Thursday, May 5, 2016

MELAYU ITU HEBAT BANGSANYA

MENGENAL BANGSA SENDIRI

Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh.

1. Masukan blog pada kali ini adalah sambungan daripada masukan bertarikh 13hb Februari, 2014 atas tajuk FAKTOR NILAI DALAM KEBANGKITAN BANGSA

2.Terima kasih saya ucapkan kepada semua pembaca blog atas tajuk di atas dan komen-komen yang telah diberi.

3. Tujuan karangan itu bukanlah untuk membebankan kesalahan kepada sesiapa jua, atas masalah yang menimpa bangsa Melayu masakini, tetapi untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang sedang dihadapi.

4. Antara perkara yang ditimbulkan di dalam karangan di atas ialah bangsa Melayu, dan Bumiputera, telah mengadakan 9 Kongres Ekonomi sejak merdeka dan dalam kesemua kongres itu kita desakkan kerajaan, melalui berbagai usul, untuk membuat berbagai perkara, dan melaksanakan berbagai program atau rancangan, untuk kepentingan bangsa kita dan negara.

5. Yang tidak ada dalam semua desakan itu ialah desakan ke atas diri kita sendiri sedangkan kita mengetahui bahawa 'Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu mengubah dirinya sendiri.' Apakah maksud 'mengubah dirinya sendiri' ditafsirkan supaya kerajaan yang merobah nasib kita dan bukan kita yang mengerjakannya sendiri?

6. Semua keputusan kongres ekonomi Bumiputera, Islam dan Melayu, yang hanya mencadang dan mendesakkan kerajaan sahaja untuk berbuat sesuatu, memberi gambaran bahawa kita seolah-olah mempercayai bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum jika kerajaan tidak merobahkannya. Ataupun nasib kita kita akan berubah jika kita tidak merobahkan kerajaan.

RASUAH

7. Ini bererti jika kita mahukan rasuah dihapuskan ianya hendaklah dibuat oleh kerajaan walaupun yang menerima dan memberi rasuah itu ialah dari kalangan kita sendiri. 

8. Lojiknya ialah kita tidak bersalah jika kita lakukan rasuah, dan kita tidak perlu membantu untuk mencegah rasuah kerana itu ialah tugas kerajaan sebagaimana yang ternampak dari sikap kita yang hanya bergantung kepada kerajaan untuk berbuat sesuatu.

IBADAT

9. Di waktu saya memegang jawatan Eksekutif The Chartered Bank saya pernah balik ke kampong di Batu 20 Jalan Ke Yan, Guar Chempedak, Kedah dan mengerjakan solat berjama'ah di surau kecil di sana.

10. Selepas Maghrib jawatankuasa surau telah bermesyuarat dan membuat keputusan untuk memohon dari kerajaan untuk membaiki surau yang sudah bocor.

11. Dua bulan kemudian saya dapati kebocoran di surau itu sudah membesar dan saya diberitahu, dengan nada kesal, bahawa pihak kerajaan masih belum menghantar peruntukan walaupun beberapa kali diperingati.

12. Mereka terkejut bila saya cadangkan supaya diadakan pungutan wang dari para jama'ah sebagai sumbangan untuk membaiki kebocoran. Belanja yang diperlukan hanya RM500.00 sedangkan jika kita telah berbuat demikian dua bulan yang lalu mungkin harganya lebih murah lagi. Oleh kerana beberapa orang dari para jama'ah terdiri dari pegawai bergaji tinggi sementara banyak juga para jama'ah yang memiliki sawah yang sangat luas, usaha ini telah dijayakan dengan mudah.

13. Ini adalah satu contoh kecil bagaimana kita mengorbankan kesempatan beribadat untuk mendapat pahala kerana kita merasakan itu adalah kerja dan tanggungjawab pemerintah.



14. Merobah sikap yang terlalu bergantung kepada kerajaan inilah yang akan membawa bangsa kita ke mercu kejayaan. Perubahan beginilah yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t. sebagai merobah diri kita sendiri untuk kita dapat merobah nasib bangsa atau kaum kita. 

MELAYU DICABAR

15. Dalam keadaan bangsa kita kini mengeluh kerana, usaha kerajaan tidak berhasil untuk mengekalkan kuasa politik sepertimana dulu, sementara kedudukan ekonomi kita pula, secara perbandingan, semakin merosot, kita dapati berbagai usaha telah dan sedang dijalankan, oleh musuh bangsa dan ugama kita, untuk memastikan jalan keluar bagi kita tertutup untuk selama-lamanya.

16. Terakhir sekali kita dengar cadangan supaya identiti bangsa dan ugama tidak lagi dicatit di dalam kad pengenalan kita.


AKIBAT TIADA NAMA BANGSA DAN UGAMA
DI DALAM KAD PENGENALAN

17. Bangsa Melayu perlu diingatkan dengan perkara-perkara berikut:


18. Jika nama China dibuang dalam kad pengenalan rakyat yang berketurunan China di Malaysia tetapi nama bangsa China tetap wujud atas kad pengenalan rakyat China di negara China, Taiwan dan Singapura.

19. Jika nama India dibuang dalam kad pengenalan rakyat yang berketurunan India di Malaysia tetapi nama bangsa India tetap wujud di India.

20. Jika nama Melayu dibuang daripada kad pengenalan rakyat yang berketurunan Melayu di Malaysia maka terhapuslah nama bangsa Melayu di dunia.

21. Rakyat Indonesia dari berbagai suku kaum, walaupun serumpun dengan kita, tidak gemar, kecuali di Riau, dipanggil sebagai orang Melayu.

22. Akan tidak betullah kata-kata Hang  Tuah bahawa 'Takkan Melayu  hilang di dunia'.

23. Inilah salah satu cabaran yang sedang dihadapi oleh bangsa Melayu masakini.

KUASA MELAYU


24. Kerja-kerja melemahkan diri kita, jika hendak dimulakan dengan penghapusan identiti bangsa dan ugama, tidak mungkin berjaya tanpa kerjasama dan persetujuan dari kalangan bangsa kita sendiri.


25. Sebagaimana yang dikatakan dalam FAKTOR NILAI DALAM KEBANGKITAN BANGSA kitalah yang menduduki tempat yang menentukan segala, iaitu -


KEDUDUKAN MELAYU KINI

25i. Raja dan Sultan semuanya berbangsa Melayu;

25ii. Perdana Menteri dari bangsa Melayu;

25iii. Ketua Hakim dan Hakim-Hakim juga ramai terdiri dari bangsa Melayu;

25iv. Menteri Besar juga dari bangsa Melayu;

25v. Ramai Ketua Menteri berbangsa Melayu;

25vi. Menteri-Menteri ramai sekali Melayu;

25vii. KSN, KSU-KSU dan Ketua-Ketua Jabatan banyak Melayu;

25iix. Pegawai Tinggi Angkatan Tentera kebanyakan Melayu;

25ix. Pegawai Tinggi Angkatan Polis juga berbangsa Melayu;

25x. Pegawai-Pegawai Daerah Melayu;

25xi. Penghulu-Penghulu bangsa Melayu;

25xii. Ketua-Ketua Kampung juga Melayu;

25xiii. Boleh dikatakan semua pemimpin dan ahli UMNO Melayu;

25xiv. Boleh dikatakan semua pemimpin dan ahli PAS Melayu;

KITA BUKAN PENGKHIANAT

26. Kecuali dengan kehendak Allah swt. kegagalan tokoh-tokoh di ataslah yang menentukan samaada maruah Melayu dipertahankan, dengan mengekalkan identiti Melayu dan Islam bagi bangsa kita, atau bangsa dan ugama dikorbankan oleh mereka yang, jika mereka berbuat demikian, boleh digelar sebagai pengkhianat bangsa dan ummah.

27. Sudah tentu tidak seorang pun dari mereka yang tersebut di atas, dan kita semua, sudi menerima gelaran pengkhianat walaupun, jika tindakan pengkhianatan yang kita lakukan, disebabkan oleh kejahilan kita sendiri.

KEBIMBANGAN MELAYU


28. Orang Melayu menjadi bertambah bimbang apabila menyedari ada di antara pemimpinnya, di apa jua peringkat, yang mungkin, entah betul atau tidak, kerana bimbang dengan kecaman pihak yang anti kita, akan membuat perubahan, sebagaimana yang dikehendaki oleh mereka, yang merugikan kita.

29. Musuh bangsa Melayu sudah mengetahui di mana kelemahan bangsa kita, siapa di antara kita yang boleh diperalatkannya, dan telah menemui cara, yang telah berjaya dalam percubaannya, untuk memastikan keadaan begini menjadi lebih gawat lagi dari masa ke masa.

30. Raja Melayu yang menjadi simbol perpaduan dan ketua ugama dan adat istiadat kita sudah mula dikecam, dipersenda dan dihinakan, walaupun kadangkala kerana tingkahlaku sebahagian yang terkecil dari kalangan mereka sendiri.

31. Perdana Menteri Melayu menjadi bahan ejekan pada setiap masa tanpa pembelaan.

32. Sistem kehakiman yang dikuasai oleh Ketua Hakim dan Hakim-Hakim Melayu juga sentiasa dicabar, terdapat kes-kes yang memalukan bangsa sengaja dilambat-lambatkan, oleh peguam-bela, untuk merendahkan pandangan rakyat terhadapnya.

33. Menteri Besar dan Ketua Menteri Melayu juga tidak lagi mendapat pendedahan media yang boleh memperkenalkan mereka sebagai pemimpin yang boleh dibanggakan. Isu nombor kereta pun dieksploitasikan.

34. Menteri-Menteri Melayu sering dipersoalkan kemampuan mereka dan tidak menjadi sumber inspirasi bagi pekerja di kementeriannya dan rakyat yang dipertanggungjawabkan padanya. Tenaga kerja kementerian juga terdengar turut memperolok-olokkan Menterinya. 

35. KSN, KSU dan Ketua-Ketua Jabatan Melayu juga sudah resah kerana kecaman kepada pihak atasan mereka. Ada di antara mereka yang membocorkan maklumat kepada pihak yang boleh dijadikannya sebagai bahan untuk Melayu dipandang rendah.

36. Pegawai Tinggi Angkatan Tentera sentiasa dicabar kemampuan mereka seperti peristiwa di Lahad Datu.

37. Pegawai Tinggi Angkatan Polis sentiasa dikritik di kedai-kedai kopi. Pihak polis pula terpaksa menaikkan gaji polis dan memberi pengecualian kemampuan dalam Bahasa Malaysia untuk menarik China menjadi polis. Katanya ramai nasionalis yang sensitif kerana faktor China yang menentukan tangga gaji polis, dan bukan hasil dari kajian Suruhanjaya yang memikirkan gaji itu perlu dinaikkan.

(Tidak ada yang menjelaskan bahawa pengecualian bahasa itu sebenarnya untuk membolehkan pihak polis mengesan jenayah di kalangan yang tidak berbahasa Melayu, dan polis China perlu kerana ada penjenayah di kalangan orang China yang susah dikesan oleh polis Melayu)

38. Pegawai-Pegawai Daerah, Penghulu-Penghulu dan Ketua-Ketua Kampung menjadi lesu meladeni rakyat yang semakin hilang kepercayaan kepada pimpinan kerajaan di semua peringkat.

39. Pemimpin-Pemimpin UMNO, di semua kumpulan dan lapisan, ramai yang sibuk mencari projek untuk kepentingan diri kerana bimbang projek akan tiada lagi jika kepimpinan negara berpindah kepada yang lain. Ada juga pemimpin Puteri UMNO yang jelita dan rupawan pun turut berminat kepada projek dan bukan kepada perjuangan UMNO sebagaimana yang diharapkan.

40. Pemimpin-Pemimpin PAS di berbagai peringkat telah mengorbankan perjuangan asalnya, untuk mendirikan Negara Islam dan melaksanakan hukum hudud,  kerana kepentingan kebajikan dan nikmat yang sudah mula dirasainya sebagai pemimpin kerajaan di dalam Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.

41. Ada yang masuk gereja, mempersendakan penggunaan nama Allah kepada Tuhan yang kononnya mempunyai anak, semata-mata untuk mempertahankan kedudukan politik lebih dari mempertahankan 'akidah.

42. Di kalangan bangsa kita juga ada watak yang, kerana kurang siuman perhitungan politiknya, sanggup diperalatkan untuk mengorbankan bangsa dan ugama sendiri.

43. Sebelum kita tersilap lagi secara berterusan maka kita perlu mengenali diri kita dan kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t. kepada kita supaya kita tidak menjadi juara yang sombong sebagai pengikut kepada kalangan yang lebih rendah daripada kita.

KEHEBATAN MELAYU


ALLAH YANG MENENTUKAN KITA MENJADI MELAYU

44.1.i. Melayu ialah satu bangsa yang ditentukan oleh Allah swt sebagai bangsa kita. Bukan kita yang memilih untuk menjadi Melayu tetapi kita dilahirkan sebagai Melayu.

44.1.ii. Melayu, sebagai penduduk asal di gugusan kepulauan Melayu atau 'The Malay Archipelago', mempunyai hak istimewa di dalam perlembagaan Malaysia.

44.1.iii. Bagi yang menjadi atau dipanggil Melayu kerana definasi Melayu dalam Perlembagaan adalah satu nikmat bagi mereka.

44.1.iii. Penduduk asal di Malaysia, dalam gugusan kepulauan Melayu, yang bukan Islam, diberi nama Bumiputera. Mereka juga diberi keistimewaan di dalam perlembagaan Malaysia.

44.1.iv. Melayu Islam yang gugur Islamnya, kerana murtad, tidak diterima dalam definasi Melayu atau Bumiputera.

44.1.v. Hak Keistimewaan yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia kepada Melayu adalah mercu-tanda 'ketuanan Melayu' dan ianya bertujuan untuk memberi kemampuan kepada Melayu dan Bumiputera, yang tertindas begitu lama di bawah penjajah British, untuk membolehkan mereka kembali mengekalkan harga diri untuk bersaing dengan bukan Melayu dan bukan Bumiputera sebagai keturunan pendatang ke gugusan kepulauan Melayu.

44.1.vi. Walau bagaimanapun yang bukan Melayu dan bukan Islam juga terlindung dan mendapat kebebasan berugama sebagaimana termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia sebagai yang difirmankan oleh Allah s.w.t..

44.1.vii. Kedudukan pendatang terlindung walaupun mereka dibawa ke negara ini sebagai buruh untuk ladang-ladang British atau sebagai peruncit untuk barang-barang impot 'wholesaler British' dari Britain. Ataupun mereka datang sebagai pelarian kerana keadaan ekonomi di negara asal mereka begitu mendesak. Ada dari antara mereka yang dipandang hina di negara asal sendiri sebagai the 'Barbarians Of The South' atau sebagai rakyat dari kasta yang terendah dan dipandang hina. Kita memuliakan mereka dan memberi tempat dan kedudukan.



HAK ISTIMEWA DALAM PERLEMBAGAAN


45.I.i. Bangsa Melayu, mengikut Perlembagaan Malaysia, diwajibkan berugama Islam. Berertilah seseorang yang dulunya dipanggil Melayu terbatal taraf Melayunya apabila dia bertukar ugama.

45.1.ii. Apabila terbatal sifat Melayunya maka terbatallah semua keistimewaan yang ada padanya sebagai yang berbangsa Melayu.

45.1.iii. Keadaan ini menyulitkan pendakyah ugama dan fahaman lain dari memurtadkan Melayu dari ugamanya jika orang-orang Melayu menyedari keistimewaan yang ada baginya sebagai hak.

45.1.iv. Apatahlagi kerana Islam itu ialah satu-satunya ugama yang diredhai Allah s.w.t..

ANTARA BANGSA TERBESAR DI DUNIA 


46.1.i. Bangsa Melayu di Nusantara, atau gugusan kepulauan Melayu (The Malay Archipelago) mempunyai jumlah penduduk yang nombor empat teramai di dunia.

46.1.ii. Rakyat yang teramai di dunia ialah rakyat dari 3 Negara iaitu China, India dan Russia

BAHASA TERINDAH DAN MUDAH


47.1.i. Bangsa Melayu juga bercakap dalam bahasa Melayu sebagai satu bahasa yang terindah dan termudah di dunia, mudah dipelajari walaupun susah dikuasai; tanpa morfologi yang kompleks dan sinteks yang berbelit-belit. Hanya 'ilmu yang kurang di dalam bahasa Melayu jika dibandingkan dengan ilmu yang ada dalam bahasa Inggeris, Jerman, Peranchis dan Russia. 

47.1.ii. Dalam urutan kedudukan jumlah manusia yang bercakap berbeza bahasa di dunia Melayu terletak di tangga keenam. 

47.1.iii. Lima bahasa yang lebih ramai orang bercakap daripada Melayu ialah Mandarin, Inggeris, Hindi, Sepanyol dan Russia. Arab sama ramai penuturnya dengan penutur bahasa Melayu

BUMI YANG KAYA, LUAS DAN INDAH


48.1.i.  Gugusan kepulauan Melayu pula terletak di tempat yang 'strategic' di dunia, dengan pulau yang belasan ribu jumlahnya. Bumi Melayu ini sangat kaya dengan hasil bumi dengan sifat alam yang sangat berbeza dan mengkagumkan.

48.1.ii. Kita terletak di kawasan tropika tetapi dapat menikmati salji di puncak Gunung Kinabalu. Kita mempunyai gunung-gunung berapi dan lautan dalam yang kaya dengan ikan dan minyak.

RUPAWAN WAJAH KULIT BERBAGAI WARNA


49.1.i. Rupa bangsa Melayu juga berbeza-beza dan berwarna warni. Ada Melayu yang warnanya putih melepak dan ada Melayu yang hitam tetapi manis.

49.1.ii. Bangsa lain di dunia mempunyai warna kulit yang sama bagi setiap bangsa berkenaan.

KUASA POLITIK TANPA KUASA EKONOMI


50.1.i. Mengikut pendapat pemikir Yunani (Greek) Aristotle di dalam bukunya 'The Politics' adalah mustahil bagi sesuatu bangsa yang tidak mempunyai kuasa ekonomi untuk mempunyai kuasa politik ('It is impossible to have political power without economic power'). Melayu telah membuktikan Aristotle salah.

50.1.ii. Di Malaysia dan di Indonesia kuasa politik berada pada yang tidak berkuasa di bidang ekonomi. Keadaan begini disebabkan oleh kepintaran dan perpaduan Melayu.

50.1.iii. Banyak yang mengkritik Melayu sebagai bangsa yang kemampuan mentalnya terbatas. Ternyata selain membuktikan Aristotle salah, semua universiti milik kerajaan diketuai oleh yang berbangsa Melayu. Di bawah pimpinan Melayu jualah pelajar yang bukan Melayu dapat menimba ilmu.

BERJAYA MENGALAHKAN SERANGAN SEKULARISMA


51.1.i. Seterusnya, sejarah menyaksikan bahawa apabila negara Russia, yang rakyatnya terdiri dari penganut ugama Kristian Orthodox, didatangi oleh fahaman komunis, mereka telah menggugurkan ugama mereka dan menganut fahaman komunis.

51.1.ii. Apabila negara Jerman Timur, yang rakyatnya menganut ugama Kristian Protestant, didatangi oleh komunis, mereka meninggalkan ugama mereka untuk menjadi komunis.

51.1.iii. Apabila Poland, yang rakyatnya menganut ugama Kristian Katholik, didatangi oleh komunis, mereka meninggalkan ugama mereka untuk menganut fahaman komunis.



51.1.iv. Apabila negara China, yang rakyatnya menganut fahaman Confucionis, didatangi oleh fahaman komunis, mereka telah gugurkan fahaman Confucionis mereka dan terus menganut fahaman komunis.

51.1.v. Apabila Negara Cambodia dan Vietnam, yang rakyatnya menganut ajaran Budha, didatangai oleh komunis, mereka telah menjadi komunis dan meninggalkan ugama mereka.
o
51.1.vi. Apabila Negara Korea Utara, yang rakyatnya berfahaman Zen Budhist, didatangi oleh fahaman komunis, mereka juga meninggalkan fahaman mereka untuk menjadi komunis.

51.1.vii. Tetapi Malaysia, yang pernah diancam oleh pihak teroris Komunis telah berjaya dikalahkan oleh Melayu dengan kekuatan angkatan bersenjata dan kebijaksanaan politik yang dapat menyatupadukan rakyat.

51.1.iix. Di Indonesia juga, sebuah lagi negara dalam rumpun Kepulauan Melayu, telah dapat mengalahkan komunis walaupun di satu masa Partai Komunis Indonesia mempunyai jumlah ahli yang terbesar di luar Russia dan China.



51.1.ix. Di sini jugalah terbukti kehebatan semangat perpaduan rumpun Melayu dengan pegangan ugama yang begitu kuat sehingga berjaya menghalang komunis.

BANYAK FAKTA LAIN
SELAIN 8 YANG DIPILIH DI ATAS

52. Dengan 8 bidang yang menunjukkan betapa hebatnya bangsa Melayu ianya sudah cukup untuk menjadi pendorong dan sumber inspirasi yang cukup tinggi bagi bangsa Melayu untuk menginsafi betapa hebat kaum bangsanya.

53.1.i. Lapan fakta di atas, yang boleh ditambah dengan banyak fakta-fakta lain lagi, sebenarnya sudah cukup untuk menjadi sumber inspirasi bagi bangsa Melayu di semua peringkat umur untuk mengenal diri sebagai bangsa yang berprestij dengan harga diri yang cukup tinggi.

53.1.ii. Sebagai contoh, antara fakta yang penting yang belum disebut ialah mengenai -

Sejarah kesultanan Melayu

Sejarah perjuangan Kemerdekaan, dan

Sejarah Pahlawan dan Ulama Melayu

53.2.i. Oleh kerana orang Melayu, mengikut perlembagaan Malaysia, semuanya berugama Islam, maka sumber inspirasi yang lebih besar ialah dari ugama kita, iaitu ugama Islam.

KELEMAHAN MELAYU

54. Adalah menjadi sebahagian dari sifat Melayu untuk mempercayai orang luar, lebih-lebih lagi yang berkulit putih, daripada mempercayai bangsa sendiri. Sifat begini mungkin kerana terlalu lama dijajah.

55. Malahan, untuk meyakinkan bahawa nilai-nilai murni itu perlu, sebagai asas kemajuan, kita perlu ketengahkan contoh dari pengalaman bangsa lain, dari ugama yang berbeza, untuk meyakinkan apa yang kita pelajari dari ugama Islam itu benar.

56. Jika sifat Amanah, Berani, Disiplin, Rajin dan Setia itu diketengahkan sebagai tuntutan Islam di bawah dasar PENERAPAN NILAI-NILAI ISLAM sudah tentu ianya akan dipandang secara sinis oleh yang bukan Islam.

57. Tetapi apabila sifat Amanah, Berani, Disiplin, Rajin dan Setia itu terbukti dituntut oleh prinsip Bushido yang dianuti oleh Samurai Jepun, oleh prinsip Hwarang yang dianuti oleh pejuangan Korea dan prinsip Jinsheng yang dianuti oleh pemimpin Taiwan di berbagai peringkat, di bawah DASAR PANDANG KE TIMUR, ianya diterima dengan senang hati bukan sahaja oleh mereka tetapi juga oleh kita sendiri.

58. Mempertahankan harga diri adalah syarat penting untuk sesuatu bangsa itu Berjaya.

APAKAH YANG MENENTUKAN KEJAYAAN -SEDUTAN-SEDUTAN DARI 'THE TRIPLE PACKAGE'


59. Kita bernasib baik kerana baru-baru ini sudah keluar di pasaran sebuah buku berjudul 'The Triple Package' karangan pasangan suami isteri Amy Chua, yang berketurunan China, dan Jed Rubenfeld yang berasal dari Amerika Syarikat. Buku ini diterbitkan oleh Bloomsbury di Great Britain pada tahun ini. Tajuk kecil bagi buku ini ialah 'What Really Determines Success.' Amy Chua telah dikecam sebagai 'racist' sebagaimana yang terdapat dalam masukan blog sebelum ini.

60. Di bawah ini akan diperturunkan petikan dari buku ini di mana pengarang telah mengenengahkan 3 faktor yang akan membawa kepada kejayaan sesuatu bangsa. Walaubagaimanapun persembahannya telah disesuaikan, atau disusun semula untuk kepenting bersama. Tiga faktor berkenaan ialah:

60a. Superiority Complex;

60b. Insecurity, and

60c. Impulse Control.

61. Pengarang telah membincangkan 7 golongan minoriti di Amerika Syarikat yang mencapai kejayaan yang paling cemerlang iaitu:

61.1. American Jews

61,2, The Mormons

61.3. The Indians

61.4. Cuban Exiles

61.5. Nigerian Immigrants

61.6. East Asian Immigrants (Chinese, Koreans and Vietnamese)

61.7. The Iranians


FENOMINA YANG MENENTUKAN KEJAAN KUMPULAN MINORITI DI AMERIKA SYARIKA

'SUPERIORITY COMPLEX' 


62. Sikap 'superiority complex' yang positif, yang dimaksudkan di sini, ialah sikap merasa ada keistimewaan atau kelebihan pada diri, yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t., yang tidak boleh dipandang hina oleh orang lain. Perlu diingat bahawa, sementara pendidikan itu perlu, perkara ini tidak ada hubungan dengan pencapaian di dalam bidang pendidikan.

63. Petikan dari buku 'The Triple Package' ialah 'It is true that most successful groups in America do emphasize on education. They also tend to save and work hard. The question is why. Being part of their culture is not the explanation. In fact many of America's rising groups, although they stress academics today, do not have long-standing 'education cultures.'

64. Sekali lagi saya ulangi bahawa 'pendidikan' itu ialah keperluan yang penting untuk mencapai kejayaan dalam hidup, tetapi, ianya terbukti, sebagaimana dihuraikan dalam masukan blog ini bertajuk 'FAKTOR NILAI DALAM KEBANGKITAN BANGSA,' tidak akan menjayakan satu-satu bangsa tanpa nilai-nilai murni sebagai pra-syarat untuk kemajuan dan kejayaan. Di bawah adalah petikan seterusnya, yang disusun-atur semula, dari buku 'The Triple Package.'

65. ' ..... All of America's disproportionately successful groups have a superiority complex; in fact most are famous for it. ... White supremacy was an equal opportunity discriminator. ..... for centuries, however, the central corollary of white superiority  was black inferiority ... '

66. ' ..... Black America is of course no one thing: "not one or ten or ten thousand things," as President Obama's first inaugural poet Elizabeth Alexander has written. ..... There black families and communities in the United States occupying every possible socioeconomic position.

67. ' ...... There are long standing black "aristocracies" up and down the East Coast, in Chicago, and in California, who do indeed have superiority complexes - quite strong ones, going back generations. But that's not the world in which the majority of African Americans grow up. ...'

68. ' ....... In any given family, an unusually strong parent or even grandparent can instill in children every one of the Triple Package traits. ... '

69. It is certainly not the education system.

70. This is probably the reason that the Chinese in Malaysia would like to retain their own vernacular schools. They have no confidence in our ability to instill values in our students. If not at schools Chinese children must have been instilled with superiority complexes,' in comparison to other racial groups, by their parents at home. 

71. ' ...... Studies strongly suggest that the sense of group pride instilled in students at historically black colleges and universities has contributed to their achieving better academic and economic outcomes. It's hardly a coincidence that so many of America's most influential black figures - including Martin Luther King Jr., Thurgood Marshall, Jesse Jackson, Samuel L. Jackson, Spike Lee, Alice Walker, and Toni Morrison - attended historically black colleges.'

72. ' ....... In the 1960s, the Black Power, "Black is Beautiful," Black Panther, Nation of Islam, and Afrocentrism movements sought to reclaim black history and rewrite racial narratives, often turning the tables on white superiority, even claiming the mantel of divine chosenness.

73. ' ....... But the dirty secret is that the groups enjoying disproportionate success in America do not tell themselves, "We're as good as other people.' They tell themselves they are better. ..'

74. ' ...... It's one thing for a group with a longstanding superiority complex to pledge allegiance to the idea of universal equality. After all, a group's silent belief in its own supremacy isn't fundamentally altered by this declaration, indeed, as they proclaim the equality of all mankind, members of such group can pride themselves on their generosity and open-mindedness (showing just how superior they all are). It's quite another thing for a group with a long history of inferiority narratives behind it to be asked to pledge allegiance to the same ideal...'

74. ' ........ But when you are not from a Triple Package group, creating a Triple Package family is much harder. It takes more strength, more inner resources. Over time, exceptional individuals could conceivably change society's master narrative about their group. But today, the fact remains, notwithstanding historic breakthroughs like the Presidential Election of Obama in 2008, that the majority of African Americans typically still do not - to put it mildly - grow up with a group superiority complex.... ''


75. ' ....... Joseph J. Jacobs, born in Brooklyn in 1916 to poor Lebanese immigrant parents, founded one of the largest engineering and construction company in the world. In his autobiography, Jacobs described how he and his fellow Lebanese Americans always looked down upon by America's WASP's elite, which was especially stinging to a people "immensely proud" of their heritage. ... '

76. ' ......  The Lebanese, he writes. he writes, are the "descendants of the ancient Phoenicians," a Semite people who, like the modern-day Lebanese, were famous for being commercially successful wherever the went. ...... Both Greeks and Romans singled out the Phoenicians for their superior intelligence, commercial acumen, and master seafaring skills. ... They appear in the Odyssey as 'gravely knaves," with great "black ships"  and Cicero says it was they, with their superior "cleverness" who first introduced to Greece "greed and luxury and the unbridled desire in everything." Evidently well rounded , the Phoenicians are also credited with inventing the alphabet and, arithmetic and "glass."

77. ' ...... Capital is never enough for success in a capitalist society; drive is equally essential, and resentment can fuel drive. No emotion is cleverer than resentment, as Nietzsche scholar Robert Solomon wrote. It is "the one dependable emotional motive, constant and obsessive, slow-burning but totally dependable and durable." For groups who arrive in America with a superiority complex, the sudden - sometimes traumatic - experience of disrespect and scorn can be a powerful motivator. ....... '


INSECURITY AND ADVERSITY AS FACTORS FOR SUCCESS

78. Perasaan 'insecurity' ialah sikap bimbang atau takut yang menjadi pendorong untuk golongan minoriti supaya berusaha menuju kejayaan untuk menjamin 'security' atau keselamatan bagi diri mereka

79. 'Steve Job is believed by his former girlfriend as having narcistic personality disorder. .. being an orphan drove Steve in ways that most of us can never understand.'


80. 'Howard Gardner found .... that insecurity, particularly stemming from childhood, figured prominently as a surprisingly common driver of success. Gardner quotes Winston Churchill:

... the twinge of adversity, the spur of slights and taunts in early years are needed to evoke that ruthless fixity of purpose and tenacious mother-wit without which great actions are seldom accomplished.  

81. Walau bagaimana pun 'Success', atau kejayaan, 'softens and it erodes insecurity'.


IMPULSE CONTROL

82. ' ..... Impulse Control is the ability to resist temptation, especially the temptation to give  up  in face of hardship or quit instead of persevering at a difficult task. No society could exist without impulse control. ... '

83.  ..... an entire subfield in experimental psychology today is devoted to phenomena variously called "self control," "self-regulation," "time discounting," "ego strength," or (more appealingly) "willpower," and "grit." These concepts are all connected to impulse control, as we are using the term: capacity to resist temptation, especially the temptation to give up in the face of hardship. ....'

84. ' .... In several studies, willpower and grit proved to be better predicators of grades and future success than did IQ or SAT scores. .... '
oo 85. ' ... How people respond to failure is a critical dividing line between those who make it and those who don't. Success requires more than motivation, more even than a deep urge to rise. Willpower and perseverance in the face of adversity are equally important...'

AMERICAN JEWS 

SUPERIORITY COMPLEX

86. ' .... The idea of Jewish historical exceptionality made the concept of chosenness practically irrelevant. "The point is not whether we feel or do not feel that we are chosen," declared Martin Buber the Austrian-born Jewish philosopher. "The point is that our role in history is actually unique." This feeling of historical uniqueness, seemingly proven by a three-thousand-year record of survival and accomplishment, bears close to the heart of Jewish culture everywhere. ... '

87. ' ..... In 2009, 70 % of Israeli Jews said they still believed that Jews were God's chosen people. The figure cannot be nearly so high as American Jews, given that less than half say they believe in God, but even for those without theological faith, the sense of Jewish exceptionality is often part of their upbringing.

88. ' .... "To abandon the claim to closeness," As Arnold Eisen puts it, would have been "to discard the raison d'etre that has sustained Jewish identity and Jewish faith through the ages, while to make the claim was to question or perhaps even to threaten American's precious offer of acceptance." ...... But even as the notion of closeness waned, Jews rarely gave up the idea of their exceptionality.

89. ' .... "There is no doubt," wrote Freud of the Jews, "that they have a particularly high opinion of themselves ....... as superior to other people... ' 

90. ' .... the novelist Philip Roth, ... said that American Jews inherit from their parents "no body of law, no body of learning and no language, and family, no Lord," but rather "a kind of psychology," a "psychology without content" that could be "translated into three words: 'Jews are better."

91. ' ..... Philip Roth further said .. "There was a sense of specialness, and from then on it was up to you to invent your specialness, to invent, as it were your betterness." Whether rooted in divine election, history, intellect, morality, or "a psychology without content," the Jewish sense of somehow being exceptional has lasted three thousand years and is unlikely to disappear anytime soon. ..'

92. ' .... Louis Brandeis, ..... of the United States Supreme Court, made the following extraordinary statements at a speech in New York City: " ... And what people in the world has ..... a nobler past? Does any possess common ideas better worth expressing? ... Of all the peoples in the world those of two tiny states stand prominent as contributors to our present civilization, the Greeks and the Jews. The Jews gave to the world its three greatest religions, reverence for law, and the highest conception of morality ..... Our conception of law is embodied in the American constitution. ...'

93. Apakah sebagai bangsa Melayu kita sudah terlupa betapa istimewanya kita sehingga kita hampir menjadi bangsa yang ketinggalan walau pun banyak keistimewaan yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t. kepada kita.

94. Apakah kita kini hampir kehilangan taring kerana kita sejak Merdeka terus berkuasa. Tidakkah kita terfikir bahawa Allah s.w.t. boleh mencabut kuasa yang ada semata-mata kerana kita tidak sanggup merobah diri kita. Jika Yahudi tidak lupa pada identitinya walaupun sejarahnya sudah 3,000 tahun, apakah Melayu takut mempertahankan haknya hanya selepas Merdeka sejak 31 Ogos, 1957.

INSECURITY
o
95. 'Many American Jews today fear the Huguenot outcome - disappearance through assimilation and intermarriage.'

96. ' ....."Fear of being persecuted and even murdered for being a Jew resides in just about every Jew's psyche," asserts Denis Prager, the nationally syndicated talk-radio host... '


97. ' ..... Daniel Smith's .... expression of the same point: "As a Jew .... you are forced to live in a world in which you are .... for perplexing, unfathomable reasons - not only the object of a wide-spread psychotic rage but also, as the very consequence of that rage, urged and expected to associate all the more strongly with your heritage. Indeed, you are urged and expected to act as a kind of personal repository for nearly 6,000 years of collective memory and as a bearer of an entire people's hopes for surviving. ... You don't want to be anxious? You don't want to be neurotic? Tough. Tough. You were born into anxiety. ... '


IMPULSE CONTROL


98. ' ...... A history of persecution can produce a variety of psychological reactions, including despair, paralysis, surrender, even shame. Another reaction, however, is a compulsion to rise, to get hold of money or power and cling to it - to be so successful that you either can't be targeted or at least have the resources to escape. 

99. ' ...... Frank Kafka, who was Jewish, wrote in a 1920 letter to a Catholic friend that the Jew's "insecure position, insecure within themselves, insecure among people," makes "Jews believe they possess only whatever they hold in their hands or grip between their teeth" and feel that "only tangible possesions give them a right to live." ...'   
o
100. The feeling of 'insecurity' which becomes the basis of 'impulse control' stems not just from 'persecution, but from parents. 
o
101. ' .... The stereotypical "Jewish mother" is by now an old and worn-out figure, but one of her best-loved features was her power to induce guilt
o
102. ' ..... Parental dissatisfaction was also the province of Jewish fathers... '
o
103. In his widely read 1946 novel 'Passage from Home,' Isaac Rosenfeld ' ..... describes a son," forever disappointed in my father, just as, I know, he was disappointed in me ... .' Rosenfeld wrote: what was it with these Jewish parents ...... but they were able to make us little Jewish boys believe ourselves to be princes on the one hand, unique as unicorns on the one hand, geniuses and brilliant like nobody has ever been brilliant and beautiful before in the history of childhood - saviors and sheer perfection on the one hand, and such humbling, incompetent, thoughtless, helpless, selfish, evil little ..... ingrates on the other . ....'       


THE MORMONS


SUPERIORITY COMPLEX

104. Just fifty years ago, Joseph Smith founder the Church of Jesus Christ of Latterday Saints, wrote the Book of Mormons, which is a new work of scripture that Joseph translated from golden plates received directly from an Angel.



INSECURITY


105. ' ... Mormons were often regarded as a fringe group; .. ' This was the source of their insecurity.

106. In 1980 Mormons were still a rarity on Wall Street and in Washington. Three decades later it is hard not to notice the Mormons' explosive success.

107. Whereas Protestants make up about 51 percent of the U. S. population, America's 5 to 6 million Mormons represent just 1.7 percent.

108. Yet a stunning number have risen to the top of America's corporate and political spheres.

IMPULSE CONTROL


109. In 1967, the future Mormon Church president Spencer Kimball urged the faculty of Brigham Young University to remember that Mormons are 'Men of God first and men of letters second, and men of science third ..... men of rectitude rather than academic competence.

110. In short, education - like hard work - is not an independent, but a dependent variable.

111. Sebagai penjelasan atas sebab rakyat Amerika Syarikat, selain 6 kelompok yang sedang diperbincangkan di sini,rujukan kepada 'The Triple Package,' menjadi mundur ialah:

112. 'Today, American culture - whether high or low, blue state or red, blue collar or ivory tower - is much more ambivalent about, and undermining of, everything the Triple Package stands for.

THE INDIANS


SUPERIORITY COMPLEX

113. ' ...... Despite the richness and antiquity of their civilization, Indians in the United States, as in India itself, don't focus so much on magnificent-history narratives, at least by comparison to Persians and Chinese. Instead, Indian superiority complexes tend to be rooted in the highly stratified nature of Indian society, with its bewildering array of caste, regional, ethnic, linguistic, religious, and other distinctions. The great majority of Indian immigrants in America come from the upper echelons of India's social hierarchy.

114. Berbeza dengan mereka yang berada di negara ini yang kebanyakannya dari kasta yang rendah. Itulah sebabnya mereka mendesak supaya perkataan 'pariah' dikeluarkan dari buku INTERLOK karangan Sasterawan Negara Dato' Abdullah Husin, kerana mereka ingin melupakan keadaan aib mereka di waktu mula mereka dating ke negara ini. 

115. Mereka ingin melupakan kebanyakan dari mereka dibawa oleh penjajah British ke negara ini untuk menjadi buruh dan kuli di dalam lading-lading getah milik penjajah di waktu itu.

116. ' ...... Indian Americans have the highest income of any Census-tracked ethnic group, almost twice the national average. Chinese, Iranian and Lebanese Americans are not far behind. Asians are now so overrepresented at Ivy League schools that they being called the 'new Jews,'" and many believe that tacit quotas are being set against them ...

117. 'Racially, Indians in the United States today are regarded as Asians, although for a long time they were regarded as Caucasian, but the overriding fact is that they are perceived as nonwhite. (In 1923, the Supreme Court managed to hold that a native Punjabi "of high-caste Hindu stock," although perhaps Caucasian,




118. ' .......... Most Indian Americans, apart from Sikhs and Muslims, hail from the three highest traditional Hindu 'castes'  (or varna): Brahman (priests and scholars), Kshatriyahs (warriors and royalty) or Vaishyas (merchants). For centuries, some say millennia (everything about caste is controversial, from its origin to its basic nature), caste was all-important in India. Those at the bottom, the outcast or the 'untouchables,' were barely considered human beings. Fit only for such unclean occupations as removing sewage, cleaning latrines, handling animal carcasses, and disposing of corpses, they were forbidden to touch members of the upper castes; they could even be 'required to place clay pots around their necks to prevent their spit from polluting the ground.' One step up were groups such as the low-caste Nadars who could not wear shoes or use umbrellas in the rain; the 'master symbol of their inferiority' was the requirement that their women bare their breasts in public.'
o
119. 'For obvious reasons, virtually all of modern India's most famous names have been high-caste. Jawaharlal Nehru, Rabindranath Tagore, and (Nehru's daughter) Indira Gandhi were Brahman; Mohandar Gandhi was born into the Vaishya caste. Even today, the high-caste, who represent about a third of the population, still dominate Indian society......'




120. ' ........ Gujaratis, perhaps the largest Indian sub-group in America, are famous not only in India but all over the world as businessmen; in 2008, a Gujarat website noted triumphantly that two of the top three, and four of the top ten Indian billionaires were Gujaratis. ...'



121. ' ........ Sikhs, who number about 200,000 in the United States, have their own superiority story ....'


122. ' ...... There are also competing north/south snobberies, in in which supposedly fairer-skinned 'Aryans' look down on the mostly southern darker skinned 'Dravidians,' who in turn think they are smarter and more academically successful .... '


123. ' .......  On top of all this, many Indian immigrants in America are graduates of the prestigious Indian Institutes of Technology, which are the Ivy League - only far more competitive. ... '


INSECURITY


124. ' ......... Some of these sources of Indian superiority can be, simultaneously, sources of insecurity as well. ..Thus most Indian immigrants to the United States bring with them double or even triple layers of simultaneous superiority and insecurity. .... The experience of exclusion, scorn, even contempt has been a powerful theme for many Indian Americans, at all social levels.
o

125. ' ......... The popular claim that America is a 'Christian country,' built on 'Judeo-Christian values,' puts Indians on the outside, and Indian Americans are occasionally teased about 'worshipping cows. ... '



126. ' ......... Many Indian Americans attest to the continuing prejudice their community faces. To attract more business, Indian American hotel owners typically 'whiten' their lobbies - hiring whites as desk-clerks. .... '




127. Perasaan harga diri, dan keadaan bimbang mereka hidup di Amerika Syarikat adalah dua dari 3 sebab untuk maju mengikut the 'The Triple Package.'

THE CUBAN EXILES

SUPERIORITY COMPLEX

128. As to the Cubans this is what a prominent Miami businessman explained: ' ....... Cubans are a different breed. We are not Latin American, we are not Caribbean, we are Cuban. We are special and distinct from other Latin American groups. And in contrast to other Hispanics in the U. S., I don't consider myself an immigrant. I am an exile. I did not leave Cuba for economic reasons. I left Cuba because of Communism. I left because I had to. ....'

129. ' ..... It can be a little hard for an outsider to understand exactly why Cubans think their homeland is so exceptional. What Cubans say on the point is sometimes contradictory, sometimes disturbing. For example, Cuba is the most 'Spanish' country in Latin America; Cuba is the 'most African' country in Latin America; Cuba is 'perhaps the only country of Lain America in which the impact of its aboriginal cultures .... has been virtually erased from the national consciousness... '

130. ' ...... Whatever the explanation, Cuban exceptionalism can rival that of the Mormons.

131. ' ...... Historian Carlos Eire - who was one of 14,000 children airlifted by the United States out of Cuba in Operation Pedro Pan in 1962 - recalls a boyhood teacher in Havana asking the class What Columbus said when he 'set foot on Cuba': Looking the teacher straight in the eye, Miguel answered: ' Columbus said, 'This is the most beautiful land even seen by human eyes.'

132. ' ..... Excellent, I'm glad to see ..... that at least some of you have had a proper unbringing and were told about this at home, before we got to today's lesson. You know, what Columbus said is very true, very important. It may be one of the most important things ever said about our island, and one of the most true.'

133. ' ..... The Cuban superiority complex was particularly strong in the Exile community.'

134. ' ..... Most children of Cuban Exiles, writes Cuban-born Professor Miguel de la Torre, "are taught by their parents and the overall Exilic community that they are somehow different from other Hispanics, specifically Puerto Ricans and Mexicans. As they are instilled with pride for their heritage, these children are consciously taught never to allow anyone to confuse them with those Latinos. In fact Cubans learn to regard themselves as equal to, if not more advanced than, the North Americans in intelligence, business acumen, and common sense" ..... '

135. ' ...... The enclave the Exiles created would eventually become the vibrant and prosperous Little Havana, and Miami "the second largest Cuban city in the world.'

136. ' ....... Fifty years after the first Exiles arrived , the proud sense of cubania they brought with them remains powerful among Cuban Americans today, giving them a distinctive self-definition infamous among other Latinos... ' 

137. ' ....... In 2010, an article widely circulated on the internet declared that the Cubans in exile are the 'globally transplanted population in the world which (except for the Jews) in more than a third of a century has not loss its identity.' .... ' This statement if of course a wild exaggeration but it is very telling...

NIGERIAN IMMIGRANTS


SUPERIORITY COMPLEX


138. ' ........ In 2004, two Harvard Professors created an uproar when they pointed out that a majority of Harvard's black students - possibly up to two-thirds - were immigrants or their children (as opposed to blacks whose families had been in America for generations). Immigrant from West Indies and African countries , ............... but most prominent are Nigerians. A mere 0.7 percent of the U. S. black population, Nigerian Americans, most of them raised by hard-working, often straddling immigrant parents, account for at least ten times that percentage of black students at American's most elite universities and professional schools. .... '

139. ' ........ NIgerian Americans are already markedly overrepresented at Wall Street investment banks and blue chip law firms. ... '


EAST ASIANS


CHINESE

SUPERIORITY COMPLEX

140.  ' ....... In Asia everyone knows about the Chinese superiority complex, which is so deeply ingrained that it held like a rock in the face of centuries of decline and is now surging because of China's meteoric rise ...'


141. ' ....... Today, Chinese kids - in America as in the rest of the world - are typically raised on a diet of stories about how Chinese civilization is the oldest and most magnificent in world history, how China was advanced far earlier than the West, how countries like Japan derives everything from China (including sushi, origami, and kanji writing characters), how the Chinese language is the subtlest, most complex, and most sophisticated - and ditto Chinese cuisine. ... '


142. ' ...... One Chinese American writer remembers that his father - used to take every opportunity to show how advanced the Chinese civilization had been in ancient times. He always sneered at the American history books that I studied for class: "You kids have it so easy here in America! You only have to study 200 years of American history! We had to study over 5,000 years of Chinese history in school! The great Chinese civilization has been around far, far longer than America!" Whenever we sent out to eat Italian food, he would tell me about how the Chinese had first invented pizza and spaghetti, not the Italians, and how the Chinese had invented just about everything else thousands of years before the Europeans did. ... '

143. ' ...... Andrea Jung, former CEO of Avon products, learned a similar catechism as a child: "In our house, everything important in life came from China, was invented in China and owed all to the Chinese."

144. ' ...... This exaltation of Chinese history, Jung says,  gave her an important "advantage" growing up. "For me, my Chinese heritage has been a wonderful compass, a fortuitous gift, and an enormous source of strength." ....'

145. Mereka tidak menceritakan kepada anak cucu mereka bagaimana satu bangsa yang terbesar jumlah rakyatnya di dunia boleh tertipu dengan ajaran komunis Karl Marx sehingga berjuta-juta mati kerana revolusinya.

146. Mereka tidak cerita bagaimana mereka terpaksa meninggal negara China sebagai imigran ekonomi kerana susah untuk menyara hidup di negara mereka sendiri. Mereka juga tidak menceritakan bahawa, mereka yang dating dari selatan China, sebagaimana kebanyakan pendatang China ke negara ini, digelar oleh China di The Middle Kingdom sebagai 'The Barbarians of the South.'

147. Yang mereka cerita ialah kehebatan mereka kerana begitu lama tamaddunnya. Mereka lupa bahawa fahaman Confucious mereka pun mereka tinggalkan apabila mereka diserang oleh komunisma yang sekular itu.



KOREANS

148. ' ........ As one second generation teenager in a study of Korean American college students put it, "Korean parents are like you have to do this this this to be successful ... you have to go to medical school or law school and study study study . They think the best colleges are Harvard, Yale and Princeton. I am not saying white people don't stress education, but Koreans .... they take it to another level." There are Asian American kids actually named "Princeton Wong" or "YaleChang" - and not because their parents are alumni.


VIETNAMESE

149. ' ........ One Asian American who grew up in the Los Angeles projects, the daughter of poor garment workers, went on to graduate from CAl State. Even as she pursued a graduate degree, she felt she was "average" but not "great"; despite her extraordinany upward mobility, her frame of reference remained the kids of her parents friends' 'who had gone to Yale'. Likewise, a Vietnamese American girl who graduated third in her class with a 4.21 GPA, when asked if her parents were proud, said, "It would have been better if I was first or second."


THE IRANIANS



SUPERIORITY COMPLEX


150.  ' ...... In the Middle East, the Iranian's superiority complex is equally notorious... '



151. ' ....... Founded around 500 BC , Achaemenid Persia a "a superpower like nothing the world had ever seen," governing a three continent wide territory larger even than Rome would be. At its height, Persia ruled up to 42 million people - nearly a third of the world's population at that time. ..... This grand history is taught to every Iranian child and underlies what Middle East experts often refer to as the Persian "Superiority Complex." "All Iranians." says one Iranian American writer, "learn about their great empire." They are taught that "Iran was the equal, if not the better of Rome and Athens."


152. ' ...... As Middle East analyst Kenneth Pollack observes, history is "a source of enormous pride," to Iranians.

153. "BANDINGKAN DENGAN KITA YANG MENGHAPUSKAN ILMU SEJARAH DI SEKOLAH."


154. ' ....... Iran was called Persia in the West before 1935, and Persia once ruled the world ..... '


155. ' ... America has intensified Iranians' attraction to a Persian identity, which among Iranian Americans today not only separates them from Arabs but also from the Islamic Republic of Iran. In one study, 95 percent of second-generation adolescent Iranian Americans said that Persian culture was "a central element in their sense of self." ... '

156. ' .... Over 80 percent called themselves "Persian," while only 2 percent said "Iranian." Over half have taken Farsi language classes; many speak Farsi with their parents. Almost invariably, they were taught that Persian culture is older, richer, and deeper than American culture. Second generation Iranians may be "confused as to exactly what constitutes" Persian culture, but they are "certainly sure" that it was "far superior" to American culture. .. '

157. APAKAH BANGSA MELAYU MASIH BANGGA DENGAN SEJARAH BANGSA, BUDAYA DAN UGAMANYA ATAU SUDAH PUN MENJADI MANUSIA TIRUAN SEBAGAI 'AMERICAN,' BRITISH ATAU AUSTRALIAN YANG TIDAK SEMPURNA; DAN MERASA BANGSA SENDIRI LEBIH RENDAH DARI MEREKA?
o

INSECURITY




158. ' .... Alongside the Iranian superiority complex, Middle Eastern experts have long observed a "tremendous sense of insecurity that runs right through the Iranian psyche.".. 


159. ' ......  In the 2007 blockbuster film 300, the Spartan king Leonidas (played by Gerard Butler) exudes integrity and heroic masculinity, whereas the Persian king Xerxes is depicted as effeminate, corrupt, and monstrously body-pierced. As one Iranian American blogged, " I just can't get over the humiliation that this stupid movie has brought us..... '


160. ' .. Iranian Americans often explicitly describe their motivation to succeed - and their parents' determination for them to succeed .... in terms of a need for prestige and respect. As one college student put it:



IMPULSE CONTROL


161. ' .... The American ideal is to study what you want. ... The Iranian way is to pick something that is guaranteed to make money or guaranteed to be prestigious; study is done as a means to an end, not as an end unto itself. The Iranian parent or parents pick a few professions that their peers' children have done well at ....... Tara's father wanted her to be a dentist. My father wanted me to become a doctor, a pharmacist or at least a nurse... '

KESIMPULAN DARI BUKU


162. ' ...... Ultimately, the Triple Package is accessible to anyone. Its a set of values and beliefs, habits and practices, that individuals from any background can make a part of their lives or their children's lives, enabling them to pursue success as they define it. .. (page 3 of the introduction).

163. Dari semua petikan di atas yang telah disusun semula untuk disesuaikan dengan kehendak bangsa kita maka jelas sekali kesimpulannya ialah kita, kita dan kita dan juga keluarga, keluarga dan keluarga kita jualah yang bertanggungjawab dengan keadaan kita sekarang. Pihak kerajaan boleh memberi biasiswa kepada anak-anak kita tetapi, sebagaimana golongan minoriti di Amerika Syarikat, ilmu itu tidak dapat menjamin kejayaan.

164. Malahan pencuri yang berpelajaran lebih merbahaya daripada yang tidak berpelajaran.



165. Walaupun orang-orang Mormon merupakan golongan minoriti di Amerika Syarikat, yang bertanggung-jawab menjayakan mereka ialah mereka sendiri dan bukan Kerajaan.



166. Kelompok Yahudi, kalangan Mormon, keturunan Parsi dari Iran, pendatang keturunan India, pendatang dari Nigeria, regugee dari Cuba, bangsa Korea Vietnam dan Pendatang berketurunan China tidak menguasai politik dalam Negara masing-masing di waktu mereka dating, tetapi kata Mat Salleh, 'Against All Odds,' mereka telah mengingatkan kelompok mereka betapa hebatnya sejarah dan ketuturan masing-masing, malah lebih tinggi martabat mereka dari martabat keturunan Anglo-Saxon yang menguasai America Syarikat. Mereka tidak pernah merasa kecil diri walaupun mereka minority.



167. Antara yang paling menonjol ialah Yahudi yang akhirnya Berjaya menguasai bank, ekonomi, media, dasar luar dan politik Amerika Syarikat. Kerana pengaruh minority Yahudi di Amerikalah maka mereka nerjaya mendukung Israel sehingga menjadi punca kepada masalah yang terbesar di dunia Islam malam seluruh dunia.



168. Berbanding dengan kita yang sentiasa merasa rendah diri dan masih berlagak sebagai tuan rumah yang sentiasa menjaga hati tetamu sedangkan para tetamu kita lebih Berjaya dari kita sendiri.



169. Yang kekal nama Melayunya sekarang ini hanyalah Utusan Melayu, Keretapi Tanah Melayu dan Askar Melayu. Bank Kebangsaan Melayu yang ditubuhkan oleh Allaryarham Maarof Zakaria (ayahanda kepada seniman Sdr. Mustafa Maarof) telah terbunuh dengan terkorban Maarof dengan pembunuhan yang kejam walau pun jam Rolex dan wang dalam sakunya. Bila Kongres Ekonomi Bumiputra Yang Pertama ditubuhkan antara keputusan yang diambil ialah menubuhkan Bank Bumiputera. Ini pun sudah terhapus dari dunia perbankang. Sekolah Melayu sudah jadi sekolah Kebangsaan yang tinggal ialah Sekolah China dan Sekolah Tamil walau pun disebut 'jenis kebangssan' pada namanya.



170. Kita hapuskan sejarah sebagai matapelajaran yang penting untuk mengekalkan jiwa bangsa. Dalam preamble Rukun Negara kita berhasrat mewujudkan Negara berlandaskan 'Sains dan Teknologi' seperti Menteri Kewangan Britain Francis Bacon (               ), seorang jaguh Freemason, menekankan pemisahan antara ugama dengan Sains apabila didapati konflik berlaku antara keduanya.

o





171. Sementara orang Barat dengan Renaissancenya telah berjaya menerima kembali Ilmu Sains untuk berganding, tetapi secara terpisah, dengan ugama, mereka tidak lupa kepada sejarah sedangkan kita padamkan sejarah, kecuali yang dilaung-laungkan kadangkala dalam mesyuarat UMNO atau seminar badan-badan seperti GAPENA. Kita merasa seru membaca tau mendengar keluhan Sasterawan Negara Usman Awang mengenai Melayu tetapi serunya tinggal seru sahaja
o
172. Kita lupa bahawa Islam tidak pernah memisahkan ugama Islam dengan Sains, malahan penemuan-penemua sains beribu tahun kemudian mengesahkan kebenaran yang dari mula sudang terkandung di dalam Al Quran. Orang-orang Kristian memerlukan Renaissance untuk menerima hakikat bahawa dunia itu bulat dan bukan satu padang yang luas sebagaimana yang termaktub di dalam Bible mereka.

173. Begitu kuat pengaruh pendatang sehingga mereka dapat merobah matalamat perjuangan parti PAS. Kita lihat di India walaupun keturunan Punjabi golongan yang paling minority di sana tetapi yang menjadi Perdana Menteri Inda ialah seorang Punjabi Mohan Singh; di dalam parti keturunan India di Malaysia, walaupun hamper semua ahlinya berketurunan India Tamil tetapi jawatan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin ialah Nijhar seorang yang berketurunan Punjabi yang mampu memastikan adanya disiplin di dalam parti yang sukar didisplinkan. Orang-orang keturunan China menguasai seluruh parti DAP tetapi Presidennya ialah Karpal Singh seorang yang berketurunan Punjabi.

174. Malahan jika Karpal Singh tidak menemui ajalnya dengan kecelakaan jalanraya beliau boleh menjadi penentu ke atas nasib mantan pemimpin Melayu yang kini sudah menjadi seorang demokrat yang liberal, untuk menyelamatkan beliau dari masuk ke dalam penjara.

175. Berertilah, tidak semestinya kepentiran sesuatu kaum yang boleh menentukan nasib kaum itu tetapi kepakaran dan keahlian tokoh-tokoh tertentu juga boleh menyulitkan suasana dalam sesebuah Negara.

KE MANA KITA?

176. MAMPUKAH BANGSA MELAYU MENINGKATKAN KESEDARAN HARGA DIRI (Superiority Complex), MENYEDARI ANCAMAN KE ATAS KEDUDUKAN BANGSA (Insecurity) DAN MENINGKATKAN SEMANGAT PERJUANGAN DAN PENGORBANAN (Impulse Control)? Jawapan kepada soalan-soalan inilah yang akan menentukan NASIB BANGSA.


177. Selain dari kehebatn bangsa Melayu yang disenaraikan di atas yang merupakah nikmat amanah yang dianugerahkan kepada kita oleh Allah swt. sebagai pinjaman sementara senagao nikmat yang menjadi cubaan bagi diri kita, kita hanya akan dapat mempertahan dan meningkatkan kedudukan kita sebagai Umat jika sedar akan hakikat ini.


178. Sebagai Umat Islam kita tidak perlu kepada buku 'The Triple Package' untuk menyedarkan kita betapa hebat dan beruntungnya kita kerana menganut satu satunya ugama yang di redhai oleh Allah swt dan kita juga telah dibekali oleh Allah swt. dengan Al Quran yang diturunkan melalui Jibril kepada Nabi Besar Muhammad s.a.w.. Sunnah Nabi membantu kita dalam memahami Al Quran untuk pedoman kita dalam mengendalikan penghidupan. Superiority Complex atau harga diri yang ditekankan dalam buku 'The Triple Package' sudah pun ada dalam diri setiap Muslim yang beramal dengan ugamanya dan secara berterusan mempelajari sejarah kegemilangan Umat Islam.


 179. Perasaan bimbang dan takut yang dimaksudkan dengan 'Insecurity' dalam buku 'The Triple Package' juga sudah jelas bagi Umat Islam yang dari awal telah diajar dengan kewujudan Syaitan yang akan terus menghasut kita hingga ke akhir hayat. Lantaran perpecahan antara sesama Umat Islam yang didorong oleh kesombongan kita sesama sendiri seterusnya didalangi oleh seteru kita maka kita lihat bagaimana ancaman yang sedang dihadapai oleh Umat Islam di Negara-Negara Islam di Asia Barat dan ancaman moral dan akhlak juga sudah menjadi berat di kalangan Umat Islam di seluruh dunia, termasuk di rantau kita.


180. Faktor 'Impulse Control' yang disebutkan dalam 'The Triple Package' juga jelas ditekankan di dalam Islam. Dalam ertikata yang lebih jelas 'Impulse Control' yang bermaksud, di dalam buku sebagai menguasai nafsu adalah sesuatu yang sangat ditekankan dalam Islam. Itulah sebabnya ada tuntutan JIHAD dalam berbagai pengertian dan tahap amalannya, yang tidak mungkin boleh terlaksana jika tidak dengan sikap amanah, berani, disiplin, rajin dan setia sebagaimana yang telah dihuraikan dalam masukan blog ini atas tajuk FAKTOR NILAI DALAM KEBANGKITAN BANGSA.


181. Sekian, Wallahu'aklam. 


13th November, 2014


Masukan blog ini diulangi semula pada 5hb Mei, 2016 untuk dibandingkan dengan keadaan bangsa kita setelah skandal 1MDB yang menjadikan Malaysia dari sebuah NEGARA CONTOH bagi DUNIA ISLAM, DUNIA KETIGA dan NEGARA-NEGARA YANG SEDANG MEMBANGUN kepada NEGARA KE 2, selepas BRAZI, yang BERLUMURAN DENGAN DOSA RASUAH.









8 comments:

Unknown said...

asal usul perkataan melayu datang dari tamil...

malai- gunung, bukit atau banjaran..
ur - country / state / land...

malai ur - land of mountains...

Anonymous said...

Dato,

Di dunia ni aje kita berbangsa2 dan tak kan ditanya nanti kita bangsa apa. Soalan yg akan ditanya pun dah bocor, tapi tak ramai ambik pot sebab tu citer akhirat, pasal lama lagi dan tak tahu bila.

Pendapat sy bangsa melayu ni byk keistimewaan dan keistimewaan yg utama ialah beragama islam. Tu sebabnya kita berjaya menolak komunis dan berkuasa politik tanpa kuasa ekonomi. Bukan kerana melayu tu gagah, tapi sebab agama org melayu islam dan Allah nak selamatkan islam.

Melayu ni mundur dan tertinggal sebab tak ikut syariat islam secara total sebagimana dituntut agama. Solat 5 waktu, puasa ramadan dan amalan biasa tak tinggal tapi masih berbuat hasad, rasuah, fitnah dan kebathilan yg sewaktu dgnnya. Mana Allah nak tolong. Kita semua tahu tanpa pertolongan Allah kita tak akan berjaya di dunia dan akhirat, tapi tak yakin. Ayat suci dan larangan agama dipersenda dan dipermainkan.

Selagi islam yg ada pd melayu ni dimartabatkan sebagaimana dituntut, selagi itulah melayu tak hilang. Tapi sekiranya melayu lalai akan amanah ini, tunggulah kepupusan bangsa melayu sebagaimana dinasour pupus dr muka bumi ini.

UMNO PARTI PENJARA said...

....


(( Loceng Amaran!! ))- Selepas Penjarakan Anwar. UMNO Bersiap Sedia Untuk PENJARAKAN Azmin Dan Wan Azizah Pula!!!??

Dakwaan BerNiat Jahat - Dakwa, Saman, Tangguh 90x. Peguam BODOH!!! ??

Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Agenda Jahat UMNO - UMNO Mahu Musnahkan Perpaduan PR Utk Terus BKUASA!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Generasi lama, generasi muda dan generasi baru perlu berhati2 dgn tektik UMNO sekarang yg menggunakan media mereka..

Matlamat mereka hanya satu... Mahu kekal berkuasa...

Oleh itu, mereka perlu memastikan Pakatan Rakyat berpecah agar rakyat sudah tidak percaya kpd Pakatan Rakyat lg.. ( Konon nya lah )

Jadi di bawah adalah tektik mereka yg dianggap berkesan... ( Konon nya lah )

1. UMNO akan cuba habis2an agar PAS keluar dr PR... Semua cerita mereka palsu belaka..

2. UMNO akan menggunakan Anwar habis2an sbg liabiliti PKR... Sebenarnya mereka takut dgn kekuatan Anwar..

3. UMNO yg sudah hilang pengundi Cina, akan melabel DAP mcm2... Jahat mereka tak sedar, nak kata DAP pulak jahat...


Jadi, sy mohon sgt, jgn mudah percaya dan tertipu dgn permainan jahat mereka...

Tolong ye :-)


Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<


MAKIN PARAH - UTUSAN MALAYSIA Kata Pemuda UMNO 'TERLAJAK BODOH'

MAKIN PARAH - UTUSAN MALAYSIA Kata Pemuda UMNO 'TERLAJAK BODOH'

MAKIN PARAH - UTUSAN MALAYSIA Kata Pemuda UMNO 'TERLAJAK BODOH'




Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Unknown said...

KEMBALILAH UMAT MELAYU KEPADA USAHA DAKWAH..

MAKRUF YG TERTINGGI....MENGAJAK MANUSIA KPD ALLAH.....MENCEGAH MUNGKAR YG TERTINGGI....MENSYIRIKKAN ALLAH

Anonymous said...

Saya tertarik dengan perkara 45.1, Alhamdulillah usaha dakwah yang berterusan sehingga hari ini kita lihat banyak perubahan dan kesedaran tentang agama Islam. Usaha dakwah ini akan lebih bermakna dengan penyatuan ummah, apa perkara sekalipun dapat dilaksanakan sekiranya kita bersatu dan tindakan berlandaskan kepada syariat dan Al-Quran. Jaminan di dalam perlembagaan telah termaktub dan disebabkan itulah Islam masih kukuh bertapak walaupun ada usaha memurtadkan oleh pelbagai pihak. Kita lihat hari ini, sebuah negara penduduknya paling ramai yang beragama Islam mengamalkan perkahwinan sivil dan natijahnya adalah pada anak yang dilahirkan dengan status agamanya . Tiada bangsa di dalam dunia ini yang dijamin kelahiran sebagai Islam kecuali orang Melayu. Kita doa yang terbaik untuk saudara-saudara kita yang masih dibuai oleh alunan keduniaan disamping kita tegur-menegur sekiranya ada kekhilafan. Teguhnya Islam kerana takwa, amalan dan silaturrahim. Musuh-musuh Islam akan ketakutan melihat keimanan kita. Selamat beramal.

PUTRA MERDEKA said...

terima kasih atas ilmu Tan Sri

Anonymous said...

aku bangga jadi salah seorng bangsa melayu dan beragama islam tetapi aku cukup benci bila ada org yg sebangsa denganku berkerjasama dengan si bangsat negara mempergunakan bangsa dan agamaku untuk menghancurkan tanahairku untuk berkuasa dan menjajah negara ni semula

Unknown said...

Salam Tan Sri..
Wah..akhirnya dapat juga blog nya, ulasan yang bagus sekali.
Tan Sri kami, pustakawan Perpustakaan Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh, Prov. Aceh, Indonesia. Kami lihat di FB kalo Tan Sri punya perpustakaan digital. kiranya kami dapat berkomunikasi dengan Tan Sri membantu kami dalam pengembangan koleksi perpustakaan Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh. adakah email/contact person Tan Sri yang bisa kami hubungi untuk mengirim surat resmi dari lembaga kami?

email kami: perpustakaanmrb@yahoo.com