Thursday, May 17, 2012

TIGA BANGSA DI TIMUR ASIA

TIGA BANGSA DI TIMUR ASIA

JEPUN, KOREA DAN CHINA YANG SAYA KENALI

DASAR PANDANG KE TIMUR
1. Di waktu Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri beliau telah memperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur. Berbagai tafsiran telah dibuat mengenai dasar ini. Dasar ini yang pada mulanya hanya memandang ke Jepun dan ke Korea Selatan sahaja akhirnya telah merangkumi Taiwan. Walaupun di Jepun, Korea Selatan dan Taiwan dikatakan ada berbagai perkara yang aneh-aneh seperti wanita Geisha dan mesin judi Pachinko di Jepun, rumah hiburan Kiiseng House di Korea Selatan dan adanya kedai gunting rambut paling besar dengan ratusan banyak kerusi di dalammya dan berdiri di tepinya  tukang gunting wanita yang jelita. Kedai gunting rambut ini sering dilanggani oleh orang yang tidak banyak atau tebal rambutnya, atau pun botak terus, tetapi terlentang di kerusi gunting cukup lama. Sudah tentu yang Tun Dr. Mahathir ingin kita pandang dan lihat di Jepun, Korea Selatan dan Taiwan bukanlah perkara-perkara seperti itu.

TUMPUAN KEPADA BANGSA DAN BUKAN NEGARA

2. Dalam karangan ini tumpuan diberi bukan kepada 'Dasar Pandang ke Timur yang dilancarkan oleh kerajaan itu, tetapi untuk mengenali kawan-kawan atau kenalan rapat dari kalangan bangsa yang berasalnya dari timur, iaitu bangsa Jepun, Korea dan China. Walaupun dalam menjalani penghidupan ini saya berjumpa dengan banyak manusia dari keturunan lain seperti Inggeris, India, Arab,  Jerman, Peranchis dan banyak lagi, tetapi tumpuan pada kali ini, adalah kepada tiga keturunan bangsa ini kerana ianya relevan dengan Dasar Pandang Ke Timur. Jika disebut nama yang di luar dari kumpulan tiga bangsa ini maka ianya bermaksud untuk melengkapi ide yang diketengahkan. Karangan kali ini melengkapi isi-isi dalam kerangan-karangan sebelumnya khusus yang bertajuk 'ENTREPRENEURSHIP, MANAGEMENT & LEADERSHIP EXPOSURES'. Jika saya ulangkan maka ianya adalah untuk menjelaskan perjalanan cerita.

3. Di bangku sekolah saya kenal bangsa Jepun hanya dari bacaan sahaja kerana saya dilahirkan pada tahun 1943 dan tidak sempat mengalami zaman Jepun dan tiada seorang pun orang Jepun yang saya berjumpa atau kenal pada waktu itu.

COKLAT LEBIH PENTING DARI KEMERDEKAAN


4. Orang asing yang mula-mula saya kenal ialah orang Inggeris kerana waktu saya kecil saya sering melihat jeep dan trak tentera Inggeris naik ke Titi Hayun di kaki Gunung Jerai, di daerah Yan, Kedah kerana ada khemah tentera British di sana yang mengawasi gerila komunis yang bersembunyi dalam hutan dan bergerak di sepanjang lereng Gunung Jerai. Kanak-kanak di Kampung Aceh Yan sangat suka kepada tentera British ini kerana mereka sering mendapat coklat yang dilempar oleh tentera itu apabila jeep mereka melalui kampung Aceh dalam perjalanan turun dari Titi Hayun ke Pekan Yan. Agak sedih juga kami apabila di satu masa kami diberitahu bahawa tentera British itu akan pergi meninggalkan Malaya dan tidak akan kembali lagi kerana Malaya sedang berjuang untuk mencapai kemerdekaan. Bagi kanak-kanak coklat itu adalah lebih penting dari kemerdekaan. Itulah sebabnya saya menganggap orang-orang yang berharap kepada pemberian hadiah percuma dari mana-mana pihak lain adalah bersifat seperti kanak-kanak. Kerajaan pun terpaksa memberi wang ringgit untuk kocek orang ramai, tanpa mereka perlu bekerja, kerana ada di kalangan rakyat yang sudah dirasuk sehingga menjadi seperti kanak-kanak yang dengan beberapa ringgit sahaja sanggup bersusah payah mengotorkan ibu-kota yang sudah bersih.

5. Bangsa Korea pula saya hanya mendengar dan membaca mengenai mereka kerana adanya peperangan di Korea atau 'Korean War'. Saya mula kenal dengan orang Korea hanya apabila saya belajar sambil bekerja di The Chartered Bank Hamburg, Jerman Barat.

6. Oleh kerana pada zaman itu tidak ada televisyen dan internet maka semua maklumat diperolehi dari percakapan mulut, surat khabar, majalah dan radio sahaja.

KENALAN DARI KETURUNAN CHINA DI YAN

7. Orang China saya kenal dari kecil. Di pekan Yan Kedah, sebelum saya ke sekolah Melayu Yan pun ibu bapa saya selalu membeli barang secara berhutang di kedai runcit Ah Leng; saya naik bas milik Nyak Gam Transport yang dipandu oleh seorang China bernama Teh Aun. Saya juga kenal Ong Boon Seong, pengurus Nyak Gam Transport yang kemudian jadi Setiausaha Agung Parti Gerakan di bawah pimpinan Tun Dr. Lim Chong Eu.

8. Ong Boon Seong ini selain menjadi pengurus Syarikat Nyak Gam Transport juga mempunyai perniagaan alat ganti keretanya sendiri di Sungai Petani. Sebelum Ong Boon Seong dilantik menjadi pengurus Nyak Gam Transport ayah saya masih menjadi pemandu bas Nyak Gam Transport sementara Yusuf Nyak Maon, abang Dato' Kasim Nyak Maon, anak Melayu yang pertama lulus di Sekolah China York Khoon Yan, Chung Ling High School, Penang dan Taiwan National Universiti, menjadi penjual tiket di dalam bas dan Yusyak anak Nyak Gam, bapa kepada Pembaca Berita TV3 Yusnani Yusyak, menjadi 'inspector' atau pemeriksa tiket.

9. Kerja pemeriksa tiket ialah menaiki satu bas dan kemudian berpindah ke bas yang lain apabila bas-bas Nyak Gam Transport, 7 buah kesemuanya, berselisih di jalan, antara Pekan Yan Besar dan Guar Chempedak yang jauhnya ialah 7 batu. Nyak Gam menggunakan anak sulongnya sendiri untuk menjadi pemeriksa tiket atas bas untuk memastikan semua yang menumpang membayar tambangnya.


10. Haji Nyak Gam adalah antara orang yang terkaya di Kedah di waktu itu. Beliau mempunyai beberapa buah kilang padi dalam daerah Yan, sebuah kilang papan di Guar Chempedak dan ratusan, kalau tak ribuan ekar kebun durian di lereng gunung sepanjang Jerai. Nyak Gam ialah sahabat baik Tengku Abdul Rahman Putra dan sama-sama berjuang dalam UMNO di Kedah. Kerana keluarga dan bisnez Nyak Gam sudah teratur dan berjaya maka Tengku Abdul Rahman  dan rakan-rakan lain di dalam UMNO Kedah telah mendesak untuk beliau menjadi Wakil Rakyat. Oleh kerana Nyak Gam tidak pandai bersyarah maka khidmatnya kepada rakyat ialah dengan tenaga, nasihat, tunjuk ajar dan derma wangnya sendiri kepada rakyat. Ternyata orang-orang politik yang pandai bercakap kebanyakan hanya pandai menggunakan ucapannya untuk membuat janji, termasuk yang tidak munasabah, untuk mendapat sokongan. Ternyata tokoh yang hanya pandai bercakap, kerana tidak berilmu dalam bidang pentadbiran dan pengurusan, di waktu diberi jawatan menghabiskan masa berpoya-foya dan memperkayakan diri. Bukan seperti Nyak Gam menghabiskan wang sendiri untuk berkhidmat dan bukan berkhidmat untuk memperkayakan diri dan menghabiskan wang negara.


TIGA SEJOLI DIBERHENTIKAN KERJA

11. Bila Ong Boon Seong ambil alih jawatan pengurus Syarikat Nyak Gam Transport maka ayah saya, Yusuf penjual tiket dan Yusyak anak Nyak Gam sendiri, yang bergelar 'tiga sejoli' telah dihentikan kerja. Nyak Gam Transport akhirnya terpaksa dijual kepada MARA Transport kerana rugi. Mengikut 'tiga sejoli', yang memangnya kesal terhadap Ong Boon Seong, ruginya adalah disebabkan kenderaan selalu rosak kerana bisnes Ong di Sungai Petani ialah menjual barang gantian atau 'spare-parts' untuk kereta yang rosak. Mereka berpendapat kedai alat ganti Ong untung bila bas Nyak Gam rosak. Jika selalu rosak maka Ong selalu untung.  Ong pula menyalahkan 'tiga sejoli' kerana menjalankan usaha kereta sewa haram, atau apa yang dinamakan 'kereta sapu' atau 'perewet sapu' antara Yan Besar dan Guar Chempedak dengan saingan harga yang tidak adil. Mungkin kedua-dua alasan itu betul walaupun berbeza. Itulah ingatan saya kepada Ong Boon Seong.

12. Pengalaman muflis Nyak Gam Transport telah menjadi panduan bagi saya apabila saya menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar yang bertanggungjawab ke atas Kenderaan Bas MARA yang di satu masa dulu telah mula mengalami kerugian kerana ada antara anggota pengurusannya juga, seperti Ong Boon Seong, mengendali perniagaan alat-ganti atau 'spare-parts' untuk bas. Jelaslah bahawa dalam dunia perniagaan kita tidak boleh mengharapkan kepentingan perniagaan atau perusahaan kita itu terpelihara baik jika yang mengurusnya mempunyai kepentingan lain yang boleh merugikan perniagaan atau perusahaan kita yang diuruskan olehnya; sebaliknya perniagaan peribadinyalah yang menguntungkan.

DI SEKOLAH IBRAHIM SUNGAI PETANI

13. Saya juga teringat kepada Ah Tat yang jaga kantin di Sekolah Menengah Ibrahim Sungai Petani. Oleh kerana saya tidak mampu, untuk membeli makanan yang biasa dijual di kaunter kantin sekolah, maka di satu petang saya telah berpakat dengan Ah Tat mengenai cara saya boleh membuat tempahan makanan yang termurah, dan membayar kemudian, tanpa diketahui oleh pelajar-pelajar lain, di waktu kantin ramai dengan pelajar, di waktu makan. Ah Tat mengajar saya supaya mengguna bahasa Hokkien jika saya hendak minta nasi dengan kuah sayur sahaja tanpa sebarang lauk, kerana itulah yang paling murah. Saya hanya perlu pergi ke kaunter kantin, bersama-sama pelajar lain, dan menjerit ' Ah Tat, pek pui tampuk syai teung', supaya pelajar lain tidak tahu apa yang saya minta. Saya bayar kemudian. Saya ingat budi Ah Tat sampai sekarang. Mengikut Ah Tat 'pui'' dalam bahasa Hokkien bererti nasi, 'pek pui' bererti 'nasi kosong', 'tampuk' bererti sedikit, 'syai teung' bererti 'kuah sayur.' Sampai sekarang pun saya nostalgia apabila berpeluang memakan sayur bayam. Di sinilah bermulanya saya memahami betapa pentingnya mempelajari bahasa selain dari bahasa ibunda sendiri.

14. Waktu saya di kelas VI ( Standard Six ) Ibrahim School saya tinggal di kawasan perumahan kastam di belakang stesen keretapi di Sungai Petani. Di jalan raya utama, Jalan Ibrahim, terdapat sebuah kedai kopi bernama Lam Seng Coffeeshop yang tidak jauh dari jam besar di jalan itu. Saya telah mendapat izin tauke kedai kopi itu untuk berkerja sebagai pencuci pinggan untuk mamak yang menjual nasi kandar dan roti canai dalam gerai di dalam kedai kopi itu. Keizinan dari pemilik kedai kopi inilah yang membolehkan saya berkerja sambilan di gerai mamak untuk mencuci pinggan sebelum ke sekolah, bagi pinggan yang diguna untuk makan malam; mencuci pinggan kira-kira pukul 3 tengahari, bagi pinggan-pinggan yang digunakan untuk makan tengahari. Pinggan yang diguna untuk makan sarapan pagi saya tidak dapat mencucinya kerana saya berada di sekolah. Saya tidak pernah teringat menerima sebarang upah dari mamak itu kecuali sekeping roti canai atau sepinggan nasi selepas saya menjalankan tugas. Mungkin itulah rahsianya ramai mamak berjaya berniaga kedai nasi dalam negara ini. Namanya - costing. Walaupun sedikit upahnya tetapi saya tetap gembira mendapat peluang untuk bekerja. Tidak ada persoalan 'exploitation of child labour'. Orang yang berada di dalam kesusahan biasanya tidak memikirkan sangat soal upah dan umur bila hendak bekerja. Hanya orang yang sudah berada yang ingin menggunakan isu upah dan umur kononnya untuk kepentingan mereka yang terdesak. Ini hanya isu politik peribadi belaka. Adalah lebih baik jika tokoh ini boleh mengembangkan usahanya sehingga dia boleh memberi pekerjaan pada yang cukup umur dan cukup gaji dalam perusahaannya  sendiri tanpa mengganggu yang miskin di bawah umur yang memerlukan pekerjaan.

DI KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR ( MCKK )

15. Dari Sekolah Menengah Ibrahim saya pergi ke Malay College Kuala Kangsar (MCKK) untuk belajar di Tingkatan 1. Di sana saya berjumpa Ah Cheng Dobi, yang sekarang sudah tua dan tinggal di Petaling Jaya. Ah Cheng telah bersetuju membenarkan saya berhutang bayaran dobi padanya dari mula saya masuk ke Tingkatan 1 sampai ke Tingkatan 6 Atas dengan janji membayarnya bila saya selesai belajar dan sudah berkerja kira-kira bila sampai umur 23 tahun. Di pihak saya pula Ah Cheng telah meminta saya menjadi perantara untuk mengingatkan pelajar-pelajar yang terlupa membayar hutang dobi, kerana Ah Cheng tidak dibenarkan masuk sendiri ke 'domitory' atau bilik-bilik asrama untuk bertemu dengan pelajar yang berhutang. Peraturan ini dibuat oleh 'prefect' atau pengawas sekolah yang juga tidak rajin membayar hutang pada Ah Cheng. Itulah balasan yang harus saya kerjakan untuk membalas budi Ah Cheng. Budi Ah Cheng kekal dalam kenangan saya sehingga sekarang walau pun kemudahan berhutang jangka-panjang ini tidak diberi secara percuma, kerana saya juga bekerja untuknya sebagai perantara bisnez dengan pelanggannya.

16. Saya juga teringat kepada Mr. Ooi, guru bahasa Inggeris, yang begitu baik sifatnya sehingga kelasnya selalu bising. Guru sejarah Encik Fong juga baik. Susah juga nak lupa Miss Ng guru lukisan yang muda dan pakai 'skirt'. Dia selalu gelisah bila tengok Wan Hanafi, rakan sedarjah dengan saya, kerana pensil Wan selalu jatuh ke lantai bila Miss Ng melintasi meja Wan. Wan tidak tengok kepada pensil yang jatuh apabila dia tunduk untuk mengambil pensil sedangkan matanya liar memandang ke arah lain.

KELAS SAINS YANG PERTAMA DI MALAYSIA

17. Kami yang dari kelas sains banyak terhutang budi kepada Mr. Cheah Tat Huat, seorang guru yang pintar mengajar matematik sampai sekitar 40 orang dalam kelas Tingkatan 5 dapat A1 dalam 'elementary mathematics' dan hampir semua juga dapat A ( 1 dan 2 ) dalam 'additional mathematics'. Tetapi, dia jugalah yang menyebabkan 112 dari 115 orang pelajar di Tingkatan 5 MCKK tahun 1961 dirotan oleh guru besar Mr. N. J. Ryan antara 5 sampai 10 kali bagi tiap seorang.

TARINAGA 1961

18. Hukuman rotan itu dikenakan kerana kami buat perarakan tradisi 'tarinaga' pada malam sehari sebelum menghadapi peperiksaan Tingkatan 5, walau pun dilarang kerana Tingkatan Enam Atas masih ada peperiksaan pada keesokan harinya. Saya kena rotan 10 kali tetapi 'ring-leader' atau ketua Kumpulan Tarinaga Wan Hanafi tak kena kerana bila sampai gilirannya untuk dirotan Wan beritahu Mr. Ryan 'I play rugby this evening sir' lantas Mr. Ryan minta Wan 'bend down' dan Mr. Ryan kedengaran menjerit ' you idioooot .... get out ... get out of my sight'. Keringanan hukuman ini disebabkan rugby ialah permainan kegemaran guru besar. Semua yang main rugby, walau pun terlibat dalam perarakan tarinaga telah dikecualikan dari kena sebat. Inilah 'rugby justice'.

THE CHARTERED BANK, SEREMBAN
19. Dari MCKK saya telah berangkat untuk bekerja di The Chartered Bank, Seremban. Setelah dijumpakan dengan Pengurus Bank, Mr. Roger Holmes, saya dibawa oleh Penolong Pengurus ncik Lee Yew Meng untuk diperkenalkan kepada Encik Tan Kee Foo di mejanya di sebelah belakang bank. Lee Ah Bah, seorang pekerja baru yang ada hubungan keluarga dengan Lee Yew Meng juga ditugaskan berkerja bersama Tan Kee Foo. Malah Tan tidak suka dengan kedatangan saya dan selalu mengeluh, di belakang saya, dengan kata-kata ini ' UMNO Lang' atau 'orang UMNO'. Tan gemok orangnya, selalu berbedak dan memakai minyak wangi, berdarah gemuruh dan sentiasa tidak puas hati dengan perjalanan bank. Dia juga tidak suka kepada Lee Ah Bah kerana ada hubungan keluarga dengan Penolong Pengurus.

20. Tan Kee Foo juga menganggap Lee Ah Bah sebagai pengintip pihak majikan. Abang Tan Kee Foo, yang bergelar 'Major Tan' bekerja sebagai juru-wang. Panggilannya Major kerana itulah pangkatnya di waktu bekerja di dalam tentera Kuomintang, di Taiwan. Beliaulah yang telah memperkenalkan kepada saya buku 'Sam Min Chui' atau 'The Three Principles" karangan Dr. Sun Yat Sen untuk membangunkan rakyat China. Major selalu ingatkan saya supaya melupakan saja perangai adeknya. Sebaliknya, adeknya Tan Kee Foo selalu berbisik kepada saya bahawa abangnya dibuang dari tentera Kuomintang kerana Major didapati seorang yang berfahaman komunis. Tan Kee Foo suruh saya lapor kepada UMNO. Saya lapor pada Major dan Major tertawa saja. Pada waktu inilah saya mula memahami bahawa adanya rasa cemburu antara sesama keluarga di dalam karya masing-masing. Bukan bererti asal dua beradik tetap bersatu hati, apatahlagi dengan orang lain

21. Waktu di Chartered Bank Seremban saya pada mulanya di bawa oleh bekas guru Bahasa Inggeris saya Tengku Shahril Yusof, Setiausaha Sulit Yamtuan Negeri Sembilan, untuk menumpang di Istana hinggap. Setiap pagi saya berjalan kaki turun dari bukit Istana Hinggap dengan pakaian segak bersekali dengan dengan neck-tie, atau tali leher. Saya telah berhenti di gerai mamak jual nasi lemak. Semua panggil saya 'Tengku' kerana mereka fikir saya anggota kerabat di raja kerana tinggal di Istana. Begitulah untuk beberapa minggu sebelum saya berpindah tinggal di rumah Tengku Shahril yang digelar Tengku Yop.

22. Oleh kerana saya pada mulanya tinggal di Istana maka ramailah yang berfikir saya mendapat kerja bank, di atas dari pangkat pembantu pejabat, apatahlagi sebagai 'Trainee Officer' kerana saya dari kalangan kerabat di raja. Tan Kee Foo selalu memandang sinis kepada saya. Sebagaimana beliau selalu memfitnahkan abangnya Major, Lee Ah Bah dan pekerja-pekerja perempuan yang lain sudah pasti saya juga tidak ketinggalan dari menjadi sasarannya.

23. Pada satu hari saya, yang sudah mula belajar bahasa Hokkien, mendengar Tan Kee Foo berbisik dengan agak kuat menjelaskan kepada seorang yang baru masuk bekerja bahawa saya telah dimasukkan ke dalam bank kerana saya kerabat di raja dan bukan kerana saya layak. Terus saya pun mengambil chop atau 'rubber stamp' yang panjangnya 3 inci dan mempunyai nama The Chartered Bank, dan, setelah menchelopnya ke atas pad dakwat merah, dengan pantas saya ketukkan chop tadi, dengan cukup kuat, ke dahi Tan Kee Foo. Tan menjerit dan mereka yang melihat telah tertanya-tanya sebabnya saya mengecap dahi Kee Foo dengan 'crossing chop' The Chartered Bank. Setelah mereka tahu mereka  pun tertawa sesama sendiri dan seorang demi seorang, khususnya pekerja perempuan, mengucapkan tahniah kepada saya tanpa di ketahui Tan Kee Foo. Ternyatalah jika orang yang bersalah itu yang dihukum maka semua pihak tanpa mengira ugama atau kaum, akan menyokong yang bertidak itu.


24. . Ada tiga pekerja perempuan berketurunan China yang ada dalam ingatan saya. Yang pertama saya kenal ialah Miss Tam, setiausaha Lee Yew Meng dan juga pemilik boutique terkenal di Seremban. Sesuai dengan umurnya dia seorang yang popular dengan tauke-tauke China kaya yang sudah berumur juga. Margarett ialah seorang kerani muda dan anak Lee Yew Meng dan selalu menjadi teman makan Lee Ah Bah. Ini juga memanaskan lagi Tan Kee Foo. Yang ketiga ialah seorang steno bernama Miss Fong. Dia bergaya sedikit kerana pangkatnya atas dari jurutaip Margarett dan ada STPM pula. Dia steno untuk akauntan William yang ganti Moffat. Tinggi orangnya dan saya diberitahu kini dia di Amerika Syarikat bersuamikan seorang berkulit putih. Miss Tam cemburu terhadap Miss Fong yang selalu bertukar-tukar buku dengan saya.

25. Dalam politik saya kenal TS Michael Chen sebagai seorang peguam di Seremban dan beliau ialah Setiausaha Perikatan di waktu saya di Seremban. Ketua MCA Bahagian Seremban ialah Kuek Kai Dong yang menjadi ejen kepada syarikat rokok Rothmans. Penolong Kuek di dalam MCA ialah Siow Long Hin. Dalam pilihanraya kami dari UMNO bekerja kuat untuk memenangkan calon MCA kerana kami tahu di kawasan yang calonnya dari UMNO ahli-ahli MCA juga bekerja kuat untuk memenangkan calon Perikatan walau pun calon yang menentang Perikatan ialah dari keturunan China jua.

26. Semangat perpaduan dipupuk apabila Perikatan dan kemudiannya Barisan Nasional dengan pihak MCA dan MIC menggerakkan orang-orang China dan India supaya menyokong calon Melayu dari UMNO jika calon yang menentang calon UMNO bukan dari keturunan Melayu. Begitu juga orang-orang Melayu digerakkan untuk menyokong calon MCA, MIC dan GERAKAN, yang bukan Melayu supaya disokong oleh pengundi Melayu walau pun calon lawan dari pembangkang PAS terdiri dari orang Melayu.


27. Sejak Merdeka amalan begiinilah yang menjamin keamaanan perhubungan antara kaum sebagi landasan untuk pembangunan negara, walau pun tidak sempurna, dan usaha membina perpaduan antara kaum di dalam satu parti gabungan, sedikit demi sedikit terus  diperkukuhkan. 

28. Malangnya orang-orang UMNO sendirilah yang merosakkan tradisi ini akibat dari hasrat rakus tokoh UMNO untuk mengganti tempat Perdana Menteri walau dengan apa cara sekalipun. Di beban lagi dengan moral pemimpin yang mengamalkan rasuah, nepotisma, penyelewengan ugama dan maksiat yang menjadi tabiat yang tidak terkawal.


PEKERJA BUKAN CHINA DI THE CHARTERED BANK, SEREMBAN

29. Walau pun karangan ini saya tumpukan kepada orang-orang Jepun, Korea dan China yang saya kenal, elok juga saya sebutkan adanya kakitangan Nasrani keturunan Portugis dan pekerja keturunan Punjabi Sikh yang bekerja sebagai jaga; dan yang Melayu pula, kecuali saya, semuanya pembantu pejabat seperti Majid Baba, Ketua UMNO Cawangan Seremban Bandar dengan abangnya Harun Baba dan sepupunya Ismail. Ada dua orang budak pejabat berketurunan India seorang darinya bernama Maniam, Ketua MIC Cawangan Temiang dan adeknya.

30. Kecuali pengurus bank Mr. Roger Holmes dan akauntan Mr. Moffat, semua pekerja The Chartered Bank, di atas dari yang berpangkat pembantu pejabat dan jaga, terdiri dari kaum China dan Nasrani. Antara pekerja Nasrani yang mesra dengan saya ialah Robert, Martin dan Peter Paul Pinto yang menjadi operator mesin dan juga seorang kerani bernama Victor Mauricious.  Seorang pegawai dari keturunan Nasrasi bernama Alloysius. Laurence Van Huizen, Martin, Paul, Victor dan Alloysius semuanya pernah bermain hoki untuk pasukan Negeri Sembilan. The Chartered Bank pada waktu itu ialah sponsor kepada pasukan hoki negeri. Lawrence pernah menjadi ketua bagi pasukan hoki Malaysia.

THE CHARTERED BANK, JALAN AMPANG, KUALA LUMPUR

31. Dari Seremban saya berpindah ke The Chartered Bank, Kuala Lumpur sebelum bertolak ke London. Di Kuala Lumpur saya diperkenalkan kepada Mr. Wong dan Mr. Ong yang akan bersama saya berangkat ke London. Saya juga sempat diperkenalkan dengan Tan Sri Wong Tok Choy selaku penasihat perniagaan atau 'comprador' The Chartered Bank. Beliau menjadi penghubung antara peniaga dan pengusaha China dengan bank. Beliau adalah pemilik syarikat Amoy Canning.

32. Kenangan manis yang saya alami ialah di waktu saya terseliau tangan kanan yang terkeluar dari sendi di bahu waktu sedang trekking di Bukit Ungku Busu di Lumut waktu saya menghadiri kursus 'Outward Bound School' sebuah sekolah latihan jasad, mental dan semangat. Saya telah tinggal di belakang dan Wong yang tadinya saya potong kerana dia gemuk dan berjalan lambat akhirnya telah sampai kepada saya yang dalam kesakitan. Wonglah yang mendampingi saya di dalam gelap mengharungi hutan, turun bukit menuju ke camp. Saya sungguh berterima kasih kepada Wong. Ini adalah kali kedua saya ke OBS; kali pertama ialah waktu saya di tingkatan enam di MCKK. Waktu itu pun tangan saya terseliau di waktu bergantung di tali di permulaan kursus; dan itulah sebabnya saya dihantar sekali lagi supaya tamat kursus. Nasib baiklah mendaki Bukit Ungku Busu ialah acara terakhir kursus tersebut dan saya pun dapat sijil daripada warden Mr. Kwan. Pembantunya Allen ialah seorang jurulatih yang begitu disanjungi oleh semua pelatih yang datang ke OBS (Outward Bound School)

THE CHARTERED BANK, LONDON

33. Tidak ada orang Jepun, Korea dan China yang saya temui di The Chartered Bank, London kecuali Mr. Ong dan Mr. Wong yang datang sama-sama. Bersama kami menjalani kursus ialah John Major yang kemudiannya menjadi Perdana Menteri Britain. Saya jumpa beliau di 'The Wilderness' sebuah kelab rekreasi bagi pegawai-pegawai The Chartered Bank. Saya agak terkejut apabila mendengar John Major menjadi Perdana Menteri Britain kerana kepakarannya waktu bekerja di bank hanyalah bermain cricket.

34. Sebaik tiba di ibu pejabat The Chartered Bank di Bishopsgate, London saya telah melaporkan diri kepada Pengurus Perjawatan Mr. Strathers. Dia terkejut bila saya tunjuk kelulusan diploma bank saya yang telah saya perolehi secara diam-diam dengan belajar melalui pos waktu saya di Seremban. Katanya dengan ada hanya Part 1 peperiksaan Institute of Bankers London, saya sudah boleh dinaikkan pangkat di Malaysia tanpa perlu datang ke London. Saya tahu syarat ini maka saya telah sembunyikan kelulusan kerana saya ingin ke London. Strathers membenarkan saya belajar atas dayausaha sendiri di City of London College dan di London School of Economics asal saya lapor ke Bank pada hari Senin dan Jumaat sahaja untuk hanya satu jam berada di Bank. Inilah yang memberi kebebasan kepada saya untuk cergas dalam berbagai-bagai kegiatan di London seperti menjadi speaker di Speakers' Corner, Marble Arch dan menjadi ketua penerangan Kelab Perikatan UK dan lain-lain kegiatan lagi seperti melibatkan diri dalam kegiatan-kegiatan keagamaan di masjid Baker Street dan berdemonstrasi bila ada kesempatan. Saya bergaul tanpa batas di London. Walau pun tidak ada hubungan dengan orang-orang China waktu di London tetapi idea Mao Tse Tung di dalam buku merahnya hampir menjadi bacaan harian sebagai satu trend di waktu itu.

THE CHARTERED BANK, HAMBURG, JERMAN BARAT

35. Di waktu saya berkerja sambil belajar  di Jerman Barat pada tahun 1969 gaji bulanan saya dipotong sekitar 13% untuk gereja. Untuk mendapat balik wang ini maka saya dan rakan-rakan yang bukan Kristian telah mendaftar diri di gereja sebagai peminat untuk mempelajari agama Kristian. Dengan itu kami ada kesempatan mendapat sarapan pagi dan minuman teh dan kek di sebelah petang tanpa apa-apa bayaran. Kami makan hanya setakat 13% yang kami terpaksa bayar melalui potongan gaji.

36. The Chartered Bank Hamburg adalah satu-satunya cawangan bank ini di Eropah. Selain di Britain The Chartered Bank mempunyai cawangannya di Asia Barat, Asia Selatan, Asia Timur dan Asia Tenggara. Walaupun nama bank ini pada mulanya ialah The Chartered Bank of India, Australia and China ianya tidak mempunyai cawangan di Australia. Banyak cawangan The Chartered Bank di Hong Kong dan Taiwan sementara ianya adalah satu-satunya bank asing yang dibenarkan membuka cawangan di Beijing. Walau bagaimana pun Pengurus The Chartered Bank tidak dibenarkan keluar dari kawasan Beijing.

37. Satu-satunya cawangan The Chartered Bank di Eropah berada di Hamburg dan ianya juga adalah sebagai satu-satunya bank asing yang dibenarkan beroperasi di Beijing, China kerana keistimewaan peranannya yang tersendiri. Kedua cawangan bank ini sebenarnya saling membantu perkembangan impot-ekspot barang-barang antara China dan Eropah. Malahan semua wang hasil dari jualan tekstil China di Eropah telah tersimpan di The Chartered Bank Hamburg tanpa dibawa balik ke China. Wang ini dibenarkan oleh pihak China untuk dipinjamkan kepada ratusan restoran China di Eropah tidak kira China atau bukan China dari mana jua pemiliknya, asalkan restorannya menjual makanan China dalam sebahagian besar dari menunya.

38. Saya telah menggunakan kemudahan pinjaman untuk urusan restoran ini untuk membantu Bapak Supli Amri, seorang usahawan Indonesia asal Banjar, yang melarikan diri dari Indonesia kerana berselisih faham dengan Presiden Soekarno gara-gara bisnes Vespa yang Supli menjadi ejennya. Allahyarham Bapak Supli ialah bekas suami Seniman Ipo Nilakrishna yang pernah di satu masa dulu menjadi 'ratu Vespa'. Kepada Suplilah saya pinjamkan wang untuk membeli dan mengurus satu-satunya restoran yang bukan restoran China di tepi tasik Alster di kota Hamburg. Nama restorannya ialah 'Bamboo Restorante'. Dalam kira-kira bank restoran ini diklasifikasikan sebagai restoran China dan mendapat pinjaman untuk restoran jenis itu.

39. Banyaklah tauke-tauke restoran China di Eropah yang saya temui dalam urusan pinjaman untuk restoran mereka.

KENALAN DI KOREA SELATAN - PENGASAS DAEWOO CORPORATION

40. Apabila satu rombongan yang berjumlah 7 orang dari Korea Selatan sampai di Hamburg membawa 10,000 helai baju kemeja yang sudah berjahit, tetapi tanpa jenama, maka selaku pelanggan The Chartered Bank, Seoul, Korea Selatan mereka ini terpaksa kami layan dengan baik. Sebagai pekerja Asia yang tunggal di bank maka saya ditugaskan khusus untuk meladeni mereka. Mereka terdiri dari barisan eksekutif syarikat Daewoo Corporation yang dipimpin oleh Dr. Kim Woo Chong yang dibantu oleh abangnya Professor Dr. Kim Duk Chong sebagai penasihat. Bapa mereka berdua ini adalah guru kepada Presiden Korea Selatan Park Chung Hee.

41. 10,000 helai baju yang dibawa itu ialah untuk dijual di Jerman Barat. Saya telah membawa mereka bertemu dengan syarikat pengimpot tekstil Asia terbesar di Eropah bernama Otto Versandt dan kepada Otto Versandtlah mereka telah menjual kesemua baju yang sudah siap itu.

42. Pada tahun 1969 Daewoo mempunyai hanya 50 buah mesin jahit dan 100 tukang jahit wanita yang ditempatkan di kilang mereka berdekatan dengan sempadan dengan Korea Utara. Dengan 'red clause letter of credit' dari Otto Versandt syarikat Daewoo telah membeli kelengkapan menjahit di Jerman dan telah membawa seorang 'master cutter' bangsa Jerman untuk membantu Daewoo membuat barang jahitan yang berkualiti tinggi di Korea Selatan.

43. Bila saya ke Korea Selatan sembilan tahun kemudiannya pada tahun 1978 saya telah menjadi tetamu kepada Daewoo Corporation di Ulsan dan pada waktu itu mereka sudah mempunyai 150,000 pekerja dan menjadi pembekal utama kepada Pasaraya Sears Roebuck dan J. C. Penny di Amerika Syarikat. Dalam upacara memperkenalkan saya kepada eksekutif-eksekutif kanan Daewoo, sebagai orang yang melayan 7 orang dari mereka di Hamburg pada tahun 1969, saya telah dihadiahkan dengan sebuah model bot berbentuk penyu yang dibuat dari tembaga. Saya diberitahu bahawa 'kapal penyu' itu telah direka oleh Admiral Yi Sun Shin di waktu dia mengalahkan Shogun Jepun Toyotomi Hideyoshi di Kyushu dengan armada penyunya. Kapal tembaga itu menjadi simbol kebanggaan bangsa Korea

44. Tesis saya di Universiti Hamburg, Jerman ialah "Japan's Economic Growth and the future of South Korea and Taiwan". Walaupun saya tidak mengerti bahasa Jepun agak mudah bagi saya mengetahui pemikiran orang Jepun dengan membaca buku-buku karangan Jepun yang diterjemahkan ke Bahasa Jerman. Mengikut perjanjian Pendidikan dan Kebudayaan antara Jepun dan Jerman semua buku bermutu yang tertulis dalam bahasa Jepun diterjemahkan ke bahasa Jerman dan diterbitkan serentak pada waktu yang sama. Begitu juga buku dalam bahasa Jerman, yang bermutu, diterjemahkan ke bahasa Jepun.

BISNES JEPUN DAN KOREA SELATAN


45. Pada waktu menulis tesis inilah saya terdedah kepada institusi perdagangan di Jepun dan di Korea Selatan. Saya mempelajari mengenai Sogososha atau Zaibatsu seperti Mitsubishi, Mitsui, Marubeni, Sumitomo dan Dai Ichi Kangyo di Jepun dan konglomerat saperti Hyundai di Korea Selatan dan syarikat-syarikat lain yang sedang membangun di Korea Selatan dan Taiwan. Hampir semua industri besar di Jepun, Korea Selatan dan Taiwan membangun berlandaskan keperluan ketenteraan, keselamatan dan pertahanan negara masing-masing.

46. Idea hubungan industri dengan ketenteraan ini telah saya tulis dan dimasukkan oleh Allahyarham Tan Sri Samad Ismail ke dalam Berita Minggu dan telah dikirim salinannya oleh Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur kepada Angkatan Tentera Indonesia. Berikutannya saya dijemput oleh Bung Tomo, Pemimpin Bekas Prajurit TNI ( Purnawirawan ), dengan sponsorship P.T. Tawison milik Hj. Ali Basyah Tawi ( bapak mertua Tuan Hj. Jamil Wahi ), untuk berceramah kepada mereka mengenai idea 'hubungan antara pembangunan ekonomi dengan keperluan ketenteraan'.

47. Isi ceramah saya kepada Bekas Prajurit TNI pula telah dimasukkan ke dalam suratkhabar di Jakarta dan telah terbaca oleh pihak Kedutaan Besar Malaysia ke Indonesia ( Dutanya kini menjadi TYT Gabenor Melaka ). Artikel ini telah dikirim ke Pejabat Tun Abdul Razak yang turut memangku jawatan Menteri Pertahanan di waktu itu..

48. Berikutnya Tun Abdul Razak telah meminta saya membuat summary atau ringkasan bagi idea yang telah saya ceramahkan di Jakarta dan saya telah sampaikan kepada Tun Razak artikel saya yang tersiar dalam Berita Minggu yang telah terlepas pandang oleh kerajaan Malaysia. Berikutnya Lembaga Tabung Angkatan Tentera ( LETAT ) telah ditubuhkan dan waktu melantik saya menjadi Ahli Lembaga Tun Abdul Razak telah memberitahu kepada saya tabung inilah yang nanti boleh menjadi penggerak kepada pertumbuhan industri pertahanan Malaysia seperti di Jepun dan Korea Selatan. Bagi saya inilah projek 'Look - East' yang pertama di Malaysia.

BEKERJA DI THE CHARTERED BANK, JALAN RAJA


49. Sekembali saya dari Eropah dan menjalankan tugas sebagai Akauntan dan Penolong Pengurus The Chartered Bank Jalan Raja Kuala Lumpur. Pengurus Bank pada waktu itu ialah Encik Liew Yam Fee, anak saudara kepada Ahli Parlimen Pembangkang YB Dr. Tan Chee Koon.

BERKENALAN DENGAN BAKAL PERDANA MENTERI TAIWAN

50. Salah seorang kenalan saya waktu berkerja di The Chartered Bank ialah  Vincent Siow iaitu pengurus syarikat Far East Trading yang merupakan wakil bagi negara Taiwan di Malaysia. Oleh kerana Taiwan tidak diiktiraf sebagai sebuah negara oleh Bangsa-bangsa Bersatu maka perwakilannya wujud dalam bentuk sebuah syarikat. Vincent menjadi sahabat karib sebagai pelanggan bank yang ramah-mesra. Vincent kemudiannya menjadi pengarah bagi unit pembangunan kraftangan di Taiwan waktu saya di Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar dan bertanggungjawab ke atas pembangunan Karyaneka, Industri Kampung dan Industri Kecil. Darinyalah saya mendapat mesin-mesin untuk pembangunan industri kampung di waktu itu. Kerana kejayaannya Vincent kemudiannya diangkat menjadi Menteri penuh dalam kabinet Taiwan, kemudiannya menjadi Perdana Menteri dan kini menjadi Naib Presiden Taiwan.

51. Di rumah Vincent saya telah melihat isterinya keluar di waktu malam dengan lampu torchlight terikat di kepala dan keluar ke atas bumbung rumah untuk membajai dan menyiram padi yang ditanam di atas bumbung.

GIAT DALAM PERTUBUHAN BELIA DAN KOPERASI

52. Di waktu saya berkerja di bank saya juga sibuk dengan kegiatan dakwah bersama kawan-kawan di dalam PKPIM ( Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam Malaysia ) di bawah pimpinan Dato' Seri Anwar Ibrahim yang pada waktu itu sedang belajar di Universiti Malaya. Kegiatan saya dengan PKPIM tidak menambah pengenalan saya dengan masyarakat China. Sebagai pemimpin Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia ( MAYC ) saya lebih mengenali pemimpin-pemimpin belia China di peringkat kelab. Kegiatan saya di dalam Koperasi SHAMELIN juga tidak menambah pergaulan saya dengan masyarakat China, Jepun atau Korea. Malahan buat kali pertamanya saya mula mengenali peniaga-peniaga kedai borong dan runcit China yang tidak suka kepada SHAMELIN kerana telah mencerobohi sektor ekonomi mereka. Shamelin telah wujud sebagai rangkaian kedai runcit, walaupun kecil-kecilan, yang pertama di Malaysia sebelum adanya 7 Eleven, Tesco, dan lain-lain. Di puncak kejayaannya SHAMELIN mempunyai lebih 50 buah kedai runcit di seluruh negara.

MESIN TENGGALA DAE DONG DARI KOREA SELATAN

53. Kerana kegiatan dalam SHAMELIN saya telah didekati oleh seorang berbangsa Korea, yang isterinya keturunan China dari Petaling Jaya yang bernama Peter Oh. Peter telah memperkenalkan mesin tenggala Dae Dong buatan Korea Selatan sebagai saingan kepada mesin tenggala Jepun seperti Kubota dan Suzuki. Koperasi SHAMELIN melalui syarikat anaknya telah menjadi ejen Dae Dong. Sebagai Setiausaha Agung SHAMELIN saya telah melawat Korea Selatan buat kali keduanya, setelah kali pertama melawat Daewoo Corporation.

54. Tentangan peruncit-peruncit China terhadap rangkaian kedai-kedai runcit SHAMELIN tidaklah boleh dianggap sebagai bersifat perkauman, kerana mereka juga menentang penubuhan Pasaraya oleh Multi-Purpose Cooperative tajaan Tan Koon Swan sebagai Presiden MCA kerana ianya menjejas perniagaan berbagai-bagai jenis perniagaan di bawah persatuan atau 'guild' masing-masing. Krisis yang dihadapi oleh Tan Koon Swan sehingga jatuh dari jawatan Presiden MCA bermula dari krisis konflik antara MPHB dengan Persatuan-Persatuan Perniagaan China atau 'Chinese Guilds.'

55. Kini kita dapati sekitar 500 buah mini-market runcit yang dikendalikan oleh peniaga-peniaga  dari Aceh di seluruh Selangor dan Wilayah Persekutuan. Kesemuanya mendapat bekalan dari Pemborong China belaka.

56. Jelaslah, sementara Persatuan-Persatuan Perniagaan China membantah pasaraya Multipurpose Koperatif milik ahli-ahli MCA dan juga rangkaian kedai borang SEDCs tetapi mereka tidak membantah jika perniagaan itu tulin dan bersaing dengan adil tanpa keistimewaan dari kerajaan atau mana-mana pihak yang berkuasa.

57. Mungkin itulah sebabnya SHAMELIN mula ditentang oleh mereka apabila sahaja Tun Abdul Razak mengumumkan bantuan pinjaman kepada Shamelin. Mungkin itulah sebabnya mereka menyimpan dendam apabila kerajaan mendukung usaha membuka kedai runcit oleh pihak yang dipilih dan didukung oleh Kerajaan, tanpa selainnya mendapat peluang yang sama.
WAKIL RAKYAT JERAI

58.  Saya telah menang dalam Pilihanraya Umum 1974 tanpa bertanding. Oleh itu tidak ada kesempatan untuk berkenalan rapat dengan ahli-ahli MCA dan MIC dalam membuat persiapan untuk menghadapi pilihanraya. Pada kesempatan lain saya akan ceritakan pergolakan politik dalam UMNO dan Barisan Nasional Jerai sehingga saya terpaksa dipindahkan ke kawasan Jerlun-Langkawi dalam pilihanraya tahun 1978.

59. Cukuplah jika saya katakan antara yang memainkan peranan yang menyebabkan saya berpindah kawasan ialah kerjasama tokoh-tokoh UMNO, yang tidak menyetujui saya menjadi calon di Jerai, dan tokoh MCA bernama See Han, iaitu saingan perniagaan Ah Ling di Pekan Yan, yang merupakan sahabat baik bapa saya. Pada waktu inilah saya menyedari bahawa jika dua orang China bermusuhan sesama sendiri kita terpaksa turut menerima padah tergantung dengan siapa kita  bersahabat.

WAKIL RAKYAT JERLUN-LANGKAWI

60. Saya menjadi wakil Parlimen Barisan Nasional bagi kawasan Jerlun-Langkawi setelah menang dalam Pilihanraya 1978 mengalahkan calon PAS. Bagi Kawasan Dewan Undangan Negeri Jerlun calon PAS Dato' Abu Bakar Omar telah dikalahkan. Pas menganalisakan kekalahan mereka di peringkat Parlimen ialah kerana banyak penyokong PAS yang memangkah PAS untuk ADUN dan memangkah BN untuk Parlimen. Anggapan ini tidaklah salah kerana lebih 3,000 petani yang meminjam wang dari The Chartered Bank, di bawah pimpinan saya telah terus mengiktiraf saya sebagai pemimpin yang pernah membantu mereka walau pun PAS telah keluar dari Barisan Nasional.


61. Oleh itu dalam pilihanraya berikutnya pada tahun 1982, PAS telah melagakan saya dengan Sdr. Abd. Halim Arshad yang dulunya menjadi pegawai saya dalam Syarikat Insan Diranto yang turut membantu dalam urusan pinjaman bank.  Setelah Sdr. Abd. Halim Arshad kalah beliau kemudiannya dilantik menjadi Setiausaha Agong PAS.


62. Oleh kerana Halim ialah bekas pegawai saya maka saya telah menghulurkan sedikit derma untuknya untuk digunakan sebagai belanja dalam pilihanraya melawan saya. Saya tidak sedih ditentang oleh kawan sendiri kerana itu adalah keputusan parti masing-masing. Pada waktu itu PAS sudah keluar dari Barisan Nasional. Pada waktu itulah saya terfikir bahawa kita boleh dilagakan dengan kawan semata-mata kerana kepentingan politik

TIMBALAN MENTERI KEMAJUAN TANAH DAN KEMAJUAN WILAYAH

63. Saya berada di tengah-tengah sawah di Jerlun bila menerima panggilan telefon dari Tun Dr. Mahathir menyatakan beliau telah menyokong saya dilantik sebagai Timbalan Menteri. Waktu di Jerlun saya berkenalan rapat dengan tokoh-tokoh MCA Jerlun yang ketuanya ialah Dato' Chew. Walaupun Halim Arshad kawan lama saya dan Dato' Chew baru saya kenal tetapi setelah beberapa tahun saya merasakan Dato' Chiew lebih rapat dan mesra dengan saya. Walaupun orang katakan persahabatan dalam politik berakhir apabila tempoh berpolitik berakhir jelas sekali kawan-kawan dari keturunan China yang saya kenal semasa dalam politik kekal mesra sebagai sahabat walaupun saya tidak berjawatan lagi. Berasaskan ikatan budi perasaan kita boleh disatukan walau pun kita berbeza kaum. Malahan boleh berlaku seorang Melayu lebih merasa dekat dengan rakan Chinanya dari rakan Melayunya.

64. Seorang kawan lagi dari MCA yang paling rapat dengan saya ialah Dato' Lai Peng, seorang tauke pajak gadai di No. 1, Pekan Kuah Langkawi.

65. Waktu saya berhenti dari menjadi Menteri selama sekitar satu tahun saya tidak memegang apa-apa jua jawatan dalam kerajaan sebelum menjadi Menteri Besar Kedah. Kali pertama saya balik ke Langkawi setelah berhenti dari menjadi Menteri saya dapati tiada seorang pun kawan-kawan yang menunggu saya di lapangan terbang kecuali Dato' Lai Peng. Bila saya tanya kemana mereka sehingga saya tiada kenderaan yang menunggu jawapannya ialah 'Dato' tak bagi tau'. Sebenarnya Dato' Lai Peng yang menunggu pun saya tidak beritahu. Kalau kita berkawan dengan orang China sehingga sampai ke peringkat sahabat maka kita tidak akan dilupakannya walau pun di waktu kita tidak berjawatan lagi. Yang penting ialah persahabatan itu tidak sampai kita kompromikan kepentingan bangsa, nilai ugama dan tuntutan moral.

BERKAWAN DENGAN B. U. LEE ( KOTTERA )

66. Waktu saya menjadi Timbalan Menteri di Kementerian Kemajuan Tanah dan Wilayah saya telah diperkenalkan oleh Dato' Senu Abdul Rahman kepada B. U. Lee. Beliau ialah seorang warganegara Jepun yang berasal dari Taiwan. Nama Jepunnya ialah Kottera. Beliau menemui saya, sebagai jurujual syarikat Mitsui Miike untuk menjual mesin pembersih minyak kelapa sawit FELDA. Walau pun FELDA tidak menggunakan mesin ini tetapi B. U. Lee kekal sebagai sahabat saya sehingga beliau meninggal dunia setelah melalui satu pembedahan di Beijing.


TIMBALAN MENTERI DALAM NEGERI

67. Waktu saya menjadi Timbalan Menteri Dalam Negeri saya telah diperkenalkan oleh B. U. Lee kepada Tan Sri Low Yatt, iaitu pemilik Federal Hotel di Jalan Bukit Bintang. Katanya B. U. Lee adalah salah seorang jurutera konsultan kepada Low Yatt di waktu membina hotel itu. Tun Dr. Mahathir telah memberi izin kepada Low Yatt untuk berubat di negara China walaupun pada waktu itu rakyat Malaysia tidak dibenar ke China. Saya menghadapi dilema apabila B. U. Lee memberitahu anak-anak Tan Sri Low Yatt tidak bersetuju dengan perjalanan jauh ke China oleh bapa mereka yang sudah uzur. Bagi saya kebenaran yang diberi of PM Tun Mahathir pada waktu itu adalah berasaskan pendirian bahawa ilmu, sebagaimana juga, kecantikan dan rasa sedap, adalah neutral belaka. Kita perlu berubat dimana saja kerana penyakit tidak mengenal perbatasan sempadan antara negara-negara, perbezaan pandangan dan amalan politik atau ugama.

MENTERI PEMBANGUNAN NEGARA DAN LUAR BANDAR

68. Hubungan saya dengan masyarakat China hampir terputus sama sekali apabila menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar. Saya hanya bertemu mereka apabila timbul krisis dalam Koperasi-Koperasi Penerima Deposit (KPD). Untuk menyelamatkan KPD-KPD ini saya telah mencadangkan ditubuh KKK iaitu Koperasi Kawalan Kredit sebagai Bank Negara untuk KPD-KPD. Malangnya Menteri Kewangan dan Presiden MCA tidak menyokong cadangan ini sedangkan Presiden GERAKAN menyokongnya.

69. Saya sungguh sedih dengan keputusan ini lebih-lebih lagi saya mendapat tahu ada penyimpan wang dalam KPD-KPD, yang ditutup semuanya, yang telah membunuh diri setelah kehilangan semua simpanan mereka untuk hari tua dan untuk belanja pengkebumian mereka.

MENTERI PERTANIAN

70. Di Kementerian Pertanian saya bertemu semula dengan masyarakat China yang terlibat dalam pemeliharaan ayam dan babi, selain penanam sayur dan bunga di Cameron Highland. Salah seorang dari Timbalan Menteri saya ialah Datuk Alex Lee dari parti Gerakan. Beliau adalah anak mendiang Tun H. S. Lee.

71. Pada satu hari dalam keghairahan Alex untuk membawa pelaburan asing, ke dalam negara, beliau telah memperkenalkan saya kepada Syarikat Charoen Pokphand di Thailand, iaitu sebuah syarikat yang besar di Thailand dan turut terlibat dalam dunia penternakan, khususnya ayam, secara besar-besaran. Saya telah diketemukan kepada wakil Charoen Pokphand yang merencanakan untuk mendirikan integrated farming dengan mewujudkan pusat penetasan sendiri.

72. Oleh kerana perusahaan pusat penetasan itu menerbitkan bibit untuk semua syarikat perusahaan ayam yang lain maka kerajaan tidak membenarkan syarikat pemborong  dan runcit juga turut dalam usaha penetasan. Saya telah menentang cadangan Charoen Pokphand ini sehingga ada desas desus mengatakan saya anti-China kerana Charoen Pokphand ialah keturunan China.


73 Satu contoh yang nyata telah berlaku apabila Charoen Pokphand telah masuk ke Medan di Sumatera maka dengan menguasai seluruh peroses penternakan ayam beliau telah berjaya membekalkan ayam yang murah kerana pusat penetasan juga miliknya sendiri. Apabila hampir semua saingan penternak besar yang sudah lama di Medan menutup perniagaan mereka maka dengan monopoli yang berlaku harga ayam dinaikkan semula oleh Charoen Pokphand di sana. Kini Charoen Pokphand bermaharaja lela di seluruh Indonesia dengan hanya saingan dari P. T. Leong iaitu sebuah anak syarikat milik Leong Hup Bhd di Malaysia yang merupakan milik bersama keluarga Dato' Keven Lau dan Francis Lau.

74. Dato' Kevin Lau Eng Guan telah saya kenali dalam perjumpaan dengan Dato' Alex atas perkara kemasukan Charoen Pokphand. Dato' Kevin yang pada mulanya termakan dengan anggapan bahawa saya anti China sehingga, menjadi penghalang kemasukan Charoen Pokphand  ke Malaysia akhirnya mengenali dan memahami saya dengan lebih dekat bila saya katakan bahawa saya menghalang China Thailand dari masuk untuk menyelamat China Malaysia dari dimusnahkannya.

75. Minat Dato' Alex untuk membawa Charoen Pokphand ke Malaysia bukan sahaja kerana persahabatan beliau dengan mereka tetapi juga untuk memecahkan monopoli penyokong MCA dalam dunia perternakan ayam.

76. Berertilah kepentingan perniagaan adalah lebih penting dari kepentingan kaum sendiri. Kesanggupan untuk membawa orang luar, untuk tujuan yang baik, jelaslah kerana kepentingan politik parti, walau pun yang baik untuk politik itu merugikan bangsa sendiri.

MENTERI BESAR KEDAH

77. Di waktu Tun Dr. Mahathir mengambil alih kepimpinan negara saya dapati beliau juga adalah seorang pemimpin yang mempelajari perkembangan ekonomi di Jepun, Korea Selatan dan Taiwan sehingga beliau melancarkan DASAR PANDANG KE TIMUR. Saya menyokong kuat dasar ini.

78. Kajian kedudukan ekonomi dunia pada waktu ekonomi meleset pada awal lapan puluhan menunjukkan dunia berpecah kepada 5 kelompok iaitu:

78a. Negara demokrasi yang berbahasa Inggeris seperti Britain, USA, Canada, India, Australia, New Zealand, Malaysia dan lain-lain yang kesemuanya menghadapi masalah ekonomi yang sama dan mencari penyelesaian dengan cara yang sama sehingga timbul masalah baru yang sama.

78b. Negara komunis seperti Rusia, Poland, Korea Utara, China, Jerman Timur dan lain-lain yang menghadapi masalah ekonomi yang sama dengan cara penyelesaian dan akibat yang sama. Tetapi masalahnya berbeza dengan masalah yang dihadapi oleh negara demokrasi yang berbahasa Inggeris.

78c. Negara Islam di Asia Barat yang kaya dengan minyak tetapi dengan masalah peperangan dan persengketaan yang tidak kesudahan.

78d. Negara Katholik di Amerika Latin yang menghadapi masalah ekonomi kerana tidak berhenti berbelanja dengan wang hutang tanpa kemungkinan boleh membayar; dan

78e. Negara demokrasi yang tidak berbahasa Inggeris seperti Jerman Barat, Peranchis, Jepun, Korea Selatan dan Taiwan yang ekonominya surplus dan terus membangun.

IDEA YANG SAMA DARI BUKU DALAM BAHASA YANG SAMA

79. Persamaan masalah, cara penyelesaian yang sama dan masalah baru yang sama yang timbul di kalangan negara-negara demokrasi yang berbahasa Inggeris tidak lain kerana bacaan ahli-ahli ekonominya adalah buku-buku dalam bahasa Inggeris yang sama sehingga pendekatan mereka menjadi sama belaka.

IDEA YANG SAMA WALAUPUN DARI BUKU DALAM BAHASA YANG BERLAINAN

80. Kesamarataan masalah, cara penyelesaian dan masalah baru yang timbul di negara-negara komunis, walaupun bahasa bagi setiap negara adalah berbeza, tetapi ideanya sama kerana buku rujukan mereka adalah buku-buku yang mengandungi idea komunis kesemuanya.

IDEA BERBEZA DALAM DUA DUNIA YANG SAMA MAKMUR

81. Masalah di kalangan Ummat Islam di Asia Barat dan Ummat Katholik di Amerika Latin bukanlah berlandaskan idea yang sama, malah dua kelompok ini berbeza bahasa dan berbeza ugama. Tetapi keduanya kaya dengan hasil bumi. Hasil bumi di Asia Barat menjadikan mereka begitu kaya dan kekayaannya itu digunakan untuk membeli senjata yang digunakan untuk berperang sesama sendiri. Di Amerika Latin pula mereka berbelanja lebih dari kekayaan yang sudah diambil dari bumi menyebabkan mereka bergelumang dengan hutang yang terlalu banyak dari Bank Dunia dan IMF.

IDEA TERSENDIRI BERSANDARKAN KEASLIAN BUDAYA

82. Negara-negara demokrasi yang tidak berbahasa Inggeris pula, kerana tidak terpenjara dalam bahasa yang sama, sebagaimana negara-negara lain, telah mengekalkan keperibadian masing-masing dan hanya meminjam idea luar yang difikirkan bermunafaat bagi negaranya. Ciri-ciri yang berbeza pada negara-negara ini, apabila dikaji, didapati menjadi penyebab negara-negara itu maju.

83. Dengan mengenepikan negara Jerman dan Perancis, dan menumpukan kajian kepada negara Jepun, Korea Selatan dan Taiwan sebagai negara-negara di Timur, selaras dengan Dasar Pandang Ke Timur maka terdapatlah sebab dan punca negara-negara ini maju.
84. Setelah membuat kejian seterusnya saya dapati bangsa Jepun telah berjaya kerana semangat Bushido yang ada pada Samurainya, bangsa Korea telah berjaya kerana semangat Hwarang yang  menjadi pegangan di zaman kegemilangan Maharaja Silla dan perang dengan 'Turtle Armada' yang mengalahkan Toyotomi Hideyoshi di Kyushu, Jepun dan bangsa China di Taiwan telah berjaya dengan semangat Jinsheng yang ada pada pemimpin industri dan perniagaan di sana.
85. Bila saya tanya Menteri Vincent Siow kenapa Taiwan maju sedangkan China di waktu itu mundur, jawabnya 'Rakyat Taiwan berbangsa China tetapi rakyat Republik Rakyat China bukan China tetapi komunis. Untuk maju mereka perlu jadi China semula.'
86. Semangat Bushido, Hwarang dan Jinsheng mengenengahkan nilai AMANAH, BERANI, DISIPLIN, RAJIN dan SETIA. Bila saya sindir Vincent kerana gambaran China di Taiwan itu semuanya menganut nila-nilai ini, Vincent menjawab 'tak perlu semua, asalkan yang memimpin itu lumayan ramai yang memiliki nilai-nilai murni ini.'
87. Nilai-nilai ini ialah nilai-nilai Islam. Dan dasar kerajaan yang diperkenalkan selepas 'Dasar Pandang Ke Timur' ialah dasar 'Penerapan Nilai-Nilai Islam'. 
88. Hanya dengan berkenalan dan persahabatan antara masyarakat berbilang kaum dan ugama, dan membaca sambil meneliti sikap dan perangai harian mereka barulah kita dapat berpakat dan mencari jalan untuk hidup terus dalam harmoni. 

89. Ada bezanya antara mempunyai banyak kawan atau 'friends' di kalangan berbilang kaum dan ugama dengan hanya mempunyai banyak 'girl-friends' dari berbilang kaum. Itulah yang diingatkan oleh seorang sahabat saya dari keturunan China bernama Peter W. Lim seorang pemikir yang menjadi motivator yang terkenal di kalangan 'Chinese Educationists'. Pesanan ini disampaikan dalam perjumpaan kali terakhir saya dengannya kira-kira satu bulan sebelum beliau meninggal dunia. 

15 comments:

shuk said...

Catatan yang menarik. Saya cadangkan bila "sampai masa", di bukukan coretan dari blog ini (jika masih belum di bukukan lagi)

Anonymous said...

Cacatan Tan Sri berkaitan dengan sikap dan hubungan Tan Sri terhadap kaum China amat melucukan.

Porium
Jalan Belangkas

Anonymous said...

Salam buat Tan Sri,saya orang Bedong,Kedah yang sangat mengkagumi Tan Sri.Selalu saya periksa blog ni kalau-kalau ada kisah atau cerita baru.Syok baca tulisan Tan Sri dan selalu juga saya berkongsi dengan kawan-kawan.Tan Sri menyumbang bakti kepada agama,bangsa dan negara.Saya sungguh bangga.

Nyak Tan said...

Jika di Kelantan,Sanusi layak menjadi Tukang Karut,ia itu Pak dalang yang bermain wayang kulir.

Cerita Sanusi mengenai riwayat hidupnya amat menarek saolah olah dia lah yang paling layak dan pandai dari pemimpin UMNo lain .Hairan kenapa ia tidak berjaya menjadi PM Malaysia dan kalah dalam pertandingan puchok pemimpin UMNO.

Sawaktu berlaku percubaan untok menukar Ghafar Baba sabagai Timbalan President UMNO,semua pemimpin UMNO dan MB menyokong Anwar,hanya Sanusi sahaja menyokong Ghafar Baba.Ini membuktikan yang Sanusi bukan lah pandai sangat dalam politik.Dia tidak mahu meyokong Anwar kerana ia berasa Anwarnsabagai junior nya di MCKK tidak layak untok meminpinnya.

Nampak sangat Sanusi ini tidak dapat berfikir dengan waras kerana adanya penyakit PHD dalam dirinya.

Sekarang Sanusi tidak di peduli terus oleh UMN saolah olah Sanusi ini tidak ujud dalam sejarah UMNO.Ia tidak pernah di jemput untok majelis majelis UMNO saperti sambutan ulang tahun UMNO.

Sanusi in dah jadi macam Quran burok,tunggu masa untok di buang dalam laut saperti yang di buat oelh kerajaan Tengganu.

SYEDPPJASA. said...

KEPADA NYAK TAN.
TIDAK KAH AWAK TERFIKIR SEBAB TAN SRI SANUSI TIDAK MENYOKONG ANWAR SEBAGAI TIMBALAN PRESIDEN UMNO KETIKA BERLAWAN DENGAN GHAFFAR BABA.?
TAN SRI SANUSI TAHU BENAR SEJARAH PERIBADI ANWAR YANG MENGAMALKAN BUDAYA "TEMBAK BELAKANG." MANUSIA MACAM ANWAR YANG KAKI TEMBAK DARI BELAKANG, MANA BOLEH DIANGKAT JADI PEMIMPIN. BETUL TAK NYAK TAN?
RAMAI JUGA KENALAN SAYA YANG TAKSUB MENYOKONG ANWAR . TETAPI, BILA SAYA CABAR MEREKA UNTUK UNTUK TIDUR BARANG SEMALAM DENGAN ANWAR, TAK SEORANGPUN DARI MEREKA YANG BERANI MENYAHUT CABARAN SAYA.
JADI, NYAK TAN SEBENARNYA SEMACAM UMBUT KELAPA MUDA BILA MEMBICARAKAN SOAL MEMILIH PEMIMPIN. SEBENARNYA, CARA NYAK TAN MENGULAS MENUNJUKKAN BAHAWA NYAK TAN INILAH YANG SEMEMANGNYA DARI JENIS MANUSIA KETURUNAN MENGIDAP PENYAKIT PHD.

Nyak Tan said...

Syedpp jasa.
Saya tak kenal Anwar dan saya bukan ahli UMNO.

Saya ahli akedamik yang menyatakan kenyataan.Sama ada Anwar itu saorang homo atau kaki betina,itu antara dia dengan Allah.Itu dosa yang boleh di Ampun,bukan Syrik.

Bagaimana Najib dan Sami Hindu yang di bawa di rumah untok di Puja.

Dalam Islam kita di larang untok menyatakan keburokan Saudara kita sacara terbuka.Apa yang berlaku sekarang dalam politik UMNO amat memalukan.Sanusi tidak dapat nafikan yang ia juga bersetongkol dengan Mereka.

Jika cerita Sanusi itu benar,samasa ia menjadi President MAYC,kenapa dia bagitu lantang menyerang Mahathir waktu itu yang bersetongkol dengan Tengku Abdullah mengunakan Rumah MAYC dijalan loonie sabagai sarang pelacor..

Sanusi hanya menceritakan apa yang sedap i dengar,yang burok tidak di cerita,Pejuang pejuang Acheh pada tahun 70 han amat marah dengan Sanusi kerana ia tidak dapat tunaiksn janji untok membekalkan senjata Libya kapada mereka.

Jika arwah Zainal johari maseh ada ia dapat cerita bagaimana Sanusi merancang unok menjatohkan Syed Nahar sabagai M B Kedah.

Sebab itu saya kata Sanusi ini Tukng Karut.

Nyak Tan 2.0 said...

Cyber-trooper kite @ Nyak Tan dah malu nak sokong anwar nampak... hehehe

sekarang cuma ngaku fikiran sahaja sehaluan dgn anwar

baguslah, berubahlah sedikit demi sedikit.

tapi keje tetap keje kan. kami faham kenapa saudarina terpaksa mengulang bahan-bahan basi saudarina.

menurut ezam, anwar takut sanusi,

anwar kata, 'sanusi is a dangerous man'. tapi bila ezam jumpa sendiri dengan sanusi dia tengok takdepun.

seburuk2 saudara kj pun, die respect sanusi. adeke die pakai kot penguin first time die nak jumpa sanusi. tapi kesian tak kena layan. saya pernah nampak dia terserempak dgn sanusi di bangsar village. sanusi tak sedar pun tapi kj macam tersentak tak tau nak buat apa, last-last tegur pun kj tak berani.

begitulah gelagat org2 yg takut dan malu kerana salah. entah2 bila saudarina cyber-trooper sendiri jumpa sanusi saudarian tersipu2 malu.

Bala bangsar yg sungguh2 tolong nurul izzah pun malu nak kata dia sokong anwar. dia kata dia sokong anak2 anwar je sbb anak2 dan isteri anwar baik.

jumpa di posting seterusnya :)

AMISHA said...

KABAR BAIK

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Zara, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 400 juta rupiah (Rp400.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Zaradam@yahoo.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Yetty Sunarsih said...

Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

RIKA NADIA said...

Halo semua, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warganegara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat konkrit kepada semua warganegara Indonesia yang mencari pinjaman dalam talian untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya sangat memerlukan pinjaman , kerana kewangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberitahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai bernama Puan ESTHER PATRICK Cawangan Pengurus Pinjaman Akses, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp600,000,000 dalam masa kurang dari 12 jam pada kadar faedah 2% dan yang mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Madam. LADY ESTHER telah meminjamkan pinjaman kepada saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya terima itu telah dikreditkan ke akaun bank saya. dan saya mempunyai bukti dengan saya, kerana saya masih terkejut, e-melnya (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk kerja yang baik LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya tentang LADY ESTHER, jadi orang dari negara saya dan bandar saya boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) sila hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya membuat keputusan untuk memberitahu orang ramai tentangnya, Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya mahu Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya seorang pemilik perniagaan wanita yang baik dan hebat di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati LADY ESTHER untuk kerja yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong beritahu saya untuk maklumat lanjut tentang Ibu dan saya akan memberi arahan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui e-mel: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

ESTHER PATRICK said...

Halo,
Saya Puan Esther Patrick, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
(estherpatrick83@gmail.com)

Pinjaman yang kami tawarkan adalah:

1. Pinjaman Peribadi
2. Pinjaman Perniagaan
3. Pinjaman Pelaburan
4. Pinjaman Perumahan, dsb

Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (estherpatrick83@gmail.com)

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada Ibu ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Ibu. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Ibu. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

Saya menghubungi Ibu ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Ibu. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin,
Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

teddy lisa said...

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Suyono Ratha said...

Nama saya Suyono Ratha, saya ingin menggunakan media ini untuk menasihati semua orang agar berhati-hati mendapatkan pinjaman Internet kerana banyak peminjam internet di sini semua penipu dan mereka hanya cerita untuk menipu wang anda, saya meminta pinjaman Rp750, 000,000, 00 dari seorang wanita di Turki dan saya memperoleh Rp25.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

Pada 12 Januari 2020, rakan saya KABU-LAYU di tempat kerja saya memerlukan saya pinjaman dari ACCESS LOAN FIRM dan dia akhirnya Menerima pinjaman. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya sangat banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

Semoga Tuhan memberkati Puan MARIA ALEXANDER atas apa yang telah dilakukannya kepada saya dan keluarga, saya memerlukan rakan-rakan saya untuk memaklumkan saya kepada seorang ibu yang baik.MARIA ALEXANDER, ACCESS LOAN FIRM, semoga dia memerlukan dan saya meminta pinjaman sebanyak Rp750,000,000, 00
Saya memerlukan terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.


Akhirnya, saya mendapat pinjaman di akaun bank saya dan saya meminta rakan saya KABU-LAYU untuk menerima pinjaman dan saya juga menyediakan banyak orang kepada Puan MARIA ALEXANDER ibu yang baik berharap mereka juga mendapat pinjaman mereka tanpa berlengah ..
Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya menghubungi ibu yang baik, anda memerlukan pinjaman dan anda juga akan memberikan bukti ibu yang baik.

jadi saya menggunakan cara ini untuk setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai yang membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan MARIA ALEXANDER melalui EMAIL: (mariaalexander818@gmail.com) (Whatsapp: +1 (254) 276-8402

Anda masih boleh menghubungi saya memerlukan lebih banyak maklumat melalui EMAIL: suyonoratha@gmail.com

Anda juga boleh menghubungi rakan saya KABU-LAYU melalui EMAILnya: kabulayu18@gmail.com
terima kasih sekali lagi kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan dan kesejahteraan.

Agus Santoso said...

Salam untuk kalian semua. Nama saya Agus Santoso, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan para pencari pinjaman agar berhati-hati, karena banyak sekali penipuan di mana-mana, mereka akan mengirimkan dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan berjanji ini dan itu, para penganggur, saya sarankan Anda semua memiliki untuk berhati-hati

Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kesulitan keuangan dan sangat membutuhkan pinjaman untuk mendapatkan kembali bisnis saya, saya mengajukan pinjaman 250 juta. Saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya mengalami lebih banyak kesulitan keuangan karena saya meminjam untuk membayar sebagian biaya setelah menghabiskan dana saya. Saya hampir kehilangan harapan sampai ALLAH menggunakan teman saya untuk merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Helen Wilson, seorang ibu yang luar biasa, yang meminjamkan saya pinjaman 250 juta tanpa jaminan dalam waktu 24 jam tanpa tekanan pada tingkat bunga 2%.

Saya terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan telah dicairkan langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji akan membagikan kabar baik agar masyarakat bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ibu yang baik melalui email: helenwilson719@gmail.com

dan dengan rahmat Allah dia tidak akan mengecewakan. jika Anda mematuhi perintah-perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: agsantoso576@gmail.com
dan teman saya yang memperkenalkan saya dan bercerita tentang Bu Helen Wilson, dia juga mendapat pinjaman baru dari Bu Helen Wilson, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (wahyusaptohandoko256@gmail.com) sekarang,

Yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman bulanan saya. Anda masih bisa mengobrol, ibu yang baik, Nomor WhatsApp; +1-585-326-2165

mohon bijak dan semoga Allah membimbing kita semua

Nama saya Agus Santoso
Pinjaman saya 250 juta
KEUANGAN WEMA
email: helenwilson719@gmail.com
WA: +1-585-326-2165

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh