Wednesday, February 1, 2017

PERHIMPUNAN AGUNG PERKASA 2015

Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh.
 
Di bawah ini diturunkan butiran perkara yang telah saya sampaikan dalam ucapan perasmian PERHIMPUNAN AGUNG PERKASA pada tahun 2015. Penyampaian ucapan tidak semestinya mengikut urutan berikut dan kupasan ke atas butiran yang diketengahkan juga tidak begitu lengkap. Saya masukkan juga butiran di bawah kerana ianya relevan kepada perjuangan BANGSA MELAYU.

PERHIMPUNAN AGUNG PERKASA

Acara: Majlis Perasmian

Tarikh: 20hb Disember, 2015

Tempat: Dewan Pusat Islam, Kuala Lumpur

Waktu: Mulai 0830 pagi.

Assalaamualaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh

UCAPAN ALU-ALUAN

Saya ucapkan TAHNIAH kepada PERKASA kerana BERANI menjemput saya untuk merasmikan Perhimpunan Agong pada hari ini.

Saya katakana BERANI kerana apa yang akan saya huraikan nanti sudah tentu tidak dapat membantu jika PERKASA bencadang untuk mendapat PROJEK dari Kerajaan yang ada sekarang.
 
Ataupun mendapat 'DERMA' dalam pengertian KHUSUS untuk MALAYSIA 

Tetapi TOK HIM adalah seorang SAHABAT saya yang setia berkawan sejak lebih 47 tahun yang lalu.
 
Itulah sebabnya TAK PAYAH BAGI DERMA PUN dia puji saya sampai berbuih mulut dan hampir terkeluar biji mata.
 
Sebagai profesyenal yang 'revolutionary' TOK HIM  tahu masanya hampir tiba untuk PENYEBAB KEPADA SEMUA MASALAH NEGARA MASAKINI untuk TURUN DARI TAKHTA.

MENGHORMATI TETAMU

Dalam majlis hari ini terdapat diplomat dari Kedutaan Amerika Syarikat dan juga dari Thailand, negara jiran.

Hadir juga wakil NGO berbilang kaum termasuk India, China dan mereka yang dari Sabah.

Juga wakil dari berbilang pertubuhan ugama dan berbagai parti politik.

Jika semua yang hadir ini terdiri dari mereka yang baik dari berbagai ugama, fahaman, kaum dan bangsa, maka amanlah Negara ini.

Terlalu banyak Negara yang menghadapi huru hara kerana yang jahat-nakal dari berbilang bangsa dan ugama membuat karenah yang merugikan rakyat.

Kawan saya Dato' Mustapha Ali dari PAS turut hadir, saya juga gembira melihat Dato' Taqiuddin, Setiausaha Agong PAS turut hadir sama.

Sebenarnya, selain dari perselisihan kecil yang ada di dalam sesebuah parti dan perselisihan kecil antara parti, perselisihan yang menyebabkan keluarnya PAS dari Barisan Nasional adalah kerana salah faham atas niat 'pengisytiharan darurat' di Kelantan di waktu PAS memerintah dan berada di dalam Barisan Nasional. Ianya bertentengan dengan perlembagaan kerana pergaduhan antara kaum belum berlaku.

Tetapi, oleh kerana Tun Hussein Onn mendapat laporan akan berlaku antara sesama Melayu, beliau, kerana tidak mahu berlakunya pertumpahan darah di zaman pemerintahannya, telah meminta darurat diisytihatkan.

Itulah sebabnya Perlembagaan terpaksa dipinda untuk menghalalkan keputusan yang bertentangannya dengannya. Pindaan itu terpaksa di back-dated sehingga sebelum Merdeka.

TO LOVE AND TO HATE IS A MATTER OF DECISION

Jika ada di antara kita yang ada di sini sudah tidak berteguran begitu lama kerana salah faham, ingatlah apa yang dikatakan oleh kawan saya di satu masa dulu, katanya, 'to love and to hate is a matter of decision.' Bererti 'untuk bersahabat (bercinta) atau bermusuhan hanyalah satu keputusan.'

Oleh itu, palinglah ketepi dan mulalah bermaaf-maafan.

Tapi, janganlah lepas pecat seseorang itu sehingga pecah periuk nasinya, belum pun kering air mata, kita sua tangan untuk berkawan kononnya. Tidak adalah keikhlasan di situ.

MINTA MAAF PADA INDONESIA

Di sini ada wakil dari Pasukan Helang Merah Putih yang turut hadir. Saya ucapkan selamat dating.

Pada kesempatan ini saya mohon meminta maaf kepada Indonesia kerana Malaysia telah mengalahkan Indonesia sekarang ini. Bukan menang dalam pertandingan badminton.

Kalau dulu Indonesia dikatakan juara dalam bidang rasuah, sekarang Malaysia sudah menjadi juara rasuah di dunia.

 
PELUANG MENJADI PERDANA MENTERI
 
Di satu masa dulu, cita-cita untuk menjadi Wakil Rakyat memang ada pada tiap seorang anggota parti politik.
 
Bila jadi Ahli Parlimen, biasalah jika ada yang mimpi untuk menjadi Setiausaha Parlimen.
 
Semua Setiausaha Parlimen merasakan dirinya layak jadi Timbalan Menteri.
 
Yang jadi Timbalan Menteri pula tunggu supaya menterinya cepat berhenti atau diberhentikan.
 
Agak biasa bagi Timbalan Menteri merasakan diri lebih pandai dari Menteri.
 
Bila dah jadi Menteri baru terfikir nak cari tempat dalam parti supaya boleh masuk barisan untuk menunggu giliran apabila Timbalan atau Perdana Menteri jatuh sakit atau tiba ajalnya.
 
Yang tak sabar seperti TOK HIM, ANWAR IBRAHIM, AHMAD SABU mereka pilih untuk tubuh parti sendiri.
 
Tak jadi Perdana Menteri pun tidak mengapa kerana boleh jadi PRESIDEN PARTI SENDIRI.
 
Yang CERDIK buat NGO dulu.
 
Lepas itu NGO buat cawangan atau ranting ikut kawasan pilihanraya.
 
MACAM PERKASA.

HASRAT MENJADI PERDANA MENTERI
 
Dulu tak ramai mimpi untuk jadi PERDANA MENTERI.
 
Yang rancang nak jadi Perdana Menteri ialah Dato' Onn Jaafar. Tetapi rancangan beliau berbeza dengan rancangan Allah swt. Beliau pun terhenti dari memimpin UMNO.
 
Tunku Abdul Rahman terpaksa dipujuk oleh Tun Abdul Razak untuk memimpin UMNO sehingga akhirnya jadi Perdana Menteri. Lepas dia, SETELAH TUNKU isytiharkan I AM THE HAPPIEST PRIME MINISTER IN THE WORLD, berlaku 13 Mei, 1969 dan dia terpaksa berhenti.
 
Waktu Tun Abdul Razak jadi Timbalan Presiden UMNO sekaligus menjadi Timbalan Perdana Menteri beliau telah dicabar oleh Tun Dr. Ismail, HANYA SEKALI.

Tun Dr. Ismail kalah dan lepas tu dia tak lawan lagi.
 
Bila Tunku Abdul Rahman PECAT SINGAPURA keluar dari MALAYSIA, Tun Dr. Ismail letak jawatan dari Kabinet kerana tidak sihat.

INGAT TU, SINGAPURA BUKAN KELUAR DARI MALAYSIA TETAPI DIPECAT KELUAR
 
Bila Tunku Abdul Rahman DIGANTI oleh Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri, Tun Ismail pun SEMBUH dari sakitnya dan terima jawatan Kabinet sehingga menjadi Timbalan Perdana Menteri.
 
Rupa-rupanya Tun Ismail bukan sakit badan bila Tunku Abdul Rahman pecat Singapura keluar dari Malaysia. TUN ISMAIL sebenarnya SAKIT HATI. Yang ini anaknya tak tahu. Dia beritahu pada kami dalam satu pertemuan beliau dengan Pemuda Umno setelah dia kembali ke dalam Kabinet.
 
Waktu itu Tun Abdul Razak tahu bahawa dia sedang mengidap penyakit yang serious.

KELUARGANYA PUN TAK PASTI TAHU.

Pastinya Tun Razak rancang supaya Tun Ismail, sahabatnya, akan mengganti beliau menjadi Perdana Menteri bila beliau meninggal dunia. Walau bagaimana pun RANCANGAN ALLAH SWT TERNYATA BERLAINAN. Tun Dr. Ismail meninggal dunia terlebih dahulu dari Tun Abdul Razak.

Ini REZEKI TUN HUSSEIN ONN.

Tun Hussein Onn mengganti Tun Abdul Razak apabila Tun Abdul Razak kembali ke rahmatullah.

Tun Hussein Onn ada TIGA PILIHAN untuk jawatan Timbalan Perdana Menteri baginya.

Yang paling banyak undi untuk jawatan Naib Presiden ialah Tengku  Razaleigh Hamzah. Macamana Tun Hussein nak pilih dia KERANA DIA ANAK TERUNA yang membahayakan kerana Tun Hussein ada ANAK-ANAK DARA.

Yang kedua mendapat banyak undi untuk jawatan Naib Presiden UMNO ialah Tun Ghafar Baba.

Macam mana Tun Hussein nak pilih Tun Ghafar sedangkan dia masih ingat Tun Ghafar menentang bapanya Dato' Onn Jaafar kerana mencadang buka pintu keahlian UMNO kepada bukan Melayu juga.

Kawan baik Tun Hussein Onn ialah Tan Sri Kadir Yusof, bos saya di Kementerian Kemajuan Tanah dan Wilayah. Tan Sri Kadir dan isterinya Tun Fatimah sahabat karib Tun Hussein Onn. Tan Sri Kadir dan Tun Fatimah juga kenalan baik Tun Dr. Mahathir waktu mereka sama-sama tinggal di Alor Setar dan Tun Fatimah jadi Ketua UMNO Bahagian di sana.  Tan Sri Kadir beritahu saya, 'Sayalah yang sokong Chin lantik Mahathir jadi Timbalan Perdana Menteri.'

Tiba-tiba Tun Hussein Onn sakit jatung dan terus dibedah. Sebagai seorang yang juga mengidap penyakit jantung saya diberitahu dalam sekitar 4 bulan selepas by-pass pesakit jantung biasanya emosional, TOK HIM lebih tahu.  Kerana boleh tanya Datin Rohaya.

Kerana terlalu sensitif terhadap keadaan politik semasa maka Tun Hussein letak jawatan.

Rezeki Tun Dr. Mahathir dan ianya adalah ketentuan Allah swt.

Tun Dr. Mahathir serba salah untuk memilih antara Tun Musa Hitam dengan Tengku Razaleigh Hamzah.

Saya tidak berapa kenal Tun Musa Hitam dari dekat, tetapi saya kenal Tengku Razaleigh Hamzah kerana beliau Pengerusi Bank Bumiputra Malaysia Berhad dan saya bekerja di The Chartered Bank, Kuala Lumpur.

Tapi saya kenal staf Tun Musa kerana TS Shahril Samad pernah berkerja di The Chartered Bank. Begitu juga Norsiah isteri Allahyarham Ismail Kamaluddin dan Datin Rafeah, isteri Allah Yarham Dato' Ajib mantan Menteri Besar Johore.

Isteri Allahyarham Dato' Ajib dan isteri Alllahyarham Ismail Kamaluddin adalah staf di bahagian Pinjaman Bumiputera dan Luar Bandar The Chartered Bank, Benteng, Kuala Lumpur.

Senanglah kerja nak kalahkan Tengku Razaleigh.

Bila Tun Musa merajuk kerana dia nampaknya terpaksa tunggu lama untuk ganti Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri, dan Dato' Seri ANWAR IBRAHIM, yang dekat dengan Tun Dr. Mahathir, sudah bertambah popular Tun Musa  pun buat strategi letak jawatan.

Tun Musa mengharapkan supaya Umno buat Perhimpunan Agung Khas untuk bawa dia balik sebagai Timbalan Presiden.

Rancangan Perhimpunan Agung ini telah gagal.

Tun Musa tarikh balik perletakan jawatannya atas desakan UMNO Johore.

Ini semua rezeki Tun Ghafar Baba.

Saya tahu bahawa rancangan Tun Dr. Mahathir ialah untuk melantik Tengku Razaaleigh jika dia dapat kalahkan Tun Musa dalam pemilihan untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO dalam Perhimpunan Agung UMNO berikutnya.

Tun Musa pandai.

Dia beregu dengan Tengku Razaleigh.

Tengku Razaleigh lawan untuk jawatan Presiden dan Tun Musa pertahankan jawatan Timbalan Presiden.

Sebagaimana yang diharapkan oleh Tun Musa Tengku Razaleigh kalah kepada Tun Dr. Mahathir.

Malang bagi Tun Musa kerana Tun Ghafar telah dapat mengalahkannya.

Kalau Tun Musa menang sebagai Timbalan Presiden UMNO, walaupun Tun Dr. Mahathir menang sebagai Presiden, saya tahu, yang Tun Musa pasti tahu, Tun Dr. Mahathir akan menolak perlantikannya sebagai Perdana Menteri.

Tun Musallah yang akan menjadi Perdana Menteri.

Allah swt. yang menentukan semuanya.

Anwar kemudiannya mengalahkan Tun Ghafar untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO dan seterusnya, mengikut tradisi, menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Kerana tidak sabar, dan godaan yang dahsyat setelah berjawatan dan berpangkat yang menyebabkan seseorang itu menjadi aphrodisiac, beliau tidak berpeluang menjadi Perdana Menteri.

Kejatuhan Dato' Seri Anwar Ibrahim menjadi rezeki bagi Tun Abdullah Ahmad Badawi.
 

TOK HIM KALAU TOK HIM JADI PERDANA MENTERI

1. Jangan cuba tunjuk alim. Kalau baca ayat Qur'an biar betul bunyinya dan tajwidnya. Lebih baik kita diam dan orang fikir kita tahu, daripada kita baca, nak tunjuk kita wara', tetapi orang pun sah kita tak tahu.

2. Kalau baca biarlah macam Tan Sri Muhyiddin Yassin jika Tok Him lantik dia jadi timbalan.

3. Tok Him pernah masuk penjara bawah ISA. Kalau nak batal ISA janganlah buat SOSMA kerana susah nak tangkap macam bawah ISA. Kalau nak saman orang bawah SOSMA carilah pendapat dari pakar undang-undang yang jujur supaya kita tak salah charge macam Dato' Paduka Khairuddin dan Matthias Chang. Kalau nak salah charge juga-juga pilihlah hakim yang boleh ikut cakap Tok Him.

4. Dulu kita dah pinda hak Raja untuk mengesahkan undang-undang sebelum dilaksanakan. sekarang guna akta yang kerabat marah untuk buang langsung kuasa raja isytihar darurat. Yang hairan kenapa raja tak marah?

5. Tok Him. Mu keno jadi PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT, dan bukan RAKYAT BERLAGAK RAJA

UMAT ISLAM DI AKHIR ZAMAN

Di zaman Imam Suffian ada seorang penggali kubur.

Setiap selesai kubur digali, mayat pun dimasukkan ke liang lahad.

Do'a selesai dibaca.

Penggali kubur melihat kiri kanan tiada kelihatan seorang pun,

Dia akan gali satu kubur demi satu kubur yang sudah berisi mayat.

Terkejut penggali kubur.

Apabila selesai dia menggali kubur 100 orang yang telah dikebumikan.

Dia dapati 1 sahaja dari 100 mayat yang masih menghadap ke qiblat.

Si penggali kubur pun pantas pergi ke rumah Imam Suffian dan bertanya.

Kenapakah dari 100 mayat yang ditanam berahadap ke qiblat, hanya 1 saja yang masih menghadap ke qiblat apabila selesai ditalqinkan dan pengiring jenazah semuanya sudah pulang.

Jawab Imam Suffian, 'Di akhir zaman, hanya seorang sahaja dari 100 orang Islam yang percaya bahawa rezeki itu di tangan Allah swt..'

Samalah bagi mereka yang mengharapkan 'derma' dan BR1M daripada Dato' Seri Najib.

LANGKAWI DIJADIKAN MONARCHO MALAYSIA

Ini satu contoh yang menyebabkan mayat terbalik sebaik sahaja selesai talqin

BR1M DAN 'DERMA' - MELAYU JADI BURUNG SUBSIDI

Pada satu petang dalam abad ke 19 beberapa orang ahli falsafah Denmark ternampak beribu-ribu ekor burung terbang di langit dari utara menuju ke arah lautan Mediterranean.

Terfikir oleh mereka untuk menolong burung-burung itu supaya berhenti dan berlindung di Denmark tanpa pelru terbang jauh ke selatan untuk lari dari musim sejuk di utara.

Setelah ahli-ahli fikir bersetuju untuk membantu burung-burung itu, mereka mengadakan tabung untuk mengumpul wang dan mendirikan khemah-khemah besar tempat burung boleh berhenti untuk makan dan berteduh sementara salji melanda Negara mereka di musim sejuk.

Pada tahun-tahun berikutnya mereka berusaha menarik perhatian burung-burung yang terbang supaya turun ke daratan.

Beribu-ribu ekor burung turun pada tahun pertama.

Berpuluh ribu lagi tambahan jumlah pada tahun kedua dan berates ribu pada tahun ketiga, bertambah lagi pada tahun-tahun berikutnya.

Lama-lama, setelah belanja di dapati terlalu banyak dan penderma juga sudah berkurang semangat dermawannya.

Pada tahun berikutnya, makanan yang diperlukan oleh burung-burung itu tidak lagi dibekalkan.

Khemah juga dirobohkan.

Apabila ratusan ribu ekor burung singgah untuk makan dan berlindung, burung mendapati makanan dan khemah sudah tiada lagi di tempat biasa.

Burung-burung itu pun terbang meninggalkan tempat perkampungan di Denmark menuju ke selatan.

Ada juga burung yang sudah terlalu tua dan sudah lupaa arah balik ke utara.

Setelah beberapa jam burung-burung ini meninggalkan tempat perkhemahan, burung-burung yang telah pergi, berpatah balik kelangan perkhemahan di Denmark di mana dulunya ada makan dan tampat bertuduh percuma.

Burung-burung ini kemudiannya menggelupur lalu mati.

Doktor haiwan mendapati burung-burung itu mati disebabkan sendi yang kenghubungkan saya dan tubuh sudah luka, berdarah dan parah.

Sebabnya ialah, kerana burung-burung ini sudah terlalu lama, bertahun-tahun, tidak berpengalaman terbang jauh. Terlalu lama makan free.

Itulah yang saya namakan BURUNG SUBSIDI.

Dalam usaha membanut orang Melayu, saya teringat pantun seorang pujangga kampong di Langkawi yang nama samarannya BASMI:

Melayu bukan kaum subsidi,

Hidup selalu tolong menolong;

Biar kita mati berdiri,

Daripada hidup orang dok dukung.

BR1M DAN DERMA - IKAN PATUH KERANA UMPAN

Ho Chi Minh ialah pemimpin Parti Komunis Vietnam dan meminpin Vietnam untuk mengalahkan Amerika Syarikat dalam peperangan kemerdekaan negaranya.

Beliau lahir pada 19hb Mei, 1890 dan meninggal dunia pada 2 September, 1969 pada umur 79 tahun.

Waktu saya melawat Vietnam menghadiri mesyuarat AARROO (Afrom Asian Rural Reconstruction Organization) antara program yang telah diatur untuk saya lawati ialah rumah kecil penginggalan Ho Chi Minh.

Di depan rumah Ho Chi Minh ada sebuah kolam yang besar yang di dalamnya penuh dengan ikan peliharaan.

Saya telah dibawa ke tepi kolam itu oleh seorang pemandu pelancong dan beliau memberitahu bahawa Ho Chi Minh banyak mempelajari dari alam dalam pelancaran revolusinya.

Termasuk dari ikan.

Kemudian, katanya, sebagai contoh, dia pun menepuk dua belah tangan di pinggir kolam. Dengan serta merta ikan kelihatan melompat ke atas air. Mula-mula ikan yang berdekatan dengan tepi kolam tempat tetamu berdiri dan seterusnya diikuti dengan ikan di belakang yang mula muncul ke muka laksana ombak yang sedang bergolak.

Begitulah Ho Chi Minh lakukan setiap hari.

Pemandu pelancung menjelaskan bahawa ikan di dalam kolam ini ialah keturunan ikan sebelumnya yang mula dipelihara oleh Ho Chi Minh.

Walaupun Ho Chi Minh telah meninggal dunia lebih dua puluh tahun, dan ikan ikan yang ada mungkin dari keturunan yang keberapa belas tetapi tetap dengan tabi'at melompat apabila mendengar tepukan tangan pengunjung.

Kata pemandu pelancung tabi'at begini tidak ada pada ikan di tempat lain.

Ianya perlu latihan.

Begitulah nasib bangsa Melayu dan rakyat Malaysia jika amalan mendapat 'habuan' atau 'hadiah' atau pun 'derma, dijadikan program nasional dalam apa bentuk sekalipun.


BR1M DAN DERMA - KATAK DALAM AIR PANAS

Semua pelajar sains, khususnya 'zoology', mengetahui bahawa jika dicampakkan seekor katak ke dalam air yang sedang mendidih ianya secara spontan akan melompat keluar kerana tidak tahan kepanasan air itu. Tetapi, jika katak itu dimasukkan ke dalam periuk yang mengandung air sejk, dan di bawah periuk itu dinalakan api maka katak itu akan tetap di dalam periuk, dan tidak akan keluar walau pun ia mati direbus.

Keadaan begini menimbulkan tanda-Tanya atas sebabnya katak itu tidak melompat keluar apabila kepanasan air meningkat sebelum mendidih. Jawabnya ialah kerana 'penyesuaian yang membawa kepada kebiasaan'. Sikap beginilah yang membawa kepada kebinasaan.

Pada mulanya katak itu merasa selesa di waktu air di dalam periuk masih sejuk. Oleh kerana sikapnya yang suka menyesuaikan diri dengan keadaan maka apabila air bertambah panas kerana api di bawaha periuk maka katak itu terus menyesuaikan diri dengan keadaan. Penyesuaian ini berterusan sehingga ianya menjadi kebiasaan sehingga air itu mendidih dan katak itu ditimpa kebinasaan.

Sifat katak ini juga akan membawa kepada kebinasaan manusia jika manusia itu sentiasa menyesuaikan diri dengan keadaan tanpa mempedulikan akibatnya.

MELAYU HADAPI BAHAYA - ITIK LINTAS JALAN

Itik di dapati tidak berjalan bersendirian. Selalunya dalam kumpulan dan seekor darinya akan menjadi ketua.

Jika di waktu melintasi jalan sebuah kereta menghampiri dengan lajunya maka perangati atau tabiat itik akan lari kebelakang.

Jika baru memulakan perjalanannya, eloklah jika tidak patah balik kebelakang.

Tetapi jika sudah hamper tiba keseberang jalan, patah balik pasti itik itu akan dilanggar kereta.

MELAYU HADAPI BAHAYA - KAMBING LINTAS JALAN

Kambing pula berbeza perangainya

Kambing tetap akan meneruskan perjalanannya walau siapa juga mengganggu dijalan.

Nasib baiklah jika kambing itu hamper sampai ke seberang jalan jika kereta yang laju sedang dating.

Tetapi, jika barisan kambing itu baru mula hendak lintas jalan, sikap meneruskan perjalanan akan menyebabkan kambing dilanggar oleh kerata.

Manusia hendaklah mempunyai sifat itik jika baru memulakan perjalanan supaya kita patah balik bila kereta dating.

Manusia hendaklah mempunyai sifat kambing jika sudah hamper sampai ke matlamat bila kereta dating supaya kita tidak patah balik untuk digilik oleh kereta.

RAKYAT TERKEJUT

1. Tiba-tiba Peguam Negara sakit dan diganti serta merta dengan orang yang 5 tahun lebih tua darinya, sekaligus menjadi Ketua Badan Penyiasat 1MDB.

2. Tiba-tiba Ketua Cawangan Khas Bukit Aman ditukar juga.

3. Tiba-tiba Timbalan Perdana Menteri dipecat selepas bertanya isu 1MDB

4. Tiba-tiba orang yang kritik Tan Sri Muhyiddin Yasin dapat jadi Menteri walaupun terbukti tak cerdik sangat.

5. Tiba-tiba dilapurkan orang penting dalam isu 1MDB bernama Burhan dan Nik Faisal kehilangan dan tak tahu ke mana pergi.

6. Tiba-tiba Pengerusi PAC dan 3 anggota PAC naik pangkat jadi Timbalan Menteri dan tergendalah kerja meneliti 1MDB.

7.  Tiba-tiba bangunan Bukit Aman terbakar

8. Tiba-tiba terdengar kelohan Gabenor Bank Negara kononnya laporannya 'no case'.

BILA BERCAKAP BIARLAH PENDENGAR FAHAM

1. Kisah Pak Mat Derani di Pulau Langkawi. Adib Menteri Penerangan beri ucapan. Dia sebut perkataan 'sensitif'. Pak Mat tanya, tengah belum habis besyarah erti 'sensitive.' Adib jawab, ertinya 'peka'. Pak Mat ucap terima kasih. Selesai majlis saya tanya Pak Mat aapa erti 'sensitif' dia jawab 'peka'. Saya tanya apa erti 'peka' Pak Mat jawab 'Tak Tahu'. Sayaa tanya awat tak tanya lagi, Pak Mat jawab 'asal Menteri Adib tu tahu cukuplah.

2. Driver dengan Professor.


BANDINGKAN HERITAGE TUN DR. M DENGAN PENGERTIAN RM42 BILION

1. Jembatan Pulau Pinang    -  - - - - - - -   RM     800,000,000.00 x  53 Jembatan Pulau Pinang
2. Kuala Lumpur International Airport  -  RM  8,000,000,000.00 x  6  KLIA
3. Menara Kuala Lumpur - - - - - - - - - -   RM    270,000,000.00  x  156 Menara KL
4. 2 Menara PETRONAS - - - - - - - - - -- RM  1,800,000,000.00  x  48 Menara PETRONAS
5. Putrajaya Ibu Kota Malaysia - - - - - -   RM12,000,000,000.00 x  4 PUTRAJAYA
    Jumlah harga lima projek - - - - - - - -   RM23,370,000,000.00

Modal berbayar 1MDB RM1,000,000.00

Pinjam - 42,000 x RM1,000,000.00 (Empat puluh dua ribu kali ganda modal berbayar)

APA KITA TELAH BUAT DENGAN RM42 BILION

1. IMDB beli IPP Tanjung Energy yang sekarang bernama Powertek bernilai RM8.5 billion - macam sekitar harga dulu KLIA (Lesen IPP ini hamper tamat)

2. 1MDB beli IPP Genting Sanyen Power yang sekarang bernama Kuala Langat Power Plant bernilai RM2.3 billion - macam sekitar jumlah harga Menara KL dan Menara PETRONAS. (Lesen hamper tamat)

3. IMDB beli IPP RM1.2 billion - macam sekitar jumlah harga Jembatan Pulau Pinang dan Menara Kuala Lumpur

4. Bayar komisyen Bank Yahudi Goldman Sachs - RM4.2 billion - macam sekitar setengah harga KLIA

5. Faedah 6.6% ke atas pinjaman RM42 billion ialah RM2.5 billion setahun sekitar harga 3 Jembatan Pulau Pinang.

5. Pelaboran dalam Petro Saudi Internasional (PSI) - RM7 billion - hamper sama dengan harga RM8 billion bina KLIA

6. Pelaboran dalam Aabar Deposti Investment - RM4.2 billion - sekitar setengah harga KLIA

7. Pelaboran dalam Brazen Sky Investment - RM6.1 billion - sekitar setengah harga Putrajaya.

JUAL BELI TANAH DENGAN HARGA YANG TIDAK MUNASABAH

1. Beli Tanah 70 ekar di Jalan Tun Razak dengan harga RM320 juta iaitu RM64.00 skp sedangkan harga Tanah di situ dijual beli dengan harga RM7,000.00 skp. (Jika harga Tanah ini ditaksirkan hanya RM3,000.00 skp sekalipun KERAJAAN RUGI lebih RM6 billion)

2. Beli Tan 495 ekar, iaitu lapangan terbang TUDM Sungai Besi dengan harga RM363.5 juta iaitu RM91.00 skp sedangkan anggaran harga Tanah pasaran di situ ialah RM1,000.00 skp. (KERAJAAN RUGI RM20 billion)

3. Beli Tanah 234 ekar di Air Itam Penang dengan harga RM1.38 billion pada harga RM135.00 skp. (Harga Tanah yang yang ada 1,000 SETINGGAN di Pulau Pinang ini dibeli oleh 1MDB dengan harga lebih tinggi dari harga Tanah di Jalan Tun Abdul Razak - yang dibeli dengan harga RM64.00 skp)

 SLOGAN YANG MEMBIUSKAN RAKYAT

1. I love PM

1. IM4U

MODAL NAJIB

1. Orang kampong tak kisah 1MDB

Orang kampong dan anak-anak di university dah mula tanya; dan mereka ingin jawapan kepada soalan-soalan:

1a. Untuk apakah SRC memasukkan RM27 juta dalam satu akaun pada 26.12.2014

1b. Untuk apakah SRC memasukkan RM5 juta dalam satu akaun pada 27.12.2014, dan

1c. Untuk apakah SRC masukkan RM10 juta dalam satu akaun pada 10.02.2015

1d. Kemana perginya RM2.6 billion untuk UMNO yang masuk dalam satu akaun dan setelah sedikit dibelanjakan yang selebihnya dimasukkan balik dalam satu akaun orang yang sama di Negara lain.

Akaun yang satu itu ialah akaun DS Najib - Apakah benar dan jika benar, kenapa??

2. Melayu mudah lupa

3. Gunakan ayat-ayat dari Al Quran untuk meyakinkan rakyat

4. Mencari salah Tun Dr. Mahathir untuk menutup kesalah sendiri.

SOALAN YANG PERLU DIJAWAB

1. Pinjaman RM42 billion - iaitu 42,000 kali RM1,000,000.00 modal berbayar.

2. Komishen RM4.2 billion

3. Riba 6.6%

4. 'DERMA' RM2.6 billion

TUTUP DUIT RIBA PINJAMAN DARI YAHUDI DENGAN BELANJA NAIK HAJI.

Pengajaran dari emak saya.

Waktu umur 10 tahun saya jadi pembantu kedi di padang golf Sungai Petani. Kedi saya Miskin bin Fakir.

Di padang golf yang tanahnya lembab ada assistant caddy, iaitu budak yang tunggu dihujung fairway padang golf untuk tengoh di mana bola golf jatuh dan kita letak bendera kecil di tempat bola golf tengelam dalam Tanah.

Saya banyak dapat duit kerana tip.

Bila saya balik ke rumah dan tunjuk duit saya pada emak dia pun minta saya bersila depan dia untuk bertanya dari mana saya 'curi' duit itu.

Kenara ibu saya tidak mahu saya makan duit haram.

Walau pun pergi mengerajakan haji itu diwajibkan atas orang yang berkemampuan hanyaa sekali seumur hidup, tetapi syarikat 1MDB boleh hantar puluhan ribu Jema'ah mengerjakan haji dengan duit hutang, dengan riba yang tinggi dan tak terbayar, atas pinjaman yang di landa pula dengan riba mahal yang haram. Seksyen mana di loh mahfuz amalan begini didaftarkan?

MELAYU JADI BANGSAT DAN JADI MACAM RED INDIAN DI AMERIKA SYARIKAT


1. Najib kata Melayu jadi BANGSAT bila UMNO kalah PRU 14. Kita kata yang mengalahkan UMNO dalam PRU 14 itulah sebenarnya yang BANGSAT. (Raja kita tak bangsat kalau UMNO kalah PRU 14)

2. Dato' Seri Dr. Zahid kata 'Kita tidak mahu Melayu jadi macam RED INDIAN.' Kita sudah pun hamper jadi RED INDIAN, tetapi bukan dijajah oleh orang Eropah tetapi oleh AFRO AMERICAN, iaitu orang yang bangsanya dulu di bawa ke Amerika Syarikat sebagai khadam.

3. TPPA - Kononnya nak bersaing di berbagai bidang. Nak tolong tanya: Siapa yang nak bersaing tu? Melayu ke? Dalam bidang perniagaan tak usah mimpi la. Dalam bidang bola sepak pun kita setakat pandai 'repair stadium' saja; kita masih teringat Mokhtar Dahari, Dollah Clifford, Ghani Minhat. Kalau badminton pun pasukan kita masih tak confident macam zaman dulu. Cukup untuk Menteri Sukan berani berdepan dengan media tetang pandangan dia mengenai masa depan badminton; tapi dia tak ada formula bagaimana nak menang dalam bidang lain. Bersaing dalam bidang peraturan TPPA kita akan lebih terror lagi ke?

TOKOH-TOKOH YANG PERLU DICARI DAN DITANYA

MALAYSIA

1. Jho Low Teik Huat - Pemilik Wynton Group, Good Star Limited (Seychelles) dan Smart Power Limited (Seychelles) born on 04.11.1981 Passport No. A 31894249 renewed on 18.01.2014

2. Arul Kanda Kandasamy - CEO 1MDB

3. Reeza Aziz - pembuat film 'The Wolf of Wall Street'

4. Ananda Krishnan - Yang menjual IPP dan kemudian meminjamkan wang kepada 1MDB

5. Deepak Jaikishan

6. Kenneth Eswaran

(Sundararajan Pichai - CEO Google sejak 10 Ogos, 2015 - dilahirkan Madras (Chennai), Tamil Nad pada pada 1972; Satya Narayana Nadella - CEO Microsoft sejak 04 Februari, 2014 - dilahirkan di Hyderabad, Andhra Pradesh pada 19 Ogos, 1967)

UNITED KINGDOM

1. Derek Quinland - Aabar Investments
2. Michael Seal
3. Patrick Gerard McKillen - Terlibat dalam kes pembelian Croin Hotels
4. Patrick Mahoney - Petro Saudi
5. Rigal Mowatt
6. Richard Faber
7. Robert Tchenguiz - Aabar Investments
8. Tony Blair - Mantan Perdana Menteri Britain

ARAB

1. Assim Mahmood
2. Al Mirqab - dari Qatar
3. Fady Bakhos - Peguam mewakili Al Mirqab
4. Sheikh Hamad - daru Qatar
5. Sheikh Jassim - dari Qatar
6. Sheikh Mansour
7. Triek Essam Ahmad Obaid - Pengasas Petro Saudi

INSTITUSI YANG TERLIBAT

DALAM NEGARA

1. Bank Negara Malaysia dan semua bank yang terlibat
2. Edra Global
3. Jimah IPP - RM1.2 billion
4. Juruodit Negara - Akauntan Negara
5. Ketua Polis Negara
6. Kuala Langat Power Plant - RM2.3 billion (Dulu bernama Genting Sanyen Power milik Genting) - lesen hampir tamat.
7. Peguam Negara - Attorney General
8. Powertek Energy Sdn. Bhd (IPP) - RM8.5 billion (Dulu bernama Tanjung Energy milik Anana Krishnan) - lesen hampir tamat.
9. Prokhas Sdn. Bhd - Urusan khidmat restructuring
10. Public Account Committee - Jawatankuasa Kewangan Negara
11. SRC International menamakan Najib sebagai Advisor Emeritus Platipus transfer RM32 juta ke akaun Najib
12. Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia

LUAR NEGARA

13. Aabar Investments - Abu Dhabi Sovereign Wealth Fund - Aabar deposit investment RM4.2 billion
14. Brazen Sky Investment - RM6.1 billion
15. Coroin Ltd - pemilik hotel The Claridges, The Connought and The Berkeley
16. Ellerman Corporation - berdafter di Cyprus
17. GIL Funds investment RM5.1 billion
18. Goldman Sachs - bank Yahudi
19. Good Star Limited - Jho Low's registered in Seychelles on 18.05.2009 dissolved on 02.05.2014
20. JQ 2 - Syarikat bersekutu kumpulan Barclay
21. NAMA - Nasional Asset Loan Management
22. Offshore Incorporations (Seychelles) Ltd - Jho Low's agent in Seychelles
23. Petro Saudi International (PSI) - diasaskan oleh Tarek Essam Ahmad Obaid - front for Jho Low
24. Smart Power Limited is by Jho Low's and registered on the same day as Good Star in Seychelles
25. Wynton Group - Jho Low

BANKS

1. AffinBank Bhd.
2. Arab Malaysia Bank Bhd.
3. CIMB Group Holdings Bhd.
4. MayBank
5. RHB Capital
6. Barclays Bank
7. BSI Bank in Singapore

ERTI KEMERDEKAAN

1. Bebas dari penjajahan - politik dan 'ekonomi'

2. Mengekalkan dan menjamin keamanan dan keselamatan Negara

3. Membangun Negara - Ekonomi dan Masyarakat

4. Dasar luar Negara yang bebas dan menguntungkan Negara.

5. Membangun pendidikan rakyat untuk dapat menguasai segala bidang kegiatan di dalam Negara.

SIFAT MELAYU

1. Latah

2. Mengamuk

3. Cepat lupa


KEGELISAHAN RAKYAT

1. Mata Wang Jatuh - barang impot bertambah mahal dan belanja anak belajar diluar negeri meningkat.

2. Cukai GST membebankan rakyat, setelah dibius dengan sedikit pemberian BR1M

3. Pembungan pekaerjaan seperti di MAS dan JVC

4. Minyak, tol dan tambang kenderaan meningkat - subsidi dihapuskan

5. Negara terkenal sebagai yang paling rasuah di dunia.

6. Kerajaan belanja boros.

PENGALAMAN DI KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Dari 35 banduan yang di gantung kerana salah tidak seorang pun mengaku dirinya salah.

PEMIMPIN PERLU BERPRINSIP

Mahatma Gandhi ialah seorang yang bertugama Hindu.

Dia dipuja di seluruh India, dan oleh semua rakyat di dunia yang di dalam tekanan penjajah.

Pada satu hari seorang ibu menghadapi satu masalah dengan anaknya yang sangat suka makan coklat.

Semua nasihat ibu, guru dan orang tua di kampong tidak dihiraukan oleh anak ini.

Tetapi dia memuja Mahatma Gandhi.

Lalu terfikirlah oleh ibunya atas kemungkinan Mahatma Gandhi sajalah yang boleh menasihatinya supaya berhenti makan coklat cukup banyak kerana menjaga kesihatannya.

Bila mendengar Mahatma Gandhi ada di satu tempat kira-kira 50 kilometer dari tempat ibu itu tinggal dia pun tergesa-gesa berjalan kaki untuk bertemu dengan Mahatma Gandhi dan membawa anaknya bersama.

Bila siibu dan anak sampai di tempat Mahatma Gandhi, dan setelah berbariis panjang Mahatma Gandhi pun bertanya maksud mereka dating.

BIla ibu meminta Mahatma Gandhi suruh anaknya beerhenti makan coklat, Mahatma Gandhi terdiam sejurus lantas berkata, 'Datanglah 30 bulan dari sekarang untuk kita berjumpa lagi.'

Dengan keciwa sang ibu meninggalkan tempat itu bersama anaknya.

Sebulan kemudian mereka dating lagi ke tempat persingahan Mahatma Gandhi.

Mahatma Gandhi pun memeluk kepala anak tadi dan menasihatkan, 'Dari sekarang anakanda kena berjanji dengan Babuji tidak akan memakan coklat lagi untuk menjaga kesihatan.'

Sebelum ibu pulang dia ingin bertanya kepada Mahatma Gandhi kenapa tidak memberi nasihat yang semudah itu di waktu beliau membawa anaknya tiga bulan yang lalu.

Mahatma Gandhi menjadi 'WAKTU ITU AKU PUN MAKAN COKLAT, dan macam mana nak nasihiat anak kamu supaya jangan makan."

Moral: Susahlah nak surah pegawai dan rakyat berhenti rasuah kalau kita juga rasuah.

NAK SALAHKAN TUN DR. MAHATHIR

1. Najib salahkan Tun Dr. Mahathir kerana kononnya Dato' Seri Najib mewarisi legasi Tun Dr. Mahathir seperti mewujudkan IPP dan sebagainya.

(Jelas sekali DS Najib terlupa sejarah penubuhan IPP dan bagaimana pada mulanya ianya mustahak untuk mempercepatkan pembangunan industeri Negara dan memberi pekerjaan kepada rakyat)

- Kalau kita makan nasi dan akhirnya keluar najis, janganlah lupa khasiat yang kita sudah nikmati dari nasi. Cuma najis tu jangan kita jual beli pula dengan harga yang mahal walaupun tak boleh pakai dah -

Dulu, lepas Lim Kok Wing menyeleweng dia beritahu Tun Dr. Mahathir bahawa Najib boleh menghapuskan 'legasi' (warisan peninggalan Tun Dr. Mahathir). Dia lupa satu satu legasi Tun Dr. Mahathir itulah Universiti yang bubuh nama dia.

Kini Dato' Seri Najib pula menyalahkan 'legasi' Tun Dr. Mahathir yang, katanya, menyebabkan dia menanggung beban ekonomi Negara masa kita.

Banyak orang telefon saya bagitau Najib lupa legasi Tun yang paling buruk ialah memberi peluang kepada Najib dalam politik dan menyokong Najib jadi Perdana Menteri.

Kita do'alah supaya dosa Tun yang ini terampun nanti memandang kepada usahanya yang gigih.

APAKAH YANG TUN TANYA PADA NAJIB

I. Awat tak cerita sikit mengenai Ce' Wan Em Di Bi.

2. Hang pinjam duit RM42 billion tu awat tak bagi tahu kat kawan-kawan.

Hang tau tak duit tu banyak?

3. Awat hang pi pinjam bayak bunga sampat lebih 6 persen; biasanya kalau kerajaan jamin

4. Betuikah hang ambik RM2.6 billion masuk dalam akaun hang

5. Awat hang bagi sikit kat Shahril tapi banyak kat Maslan. Orang lain hang bagi tak adil ke?

6. Ketua cawangan yang dok kayuh sana sini sokong UMNO dapat BR1M ke? Cukup ke tu? 

7. Hang kutip GST nak bayak bunga dan tamping rugi 1MDB ke?

8. Hang kata orang kampong tak kisah fasal 1MDB, pasai tu kah hang tak bagi aku berjalan sana sini takut orang tahu.

9. Baru-baru ini ada berita baru yang orang kampong tak kisah juga:

i. Pada 26.12.2014 SRC masukkan RM27 juta dalam akaun siapa?
ii. Pada 27.12.2014 SRC masukkan RM5 juta dalam akaun siapa?
iii. Pada 10.02.2015 SRC masukkan RM10 juta dalam akaun siapa?

Jumlah RM42 juta orang kampong kisahkah kalau RM42 billion depa tak kisah.

10. Orang kampong pun tak tahu pasai apa hang tak saman Wall Street Journal dan Sarawak Report yang hang kata report salah.

11. Orang kampong tak tahu juga Malaysia kini dianggap yang tertinggi kedudukan rasuah di dunia.

KALAU TAK TAHU CARA NAK JAWAB


Namanya 'Ilmu Pemandu' atau 'Chauffeur Knowledge'

Professor Marx Plank adalah seorang pemenang Hadiah Nobel untuk ilmu physics pada tahun 1918.

Dia dijemput untuk menyampaikan ceramahnya di serata Negara Jerman.

Kemana saja dia dijemput dia menyampaikan ceramah atas tajuk yang sama - quantum mechanics.

Lama kelamaan pemandu keretanya menghafal seluruh ceramahnya.

Kerana melihat Professornya sudah keletihan sipemandu minta untuk menyampaikan ceramahnya, bagi pihak Professor bila sampai di kota Munich.

Professor Plank pun mengambil topi pemandunya dan menyerahkan baju kotnya kepada Professor supaya Professor kelihatan sebagai pemandu dan pemandu kelihatan sebagai Professor.

Selesai pemandu menyampaikan ceramahnya dengan penerimaan tepuk gemuruh dari para hadirin maka sampailah waktu Tanya-jawab.

Semua soalan yang ditanya adalah yang pernah ditanya dalam ceramah-ceramah terdahulu dan si pemandu menjawab dengan fasih.

Tiba-tiba ada soalan baru yang pemandu tidak tahu jawapannya.

Pemandu pun tunjuk pada Professor yang berpakaian topi seperti pemandu dan berkata, 'Soalan ini tersangat mudah, biarlah pemandu saya yang menjawabnya.'

TUN MENANG KERANA SOKONGAN NAJIB          

Najib mendakwa dia sokong Tun M bila ada perlawanan antara Team A dan Team B.  Saya lebih tahu dari dia kerana saya ditengah gelanggang. Semua orang penakut mula menyokong Tun M bila terasa Tengku Razaleigh akan kalah.


NILAI-NILAI MURNI PERLU ADA PADA PEMIMPIN

(Zamannya sudah berlalu pemimpin itu bergantung kepada keturunan)

1. Principle - Dasar (Principles are absolute - jangan berdolak dalik dengan prinsip. Berpegang pada prinsip adalah asas kejayaan.

2. Honour - Maruah

3. Valaues - Nilai

4. Integrity - Integriti - Keutuhan

5. Humility - Rendah diri

6. Courage - Keberanian (Nothing2Hide)

7. Honesty - Amanah

8. Discipline - Disiplin - Tertib

9. Loyalty - Kesetiaan

10. Diligence - Rajin, tekun

PERPADUAN HENDAKLAH BERASASKAN PRINSIP

1. PAS boleh bekerjasama dengan UMNO asal bukan untuk menutup mata terhadap kemungkaran.

2. Jangan pula bagi 'derma' untuk ketua ranting-ranting PAS.

3. Sejak nak berkawan dengan PAS DS Najib buat pengumuman nak jadikan Langkawi supaya maju seperti Monaco di Peranchis. Di sana ada Monte Carlo yang terkenal itu.

Mungkin orang kampong belum tahu apa ada di Monaco seperti Najib kata mereka tak kisah mengenai 1MDB.  Di sana ada:

3a. Tempat berjudi Casino yang cukup banyak dan terkenal
Antara yang terbesar di dunia bernama I. Casino Monte Carlo, ii. Casino Café De Paris, iii. Sun Casino, iv. Monte Carlo Bay Casino

3b. Tempat yang menghalalkan pelacuran

4b. Di sana banyak bars, tempat minum arak dan kelab malam dimana si cantik manis menunggu pelannggan.

5c. Amalan memuaskan nafsu sesama lelaki atau sesama perempuan adalah halal di Monaco sejak tahun 1793. Kebebasan lain terlindung di bawah Hak asasi manusia.

SAYA CADANGKAN LANGKAWI DIJADIKAN PUSAT HUKUM HUDUD SEKALIGUS DENGAN BERTARAF MONACO SUPAYA BANYAK KERJA UNTUK ULAMA DI SANA.

SEMOGA MAHSURI TIDAK BERSUMPAH LAGI.

BALA 1MDB DITAMBAH DENGAN PUSAT MAKSIAT ALA MONACO MENJADI WARISAN ATAU LEGASI DSNTR.

KATA-KATA HIKMAT YANG BERKAITAN

Apa kata Dr. Awang Mat Puteh: Tidak pernah terjadi dalam sejarah Tanah air, baik sebelum Merdeka atau selepas kemerdekaan, di mana pemimpin yang dicemari pelbagai skandal dan jelik akhlaknya masih dijunjung tinggi melangit.  (Roselinda - Wanita Bermaruah)

Politik ialah satu seni mencari masalah, yang akan ditemui merata-rata, setelah di analisa secara salah maka salahlah cara penyelesaiannya. - Groucho Marx

Kata Albert Einstein: Masalah yang diciptakan oleh individual  pada satu tahap kemampuan pemikiran tidak mungkin dapat diselesaikan oleh mereka yang berada pada tahap kemampuan pemikiran yang sama.

Tiap kali seseorang itu berdiri untuk menegakkan kebenaran, atau bertindak untuk memperbaiki nasib orang lain, atau menentang sebarang kezaliman, dia menyebabkan pergolakan harapan yang kecil, yang akan bertembung dengan berjuta pergolakan dari berbagai sudut tenaga dan keberanian, pergolakan yang akan membangun sebagai ombak yang akan menenggelamkan benteng kekejaman yang sebesar mana sekalipun - Robert Kennedy 1966

Change your opinions, keep to your principles;

Change your leaves, keep intact your roots - Victor Hugo

Saidina Ali bin Abi Thalib ra pernah berkata: 'Kedzoliman akan terus ada, bukan karena banyaknya orang-orang jahat. Tapi karena 'diam'nya orang-orang baik.'

Hanya seorang sahaja dari antara pemikir politik yang mendukung sifat keji untuk mencapai matlamat politik seseorang.

Niccolo Machiavelli menulis pada tahun 1532 dalam bukunya 'The Prince' bahawa 'manusia boleh berhobong untuk mencapai matlamat politiknya.' Machiavelli mengenepikan dan mengorbankan kejujuran, iman dan kesetiaan untuk mencapai mempertahankan nama dan kuasa.

 

No comments: