Thursday, April 18, 2013

SEMOGA KITA TIDAK TERTIPU LAGI

Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh

Sebagaimana yang dijanjikan ucapan ketiga dari trilogi ucapan dalam buku kecil bertajuk "SEMOGA BANGSA MELAYU TIDAK TERTIPU LAGI' saya persembahkan di sini. Dari tajuk ucapan inilah nama buku kecil telah diberi.
 
SEMOGA KITA TIDAK TERTIPU LAGI
 
UCAPAN PADA PERHIMPUNAN AGUNG UMNO TAHUN 1999

Assalaamualaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh.

Yang Berbahagia Tan Sri Pengerusi Majlis
Yang Amat Berhormat Timbalan Presiden
Yang Berhormat Naib-Naib Presiden
Ahli Ahli Majlis Tertinggi

Para Perwakilan dan pemerhati yang dihormati sekelian,

Kita menghadiri Perhimpunan Agong selama 3 hari ini di waktu kerabat diRaja Melayu di Singapura dihambat keluar untuk duduk di rumah pangsa.

Dunia Melayu sekarang ini berada di dalam keadaan kucar kacir. Musuh Melayu menjadi berani.

Kita terbaca seruan surat khabar Singapura menyuruh supaya UMNO mencampak jauh pemimpin parti dan pemimpin negara iatu YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohammad.

Tua-tuan dan puan-puan sekelian,

Apabila suatu bangsa itu cinta kepada agama maka agamalah yang akan dijadikan asa perjuangan menuju kejayaan dalam bidang-bidang lain juga selain agama.

Agama jugalah yang akan digunakan oleh musuh-musuh bangsa dan negara untuk menjahanamkan ummah.

Saya akan ketengahkan empat kejadian di dunia Melayu yang melibatkan agama.

REFORMASI KECUNDANG

Pertama di Indonesia.

Tidak lama dahulu kita dengar betapa hebat usaha untuk mengadakan Reformasi di sana.

Reformasi yang bertujuan untuk mengurangkan pengaruh tentera.

Reformasi yang bertujuan mendakwa dan menjatuhkan bekas Presiden.

Reformasi untuk membuat bagai-bagi perubahan.

Reformasi untuk demokrasi tulen.

Ada tokoh yang terlibat untuk mencetuskan Reformasi di Indonesia yang turut membatu dalam usaha menggulingkan Presiden UMNO di Malaysia.

Pada hari ini mereka yang menggembar-gamburkan Reformasi di Indonesia sudah kelihatan akan kecundang dan yang menang adalah yang bukan dari kelompok Reformasi.

PURA-PURA ISLAM

Penipuan kedua.

Bangsa Melayu di Nusantara pernah tertipu apabila Snouck Hergronje, tidak berapa lama dahulu, telah menipu Tengku Sheikh Marhaban yang menjadi Imam Besar di Masjid Raya Banda Aceh.

Snouck telah berpura-pura memeluk agama Islam. Beliau telah diIslamkan oleh keluarga Tengku Sheikh Marhaban.

Kemudiannya seluruh umat Islam tertipu apabila Snouck dibenarkan memimpin sembahnyang berjemaah di Masjidil Haram di Makkatul Mukarramah.

Snouck sebenarnya tidak menganuti agama Islam. Beliau menipu.

Beliau mati sebagai orang Kristian setelah beliau mempengaruhi umat Islam melalui penipuannya.

ACEH BERSIMBAH DARAH

Penipuan yang ketiga.

Apabila Soekarno menangis, dan dengan air matanya menipu Tengku Mohd. Daoed Beureueh, Gabenor Aceh dan Tengku Hasballah Inderapuri, Mufti Aceh di waktu itu, yang meminta Aceh menolak kemerdekaan yang ditawarkan oleh Belanda kepada Aceh setelah Perang Dunia Kedua.

Aceh dipelawa untuk turut menjadi sebagian daripada Indonesia. Jika Aceh tidak bersama dengan Indonesia maka Soekarno dan Hatta tiada rasional untuk merdeka kerana rata-rata terbukti rakyat Indonesia mengalu-alukan kembalinya Belanda, kecuali di Aceh.

Soekarno dan Hatta telah berjanji untuk mewujudkan negara Indonesia, di mana:

          Islam menjadi agama negara
•          Sistem negara persekutuan diwujudkan dan bukan negara republik
•          Otonomi dalam bidang ekonomi

Jika Aceh menyertai Indonesia sehingga penentangan terhadap Belanda mencapai kejayaan syarat-syarat di atas akan dijayakan.

Begitulah janji Soekarno dan Hatta kepada Tengku Daoed Beureueh dan Tengku Hasballah Inderapuri, dan seluruh ahli PUSA (Persatuan Ulama  Seluruh Aceh).

Indonesia telah merdeka.

Budi Aceh kepada Indonesia berakhir dengan Aceh kini bersimbah darah.

INSAN MUNAFIK

Penipuan keempat.

Penipuan bekas pemimpin kedua UMNO.

Penipuan ini berlaku ke atas diri saya sendiri mulai tahun 1961 apabila saya di tingkatan Lima Kolej Melayu Kuala Kangsar.

Pada tahun itulah saya diperkenalkan dengan seorang pelajar tingkatan bawah untuk menyelamatkan beliau dan murid-murid yang lebih tua yang agak rakus dan kurang bermoral.

Saya selaku Setiausaha Badan Agama, yang saya tukar namanya kepada Badan Revolusi Agama, telah diminta oleh guru agama kami, Allahyarham Ustaz Ghazali, untuk menjaganya.

Saya serahkan kepimpinan Badan Revolusi Ugama (BRU) kepada seorang rakan lain, Ungku Hashim (adik bekas ahli Parlimen Ungku Mohsein) dengan nasihat untuk menyerahkan kepimpinan BRU kepada Anwar apabila beliau sudah lebih dewasa.

Kemudiannya saya, selaku Eksekutif Bank, membantu kegiatan beliau di Universiti selaku penasihat kewangan Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Islam Malaysia. Membantu dari segi kewangan untuk menjayakan sekolah dan percetakan milik beliau dan Daud Seman.

Melibatkannya dalam membangun koperasi.

IKHLAS MEMBANTU

Kemudian dengan bantuan pertumbuhan belia yang saya pimpin dan kawan-kawan yang lain, beliau dinaikkan tahap dalam pertubuhan belia nasional.

Saya dan kawan-kawan saya dalam pertumbuhan belia dan pergerakan Pemuda UMNO, turut membantu beliau untuk menjadi Ketua Pemuda.

Menegur, menasihati dan mengkritik beliau apabila terkesan penyelewengan.

Beliau tidak suka ditegur.

Beliau menjadi tamak dan lalai kerana kekayaan.

Beliau menjadi sombong kerana berpengaruh.

Beliau menjadi bernafsu, rakus dan kejam kerana berkuasa.

Beliau mengelak kawan-kawan yang berani menegurnya seperti Sdr. Ibrahim Ali dari Pasir Mas dan Ustaz Osman Bakar dari Kampong Gajah.

Beliau lupa kepada yang berbudi padanya.

Beliau khianati agama yang menjadi pakaiannya.

Beliau mendurhakai bangsa yang mengangkatnya.

Wajah, gaya dan kekayaan menjadi modal untuk melayan nafsunya.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

INSAN MUNAFIK

Beliau adalah insan munafik terulung di alaf kedua yang tidak seharusnya menjadi idola generasi muda.

UMNO mempunyai lebih 2.0 juta ahli. Tidak mungkin kita kalah di waktu mana jua di dalam pilihanraya kecuali kita gagal berkempen di kalangan keluarga kita sendiri.

Apa yang jelas dari jurucakap-jurucakap dalam Perhimpunan Agong kali ini ialah mewujudkan kebebasan dan keberanian bersuara. Tidak lagi di dalam UMNO kita bersuara untuk menawan hati sesiapa. Tidak lagi berbicara dalam UMNO dengan rasa takut menyinggung sesiapa.

Semangat UMNO sudah kembali kepada asalnya.

MESTI BERANI

Jika ahli dan pemimpin Umno di semua peringkat berani belaka, tetapi kurang maklumat, maka ada tempat yang boleh memberi maklumat kepada mereka.

Jika pemimpin-pemimpin UMNO mempunyai banyak maklumat tetapi kurang keberanian untuk mendedah dan berhujah dengan musuh bangsa, maka tidak ada sekolah yang boleh mengajar kita sehingga yang penakut boleh jadi berani.

Untuk berani kita perlu ada sebab.

Kita perlu marah untuk berani.

Oleh kerana kita tertipu maka kita marah. Apabila kita marah maka kita mempunyai sebab untuk berani.

Tetapi, jika kita tidak merasa tertipu, kerana yang ditipu itu sesuatu yang kita tidak sayang; maka penipuan itu tidak akan menimbul kemarahan.

YANG KITA SAYANG TERANCAM

Oleh itu perlu ada yang kita sayang yang terancam oleh penipuan itu.

Kita semua sayang kepada Bangsa, Agama dan Tanahair.

Sebenarnya yang kita sayang itu sekarang ini sedang terancam.

Di dalam Majlis Tertinggi saya telah mengulangi apa yang pernah saya ucapkan bahawa di dalam Parlimen pada tahun 1988, saya katakan bahawa bangsa kita dari masa ke semasa diancam oleh agen-agen luar untuk memecahkan kita.

TEORI 18 TAHUN

Pada tahun 1897, Weng, Narathiwat, Pattani dan Yala telah diserah kepada Siam.

Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu masuk ke dalam Malaya.

Saya difahamkan oleh masyarakat di Pattani bahawa jumlah umat Islam di Selatan Siam kini ialah 10 juta orang bermakna setengah daripada jumlah rakyat Malaysia atau hampir sama ramai dengan Islam di Malaysia.

Jika mereka berada bersama kita bermaknalah dari segi demografiknya jumlah umat Islam ialah 2/3 daripada jumlah rakyat keseluruhannya.

Perancangan dari pihak penjajah menyebabkan rakyat sebangsa dan seagama berpecah-belah.

Dari tahun 1897 kita diperkenalkan kepada British Adviser. British Adviser yang terakhir dilantik pada tahun 1914 untuk kerajaan Johor.

British Adviser inilah mengajar kita menyanyi lagu negeri masing-masing, tabik hormat kepada bendera masing-masing dan kita menggelar diri kita sebagai orang Perlis, orang Kedah, orang Johor, orang Terengganu dan lain-lain.

1897+18 = 1915

Kita mula tak sebut lagi kita orang Melayu sejak tahun 1897.

Lapan belas tahun kemudian, dari tahun 1897, iaitu pada tahun 1915 semangat kenegerian sudah  mulai bernyala dalam diri orang-orang Melayu.

Sejak tahun 1915 datanglah orang-orang Cina dan orang-orang India ke negeri ini dengan ramainya. Tetapi ada orang Cina yang datang pada waktu itu berkerja pada pengusaha Melayu di dalam lombong. Mereka tidak semestinya menjadi taukeh sementara Melayu menjadi kuli.

Dari tahun 1929 ke 1932 orang-orang Cina dan India telah balik ke negeri masing-masing kerana harga getah dan bijih timah turun waktu itu.

1915+18= 1933

Pada tahun 1933 pihak British merancang dan membawa balik orang-orang Cina dan India tetapi memisahkan mereka mengikut fungsi ekonomi. Cina dalam perniagaan, Melayu di bendang dan di sektor pertanian sementara orang-orang India bekerja di ladang-ladang.

Semangat perkauman bermula pada tahun 1933 iatu 18 tahun daripada tahun 1915.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Pada tahun 1945 bila British sudah menang dalam Perang Dunia Kedua, mereka jadi angkuh. Bila mereka datang ke sini mereka lihat berbilang kaum sudah berpecah belah, dan bangsa Melayu juga sudah berpecah kerana semangat berkenegerian.

HIDUP MELAYU

Pada tahun 1946 Brtish merancang untuk mewujudkan Malayan Union

Pada waktu itulah UMNO ditubuhkan dan slogan yang dipilih untuk UMNO ialah “Hidup Melayu”.

Slogan “Hidup Melayu” ini dipilih kerana pada tahun 1946 Melayu sebagai satu bangsa sudah mati.

1933+18= 1951

Pada tahun 1951 iaitu 18 tahun daripada tahun 1933, Ahmad Fuad lawan Tengku Abdul Rahman untuk jawatan Yang Di Pertua UMNO.

Pada waktu itu Ahmad Fuad kalah dengan 46 undi. Ahmad Fuad, walau pun menjadi pengerusi penaja parti PAS, tidak menjadi anggota PAS setelah PAS didaftarkan, dan yang mempengerusikan majlis mesyuarat penubuhan PAS ialah Ahmad Bustamam.

Ahmad Bustamam ialah pengasas PKMM (Pertumbuhan Kebangsaan Melayu Malaya).

Belaiu juga tidak pernah menjadi ahli PAS.

Yang menjadi pemimpin PAS ialah Dr. Burhanuddin, juga seorang ahli PKMM.

Kenapa orang yang menaja dan mempengerusikan mesyuarat penubuhan PAS tidak menjadi ahli PAS?

Ahmad Fuad telah dihadiahkan oleh British untuk menjadi Ahli Dewan Perbandaran George Town, Pulau Pinang.

Mungkinkah ini merupakan hadiah kerana Haji Ahmad Fuad berjaya memecah-belahkan Melayu pada tahun 1951.

PAS tidak akan berbangga pada parti mereka kerana parti mereka ialah ciptaan ahli UMNO yang kecewa, PKMM pula tidak mahu Malaya merdeka sebaliknya mahu Malaya bergabung dengan Indonesia.

UMNO TAJA KEMERDEKAAN

Pada tahun 1957 kerana kebijaksanaan pemimpin UMNO, kita telah berjaya bersama dengan MCA dan MIC mendapat kemerdekaan.

Pada tahun 1957 Malaya yang merdeka itu telah menyetujui perjanjian keselamatan dengan British iaitu kalau dalam masa 10 tahun, dari tarikh merdeka, berlaku perkelahian antara kaum maka Britiah akan balik untuk menjajah.

Nasib baik kita tidak berkelahi sampai tumpah darah sebelum tahun 1967.

Kita berbunuh sesama pada tahun 1969 lambat 2 tahun.

1951+18 = 1969

Tahun 1969 ialah 18 tahun daripada tahun 1951.

Apakah tidak proses yang membawa kepada pertumpahan darah ini bermula dengan pengkafiran UMNO oleh PAS pada tahun 1962?

Apabila Dewan Ulama PAS bermusyuarat di rumah Ishak lutfi, di waktu itu antara ahli-ahli Dewan Ulama, ialah Tok Guru Haji Mat Noor Teliar, Tok Guru Haji Mat Noor Selinsing, Tok Guru Haji Omar Daud.

Mereka telah mengatakan kepada pemimpin PAS tak salah UMNO kerjasama dengan Cina dan India kalau untuk keamanan dan kalau tidak rugi orang Islam dengan kerjasama itu.

Oleh kerana jawapan pemimpin PAS, UMNO nak jual bangsa dan nak jual agama, maka Dewan Ulama PAS telah menfatwa UMNO kafir.

Tetapi apabila berlaku peristiwa 13 Mei, Tok Guru Haji Mat Noor Teliar, Tok Guru Haji Mat Noor Selinsing, Tok Guru Haji Omar Daud sendiri telah berjumpa denga Tun Razak di Sri Taman.

Mereka tidak percaya lagi kepada pemimpin-pemimpin PAS untuk mendapat fatwa yang membolehkan PAS masuk dalam Barisan Nasional.

Apabila mereka tanya Tun Razak, “Buat ghapo UMNO berkerjasama dengan kafir?”

Tun Razak menjawab bahawa jikalau tak kerjasama dengan kafir maka negara akan huru-hara. Kerjasama diperlukan untuk aman, seterusnya kita untung dengan kerjasama itu.

“Demo bayar cukai kita ambil duit beri biasiswa”, kata Tun.

Maka pada waktu itulah Tok Guru Haji Mat Noor Teliar, Tok Guru Haji Mat Noor Selinsing, Tok Guru Haji Omar Daud telah mengatakan bahawa mereka sebagai wakil Dewan Ulama PAS menyetujui PAS masuk Barisan Nasional tetapi mereka keluar daripada PAS untuk menyertai UMNO.

Haji Omar Daud meninggal dunia.

Beliau memegang jawatan sebagi guru agama KEMAS waktu saya menjadi Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

SEORANG ANAK MUDA

Kita telah berpecah-belah sehingga mandi darah pada tahun 1969, kerana ekonomi tidak seimbang. Kerana itu wujudlah Dasar Ekonomi Baru.

Sejak itu kita tidak henti-henti bercakap mengenai ekonomi.

Di musim kita bercakap mengenai ekonomi, waktu itulah masuk ke dalam UMNO seorang anak muda yang ingin melupakan sejarah UMNO.

Mulai tahun 1982 Pemuda UMNO telah dipisahkan daripada pemimpin-pemimpin tua.

Kita dengar tadi Dato’ Omar, wakil Pulau Pinang, mengatakan selama 14 tahun beliau tidak bercakap dalam Perhimpunan Agung kerana dihalang.

PEMIMPIN LAMA

Semua ini telah menyebabkan pemimpin lama dipisahkan daripada yang muda.

Kita masih toleren dengan keadaan ini kerana kita sangka wadah agama itu masih menebal.

Tetapi dengan ancaman kebendaan, wadah agama yang dipersembahkan makin lama makin pupus.

Kita dilanda dengan hasutan syaitan.

Semangat kebendaan menular.

1969+18=1987

Pada tahun 1987, 18 tahun dari tahun 1969 kita berpecah.

UMNO menjadi haram.

Yang mendalangi pembawaan UMNO ke mahkamah bukan Tengku Razaleigh, tetapi seorang wanita.

Wanita itu kini mendalangi parti keADILan sehingga beliau menjadi salah seorang daripada pemimpinnya.

2005 – TAHUN DURJANA

Pada tahun 1988 dalam ucapan di Perlimen  saya telah meramalkan tahun 2005, iatu 18 tahun dari tahun 1987, mungkin menjadi tahun durjana.

Sekarang ini kita dapati keadaan sudah menuntut kita melihat semula kepada ramalan ini.

Apabila kita melihat pada ramalan ini kita perlu lihat dahulu tahun 1962. 1962 campur 2 jadi 1964; tahun 1964 ada pilihanraya dan kita menang.

Tahun 1998, apabila bala menimpa kita, dicampur 2 tahun, jadi tahun 2000.

Insya Allah pada tahun 2000 atau sedikit sebelumnya kita akan menang pilihanraya.

Tahun 1964 kalau dicampur 5 tahun, jadi 1969 - tahun durjana.

Tahun 2000 kalau dicampur 5 tahun, jadi 2005 - mungkinkah tahun durjana.

Saudara-saudari para perwakilan sekalian,

Keturunan Raja Melayu Singapura sudah mula tinggal di flat.

Presiden kita mahu dijatuhkan.

Jika kita cinta kepada Bangsa, Agama dan Tanahair maka kita kenalah bergerak daripada sekarang.

Kita perlu menahan ramalan dari berlaku.

CINTA

Cinta kita kepada UMNO hendaklah ditingkatkan.

Cinta kita kepada Agama, Bangsa dan Tanahair hendaklah ditingkatkan.

Semoga marah kita kerana tertipu, dicampur rasa cinta pada yang ditipu, menyebabkan kita berani di dalam gelanggang perjuangan.

Cinta yang manakah yang saya maksudkan?

Cinta kita kepada bangsa, agama dan tanahair harus laksana pantun, kalau tak salah, dalam buku Siti Nurbaya karangan Marah Rosli.

“Bang dulu, maka kamat
Takbir baru orang sembahnyang
Bercerai Allah dengan Muhammad
Baru bercerai kasih sayang kita.”

Oleh kerana tadi ramai yang bersyarah dalam bahasa Siam, bahasa Jepun, maka saya pun nak bercakap lain daripada bahasa Siam dan Jepun. Ada satu pantun dalam bahasa German yang saya belajar lama dulu.

Moga-moga saya masih ingat.

Bunyinya begini.

Du bis mein,
Ich bin dein,
Da sollst du immer sein;
Du bis verschlossen,
In meinem hertzen,
Verlasst ist das schliisellein,
Und da sollst du immer sein.

Jangan gelak dulu, saya nak fikir terjemahan ke dalam Bahasa Inggerisnya.

You are mine,
I am yours,
That way shall it always be;
You are locked,
In my heart,
And loss is the little key;
Abd there shall you always be.

Ataupun dalam Bahasa Melayu,

Engkau kepunyaan ku
Aku kepunyaan mu
Begitulah hendaknya selalu
Engkau terkunci dalam hati kecil ku
Hilang sudah kunci kecil itu
Maka kekallah kamu di situ.

Tapi bangsa yang kita cintai ini sedang menjadi sasaran.

PALSU-PALSU FITNAH

Saya berharap saudara akan turun ke Kedah beramai-ramai untuk menambah majoriti kami yang memang InsyaAllah akan menang dengan baiknya.

Di Kedah kita lihat sekarang ini ada agen-agen negara asing yang datang ke Kedah untuk meninjau kemungkinan kami kecundang. Kerana di situ datangnya Dato’ Seri Dr. Mahathir, di situ juga datangnya Tun Daim Zainuddin dan di situ datangnya hamba kerdil Sanusi Junid penyokong setia mereka.

PALSU TANDA-TANGAN

Di Kedah macam-macam berlaku.

Ada orang yang memalsukan tanda tangan saya dengan pengakuan kelulusan ratusan juta ringgit nilai projek, dan kutip pula ratusan ribu ringgit dari usahawan-usahawan sehingga tercemar nama kerajaan negeri.

InsyaAllah yang kurang ajar demikian akan di ajar dalam masa yang singkat. Pihak polis sedang menanganinya.

Kita harus berwaspada, kerana di merata-rata tempat ada orang yang akan cuba melagakan kita di dalam kawasan pilihanraya. Akan dicari orang untuk melagakan kita di peringkat kepimpinan negeri; dan akan cuba melagakan kita di peringkat kepimpinan pusat.

Agen asing dan alat-alatnya akan menabur fitnah kerana dengan fitnah pudarlah budi.

KEBANGGAAN KITA

Kita sekarang bangga.

Kita mendirikan bangunan tertinggi di dunia sebelum berakhir abad keduapuluh.

Kuala Lumpur International Airport yang tercanggih dan terbesar di dunia.

Kita menegakkan Menara Telekom yang ke-4 tertinggi di dunia.

Kita ada Taman Teknologi Tinggi Kulim seperti di Tsukuba, di Silicon Valley dan Massachusetts Route 128.

Komplek Sukan Bukit Jalil yang serba lengkap dan menganjurkan acara sukan yang paling Berjaya sepanjang zaman setanding dengan Olimpik di Atlanta, Seoul dan Barcelona.

Mewujudkan Kota Cyberjaya dengan Koridor Raya Multimedia.

Ada Ibu Negara Putrajaya yang tiada bandingnya indah dan lengkapnya di dunia. Lebih indah dari Wanshinton DC, di Amerika Syarikat dan Canberra di Australia.

Kita ada Langkawi, rumpun pulau terindah di dunia.

Kita mempunyai watak yang berani mengelilingi dunia melalui lima samudra dan lautan dalam, belayar seorang diri.

Kita bangsa sebagai nasionalis Melayu

Kita Malu

Tetapi kita malu kerana Malaysia juga mengeluarkan Insan Munafik yang terulang di alaf kedua.

Kita malu kerana ada orang yang sanggup berkerjasama dengan syaitan.

Sedangkan UMNO minta dibantu oleh malaikat-malaikat dan berdo’a kepada Allah SWT.

Kita malu kerana mengikut Jwatankuasa Kampung Buku Sedunia, yang saya salah seorang ahlinya, buku yang dikeluarkan di negara kita tahun ini ada yang di katakan “the dirtiest piece of writing in any language since Homer wrote The Iliad and The Odyssey thousands of years ago”

Bermakna:

Sebuah karangan dalam apa jua bahasa, yang paling jijik, yang pernah ditulis dalam apa jua bahasa sejak Homer mengarang The Iliad dan Odyssey, beribu tahun dahulu.

Kita malu.

Kita malu apabila Quran yang turut dihormati oleh orang-orang bukan Islam, yang dikatakan mengandungi ajaran yang baik-baik, secara tiba-tiba, kerana politik, dikatakan mengandungi isi mencarut.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Kita harus jadikan bangsa kita sebagai bangsa yang berbudi.

TIADA LAGI TEMPAT BERTEDUH

Ada kisah seorang anak Melayu yang sambil berteduh di bawah pokok yang rendang sambil mengasah parang.

Setelah lama mengasah parang, dia mula nak uji parangnya tajamkah atau tidak.
Dia letak perdu pokok.

Akhirnya daun menguning.

Pokok mati.

Tumbang.

Anak Melayu tadi tidak ada tempat berteduh lagi.

TIADA LAGI SUSU LEMBU

Ada kisah seorang India yang tidak kuat agama Hindunya.

Hari-hari dia minum susu lembu.

Badannya membesar dan bertambah kuat.

Nafsu meningkat.

Dia ketagih nak makan daging lembu.

Dia ambil parang dan dia sembelih lembu itu.

Dia hairan kenapa susu lembu tiada lagi.

BIOLA TAK BERBUNYI LAGI

Ada seorang Cina yang suka main biola.

Kerana pandai main biola ramai gadis minat padanya.

Sanggup berzina dengannya.

Sanggup melayan semua kehendak nafsunya.

Akhirnya apabila dipinang oleh seorang wanita tercantik yang mahu berkahwin dengannya, semua lelaki yang berhasrat kepada wanita ini jadi cemburu padanya.

Kerana hebat dikritik, dia pukul yang mengkritiknya.

Salahnya dia pukul menggunakan biolanya.

Mati yang dipukul.

Bioala pecah.

Wanita tunangnya lari meninggalkan dia.

Kerana bioal tak berbunyi lagi.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Percayalah sampai timbul rasa marah.

Dengan adanya perasaan marah, kerana tertipu, kita tidak akan tertipu lagi.

Dengan adanya perasan kasih dan cinta kepada Agama, Bangsa dan Tanahair maka perasaan marah akan menjadi kita berani.

Keluarlah untuk menyelamatkan bangsa.

Percayalah bahawa analisa ini mempunyai makna yang perlukan tinjauan dan penghayatan berterusan.

TIDAK BOHONG

Orang yang sudah lama di pentas seperti  Presiden kita kita, bersama dengan yang tidak begitu lama, seperti saya, yang seringkali diziarahi, dari musim ke musim, oleh penyakit yang boleh membawa maut, secara mengejut, sudah pasti tidak akan berbohong di dunia.

KITA BERDOSA

Saya berdosa kerana turut terlibat dalam membantu si dia.

Tun Daim juga berdosa kerana menyokongnya untuk dinaikkan pangkat menjaga kewangan negara.

Dato’ Seri Dr. Mahatir juga turut berdosa.

Kita berdosa.

Kami berdosa kerana kita tertipu.

Ahli- ahli UMNO juga tertipu sepanjang 16 tahun.

Kita semua, kerana tertipu, turut membantu dalam kerja penipuannya.

TERTIPU SEHINGGA MARAH

Kerana kita tertipu maka kita marah.

Oleh kerana orang yang menipu juga tidak mengenang budi, maka kita sedih dan dukacita dan menjadi bertambah marah.

Kerana kita cinta kepada Agama, Bangsa dan Tanahairlah maka kita menjadi sungguh marah.

SEMANGAT MENYALA

Berjalanlah tuan-tuan dan puan-puan sekelian ke seluruh negara. Tiupkanlah ke dalam sudut-sudut yang terluang yang hati setiap anak bangsa perasaan cinta kepada agama, bangsa dan tanahair. Keluarlah perasaan hasad dengki, dendam kesumat, tamak haloba dari sudut-sudut hati anak bangsa.

Apabila anak-anak bangsa mempunyai sifat tamak haloba, hasad dengki dan dendam kesumat, maka anak-anak bangsa tadi, kerana terisi dalam sudut-sudut hatinya dengan bahan-bahan negatif itu, boleh diibaratkan sebagai puntung-puntung guris api yang basi basah yang tidak boleh dipakai.

Tetapi, jika isi sudut-sudut yang terluang itu diganti dengan rasa cinta kepada Agama, Bangsa dan Tanahair maka anak bangsa yang tadinya laksana puntung-puntung yang basi basah akan membara semula, dan apabila disatukan, dan dihembus, ianya akan bernyala-nyala; di situlah letaknya harapan bangsa.

Inilah ide yang ingin diketengahkan.

Setelah ide ini diketengahkan maka ide ini hendaklah dipopulerkan.

IDE YANG MASANYA SUDAH TIBA

Segala yang diamatkan oleh  Presiden di majlis perasmian, dan yang dinasihatkan oleh pemangku Kerja Timbalan Presiden waktu pembukaan Perhimpunan Wanita dan Pemuda, dan yang disampaikan oleh semua jurucakap dalam perhimpunan, dan semua yang akan bercakap selepas saya nanti hendaklah diterima baik oleh ahli-ahli UMNO.

Terimalah ide-ide ini.

Popularlah ide-ide ini.

Kerana seperti kata Victor Hugo:

“No army on earth,
however big,
Can stop the advance of an idea,
whose time has come.”

Dalam Bahasa Melayu

Tidak ada satu bala tentara di dunia,
Walau betapa besar sekalipun,
Yang mampu menahan kemaraan satu-satu ide,
Yang masanya sudah tiba.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Ide yang masanya sudah tiba hendaklah seperti panah yang tak mungkin patah di dalam pantun Wordsworth Longfellow.

I shot an arrow in the air;
If fell to earth I knew not where.
Long-long afterwards in an oak,
I found the arrow still unbroken.

Dalam bahasa Melayu

Ku tembak panah ke angkasa,
Jatuh ke bumi entah ke mana.
Nun jauh di sana di kebun getah,
Ku temu panah masih tak patah.

Sekian.
Wabillahittaufik
Assalamualaikum


10 comments:

Anonymous said...

Manusia bernama Sanusi Jonid, sia2 hidup kamu yg tinggal injury time dihahiskan dgn menabur fitnah demi menyokong perjuangan amogok yg tersimpang jauh. Cakap la apa citer la apa dunia dah kenal kamu manusia munafik yg kubur menanti kamu utk dihimpit. Bersedialah kamu kalau kamu bertemu ajal tanpa tobat, nau'zubillah.

Anonymous said...

Semua datuk sanusi tulis adalah betul....melayu kalau jadi macam sejarah melaha barulah insaf...

Anonymous said...

Kasihan kamu!!!

rusydi said...

ucapan yg masih terasa di jiwa..terima kasih tan sri..

Anti- LGBT said...

SYABAS TAN SRI. Selaku insan yang karier politiknya agak bersih, tegas, berani dan cemerlang ada satu KESILAPAN BESAR Tan Sri yang perlu Tan Sri betulkan segera dalam tempoh yang disebut sebagai ‘injury time’ oleh penyokong juara LGBT, Pluralisme dan Liberalisme.

Kesilapan besar itu ialah Tan Sri bertanggungjawab menyokong juara berkenaan di sekolah, di dalam pertubuhan belia dan turut membantunya mengalahkan kawan sekelas kami di MCKK Dato’ Haji Shuhaimi Kamaruddin untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO. Dari situlah punca bala yang sedang menimpa bangsa masakini.

Syabas juga kami ucapkan kerana Tan Sri secara berterusan menyokong Tun Dr. Mahathir yang telah melantik Tan Sri menjadi Menteri di dalam kabinetnya.

Teruskanlah memberi penjelasan, dan mendedahkan siapa sebenarnya juara munafik yang mengkhianati bangsa dan ugamanya, menyokong Israel dan tidak mengenang budi itu. Juara ini menjadi alat chauvinis harbi dan berjaya mengalih perjuangan PAS dari memperjuangkan Negara yang berlandaskan Quran dan Sunnah kepada hanya membuat kebajikan. Ramai juga orang-orang PAS dah terikut juara munafik ini, kalau tak percaya tanya Stopa Ali....

Tidak perlu Tan Sri pedulikan komentar ‘cyber-trooper’ upahan yang terasa pedih dan sakit apabila terbaca kebenaran yang Tan Sri paparkan. Puak-puak LGBT ini memang fanatik orangnya.

Anonymous said...

Semoga Allah s.w.t terus berikan kesihatan dan kekuatan kpd Tan Sri untuk terus menyumbang kepada Agama Bangsa dan Negara

Anonymous said...

SEMOGA BANGSA MELAYU MUSLIMTIDAK DITIPU LAGI OLEH ANAK ISKANDAR KUTTY YANG TELAH MEMUSNAHKAN UMNO TULIN DENGAN BANTUAN SAORANG PENDATANG ACHEH.

TAN SRI CUKUP SUDAH DENGAN BERPURA2 DAN MENIPU BANGSA MELAYU.Dato’ Seri Dr. Mahathir, di situ juga datangnya Tun Daim Zainuddin dan di situ datangnya hamba kerdil Sanusi Junid penyokong setia mereka. kESEMUA MEREKA INI PENGKHIANAT BANGSA MELAYU. MEREKA TELAH MENYERAH HAK BANGSA MELAYU KAPADA ANANDA, YTL, VINCENT TAN DAN SEMUA KAFIRUN.
TAUBATLAH.YANG SERING DIFITNAH ITU TIDAK PERNAH MENGUNGJUNG KA SARANG MAKSIAT BRICKFIELDS ATAU JALAN KLANG LAMA.

PORIUM JALAN BELANGKAS.

Anonymous said...

Kasihan bangsaku BANGSA MELAYU yang terus terusan bercakaran gara gara Anwar Ibrahim Dajjal Durjana bertopengkan manusia. Semuga Allah mengkuburkan karier politik nya untuk selama lamanya selepas ini.

Ya Allah perkenankanlah doa hambamu ini. Amin.

Anonymous said...

Tak perlu gundah gulana & masam mencuka, malaikat ada kerna syaitan durjana, kedua-duanya diberi peranan utk dilaksana. Ujian tuhan adalah bagi hambanya, utk mengetahui gerak langkahnya, apakah ia alpa akan tujuan penciptaannya. Biarkan saja si pengkhianat bermaharajalela, kerna pd akhirnya bencana akan muncul utk menuntut bela.

taruna said...

saya tidak pernah menyukai demokrasi dan tidak menganggotai mana-mana parti.

tapi ucapan Tan Sri membangkit Amarah saya.

dan saya jelas, apa yang wajib diperjuangkan kini.