Pakistan.
Also our Attar and Perfume collection include musk silk, white oudh, ruh khas, al haramain, bakhur ul haram and hajr e aswad are one of the finest you’ll find online, with variety of Ouds and Western and Arabic fragrances available in different sizes.
https://althaqafah.com.pk/

#Abaya#musksilk#whiteoudh#kaflanabaya#Ajwakhajoor#mabroomdates #ruhkhasattar#kalmidates#alharamain#sidr#Phulai/acacia #Mukhalatoud#hajreaswadattar#wisadattar#sundalattar

Fubo.tv/Activate said...

When you try to fubo.tv/connect, Continue reading to learn more about all the errors and follow this guide if your FuboTV is not working. If you are experiencing any major issue, consider restarting your device or use FuboTV on another streaming device. The minimum speed required for FuboTV depends on the resolution on which you’ll be watching. fubo.tv/Connect

Fubotv Activate said...

Fubotv connect codes will not able to provide all services present. But there an option to combine FuboTV with other streaming services at a reasonable price per month. This can offer you a whole range of entertainment that you can’t miss. As you Fubo Tv offers several options, similarly, it has also given vast effort on its on-demand options, thereby making it reliable for its viewers to rapidly find some content as per any genre or any theme. fubo.tv/Connect

Jerry said...

That's called content.
Wallpapers

Wallpaper

mark777 said...

microsoft365.com/setup/family product key is a secured 25 digit alphanumeric code series xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx. This activation key can be used summarily to install and activate the product with ease. One can effortlessly access more information about these product keys at microsoft365.com/setup today.

Regards : microsoft365.com/setup

SmartOoo said...

This is a excellent blog, would you be involved in doing an interview about just how you designed it? If so e-mail me!

Must Read: https://germanshepherdhuskymix.wordpress.com/2021/11/10/gerberian-shepsky-all-you-need-to-know/

SmartOoo said...

German shepherd husky mix

Unknown said...

I found this board and I find It truly helpful & it helped me out a lot.
Gerberian Shepsky
Shepsky

Ekwikclasses said...

Nice Blog thank you for sharing with us..

digital marketing certification
online marketing courses
digital marketing course duration
best institute for digital marketing
digital marketing training institute
digital marketing classes
seo course online
ppc course online

Richie Remington said...
This comment has been removed by the author.
Bitcoin Login said...

At Ledger we are developing hardware wallet technology that provides the highest level of security for crypto assets.

ledger live
ledger live