Wednesday, June 3, 2015

TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD

Assalaamu'alaikum and Good Day to all readers.

A FILM ON TUN DR. M.
 
Ms. Jen Nie wrote to me recently asking for an interview on Tun Dr. Mahathir Mohamad. The others whom she had interviewed included Tan Sri Abdullah Ahmad, Dato' Din Merican, Professor Khoo Kay Kim, Tan Sri Zainuddin Maidin and Dato' Dominc Puthucheary. I am glad to be included as the next person after these more knowledgeable, colourfull and dignified personalities. The interview is meant to be for a film on Tun Dr. Mahathir during his years in political wilderness (1969-1972) in which the book "The Malay Dilemma" was written.  Jen Nie wrote:
 
"What we like to explore is how the narrative - from May 13, 1969 to the announcement of the NEP and everything in between markedly rewrote Malaysian history to the extent that this narrative has appeared to be almost too difficult to challenge today."
 
Tun Dr. Mahathir will be the leading character in this film.
 
In reply to Ms. Yen NIe's message of May 21, 2015 I replied:
 
"Thank you Yennie for your interest in interviewing me. As I was working and studying in Hamburg, West Germany, following my period of study in London, I was actually not in Malaysia when May 13th incident took place. When I contested in the General Election, as a Barisan Nasional candidate in 1974 I was not a member of UMNO, i.e. after having registered as a member on 13th October, 1963 when I was apprenticed with The Chartered Bank in Seremban. Out of 199 articles that I have posted in my blog sanusijunid.blogspot.com 11 articles are related to Tun Dr. Mahathir Mohamed. I suggest that you read these articles first before we meet in order that you can economize your time and I too will not have to repeat all the boring things that I have written. The following are the titles of the articles and the dates of submission into my blog."
 
When I mentioned this request by Ms. Yen Nie, a friend said that he was not aware that I have written so much on Tun Dr. Mahathir. I therefore suggest that you read the following articles before you see the edited film. You may want to ask questions and write your comments on the subject. Thank you.
 
The following are the linkages for the titles of 11 articles and the dates of submission into this blog on Tun Dr. Mahathir Mohamad:
  1. Menjadi Seorang Perdana Menteri - April 21, 2010: http://sanusijunid.blogspot.com/2010/04/menjadi-seorang-perdana-menteri.html
  2. Mahathir - Dari Kaca Mata Sahabat - March 10, 2011: http://sanusijunid.blogspot.com/2011/03/mahathir-dari-kaca-mata-sahabat_10.html
  3. Tun Dr. Mahathir dalam Majlis Ramah Mesra dengan Tokoh-tokoh Aceh Nusantara - May 20, 2011: http://sanusijunid.blogspot.com/2011/05/tun-dr-mahathir-dalam-majlis-ramah.html
  4. Konvokesyen UUM Pada 1hb Oktober 2011 - Oct 3, 2011: http://sanusijunid.blogspot.com/2011/10/konvokesyen-uum-pada-1hb-oktober-2011.html
  5. Acceptance Speech on Conferment of Professorship at Nanjing University, China - August 27, 2012: http://sanusijunid.blogspot.com/2012/08/11-12-1996-acceptance-speech-on.html
  6. Siapa Perdana Menteri - Dec 12, 2012: http://sanusijunid.blogspot.com/2012/12/siapa-perdana-menteri.html
  7. Nota Pengkisahan Perdana Menteri Malaysia: April 4, 2013: http://sanusijunid.blogspot.com/2013/04/nota-pengkisahan-perdana-menteri.html
  8. The Paris Air Show - Jan 2, 2014: http://sanusijunid.blogspot.com/2014/01/the-paris-air-show.html
  9. He Is Not That Easy To Forget - June 28, 2014: http://sanusijunid.blogspot.com/2014/06/he-is-not-that-easy-to-forget.html
  10. Dari Negara Pertanian ke Negara Industri - October 19, 2014: http://sanusijunid.blogspot.com/2014/10/dari-negara-pertanian-ke-negara-industri.html

 Thank you.

13 comments:

Anonymous said...

Salam Tan Seri yang saya hormati.Saya nampak sejarah sedang ditukar.Agenda Bintang 3 sangat giat dijalankan.Dokumentari ini diharap jangan jadi perangkap sudahlah.Takut bila siap nanti segala-galanya diputar belitkan untuk membentuk minda generasi baru.

Sanusi Junid said...

Wlkmsslm. Terima kasih atas komen yang sangat relevan ini. Saya pun terasa demikian. Itulah sebabnya saya turunkan senarai karangan-karangan di atas. Saya tidak pasti tafsiran mereka itu tepat seperti yang diinginkan. Lebih-lebih lagi dari antara mereka yang sudah di wawancara termasuk seorang yang pernah saya dengar hujjahnya yang menyatakan bangsa Melayu adalah pendatang, kerana di seluruh dunia Melayu, apabila dikatakan 'sebelah kanan sungai' ianya bererti di kanan pendayung sampan yang sedang menuju ke hulu sungai; sedangkan di luar dunia Melayu ianya bererti di kanan pendayung perahu yang sedang menuju ke hilir sungai. Ini, katanya, bererti orang Melayu datangnya dari laut dan bukan turun dari gunung sebagai tempat asalnya. Beliau kelihatannya, 40 tahun yang lalu, menolak hujjah bahawa sebagai rumpun bangsa yang tinggal di gugusan kepulauan, maka lojiklah pemikiran Melayu dipengaruhi oleh perjalanan antara pulau dari antara puluhan ribu pulau di Nusantara.

Anonymous said...

dr m says hi

Anonymous said...

Salam Tan Sri,terima kasih kerana membalas kerisauan saya.Saya cuma orang kebanyakkan berasal dari Bedong,Kedah.Sering masuk menantikan tulisan-tulisan terbaru dari Tan Sri.Daripada blog ini saya belajar mengenal diri,bangsa,kampung halaman dan tanahair.Datuk nenek saya berjuang semasa Perang Musuh Bisik,ramai yang gugur syahid dan dipenggal kepala oleh Siam.Saya sedar yang tanah kita ini sebenarnya baru saja menikmati keamanan.Malangnya,kita lalai.Saya kerap bagi tahu kawan-kawan bahawa antara blog yang penting untuk kita boleh dapat fakta dan kisah-kisah mengenai negara adalah blog ini.Pertahanan kita sudah bocor.Semua orang nak jawatan besar,hebat dan berkuasa,tetapi mereka tidak amanah.Saya penjawat awam yang berkhidmat dikelilingi penyokong pakatan,....ramai daripada mereka adalah anak cucu Bintang 3 yang tidak lagi ada perasaan segan secara 'verbal'nya.Kesannya kepada saya tidak perlu diceritakan,kerana mentaliti "itu rezeki depa".Bila bank dirompak,itu juga rezeki mereka yang sudah berbulan berusaha merancang rompakan itu.Kita bersabar sudahlah.Dalam hal seorang individu Melayu ditindas saya tidak ada masalahnya.Tetapi apabila agama,bangsa dan negara terancam....apakah ini masih rezeki petualang dan pengkhianat?Ketika ini masalah 1MDB.......adakah itu rezeki budak Jho Low???Terima Kasih Tan Sri.

aqil shah said...

Susah sangat ke bangsa ni nak bersatu? Yang saya tau lagi jauh bangsa ni dari kefahaman 30 juz selagi itu tak akan dapat bersatu..tanah di negara ini pun dah byk dimiliki oleh bangsa lain dari hari ke hari dan dari tahun ke tahun,nama rezab melayu tapi pemiliknya bangsa lain,tak pernah ada pihak yg ambil serius dan buat kajian perkara ini..
Bangsa melayu asyik berpolitik bangsa lain dok fikir mcm mana nak ambik tanah pusaka ini, tapi melayu asyik tamakkan kuasa,rasanya seorang pemimpin dulu pernah berpesan selagi bangsa melayu bersatu pada satu parti selagi itu malaysia akan dpt diperintah oleh bangsa melayu,tapi apa jadi dahlah sikit,berpecah pulak,maka bangsa lain yg jadi kuasa penentu,melayuu melayuuu...kesian dgn bangsa yg x sedar diri ini dan byk generasi sekarang x kenal asal usulnya bangsanya,so apa yg kita nak hairankan kenapa melayu x cintakan bangsanya...

aqil shah said...

Kenapa bangsa melayu suka berpecah?

Anonymous said...

Dunia Arab berpecah belah.Di sanalah orang kita dengan bangganya pergi menuntut ilmu perpecahan itu.

aqil shah said...

Hasil dari demokrasi = pecah dan perintah

aqil shah said...

Habis tu apa jalan penyelesaian unk selesaikan masalah melayu di Malaysia, dlm byk org melayu x ada ka yg cerdik sikit yg blh fikirkan cara nak selesaikan masalah org melayu ni

aqil shah said...

Hasil dari demokrasi = pecah dan perintah

aqil shah said...

Apabila nafsu dan kepentingan diri diutamakan,maka jadilah apa yg terjadi sekarang pd bangsa melayu...nauuzubillah muga Allah selamatkan bangsa melayu dr kemusnahan,jgn tunggu sampai dah kuasa pergi ke bangsa lain baru nak menyesal...cth penang sekarang

Anonymous said...

DAP ikut resmi penjajah,yakni pecah dan perintah.Manakala PAS hanya pecah tapi tak perintah.

aqil shah said...

Heran ya bangsa melayu ni kenapa asyik nak gaduh jaa, x reti reti nk cari jln nak bersatu,awat la darah melayu ni susah sgt nak dok sebumbung...ish ishh x tau nk fikiaq dah la tok wann niii...smpai kiamat mcm ni kot..atau x ada pemimpin yg berwibawa ka yg blh pimpin bangsa niii...heran herann